[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:07

Bietjah87 schreef:
Dank je wel. We gaan nu de priores stoppen, en verder met mineralen brok. Ik hoop dat ze dan ook zo blijft.

Body score Uitgaande van de 2e foto en de vage schaduw in het midden van verzonken ruggegraad (1e begin appelkontje), is ze netjes voor sept/okt ivm winter. Voor nu is ze steviger dan gewenst.

debravanesch

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:41

Hallo bokkers,

Ik ben opzoek naar tips?

Ik heb een (nieuw) paardje dat veel te mager staat.
Paard heeft in het najaar/winter wormen gehad, is voldoende behandeld hiervoor en dit is ook weer in order. Echter is hij hierdoor zeer sterk afgevallen.
Ook de tanden zijn gecontroleerd en heeft wel haken, ook tandarts is gebeld en komt weldra (we merkten dit ook bij het eten van het voordroog dat hij een paar keer kauwt en dan even pauzeert)
Ook de staleigenaar heeft zijn ratsoen aangepast hiervoor. Hier zit kuilmais in (wat alle paarden er krijgen), een korrel van een lokale dealer en geplette haver en voldoende ruwvoer (voordroog).

Nu is echter mijn vraag, wat kan ik bijkomend nog doen??
Na het rijden/trainen geef ik hem een kleine hoeveelheid mengeling van een lokale dealer bij zodat ik det vitamine e+selenium kan geven voor zijn spieropbouw. Ik rijd hem 3-4 keer per week en dan probeer ik nog te gaan wandelen 1 keer, dus kan gesteld worden dat hij dit 5 dagen per week krijgt.

Kan ik nog iets bijkomend doen?? bv olie ofzo?
Wat wel opvalt is dat hij ook zeer veel drinkt, hij dopt zelf zijn ruwvoer ook wel, dus dat slorbt ook wel wat op. Valt op omdat hij momenteel nog geen automatische drinkbak heeft, maar die is in aantocht *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:48

Ondanks dat hij veel te mager staat rij je erop? Een paard wat zijn hooi sopt heeft een probleem met zijn gebit,het zou dus weleens zo kunnen zijn dat daar nog het probleem zit.Verder is een paard niet na een wormkuur van zijn wormen af,helemaal niet als het bloedwormen zijn.Dus even nog het gebit laten bekijken en nog een keer ontwormen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:51

geerke schreef:
Ondanks dat hij veel te mager staat rij je erop? Een paard wat zijn hooi sopt heeft een probleem met zijn gebit,het zou dus weleens zo kunnen zijn dat daar nog het probleem zit.Verder is een paard niet na een wormkuur van zijn wormen af,helemaal niet als het bloedwormen zijn.Dus even nog het gebit laten bekijken en nog een keer ontwormen

Het is niet dat hij veel te mager of uitgemergeld is hoor, gewoon dat de ribben lichtjes zichtbaar zijn. Had het wat overdreven blijkbaar in mijn originele post.
Jammer dat ik het zo moeilijk vind om hier fotos te plaatsen anders had ik er eentje bijgezet.
Wat betreft de wormen, hij is door een veearts behandeld en nagekeken, ni gewoon met pasta wormkuurtje hoor
Gebit wordt idd nagekeken, afspraak is al gemaakt
Laatst bijgewerkt door debravanesch op 06-04-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:54

Om wat voor wormen ging het?nogmaals....dat is vaak niet opgelost met 1 kuurtje,ook niet als de veearts die geeft

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:29

Geloof mij, veearts heeft niet gewoon een kuurtje gegeven hoor. Hij werd uitvoerig behandeld, getest, hertest, opgevolgd, etc. Heeft toen ook een hele poos stilgestaan, zowel tijdens de behandelingen als erna. Pas terug beginnen opbouwend rijden na goedkeuring van de veearts hoor.
Maar misschien dat ik het werk idd wel best terug kan schroeven tot een minimum momenteel
Laatst bijgewerkt door debravanesch op 06-04-17 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:48

Ik heb een redelijk jonge merrie die toch nog wel wat extra kilo's kan gebruiken. Haar tanden zijn recent gedaan, ontworming is ook nog een paar weken geleden gedaan en krijgt ook meer hooi van gemiddeld paard hier op stal. Het extra hooi geven heeft wel geholpen, want eerst stak de ribbenkast bij de flanken uit (klinkt extremer dan wat het was) maar nu niet meer. Haar ribben zelf zie je wel door haar dunne vacht nog heen en haar achterhand mag ook nog wel wat meer spek aan want die blijft een beetje puntig. Kortom, meer kilo's nodig.
Ze krijgt nu hooi (nooit gewogen dus geen idee hoeveel) drie keer per dag en krijg iedere ochtend en avond nog een halve schep basisbrok erbij. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van kilo's brokken erin gooien dus zat meer aan senior priores te denken met misschien iets van olie erbij? Daar lees ik wel positieve verhalen over. Ik ben zelf geen expert. := Ik weet wel dat senior priores moet weken. Ik zag iets van 4 tot 6 uur staan maar dat is niet helemaal praktisch voor mij met de tijden dat ik er ben en de tijden dat er word gevoerd. Is het ook mogelijk om het de dag van tevoren al te laten weken dus dat je het pas na 24 uur ongeveer zelf geeft of word het dan vies etc? Hoe zit het qua smaak? Mijn paard is over het algemeen heen moeilijke eter gelukkig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:23

