Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:24

Danielle, een en ander is weer afhankelijk van het verbranden. Ik bedoel daarmee dat een paard dat werk verricht meer verbrand/ verbruikt dan een paard wat niets doet. Een paard wat de hele dag buiten loopt zal weer meer verbranden dan een paard wat rustig in een stalletje staat. Een paard wat druk is , op stal of buiten, zal weer meer verbranden dan een rustig paard. Bij een koude winter gaat ook veel energie verbruikt worden met het zich warm houden. De verharing vraagt ook weer meer energie.
De ervaring heeft geleerd dat de eigenaar met oog voor het paard heel goed zelf in kan schatten wat zijn paard nodig heeft. Ieder paard is anders, dus kijk naar je paard, houdt je aan beetje aan de voorgeschreven gift en kijk hoe hij of zij het erop doet.
Luzerne kun je bijgeven. Onze paarden doen het het beste op de luzerne van marstall. Marstall basis.

danielleV78

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:00

Dank jullie voor de informatie.
Maar faserlight is zit voldoende vit. Enz in daar hoef je dan geen vit. Korrel bij te geven. En Onder luzerne kan dat ook. Als ik alleen zoveel gram faserligt geef...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:22

Bij voldoende faserlight hoeft er geen force bij. En luzerne is een ruwvoer, dit kun je geven i.p.v. hooi, maar je kunt het ook door de muesli zodat ze langer moeten kauwen....voor zover dat al nodig is bij de faser.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:15

Ok ik ga het weer doen...ponys staan nu op metazoa maar de scheve verhoudingen liggen me niet lekker.

dus nu voor fjord en shet op zoek naar iets wat ze beide kunnen eten. 1 soort dus..

fjord werkt 6dagen per week recreatief. Is van zichzelf energiek genoeg. 3x bakwerk 3x buitenritten, flinke van min 10 km.

shet doet helemaal niks...:D

ik zoek dus iets voor beide wat evt aangevuld kan worden met de force. Ik wil geen kilos hoeven voeren. Ze zijn beide mooi gevuld zegmaar...shet iets meer dan fjord.

ze staan zomers overdag op de wei en nacht op stal (nu ivm paardenbeul, normaliter 24/7 buiten)
in de winter op de paddock met schuilstal vol stro en 4x daags hooi. Swinters zal fjordlief geen 6x per week werken gok ik, ivm weersomstandigheden.

er zijn best veel opties voor koudbloeden..robuust naturell faser light enz..ik snap het even niet meer haha

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:42

Voor de fjord is inderdaad de robuust een fijne muesli, maar voor de Shet wat minder. Je zou kunnen overwegen om de een dus robuust te voeren en de ander faser light.
Of de fjord robuust en de Shet een klein handje robuust aangevuld met force.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:32

Maar ik wil idd geen 2 soorten..dus dan shetje maar op beetje robuust en handje force. Zoveel krijgt ze ook niet..alleen het idee en dan aangevuld met force haha..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:56

Goed plan :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:06

Waarom moet de shet nog meer hebben als hij helemaal niets doet en al aan de dikke kant is? Dan zit er toch wel genoeg vitaminen en mineralen in de force?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:50

Ja dat klopt calimero..een handje vol robuust zal toch geen kwaad kunnen? Anders is ze heel snel klaar en staat fjord nog te eten..en ze staan samen in een inloopstal

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:53

Niet alle paarden nemen genoegen met een handje force en omdat ze samen staan is dit een hele goede optie.
Ten onrechte krijgt krachtvoer vaak de schuld van het te-dik-zijn, maar meestal krijgen ze gewoon te veel ruwvoer. Evenwicht in alles is het belangrijkste. Als ons gras genoeg bevatte om in de behoeften van het paard te voorzien was het een ander verhaal, maar nu is krachtvoer vaak een belangrijke toevoeging.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:24

Wat is het beste als je granen en suikervrij wil gaan geven?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:39

Vito

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:44

Faser Light, meer vitamines en minder suiker/zetmeel dan Vito.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:28

Wat raden jullie aan voor shetten en haflingers die aangespannen samengesteld lopen? Voer nu pavo energiecontrol en sportsfit en dan nog de nodige supplementen. Wil graag naar een voer waar ze genoeg uithoudingsvermogen, en langzaam vrijkomende energie van krijgen en snel(ler) van herstellen. Met een zo weinig mogelijk suiker erin.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:16

Condicion

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:17

Ik stuit toevallig op dit topic omdat ik aan het googlen was op 'ervaringen Marstall western'.
Mag ik hier een vraag stellen? Bij voorbaat sorry voor het misschien lange verhaal, maar ik denk wel dat er wat uitleg bij nodig is.

Ik ben al een tijdje bezig om een oplossing te zoeken voor mijn quarab (11 jaar), hij had een ernstig selenium-tekort.
Vorig jaar ben ik daarom als eerste overstapt op ander voer: quartermix van Lannoo, gemengd met Havens draversbrok en gaf hierbij Equivital vit E/selenium supplement. Hij doet het hier op zich goed op, maar heeft wel het supplement doorlopend nodig. Als ik stop dan gaat hij achteruit en verzwakt.

Op advies van de DA ben ik naar een organische supplement gaan zoeken en kwam uit bij Equilin Balancer. Dit krijgt hij nu maar nog een beetje te kort om er echt iets over te zeggen.

