Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:26

Jelleee, ik zou je als advies willen geven om de vito of de faser light als volledig krachtvoer te gaan geven. Beiden is zetmeelarm en suikerarm, bevat voldoende vitaminen en mineralen.
Je kunt eventueel aanvullen met force, maar als je je houdt aan de adh volsta je met alleen 1 soort voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:30

Mara, als jouw paard het goed doet op de vito zou ik er de voorkeur aan geven om hem op de vito te laten staan. Een ouder paard overzetten is alleen zinvol als hij het niet goed doet op het huidige voer.
Beide voeders zijn prima om in zijn behoeften te voorzien, maar hij is nu de vito gewend.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:52

Hallo allemaal,
Even een vraagje ik voer al jaren Faser light met af en toe de force toegevoegd. Nu eet mijn paard het met lange tanden en regelmatig laat hij het helemaal staan. Ik wil dus over op andere muesli van Marstall. De vito heb ik eens geprobeerd maar lijkt hij niet heel smakelijk te vinden. Mijn paard is een Noordzweed van 7 jaar rij hem 5 x per week een half uur a drie kwartier (stap en draf af en toe een klein galopje) ben hem nog aan het opbouwen na blessure. Hij is heel snel dik, tot nu toe nergens gevoelig voor. Ik wil er eigenlijk lucerne doorheen doen zodat hij wat meer te knabbelen heeft en wat meer in zijn bak heeft liggen. Iemand een idee welke muesli ik hem kan geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:40

De isi robuust is wel een hele fijne muesli voor dit soort paarden.
Je zou ook de naturell kunnen overwegen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:07

Ja naturel had ik inderdaad in gedachten, maar ga ook eens naar isi robuust kijken! Bedankt!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:40

MartineC1711 schreef:
Ik kom er niet helemaal uit en hoop dat ik hier wat verder kom..

Mijn haflingermerrie wordt 5 tot 6 keer per week gereden op recreatief en M dressuurniveau. Onlangs heb ik bloedonderzoek laten doen en bleek dat ze een vitamine E en magnesium tekort heeft, ze heeft daarbij ook snel bloedarmoede/bleke slijmvliezen.
Ik voerde eerst Metazoa, maar gezien de tekorten is dat niet geschikt voor ons en qua prestatie had ze er ook niet genoeg aan.
Nu zoek ik dus een voer wat hoog is in Vitamine E en magnesium en waar ze voldoende energie uithaalt om het werk vol te houden, dat missen we vaak.

De verkrijgbaarheid is ook belbangrijk, bij ons op het dorp is eigenlijk alleen Pavo goed verkrijgbaar en dan kom ik dus bij de Sportsfit-muesli uit. Qua vitamines en mineralen in combi met de energie zou dat denk ik goed voer voor ons zijn, wil het niet zo zijn dat een hoop paarden jeuk, bulten of mok krijgen van Pavo..
Ik vind Marstall tot nu toe erg fijn voeren en ik zou dan ook naast de Force die ik geef dus nog een muesli voeren voor de "sport". Belangrijk hierbij dus de vitamine E en magnesium..
Wie heeft er suggesties?

Zoals je weet verkopen wij Marstal en Hartog. En we zitten maar een dorp verderop ;)
Hartog heeft ook een aantal fijne voeders die heel mooi naast de Force kunnen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:37

Kaspar schreef:
MartineC1711 schreef:
Ik kom er niet helemaal uit en hoop dat ik hier wat verder kom..

Mijn haflingermerrie wordt 5 tot 6 keer per week gereden op recreatief en M dressuurniveau. Onlangs heb ik bloedonderzoek laten doen en bleek dat ze een vitamine E en magnesium tekort heeft, ze heeft daarbij ook snel bloedarmoede/bleke slijmvliezen.
Ik voerde eerst Metazoa, maar gezien de tekorten is dat niet geschikt voor ons en qua prestatie had ze er ook niet genoeg aan.
Nu zoek ik dus een voer wat hoog is in Vitamine E en magnesium en waar ze voldoende energie uithaalt om het werk vol te houden, dat missen we vaak.