Wormen moet je ide flink bestrijden... Daar kunnen enkele weken overheen gaan.

Wij hebben inmiddels een afspraak staan bij de kliniek...
20 april. Bloedonderzoek... Tandarts.. Mestonderzoek...

Ben benieuwd.... Hij knapt maar niet op...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:26

Ik laat sp minimaal 3 uur weken met ongeveer 5L per kg (ruim een schep) en dan kan mijn paard die van basisbrok (droog) slokdarmverstopping krijgt het zonder problemen eten. Het is dan een droge rulle substantie.

Olie is inderdaad een goed idee (bij een paard van 500kg zou ik 50ml per 4 dagen opbouwen tot maximaal 500ml per dag, maar dan moet je wel voldoende vitamine E voeren en adviseer ik een verhouding van 2 delen zonnebloemolie op 1 deel vitalbix lijnzaadolie. Bij 500ml olie moet je dan zo'n 500iu vitamine E bijvoeren om voor de olie te corrigeren. Bij andere lijnzaadolie is dit 670iu). Meer hooi waarschijnlijk nog steeds ook als ze nog niet onbeperkt krijgt. Ik weet niet of je de staleigenaar daar verder in mee krijgt maar anders kan je ook grasbrok of luzernebrok voeren, wel goed opletten hoeveel het uitzet, meer dan 3x zijn gewicht in water opnemen zou ik weken, vaak is het met 10 minuten voldoende geweekt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:44

Ik laat de SP rustig 24 of zelfs bij koel weer 48 uur staan, in ruuuiiiiim water! Moet soms zelfs bietenpulp erbij doen omdat het tr waterig is :)

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:44

Wat is het verschil met mais (bijvoorbeeld mais-lihnzaadbrok), maismeel of gevlokte mais? Komen ze hier allemaal van bij?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:45

Mais is helemaal niet goed voor je paard. Je kunt beter kiezen voor seniores.. Bietenpulp..

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:01

Jolliegirl schreef:
Mais is helemaal niet goed voor je paard. Je kunt beter kiezen voor seniores.. Bietenpulp..

Dat gaat hij nu krijgen. Maar ik.had het graag wat aangevuld

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:28

Gebroken mais wordt voor 30% verteerd in de dunne darm, maismeel voor 50% en ontsloten mais (zoals marstall maisvlokken) voor 80%. Als het niet duidelijk op de zak staat is de mais niet ontsloten. Ontsluiten is namelijk duur en niet voor alle diersoorten nodig. Daarnaast bestaat mais voor minimaal 70% uit zetmeel en mag een paard niet meer dan 1g/kg paard/maaltijd aan zetmeel binnen krijgen. Een standaard voerschep bevat afhankelijk van het product 0.8-1.2kg (soms nog meer of minder zelfs). Dus een halve schep kan alle zetmeel die een paard in 1 maaltijd kan verdragen bevatten.

Zetmeel die niet in de dunne darm verteerd wordt komt in de blinde darm terecht. Hier zorgt het voor een ernstige verstoring van de darmflora waardoor er gifstoffen ontstaan en de vertering van oa vezels veel slechter verloopt waardoor het paard naast kans op koliek en hoefbevangenheid ook nog eens uiteindelijk minder kcal uit zijn voer kan halen.

Bij een paard van 500kg is een pond marstall maisvlokken, eventueel 2x per dag (minimaal 6 uur er tussen en niet samen met flink ander krachtvoer) na rustig opbouwen een mogelijkheid. Doordat 80% wel verteerd wordt en je niet aan de grens van de opname gaat zitten kan je daarmee het paard wat ondersteunen, maar van meer ben ik zeker geen voorstander en in eerste instantie zou ik het zonder mais proberen op te lossen.

Edit: in de laatste alinea het gewicht van het voorbeeldpaard toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-04-17 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:35

Fijn om dit te lezen over mais. Een stalgenoot heeft maiszetmeel aangeraden gekregen van iemand die zich verdiept in paardenvoeding om haar paard meer energie maar wel beheersbaar te krijgen.