Ik heb weleens goede commentaren over Marstall gelezen, heb ze gezien op Equitana en ben dus weer gaan zoeken vanochtend, zodoende kwam ik hier uit. Ik heb van de Marstall-site de gegevens van de Western muesli uitgeprint.
De selenium-waarde is behoorlijk hoog (vergeleken met veel andere voeders).
Het liefste wil ik van het supplement af en wil ik mijn paard gewoon goed voer kunnen geven.

Mijn vraag: is deze muesli geschikt? Kan ik niet overvoeren vwb het selenium? Er staat dat er 0,95 mg/kilo in zit, een paard mag max 2,5mg/dag hebben zover ik weet, anders kun je 'm vergiftigen (correct me if i'm wrong).
Van het huidige voer krijgt hij in de zomer 1kg, daarbij 24/7 buiten met strookbegrazing en komt 1x/dag binnen voor hooi.
In de winter krijgt hij 2kg krachtvoer, hooi/kuilgras en staat 's nachts binnen.
Na flinke arbeid krijgt hij vaak een schep powerplusmix met zemelen.
Ik rijd 'm zo'n 3-4x/week, normale arbeid (waarvan 1x meestal buitenrit)

Verder heb ik nog een ouder paard van 24 jaar. Dit paard is een stuk soberder (en niet vanwege zijn leeftijd, want hij is maffer en actiever dan de jongere). Het liefste wil ik hetzelfde voer voor beiden, de oudere krijgt gewoon minder (is nu ook zo).

Ik ben altijd bang voor overvoeren, suikers, etc., zoals velen denk ik.
Zie door de bomen het bos niet meer met al die voeders....

Edit: heb hier al een keer iets over gevraagd... maar ik ben er dus nog steeds niet uit...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:53

Je kan een uitgebreid voedingsadvies krijgen als je een aanvraag stuurt naar marstall.
Uit ervaring met mijn eigen klanten weet ik dat zij erg tevreden zijn met de nieuwe samenstelling van de western. De paarden doen het er goed op.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:54

Heb ik al gedaan.. Dacht dat iemand hier misschien nog meer info had...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:24

Nee hoor, bij marstall zelf zitten de deskundigen :)
Natuurlijk kun je hier ook gebruikers informatie vinden en ook ik geef adviezen als dealer zijnde, maar bij marstall zelf is alle kennis aanwezig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:58

Weet iemand hier toevallig hoeveel suiker en zetmeel er zit in de animo sport muesli?

ZipporaTugwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:02

Goedemorgen

Ik heb Marstall gemailt maar naast dat ik moet wachten ben ik ook benieuwd naar jullie gebruikers advies.

Mijn Arabisch volbloed is 10 jaar, 156 hoog en op normaal gewicht hoeft niet dikker te worden.. Hij is sinds een paar maanden hengst af en mist energie. Ik train 4x in de week op niveau en doe 3 dagen rustig aan stilstaan, longeren of een buitenrit. Hij mag van mij dus wat extra energie maar mag niet dikker worden. Hij krijgt al onbeperkt kuil, 3 keer half biks van stal maar dat voegt weinig toe. Slobber na hard werk en nu gaf ik sinds kort PAVO sport muesli bij voor topprestaties waar ik mee stop omdat hij te dik word, met dikke benen uit stal komt en zijn staart en manen eraf jeukt. Daarnaast iets meer energie maar dat uit zich vooral in dingen tijdens rijden eng vinden wat hij normaal nooit eng vind en er voor het eerst in zijn leven vandoor willen gaan. Dat zit niet goed ervaar er dus weinig tot geen voordeel aan!

Dan mijn KWPNer, 5 jaar, 167 hoog en te mager en weinig bespiering. Moet veel dikker worden. Wel goed op weg maar nu het laatste nog. Hij traint hetzelfde als mijn andere paard alleen wat kortere sessies. Krijgt hetzelfde gevoerd alleen wat extra muesli, merk aan hem wel wat extra energie maar hij krijgt er eiwitbulten van. Ook krijgt hij na het werk slobber met maismeel om aan te zetten. Ik wil dit allemaal vervangen door goed voer van gezond Marstall voer als dat goed aan slaat.

Ik wacht sowieso Marstall hun advies af. Maar wat is jullie ervaring?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:50

Voor je arabier zou ik de naturell geven en dan 1/4 schep en dan aanvullen met force en elke dag scheut lijnzaadolie erover voor langzaam vrijkomend energie. zo krijgt je arabier genoeg binnen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:47

Mijn ervaring ( en de ervaring van 'mijn klanten' ) is dat voor paarden zoals jouw Arabier de marstall condicion een enorme verbetering geeft.
Voor de kwpn-er zou dit voer ook kunnen, maar ook de amino sport muesli is heel goed.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:07

Hallo,
Ik heb ook een voedingsadvies opgevraagd voor mijn merrie. Hoe lang duurt het voordat je reactie terug hebt?

Ze krijgt nu 2/3e schepAmino sport muesli 1,5 schep brok en 100 Gr. Amino muscle supplement per dag.

Hier doet ze het goed op qua bespiering maar ze zou wel wat meer energie mogen hebben. De Corn heb ik ook al geprobeerd.

Iemand een idee wat ik haar er bij kan voeren?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:53

Champion!