De verkrijgbaarheid is ook belbangrijk, bij ons op het dorp is eigenlijk alleen Pavo goed verkrijgbaar en dan kom ik dus bij de Sportsfit-muesli uit. Qua vitamines en mineralen in combi met de energie zou dat denk ik goed voer voor ons zijn, wil het niet zo zijn dat een hoop paarden jeuk, bulten of mok krijgen van Pavo..
Ik vind Marstall tot nu toe erg fijn voeren en ik zou dan ook naast de Force die ik geef dus nog een muesli voeren voor de "sport". Belangrijk hierbij dus de vitamine E en magnesium..
Wie heeft er suggesties?

Zoals je weet verkopen wij Marstal en Hartog. En we zitten maar een dorp verderop ;)
Hartog heeft ook een aantal fijne voeders die heel mooi naast de Force kunnen.

Klopt, maar ik heb 9 van de 10 x geen auto of maar kort tot m'n beschikking, vandaar ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:52

We bezorgen ook Martine

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:24

Ik voer de robuust Isi aan mijn ijslander merrie. Maar dat is nu 2 handjes.
Straks gaat ze meer op stal en krijgt ze uiteraard ook hooi bijgevoerd.
Ik zit een beetje met of ze dan wel genoeg binnen krijgt aan vitamines enzo...
Ze krijgt ook een liksteen in haar stal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:33

Lijkt mij niet ineke? Ik voer ook de robuust. Bevalt prima. Fjord krijgt max een half schepje en shet een bodempje. Zij krijgen er een vit korrel bij

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:36

Tja en welke vit korrel dan?

Ze kreeg voorheen metazoa, maar daar ging ze ontzettend van stuiteren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:44

Marstall force ?! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:47

Haha die lust ze dus niet... En dat hoor ik helaas wel vaker.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:56

Klopt. De mijne ook niet. Ik heb nu die van derby (duits)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:41

Hallo,

Sinds een jaar krijgt mijn haflinger elke dag marstall naturell gevoerd. Aangezien we de laatste tijd fanatieker trainen en we zijn begonnen met wedstrijden vraag ik me af of we nu iets anders moeten voeren, iemand enig idee?

9-jarige haflingermerrie
Wordt zo'n 5-6 dagen in de week getraind

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:08

In principe niet. Marstall naturell is een vrij energierijk voer, dat heeft me ontzettend verbaasd maar blijkt toch zo te zijn. Vergeleken met Complete (12MJ), Haverfrei (12.5MJ) heeft Naturell meer energie/kg (13MJ). Dus dan zou ik overstappen op de Champion (14.5MJ) als ze er niet voldoende aan heeft en invalt.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:27

Hoi allemaal. Ik gooi mijn vraag ook even in de groep;
Rocky mountain horse van net 3. Volop aan het groeien na achterstand. Niet beleerd dus verbruikt zeer weinig. Exczeem en ietwat snel geprikkeld of onrustig. Laag in suiker is belangrijk, voldoende eiwitten voor de spieropbouw en groei, ik wil graag veel kruiden en liever geen melasse of zeer weinig. Magnesium moet voldoende zijn en vit. voor de weerstand want hij heeft deze zomer een zware verkoudheid opgelopen die alleen met AB overging. Ik voer van maart tm oktober de Marstall Exzem Muesli en ExZem plus poeder en dit werkt super tegen de jeuk. Ik twijfel nu wat te kiezen voor de winter.
Interesse in: Isi Robuust, Naturell of Pavo C4L of Pavo Nature's Best.
Graag advies :-)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:29

Mizora schreef:
In principe niet. Marstall naturell is een vrij energierijk voer, dat heeft me ontzettend verbaasd maar blijkt toch zo te zijn. Vergeleken met Complete (12MJ), Haverfrei (12.5MJ) heeft Naturell meer energie/kg (13MJ). Dus dan zou ik overstappen op de Champion (14.5MJ) als ze er niet voldoende aan heeft en invalt.