Mijn paard doet het nu goed op olie, luzerne, slobber en vitaminen-en mineralenbrok dus ik heb besloten haar hierop te laten en nu niks erbij te gaan geven om haar dikker te krijgen.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:03

Als ik senior priores haal denk ik dat de dag van tevoren klaar zetten voor mij het handigst gaat zijn. Dan voer ik het 's middags zelf. Ik wil niet het risico lopen dat ze misschien een keer wat vroeger naar binnen gaan en ze het dan al per ongeluk gevoerd krijgt van de staleigenaar terwijl het nog niet helemaal uitgezet is. := Ik denk ook dat het 's middags geven een mooiere verdeling geeft van het voer want anders heeft ze 's middags alleen wat hooi en 's avond hooi, brok en dan ook nog senior priores.

Onbeperkt hooi geven zou heel mooi zijn en ook zeker mijn voorkeur hebben. Weet ook wel zeker dat ze daar baat bij zou hebben maar is op deze stal niet mogelijk (buiten in de bak/paddock, waar ze overdag staan, is geen voerplek) maar zodra ze de wei weer op kunnen kan ze natuurlijk wel de hele dag door weer eten. Extra hooi geven doet staleigenaar niet moeilijk over eigenlijk maar omdat de mogelijkheid om buiten te eten er niet is is het extra geven ook maar beperkt. Overigens zou verhuizen ook weinig zin hebben want niks hier in de buurt geeft onbeperkt. Ben ook voor de rest heel blij met waar ik sta.

Grasbrok en luzernebrok had ik ook wel eens langs zien komen, maar nooit echt in verdiept. Dat daar water bij moest wist ik niet. Ik zie ook veel mensen het droog voeren maar dat is ook wel een beetje raar als dat zo veel uit zet? Als ze daar ook goed van aankomen is dat misschien ook een optie om te overwegen.

Er is toch ook lijnzaadolie waar al vitamine E in zit. Kloppen de verhoudingen dan al wel?
Over zonnebloemolie lees ik ook dubbele dingen. De ene vind het super en de ander weer niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:21

Er zijn verschillende manieren op grasbrok/luzernebrok te persen. Sommige varianten zetten nauwelijks uit (vergelijkbaar met basisbiks) terwijl andere soorten immens uitzetten. En zelfs die laatste variant gaat nog verbazingwekkend vaak goed, maar ik durf zelf de gok niet te nemen en week het als het flink uit zet.

Vitalbix lijnzaadolie is al 100iu vitamine E per 100ml toegevoegd, maar lijnzaadolie verbruikt 200iu vitamine E per 100ml dus dan blijft het 100iu negatief. Goedkope zonnebloemolie bevat minder meervoudig onverzadigde vetten dan lijnzaadolie, per ml meervoudig onberzadigd vet is 3iu vitamine E nodig, en meer vitamine E van nature (lijnzaadolie bevat 0.47 iu vit E per 100ml, eigenlijk niets dus). Daardoor heeft zonnebloemolie nog 67-100iu per 100ml nodig.

De omega 3:6 verhouding bij lijnzaadolie is gunstiger dan bij zonnebloemolie. Maar het kost wel 4 tot 5x zo veel. Door die twee te combineren blijft het betaalbaar zonder dat je paard er nadelige gevolgen van ondervindt. Heb je een hoefbevangen paard staan of een paard met ontstekingen zou ik wel alleen lijnzaadolie geven. Een relatief hoog omega3 gehalte werkt wat ontstekingsremmend.

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:59

Begrijpelijk idd. Die gok zou ik ook niet nemen.

Is ook lekker handig dat die verhouding dan nog steeds niet klopt. Dan moet je nog steeds vitamine E extra voeren. :')

Heel erg bedankt voor de grote hoeveelheid informatie! *\o/*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:01

En voor die vitamine voer ik metazoa brok... Daar zit alles in. Mijne krijgt gewoon een goeie scheur zonnebloem olie door zn voer

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:13

Hier passeert idd wel heel wat goede informatie!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:26

Vinden jullie hem te dun?
Afbeelding

En deze is wel een paar weken terug, inmiddels zie je de ribben dus net niet bij deze buiging:
Afbeelding
Kont is ook van een paar weken terug:
Afbeelding

De andere van bijna 2 is nu aan het aankomen, desondanks dat de vacht juist eraf gaat, begin ik zijn ribben minder te voelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:27

Zeker niet.
Dit is een shet die niet te dik is zoals de meeste

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:40

inderdaad,volgens de bodyscore prima...alleen ben ik dit ook niet gewend.Mocht willen dat mijn shettert er zo uit zag!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 16:56

Ik vind deze shet er goed uit zien :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:14

prachtige shetjes. Zien er idd goed uit