[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:10

En een greenguard? Of een gewone korf aan een greenguard halster bevestigen? Halster in vlechten?

Zomaar een paar ideetjes hoor.

Stamper, wat houdt zo'n voedingsadvies precies in?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:43

E_J schreef:
Mijn pony is ook veel te dik, en we zijn ondertussen ten einde raad. Ze heeft nu ondertussen al minstens vijf verschillende graasmaskers om gehad, en iedere keer maakt ze 'm kapot. Ze heeft 'm nog geen 5 minuten om of ze heeft 'm alweer kapot. En als ze 'm niet meteen kapot maakt, dan krijgt ze 'm op de een of andere manier wel af. Heeft iemand hier nog tips wat ik zou kunnen doen? Ze staat hier 24/7 buiten op de paddock met wei waar ze de hele dag door blijven eten. Hooi weghalen is geen optie want ze staat op een pensionstal in een grote groep met paarden.

Ik heb ook zo n houdini inderdaad. Ik heb een vliegenmasker over het graasmasker gedaan. En toen kreeg hij m niet meer af.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:02

Fabster schreef:
E_J schreef:
Mijn pony is ook veel te dik, en we zijn ondertussen ten einde raad. Ze heeft nu ondertussen al minstens vijf verschillende graasmaskers om gehad, en iedere keer maakt ze 'm kapot. Ze heeft 'm nog geen 5 minuten om of ze heeft 'm alweer kapot. En als ze 'm niet meteen kapot maakt, dan krijgt ze 'm op de een of andere manier wel af. Heeft iemand hier nog tips wat ik zou kunnen doen? Ze staat hier 24/7 buiten op de paddock met wei waar ze de hele dag door blijven eten. Hooi weghalen is geen optie want ze staat op een pensionstal in een grote groep met paarden.

Ik heb ook zo n houdini inderdaad. Ik heb een vliegenmasker over het graasmasker gedaan. En toen kreeg hij m niet meer af.

Die van mij houdt het graasmasker wel om (de greenguard) maar als ik er een vliegenmasker bij doe gaat alles zeker af. Ze heeft een vreselijke hekel aan vliegenmaskers zucht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:05

Bij mij apart ging alles af: vliegenmasker ging af, graasmasker ging af. Graasmasker over het vliegenmasker ging af, maar vliegenmasker over het graasmasker kreeg hij niet voor elkaar.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:58

Het probleem met mijn pony is helaas dat ze het hele ding ook gewoon kapot trekt. Ze trekt de riemen kapot, ze trekt de korf kapot, ze krijgt het allemaal kapot. We hebben al ik weet niet hoe vaak een nieuwe moeten kopen. Zolang het te repareren valt doen we dat altijd, maar vaak is ie zo erg kapot dat er niks meer te repareren valt

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:09

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:29

Mijn merrie staat sinds enkele dagen mank. De veearts is erbij geweest en ze is in behandeling. Ze eet alleen sindsdien niet zoveel meer. Deze ochtend merkte ik op dat ze met een opgetrokken buik stond. Het is dus zeker niet de bedoeling dat ze op deze ongezonde manier veel gaat vermageren. Ik bied haar veel ruwvoer aan en veel water maar ze lijkt nauwelijks honger te hebben. Iemand tips?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:49

Zorgen dat je iets vind wat ze wel eet, ook al is dat nu even ongezond. Maar belangrijker is nu dat ze eet lijkt me. Dus als het kan hooi, stro, paardenkuil, luzerne of slobber oid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:52

Kijken of ze bietenpulp wil eten......warm of koud.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:58

Ze eet gelukkig wel wat hooi! Het is gelukkig niet dat ze niets eet. Dankjewel voor jullie tips. Ik ga even kijken of ze graag luzerne of slobber eet. :)

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:43

Ik wil ook ff mijn verhaal doen hier, misschien hebben jullie nog tips :j

Ik heb een 5-jarige new-forest die nu bijna een jaar al aardig aan de maat is. Ik had het zelf eerst niet door, het is langzaam aan gekomen maar nadat mijn instructrice mij er op had gewezen ben ik begonnen met minderen van voer. Of nouja niet ik, maar de staleigenaar, want die voert hem altijd tegelijk met zijn eigen paarden. Hij gaf hem in het begin te veel krachtvoer, dat is de reden dat ze te dik is geworden.

