[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:58

Magnesium wel. Glucosamine niet. Is dat niet voor artrose? Wel met Glucobalance.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:56

Ik lees nog steeds mee. Interessant dat de meeste paarden zo aankomen van gras. Die van mij gaat nu goed (24 uur op de wei met 24 uur graasmasker) t.o.v. De winter (overdag paddock onbeperkt hooi en savonds klein plakje)

Hier werkt beweging nog steeds het allerbeste. Ben maar 3 a 4x per week bij dr. Probeer toch 1x week een dubbele training te doen. Bak én naar buiten

Ik ben helemaal happy Hoe ze er nu uitziet

Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:58

Vergeet ik het bijna. Ze is van stal gewisseld. Geen koeien gras maar een paardenweiland. Dat heeft voor haar volgens mij ook postieve uitwerkingen

Miranda_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:07

Hey!

Ik verzorg een fries die, laten we maar gewoon zeggen, dik is. Ik probeer nu zoveel mogelijk te rijden enz. om haar op een normaal gewicht te krijgen. Nu vroeg ik mij dus af; hoe doen jullie het met het zadel als je paard aan het afvallen is? Ik neem aan dat het zadel op een gegeven moment te groot wordt als het beestje afvalt. Gebruiken jullie een zadel met verwisselbare boom of...?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:08

Sunshine14 schreef:
Hey!

Ik verzorg een fries die, laten we maar gewoon zeggen, dik is. Ik probeer nu zoveel mogelijk te rijden enz. om haar op een normaal gewicht te krijgen. Nu vroeg ik mij dus af; hoe doen jullie het met het zadel als je paard aan het afvallen is? Ik neem aan dat het zadel op een gegeven moment te groot wordt als het beestje afvalt. Gebruiken jullie een zadel met verwisselbare boom of...?

Ik heb boomloos, zowel omdat het paard af moet vallen als omdat ik denk dat de spieren toch vaak genoeg veranderen en ik niet elke 3 maanden een nieuw zadel wil moeten kopen :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:33

Ik heb ook een boomloos.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:01

Ik heb een pad waar ik inlages in en uit kan doen. Onder een westernzadel overigens.
Hier doet de strookbegrazing, het hooi én beweging echt wonderen.
Hij heeft er nog nooit zo strak uitgezien in augustus :D
Enorm gespierd door al het werk ook. Dit was vanmiddag op de wei met een nieuw stuk gras.
Afbeelding

Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:23

Naar mijn idee best veel gras ineens, mag ik vragen hoevaak je bij geeft?
Ik die elke dag een 5cm bij met 3 paarden en nog zijn ze moddervet dus ben wel benieuwd hoe een ander het doet :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:33

1x per dag. 5cm is wel erg weinig...
Dit was een stuk van 3x4,5m. Normaal doen we stroken, maar omdat we met een schuine wei bezig waren en de hoek om moesten werd het een wat groter stuk. Ik wil geen klein hoekje bij geven met het risico dat de 1 de ander klem zet. De arabier kan nog al bazig zijn namelijk.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:13

Amanda schreef:
1x per dag. 5cm is wel erg weinig...
Dit was een stuk van 3x4,5m. Normaal doen we stroken, maar omdat we met een schuine wei bezig waren en de hoek om moesten werd het een wat groter stuk. Ik wil geen klein hoekje bij geven met het risico dat de 1 de ander klem zet. De arabier kan nog al bazig zijn namelijk.

Aa oke, ik gaf aan elke dag 5cm maar dan wel op een breedte van 25 meter :o
Ze krijgen niet veel maar als ze er naar kijken worden ze al dik, vind het zo knap dat een ander ze verl gras kan geven of 24/7 op de wei kan laten zonder dat ze ontploffen hihi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:17

Zo breed is onze wei niet :D
Beweging doet ook heel veel. Hiervoor stond hij met een koudbloed en kregen ze 2x per dag zoveel als nu 1x per dag vers gras, 2x per dag een berg hooi op de grond en konden ze 24/7 op de wei. Nu staat hij 10 uur op de wei, 1x per dag vers gras en daarna hooi in een slowfeeder.

En zijn vorige maatje liep niet zoveel. Zijn huidige maatje beweegt meer en jaagt Jim ook op. Dus los van mijn beweging loopt hij ook meer.

Alles bij elkaar helpt enorm :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:57

Ik heb veel te veel gras :o , 1 hectare voor 3 te dikke paarden. Staan 3 dagen van 8.00 tot 18.00 uur op de wei als ik moet werken de rest van de week maar een paar uur met wat hooi. Zorg dat ze nooit langer dan 6 uur zonder staan. Voorheen deed ik onbeperkt voeren maar dan zie ik ze elke dag dikker worden.
1 paard geniet van zijn pensioen, de Ijslander en Tinker geef ik 3x per week beweging maar worden al dik van de geur van gras := . Meer lukt niet vanwege ziekte en een geschikte verzorgster vinden is hier een drama..

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:15

Ik vraag me af hoe ik bij mijn shetlanders zou kunnen regelen dat ze niet langer dan 6 uur niets te eten hebben, zonder dat ze te dik worden.

Normaal gaan ze overdag de wei op, en gaan ze 's avonds naar binnen, rond 8 uur.
Dan krijgen ze alledrie een half/driekwart plakje hooi (verschilt per baal), in een hooinet.
Maar dat hebben ze toch meestal in een uurtje wel op, en dan staan ze tot 9 uur 's ochtends zonder eten.

En als ik ga uitreken met de regel van 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht, kom ik eigenlijk uit op 1/1,5 plakje hooi per pony per dag, afhankelijk van de baal.
Zoals vandaag stonden ze de hele dag op de paddock, omdat de wei gemaaid wordt, en de heiningen dus weg zijn.
Maar dan geef ik ze nu vier keer op een dag een plakje hooi, die ze dan met zijn drieën delen, maar dat is dan wel elke keer binnen een halfuur op.

