Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:12

Def schreef:
Champion!

Bedankt voor je reactie. Ik kreeg alleen het idee dat dit voer alleen gegeven werd als extra voor bijv een wedstrijd. Niet voor dagelijks. Maar dit mag je dus wel dagelijks voeren?

Heb je zelf ervaring met dit voer?

Anders ga ik dat bestellen!

Def

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:27

Ik heb dit voer altijd dagelijks gegeven en met even een pauze tussendoor begin ik er binnenkort weer mee. Ik heb het altijd als heel fijn voer ervaren.
Mijn ponymerrie wordt op Z dressuur niveau getraind en uit gebracht. Heeft snel last van teveel suiker en erg heet worden van voer. Daarnaast wordt ze snel dik. Bij dit voer was ze goed in energie maar niet te heet en werd er ook niet dik van.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:52

Nou ik heb mijn voer advies per mail
Gekregen. Zij adviseren ook champion! Die ga ik binnenkort maar bestellen. Eerst nog even het laatste beetje Amino muesli opvoeren.
Vraagje: adviseren ze mij nou om 3 kilo muesli te geven? Vind ik best wat!

Marstall Champion:
Voorbeeld dagrantsoen voor een paard met 550 kg lichaamsgewicht, naast hooi:
Lichte arbeid ca. 1,5- 2,0 kg
Gemiddelde arbeid ca. 2,0 - 3,0 kg
Zware arbeid ca. 3,0 - 4,0 kg

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:03

Ik heb net even contact gehad met Marstall, ik voer mijn paard 550 gram corn en 750 gram sportbiks, das samen 1,3kg. Ik vind dat al best veel krachtvoer, maar ben es even flink aan het rekenen gegaan en je moet ind echt bijna 2,5 -3 kg musli voeren van hun om alle vitamines etc voldoende binnen te krijgen, voor haar gewicht dan.

Die mevrouw snapte mijn standpunt, dus nu ga ik gewoon de force bijvoeren. Probleem opgelost.
Meer corn of biks is gewoon tomuch voor mn paard, ze groeit nogal snel, maar heeft wel wat power nodig om dagelijks te kunnen trainen, Haver was niet helemaal lekker combi bij mn paard.
Blijft lastig die voeders.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:40

Ik voer nu 1 kg champion per dag. Ik vind meer gewoon veel te veel. Ik heb tm het M2 dressuur een halve kilo vito per dag gevoerd. Dat ging prima. Ik denk dat veel mensen denken dat hun paard snel zwaar werk doet. Terwijl dat in feite wel mee valt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:54

Dat is waar Def, ik dacht ook al snel dat mijn haf, getraind op M1 niveau geen zwaar werk deed en het wel afkon met alleen vitamines en mineralen. Bij mij bleek achteraf nu ik een bloedonderzoek heb laten doen dat het toch voor haar zwaarder is dan ik dacht. Ze heeft een zwaar tekort aan vitamine E en magnesium. Wat dat betreft was het voor haar dus niet genoeg om alleen vitamines te krijgen en zal ze dus toch gewoon een voeding gericht op de sport moeten krijgen.
Ik ben het met je eens dat je daarin nog moet kijken hoe je voert, want inderdaad 3 kg gaat er gewoon niet in! Buiten dat ik dan een tank er aan overhoud vind ik het zelf ongezond om zoveel te voeren in mijn geval.
Mijn conclusie is dus eigenlijk, bekijk de situatie per paard en laat eens per jaar of per twee jaar een check van het bloed doen. Je weet hoe je er voor staat en kunt aan de hand daarvan je voerbeleid aanpassen of lekker zo laten :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:07

Ik heb een kruising haflinger en inderdaad die worden gewoon tank met veel krachtvoer. Ik hebook een bloedtest bij mijn pony laten afnemen ten tijde dat de vito niet meer volstond. Daar kwam niets uit. Ik ben toen wel over gegaan naar ander voer, de champion en ben dus een halve kilo meer gaan voeren. Daar doet ze het toch beter op.
Maar als ik soms hoor dat mensen hun ' sport paard ' die L1 loopt en gewoon goed op gewicht is zonder tekorten 4 kilo sportbrok geven dan denk ik waar moet je dan nog heen als je richting Z gaat.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:31

Ik kom hier even spammen ;)

Sinds kort zijn wij ook Marstall dealer op het eiland Goeree Overflakkee.
Kijk voor meer informatie op www.vitadier.nl

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:43

Def schreef:
Ik heb een kruising haflinger en inderdaad die worden gewoon tank met veel krachtvoer. Ik hebook een bloedtest bij mijn pony laten afnemen ten tijde dat de vito niet meer volstond. Daar kwam niets uit. Ik ben toen wel over gegaan naar ander voer, de champion en ben dus een halve kilo meer gaan voeren. Daar doet ze het toch beter op.
Maar als ik soms hoor dat mensen hun ' sport paard ' die L1 loopt en gewoon goed op gewicht is zonder tekorten 4 kilo sportbrok geven dan denk ik waar moet je dan nog heen als je richting Z gaat.