Maargoed, nu ruim een half jaar al aan het minderen, zonder resultaat :(. Weidegang is beperkt van 11 tot 4, ik heb geprobeerd haar in onze bak + het stukje er om heen te zetten (daar staat weinig gras) maar ze word erg vervelend als ze alleen staat. Heen en weer rennen, hinniken, ze is ook al een paar keer over het draadje heen gesprongen, kortom dat lukt niet. Kan er ook geen andere pony bij zetten, omdat ze met zn 3en zijn en er dus altijd 1 alleen staat. En staleigenaar wil ze niet alle drie bij de bak hebben lopen, omdat dan het gras in de wei te lang word. Snap ik ook wel.
Ze krijgt nu 's ochtends een halve emmer brood+halve ruif hooi en 's avonds 1/4e schep brok+hele ruif hooi. Even ter vergelijking, in het begin kreeg ze 3/4 schep brok en een hele emmer brood.

Ik rijd haar ong. 5x in de week (45 min) en meestal ook nog een keer longeren.

Hebben jullie nog tips?
Ik heb al aan graasmasker en slowfeeder gedacht, maar misschien zijn er nog dingen eenvoudiger te veranderen.

EDIT. Ik zal straks even een foto van nu sturen. Het vet zit hm vooral in dr buik, ze heeft een beetje een hangbuikje. Ribben zijn ook niet zichtbaar en slecht voelbaar.
Laatst bijgewerkt door emma_evg op 17-08-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:53

Emma_evg: Brok weg (zit veel suiker en zetmeel in) en vitaminekorrel gaan geven?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:56

emma_evg schreef:

Ik heb een 5-jarige new-forest die nu bijna een jaar al aardig aan de maat is. Ik had het zelf eerst niet door, het is langzaam aan gekomen maar nadat mijn instructrice mij er op had gewezen ben ik begonnen met minderen van voer. Of nouja niet ik, maar de staleigenaar, want die voert hem altijd tegelijk met zijn eigen paarden. Hij gaf hem in het begin te veel krachtvoer, dat is de reden dat ze te dik is geworden.

Maargoed, nu ruim een half jaar al aan het minderen, zonder resultaat :(. Weidegang is beperkt van 11 tot 4, ik heb geprobeerd haar in onze bak + het stukje er om heen te zetten (daar staat weinig gras) maar ze word erg vervelend als ze alleen staat. Heen en weer rennen, hinniken, ze is ook al een paar keer over het draadje heen gesprongen, kortom dat lukt niet. Kan er ook geen andere pony bij zetten, omdat ze met zn 3en zijn en er dus altijd 1 alleen staat. En staleigenaar wil ze niet alle drie bij de bak hebben lopen, omdat dan het gras in de wei te lang word. Snap ik ook wel.
Ze krijgt nu 's ochtends een halve emmer brood+halve ruif hooi en 's avonds 1/4e schep brok+hele ruif hooi. Even ter vergelijking, in het begin kreeg ze 3/4 schep brok en een hele emmer brood.

Hebben jullie nog tips?
Ik heb al aan graasmasker en slowfeeder gedacht, maar misschien zijn er nog dingen eenvoudiger te veranderen.

Brood is geen paardenvoer....brok weglaten, brood weglaten, hooi zo houden en een vitaminebrokje gaan geven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:15

KootMiraDrum schreef:
emma_evg schreef:

Hebben jullie nog tips?

Brood is geen paardenvoer....brok weglaten, brood weglaten, hooi zo houden en een vitaminebrokje gaan geven.