Dus het zou tegen een maagzweer beter zijn om iets als onbeperkt ruwvoer te geven, maar zelfs met wat ze nu krijgen zijn ze al veel te dik.

Heeft iemand hier tips voor?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:00

Ik jerken je probleem.. Moddervette pony's maar ik wil ze echt niet langer dan 6 uur zonder hooi laten staan.. Geen oplossing dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:02

Slowfeeders met hele kleine mazen een optie?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:38

Hooi in een hooinet met mazen van 2cmx2cm? Takken en boomstammen neerleggen om aan te knagen? Verder veel beweging. Karretje laten trekken? En op de wei een graasmasker op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:36

Stro erbij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:54

Beste tips zijn denk ik wel gegeven: graasmasker en stro in hooinet mengen.

Ik zou overigens niet kiezen voor een net met kleinere mazen, maar een (aanhang)net over je andere net heen rijgen. Net kost bij action 8,- en mijn vreetmonster zie ik voor t eerst slowen en niet meer hele plukken uit t net halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:47

Ik zou ook wat stro bijgeven of mengen. En je zou ook kunnen kijken om ze ook eens wat anders bij te geven. Ik geef ze ook regelmatig wat wilgentakken. Zijn ze even mee bezig.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:07

Bedankt allemaal :D

Ik ga eens kijken wat ik er aan kan doen :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:35

:wave:

We zijn even helemaal terug naar basic gegaan: geen poeders, geen brokjes, geen olie, niks! En ein-de-lijk is Sabrina van de spuitpoep af :D Ze staan nu enkel nog op hooi. Vitaminebrokje wil ik over een week of twee weer langzaam introduceren, zolang het goed blijft gaan met de mest.

Overigens hoor ik van mensen om mij heen dat ze mijn pony's prima op gewicht vinden. Ik ben het daar echt niet mee eens, maar misschien ben ik wel een beetje 'obsessed' ermee.

Zo staan ze er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de grote foto's.

Amanda, Jim ziet er echt super goed uit zeg, wauw!

Gerlindie, Stro werkt hier niet omdat ze dat niet opeten maar overal heen verspreiden. Ik voer uit kleine mazen en grof hooi. Ze krijgen twee plakken (soms 3) per keer (twee maal per dag) en meestal ligt er nog wel iets.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:39

Ik krijg dat ook weleens te horen dat ze niets te dik is maar denk dat het probleem vooral is dat mensen geen idee hebben wat nu een gezond gewicht is voor paarden. Ze komen niets te kort en ze worden steeds iets dikker.
Persoonlijk vindt ik dat jouw beide paarden ook nog best wat mogen afvallen hebben toch allebei een flinke buik hoeft niet alles te zeggen maar ze lijken op de schouder ook wat "vet". Dus ik zou er voor kiezen ze nog wel iets te laten afvallen.

Ik ben zelf al een tijd gestopt met krachtvoer weet eigenlijk niet of ik dat al gezegd had dat ze nu ook niet meer zoveel schuurt. Dus wil straks als ze op goed gewicht is wel gaan kijken om iets bij te geven maar wel iets waar niet teveel van in zit. Zal wel het een en ander moeten gaan proberen. Nadeel is dat ze een vrij moeilijke eter is. Maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Wat stro betreft denk dat het vooral mee te maken heeft welk stro je voert. Meest voorkomende zijn tarwe en gerst stro. Weet eigenlijk niet welke wij hebben. Hier eten ze het wel als er niets beter is dan toch. Als er voordroog ligt moet dat eerst op. Maar vindt het wel prettig om af en toe een plak stro erbij te gooien hebben ze toch nog iets te knabbelen waar verder weinig voeding in zit.

Net even op google gezocht.

Citaat:
Om als paardenvoer te gebruiken worden haverstro, gerstestro, tarwestro en koolzaadstro gebruikt. Gerstestro en haverstro worden het meest gebruikt.

Haverstro is het beste, aangezien het zachter is en de meeste voedingsstoffen bevat. Gerstestro is smakelijker dan tarwestro, waardoor dit over het algemeen beter wordt gegeten. Koolzaadstro is grover en heeft daarom een zeer stimulerende werking op de darmflora, maar wordt vaak minder goed gegeten en de vertering is niet altijd even goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:54

Ik denk ook dat die opmerking vanuit de mensen komt omdat ze niet weten hoe het eruit zou mogen zien.

Als mijn katten eten krijgen door iemand anders, zijn diegene altijd zeer onder de indruk van hun theatrale gedrag en vinden ze de porties accuut te klein. Terwijl de ene mooi op gewicht is en de ander iets te dik.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:15

Mijn pony is ook veel te dik, en we zijn ondertussen ten einde raad. Ze heeft nu ondertussen al minstens vijf verschillende graasmaskers om gehad, en iedere keer maakt ze 'm kapot. Ze heeft 'm nog geen 5 minuten om of ze heeft 'm alweer kapot. En als ze 'm niet meteen kapot maakt, dan krijgt ze 'm op de een of andere manier wel af. Heeft iemand hier nog tips wat ik zou kunnen doen? Ze staat hier 24/7 buiten op de paddock met wei waar ze de hele dag door blijven eten. Hooi weghalen is geen optie want ze staat op een pensionstal in een grote groep met paarden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:24

Hier opnieuw voedingsadvies bij Vitalbix gevraagd.
Pony moet echt meer afvallen, en ik moet meer wat gaam doen. Maargoed, dat heeft redenen waardoor het helaas niet gebeurt.
Maar er is meer tijd nu ze vol pension staat! :D