Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
E_J schreef:Mijn pony is ook veel te dik, en we zijn ondertussen ten einde raad. Ze heeft nu ondertussen al minstens vijf verschillende graasmaskers om gehad, en iedere keer maakt ze 'm kapot. Ze heeft 'm nog geen 5 minuten om of ze heeft 'm alweer kapot. En als ze 'm niet meteen kapot maakt, dan krijgt ze 'm op de een of andere manier wel af. Heeft iemand hier nog tips wat ik zou kunnen doen? Ze staat hier 24/7 buiten op de paddock met wei waar ze de hele dag door blijven eten. Hooi weghalen is geen optie want ze staat op een pensionstal in een grote groep met paarden.
Fabster schreef:E_J schreef:Mijn pony is ook veel te dik, en we zijn ondertussen ten einde raad. Ze heeft nu ondertussen al minstens vijf verschillende graasmaskers om gehad, en iedere keer maakt ze 'm kapot. Ze heeft 'm nog geen 5 minuten om of ze heeft 'm alweer kapot. En als ze 'm niet meteen kapot maakt, dan krijgt ze 'm op de een of andere manier wel af. Heeft iemand hier nog tips wat ik zou kunnen doen? Ze staat hier 24/7 buiten op de paddock met wei waar ze de hele dag door blijven eten. Hooi weghalen is geen optie want ze staat op een pensionstal in een grote groep met paarden.
Ik heb ook zo n houdini inderdaad. Ik heb een vliegenmasker over het graasmasker gedaan. En toen kreeg hij m niet meer af.
emma_evg schreef:Ik wil ook ff mijn verhaal doen hier, misschien hebben jullie nog tips![]()
Ik heb een 5-jarige new-forest die nu bijna een jaar al aardig aan de maat is. Ik had het zelf eerst niet door, het is langzaam aan gekomen maar nadat mijn instructrice mij er op had gewezen ben ik begonnen met minderen van voer. Of nouja niet ik, maar de staleigenaar, want die voert hem altijd tegelijk met zijn eigen paarden. Hij gaf hem in het begin te veel krachtvoer, dat is de reden dat ze te dik is geworden.
Maargoed, nu ruim een half jaar al aan het minderen, zonder resultaat. Weidegang is beperkt van 11 tot 4, ik heb geprobeerd haar in onze bak + het stukje er om heen te zetten (daar staat weinig gras) maar ze word erg vervelend als ze alleen staat. Heen en weer rennen, hinniken, ze is ook al een paar keer over het draadje heen gesprongen, kortom dat lukt niet. Kan er ook geen andere pony bij zetten, omdat ze met zn 3en zijn en er dus altijd 1 alleen staat. En staleigenaar wil ze niet alle drie bij de bak hebben lopen, omdat dan het gras in de wei te lang word. Snap ik ook wel.
Ze krijgt nu 's ochtends een halve emmer brood+halve ruif hooi en 's avonds 1/4e schep brok+hele ruif hooi. Even ter vergelijking, in het begin kreeg ze 3/4 schep brok en een hele emmer brood.
Ik rijd haar ong. 5x in de week (45 min) en meestal ook nog een keer longeren.
Hebben jullie nog tips?
Ik heb al aan graasmasker en slowfeeder gedacht, maar misschien zijn er nog dingen eenvoudiger te veranderen.
KootMiraDrum schreef:emma_evg schreef:Ik wil ook ff mijn verhaal doen hier, misschien hebben jullie nog tips![]()
Ik heb een 5-jarige new-forest die nu bijna een jaar al aardig aan de maat is. Ik had het zelf eerst niet door, het is langzaam aan gekomen maar nadat mijn instructrice mij er op had gewezen ben ik begonnen met minderen van voer. Of nouja niet ik, maar de staleigenaar, want die voert hem altijd tegelijk met zijn eigen paarden. Hij gaf hem in het begin te veel krachtvoer, dat is de reden dat ze te dik is geworden.
Maargoed, nu ruim een half jaar al aan het minderen, zonder resultaat. Weidegang is beperkt van 11 tot 4, ik heb geprobeerd haar in onze bak + het stukje er om heen te zetten (daar staat weinig gras) maar ze word erg vervelend als ze alleen staat. Heen en weer rennen, hinniken, ze is ook al een paar keer over het draadje heen gesprongen, kortom dat lukt niet. Kan er ook geen andere pony bij zetten, omdat ze met zn 3en zijn en er dus altijd 1 alleen staat. En staleigenaar wil ze niet alle drie bij de bak hebben lopen, omdat dan het gras in de wei te lang word. Snap ik ook wel.
Ze krijgt nu 's ochtends een halve emmer brood+halve ruif hooi en 's avonds 1/4e schep brok+hele ruif hooi. Even ter vergelijking, in het begin kreeg ze 3/4 schep brok en een hele emmer brood.
Ik rijd haar ong. 5x in de week (45 min) en meestal ook nog een keer longeren.
Hebben jullie nog tips?
Ik heb al aan graasmasker en slowfeeder gedacht, maar misschien zijn er nog dingen eenvoudiger te veranderen.
Brood is geen paardenvoer....brok weglaten, brood weglaten, hooi zo houden en een vitaminebrokje gaan geven.