Helemaal mee eens.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:02

Ja ik vond het ook al zo veel! Mijn paard krijgt nu 1,5 kilo brokken en 3/4 schep Amino muesli. Daar doet ze het prima op qua gewicht. Denk dat ik eerst rond een kilo ga geven van de champion muesli. Ze willen natuurlijk ook dat het voer snel op is!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:48

Ik vind dat wel een bijzonder voeradvies hoor. Zulke hoeveelheden heb ik zelfs niet aangeraden gekregen toen ik best aardige afstanden reed in de endurance (100+ km). Dat is acht jaar geleden, ik voer Marstall sinds het najaar van 2006.

Maar om nou te zeggen dat ze willen dat het voer snel op is... Dat vind ik een vrij negatieve benadering. >;)

Het advies dat ik kreeg was max. 2 kg per dag (ruim 2 scheppen). Dat kreeg mijn paard idd op wedstrijddagen en zware trainingsdagen. Normale hoeveelheid was max. 2 scheppen per dag (1500 gram), op 'rustdagen' minder, en daar heeft hij het jarenlang prima op gedaan. Ik voerde overigens Champion en Cornmuesli. In het wedstrijdseizoen meer Champion, in de wintermaanden meer Cornmuesli.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:01

Ik kom hier ook even binnenvallen! Ik ben op zoek naar een brok/muesli voor een arabisch volbloed merrie van 10 jaar oud die fanatiek western getraind wordt en ook regelmatig uitgebracht wordt op wedstrijden. Ik wil iets voeren dat laag staat in suiker en zetmeel en liefst ook melasse vrij maar wel waar genoeg voedingsstoffen inzitten, zo las ik bijvoorbeeld dat de faser light geschikt is voor paarden die weinig arbeid verrichten maar de verhoudingen spraken mij wel aan. Iemand die mij kan adviseren of evt. een aanvulling bij de faser light? Voer nu Pavo C4L maar ben niet helemaal tevreden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:19

Omdat je aangeeft wel fanatiek western te rijden is het zeker aan te raden om te zorgen dat zij genoeg eiwitten binnen krijgt vanwege de spieropbouw.
Ik weet niet wat je reden is om zo min mogelijk zetmeel en suiker te voeren, maar de muesli's van marstall zijn zo samengesteld dat, bij normaal voeren, de voeding compleet als brandstof gebruikt kan worden.
Ik zou je adviseren om de westernmuesli te gaan voeren.
De faser light is een goed voer, maar niet voor paarden die getraind worden....of er moet een reden zijn waarom je geen zetmeel wil/ kan voeren.
Western is een complete muesli waar geen toevoegingen bij nodig zijn.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:31

Dankjewel, ga hier alvast even naar kijken!

Merrie heeft snel aanleg om dik te worden, sober ras en wordt veel te explosief van (te veel) suikers.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:24

Graag gedaan :-)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:45

Is er iemand die glissando preventief geeft? Gewoon om de gewrichten, kraakbeen en pezen te beschermen? Of zou je dit alleen geven als je paard stijf wordt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:21

Ik geef het preventief aan mijn 16 jarige merrie die nog volop springt en crosst en aan mijn oudje van 23.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:32

Oke, zit ook aan te denken om iets te geven omdat ik vind dat de pezen best zwaar werk moeten verdragen.
Maar mijn paard is nog maar 6. Is niet dat ze het nodig heeft voor de soepelheid. Of kan ik dan beter wat anders geven.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:10

Volgens mij zou je het met voldoende passende voeding wel moeten kunnen opvangen toch? Ik zou zelf geloof ik niet op zo'n jonge leeftijd al met supplementen beginnen.. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:58

Ik kom er niet helemaal uit en hoop dat ik hier wat verder kom..