Bedankt voor je antwoord! Blijf ik gewoon de naturell voeren maar verhoog ik de hoeveelheid een beetje :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:46

Rianne:Een paard wat in training is heeft niet standaard genoeg aan een muesli die voldoende energie levert. Het is ook goed om te kijken naar een voer wat genoeg bouwstoffen levert voor de opbouw van o.a. de spieren.
Je kunt kijken naar de concours of de champion of de Amino sportmuesli.
Voeren met het oog op het welzijn van het paard is meer als er alleen maar kijken naar de energiewaarden.
Je zou de naturell kunnen blijven voeren, zolang zij daar voldoende energie uithaalt, maar dan zou ik haar er de Amino-Muskel plus naast geven.
Manifesto: ik denk dat voor jouw paardje de condicion een goed voer is.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:52

Bedankt Mirim! Ik zie wel dat hier haver in zit.. Hij kan af en toe al wat onvoorspelbaar reageren (is ook wel een leeftijds en gebrek aan opvoedingsverhaal) dus ben bang dat de haver niet zo'n best plan is dan..?
Waarom lijkt dit voer jou beter dan die ik voorstelde? Door het selenium, koper en zink en eiwitten?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:17

mirim schreef:
Rianne:Een paard wat in training is heeft niet standaard genoeg aan een muesli die voldoende energie levert. Het is ook goed om te kijken naar een voer wat genoeg bouwstoffen levert voor de opbouw van o.a. de spieren.
Je kunt kijken naar de concours of de champion of de Amino sportmuesli.
Voeren met het oog op het welzijn van het paard is meer als er alleen maar kijken naar de energiewaarden.
Je zou de naturell kunnen blijven voeren, zolang zij daar voldoende energie uithaalt, maar dan zou ik haar er de Amino-Muskel plus naast geven.
Manifesto: ik denk dat voor jouw paardje de condicion een goed voer is.

Bedankt voor het meedenken! Mijn leverancier adviseerde om er Force bij te geven, maar heb ook even naar de amino-Muskel gekeken.

Champion spreekt me ook wel aan. Maar weet jij hoe het zit met de verhoudingen van eiwitten, de verschillen tussen naturell en champion? Ik kom er niet helemaal uit.. Maar mijn Haflinger moet dus voer hebben wat laag in eiwitten is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:46

Manifesto, het is inderdaad vanwege de laatstgenoemde bouwstoffen. Zeker voor een opgroeiend paardje heel belangrijk. Hoe hij reageert op het aandeel haver is uit te proberen. Dit voer maakt het paard niet 'heet-in-de-kop' , maar je zult altijd uitzonderingen hebben.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:49

Rianne, ik weet niet waarom je bij jouw paard moet letten op de eiwitten? Eiwitten zijn broodnodige bouwstoffen voor de spieren, maar misschien is er een reden voor waarom jij daar huiverig voor bent?
Mocht jouw paard speciale bijzonderheden hebben is het wellicht beter om een voedingsadvies bij marstall aan te vragen. Je kunt daar de specifieke bijzonderheden vermelden en een advies op maat krijgen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:51

Mirim, zodra ze voer krijgt met veel eiwitten begint ze te schuren. Ze heeft overigens geen zomereczeem.

Goed idee wbt het voedingsadvies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:20

Ik geef de Faser light nu en ben weer terug naar Force erbij, omdat we weinig geven. Voor de quarters heb ik westernmix besteld. De hengst is ook erg gevoelig voor bepaalde ruwvoeren, dus wil bij hem ook geen extra eiwitten voeren zoals in lucerne. Hij krijgt compact gras door zijn eten. Hij moet nog een pak spieren krijgen en daarvoor kiezen we dus ook de westernmix met extra vit E en magnesium onder andere. Naast de training natuurlijk.
Hij kreeg overigens enorme bulten van verkeerd ruwvoer, nu op hooi weer rustig.