Lijkt mij ook. Waarom krijgt ze brood? Omdat de staleigenaar zijn oude brood kwijt moet? Lijkt me ook echt niet nodig. Vitaminebrok, hooi, wei met graasmasker en lekker veel beweging.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:13

Mijn staleigenaar krijgt gratis brood van de bakker bart, wat van de dag over is omdat de bakker bart elke dag weer vers brood wil hebben in de winkel. Dat brood krijgt dus onder andere mijn staleigenaar, die voerde het zijn paarden al voordat ik mijn pony had, toen die kwam kreeg ze het dus automatisch ook. Ik bemoeide me toen niet met het voer, het is mn eerste eigen pony en had er dus geen verstand van.
Maar waarom zeggen jullie geen brood? Het is inderdaad niet voor paarden, maar er zitten toch niet veel suikers en zetmeel in? Ik zie er namelijk niet echt kwaad in.

Hier een paar foto's van dr. Ik heb haar hier net afgespoelt, daarom is ze nat. Mevrouw houd me goed in de gaten haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:40

Tarwe is koolhydraten/zetmeel is suikers. Niet geschikt voor een pony de snel te dik wordt. Sowieso niet erg geschikt voor welk paard dan ook, trouwens. Maar goed, de 1 gaat daar beter mee om dan de ander. Al die suikers tasten ook de darmflora aan. Wat ook niet gezond is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:02

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:51

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:41

Hmm, ik snap het. Ik zal het er eens over hebben met de staleigenaar.
En qua merk vitaminesupplement, wat zouden jullie dan adviseren?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:44

Vitalbix, laag in suiker en zetmeel.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:59

Oke. Ik denk dat ik in ieder geval met het brood ga stoppen. En als ze dan nog niet af gaat vallen, het brok vervangen door vitalbix.
Nog één vraagje. Ik heb ook wel eens geprobeerd om de buikomvang bij te houden, maar waar meet je dat dan? Bij waar de singel zit of bij het dikste punt van de buik? Ik mat het eerst bij de singel plek, alleen daar is ze niet echt dik, dus denk ik niet dat je daar verschil gaat merken. Ze is verder ook niet echt breed, het is vooral dat buikje eronder. Dus vandaar deze vraag.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:15

Sinds ik gestopt ben met de vitaminebrok en de supplementen is Sabrina ein-de-lijk van de extreme diarree af, echt super fijn. En heel gek, maar haar nek is ook meteen veel minder strak en ze lijken allebei minder opgeblazen. Voorlopig even zonder de brokjes en supplementen en over een tijdje zien we wel weer verder. :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:11

Jammer dat je nu niet weet van welke supplement het komt, of dat het juist vd vitalbix kwam.
Hartstikke fijn dat t nu goed gaat, dat is t belangrijkste!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:19

Ik was overgestapt van Vitalbix naar Equilin Balancer toen de diarree begon. Dat was echter ook het moment dat ik begon met de MicroComp.
Ik ging een weekend weg en om mijn stalgenoten niet teveel te belasten heb ik besloten ze dat weekend niet bij te voeren. En dat heeft gewerkt :D

Van de week na het werk een handje Balancer gegeven en daar reageerde ze niet op.
Ik weet in ieder geval wel zeker dat het óf de Balancer is óf de Microcomp. Verder is er namelijk niets veranderd aan het voer. Vitalbix, Glucobalance en magnesium kreeg ze al langere tijd en daarbij was de mest gewoon prima.

Anyway, ik ben er erg blij mee. :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:36

Ik val er even tussen maar heb een probleempje.

Paard staat 24/7 op stal door een peesblessure. Dierenarts is vandaag geweest en zegt dat ze in een (gras)paddock mag staan.
Mevrouw heeft alleen een flinke buik en is op een dieet, wat moeilijk gaat zonder beweging maar ze eet nu haar box leeg.
Is het verstandig om haar nu voor een paar uurtjes per dag in de paddock te zetten of eet ze zich dan hoefbevangen?

Edit: gras in de paddock is heel hoog (kniehoog) en heel geel en dor dus denk niet dat er veel suiker inzit.