Mijn haflingermerrie wordt 5 tot 6 keer per week gereden op recreatief en M dressuurniveau. Onlangs heb ik bloedonderzoek laten doen en bleek dat ze een vitamine E en magnesium tekort heeft, ze heeft daarbij ook snel bloedarmoede/bleke slijmvliezen.
Ik voerde eerst Metazoa, maar gezien de tekorten is dat niet geschikt voor ons en qua prestatie had ze er ook niet genoeg aan.
Nu zoek ik dus een voer wat hoog is in Vitamine E en magnesium en waar ze voldoende energie uithaalt om het werk vol te houden, dat missen we vaak.

De verkrijgbaarheid is ook belangrijk, bij ons op het dorp is eigenlijk alleen Pavo goed verkrijgbaar en dan kom ik dus bij de Sportsfit-muesli uit. Qua vitamines en mineralen in combi met de energie zou dat denk ik goed voer voor ons zijn, wil het niet zo zijn dat een hoop paarden jeuk, bulten of mok krijgen van Pavo..
Ik vind Marstall tot nu toe erg fijn voeren en ik zou dan ook naast de Force die ik geef dus nog een muesli voeren voor de "sport". Belangrijk hierbij dus de vitamine E en magnesium..
Wie heeft er suggesties?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:46

Kijk eens naar western mix of quarter horse mix van verschillende merken, daar wordt vaak extra vit E aan toegevoegd en zitten vaak ook wel hoger in magnesium.

Je kan kijken naar equifyt, HugHo, Marstall etc

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:19

Hoi!

Ik meld mij weer eens! Hoe is jullie ervaring met de cornmuslie?

Ik voer nog steeds champion en ik ben er erg tevreden over. Ik werk mijn paard alleen wat intensiever en hij word schraal.. Nu voer ik 3 maal daags 0,75 champion, flinke hand pure lucerne (zonder melasse met olie) 0,20 lijnzaadbrok, schepje zeewier en soms een scheutje olie en/of spiersupplementje.
(ik ben lucerne en lijnzaadbrok bij gaan voeren omdat hij dus wat schraler werd tegelijk met het schraler worden van de wei).

Meer voeren maakt hem ook drukker, dus dat zet niet echt aan. Nu ben ik aan het overwegen om de Champion te vervangen door de cornmuslie, maarja daar zit net wat minder in dan Champion en zet dat nou echt aan? Bovendien durf ik het niet zo omdat Champion het enigste voer is waar hij het zo goed op doet..

Ik moet er ook bij vertellen dat hij 2 maal daags kuil krijgt en de weidegang binnenkort over zal zijn. Op de wei staat hij van 9 tot 5 ongeveer. In de winter komt hij er 2 a 3 keer per dag uit, maar staat dan dus aanzienlijk meer op stal. Waardoor hij ook weer wat drukker word..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:37

Mijn paard staat op Corn en turnier, ze blijft vd Corn echt goed op gewicht. Als het SGW seizoen over is vervang ik rustig aan de turnier voor de havervrij. In de winter krijgt ze altijd 3 weken vrij en dan laat ik de Corn ook weg. Je kan best de helft vd Champion vervangen door de Corn. Ik varieer ook in hoeveelheid Corn en Turnier. Bv op dag dat ze weinig doet meer Corn, als ze moet crossen meer Turnier. Paard krijgt sowieso relatief weinig krachtvoer, ondanks dat ze snel mager is. Als ze erg terugloopt in conditie (gewicht) dan krijgt ze extra ruwvoer als lucerne of grasmix en iedere dag scheutje zonnebloemolie.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:56

Wat vinden jullie van marstall force? Ik moet van mijn DA een supplement bijvoeren omdat mijn pony wat tekorten in het bloed had zoals zink en selenium maar zijn NAF poeder wil hij niet meer eten.

Hij krijgt elke dag een handje vito, niet genoeg voor alle vitaminen en degelijke dus.

Zou de force een goede aanvulling zijn?
Pony is gevoelig voor suikers enz dus liever niet te veel daarvan er in.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:00

Wat is verstandiger. Ruin van 24, met pensioen, nu nog overdag op het land en daarnaast veel ruwvoer. Straks 4 x ruwvoer per dag.
Krijgt nu Vito + lucerne mix, aangevuld met Pavo Vital Complete.

Ik overweeg om over te stappen naar Faser Light ipv Vito en dan de vit. brok weglaten. 1 schep Faser Light per dag zou hem alle vit. en mineralen moeten geven die hij nodig heeft.

Of toch Vito blijven geven (ong 500 gram) en daarnaast de vitaminebrok (mag ook Force).
Lucernemix blijf ik erbij geven.