[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:06

Jolliegirl schreef:
3 scheppen droge stof dus?
Dat zijn dan geweekt 3 volle emmers..
Dat kan niet in 1 voerbeurt

2 maal 1.5 schep op de dagen dat hij twee keer krijgt. twee scheppen op dagen dat hij 1 keer krijgt. Ik heb sinds twee weken sojaschroot ontdekt. Ik geef mijn e pony ca 200 gram per dag er bij en je ziet haar groeien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:09

Mizora schreef:
Dat er meer water bij kan betekent niet dat er meer water bij moet.

Ben ik t niet mee eens.

Als t geweekt heeft.. En ik doe er wster extra bij.. En drna staat t weer bekant droog.. Betekend dat dat het nog niet voldoende vocht getrokken heeft..... T staat hier, tot het geen vocht meer opneemt.

Maar hij word haast doorgevoerd...
Er moet toch iets zijn.. Kan me echt niet voorstellen dat dit aan het voer ligt...
Hij krijgt zoveel... En we hebben vanalles al geprobeerd.

Sojaschroot kan ik hier niet krijgen..
Omgeving Dordrecht/Alblasserdam

Dus als je een adresje hebt.. En een prijsindicatie hou ik me aanbevolen..

Piekosjj

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:16

JG zoals ik al eerder zei denk ik zelf nog steeds dat het door 'de omgeving' komt; het verhuizen, opeens vlak voor de winter van stal naar 24/7 buiten, te laat dekens op, ondanks dat hij wellicht relaxed er onder blijft kan dit best een hele impact hebben op een paard en stress is echt een boosdoener bij oudere paardjes en dat toont zich het meest op het gewicht.

Ook vind ik hem op de laatste foto niet mager, maar wel erg schraal, oftewel erg slecht in de bespiering. Daarnaast heeft hij wel een goed gevulde buik. Dit zijn inderdaad tekenen van Cushings/PPID, maar ook van wormen. Wanneer is hij voor het laatst ontwormt? Een test op PPID zou ook zeker geen kwaad kunnen. Verder voor het schrale zijn proteine ideaal. Zoals iemand hierboven zijn, zit dit veel aanwezig in soja schroot, maar ook in bijv luzerne/alfalfa. SP zit raar genoeg erg laag in proteine, dus wellicht dat hij gewoon dit laatste beetje mist.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:43

Afbeelding

Niet mee eens.
Hij is als je t mij vraagt bijna brooke hospitale waardig..... Afbeelding

Dit is van vanochtend....

Hij krijgt veel luzerne.
Ontwormen is vorige week nog gedaan.

Dit was hij toen ik 3 jaar geleden begon met bijrijden...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 26-03-17 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:45

Oh dat geeft inderdaad een heel ander beeld ja! Excuses daarvoor

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:47

Geeft niet, ik had gewoon nog geen recentere fotos..
Hij blijft verslechteren..

Bloedonderzoek moet worden geregeld door de eigenaar.. Ben ermee bezig... Er staat druk achter.
Maar ik kan niet meer dan ik nu doe....

Ik zal de seniores gaan ophogen zoals de tip in dit topic.
En meer luzerne.

Hij houd ook nog mooi even zijn deken om :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:49

Zou ik hem proteine poeder kunnen bijvoeren?
Gewoon wat wij mensen gebruiken als we fanatiek sporten?

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:06

Toen mijn paard ondergewicht kreeg na een verhuizing kreeg ik bietenpulp aangeraden door mijn dierenarts! Het is alweer een tijdje geleden, maar als ik het me goed herinner moest je dat wel eerst heel lang in water laten staan zodat het uitzet. Als je dit zou willen gebruiken moet je wel eerst goed kijken hoe je het moet bereiden! Bij mijn paard werkte het heel erg goed! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:19

Sp zit ook bietenpulp in.
Ik zou wel weer speedybeet kunnen proberen. Heeft ie vaker gehad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:29

Jolliegirl schreef:
Sp zit ook bietenpulp in.
Ik zou wel weer speedybeet kunnen proberen. Heeft ie vaker gehad

Zoveel pulp zit er niet in de sp, gooi er maar een schep pulp bij voor elke schep sp die je voert. Grasbrok is ook een optie voor de eiwitten + dat het makkelijk opneembaar ruwvoer is. Er wordt wel eens wat van aangeboden op marktplaats, maar Hartog heeft het ook. Is de gewone koeiengras grasbrok, zit dus zat in. Let wel op dat je er niet teveel van voert (tot 2 kg zal meestal wel goed gaan bij zo'n maat), want teveel eiwit en je hebt dikke benen, etc.
En voer hem voor het gewenste gewicht (zal ong. 500kg zijn?), niet voor die 75kg die er zeker bij mag. Je mag zo richting 2 scheppen sp, 2 pulp en 2 grasbrok/dag (+ water).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:34

Ik zal het voerbeleid gaan aanpassen, ik maak morhen even een schema. Mag ik deze dan hier plaatsen?

Dus ik haal morgen speedybeet, seniores en luzerne.. Want dat was op na vandaag..

Grasbrok zal ik voor kijken.

Nogmaals,t is niet mijn paard, maar wil t graag proberen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:12

Jolliegirl schreef:
Sojaschroot kan ik hier niet krijgen..
Omgeving Dordrecht/Alblasserdam

Dus als je een adresje hebt.. En een prijsindicatie hou ik me aanbevolen..

No-No schreef elders in dit topic dat ze een adres weet in Haastrecht, weet niet of dat te doen is voor je? Ik betaal 12.95 voor 25kg. Daar doe je dus heel lang mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:15

Alles is te doen, als het werkt..

Superlief al jullie hulp!
Ik ga morgen even werken aan een schema.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:54

Jolliegirl schreef:
Alles is te doen, als het werkt..

Superlief al jullie hulp!
Ik ga morgen even werken aan een schema.

ik denk dat een bloedonderzoek wel belangrijk is,mocht hij cushing hebben kun je soms voeren wat je wil maar krijg je hem niet dik.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:03

Ik doe hier drie scheppen droge sp in een lege marstall force emmer, de emmer vul ik af met heet water, dan is het met een half uur klaar om te voeren.
Sojaschroot heb ik afgelopen week laten bestellen bij de voerleverancier, heb het merk "for farmers" binnen gekregen, ruim €11 voor 25 kg
Moeilijke eter vind het nog lekker ook!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:18

Ik heb geen stromend water op stal, geen stroom.
Dus heet water is geen optie..
Ben niet in de gelegenheid om 10 liter heetwater telkens mee te nemen helaas.
Maar grote hoeveelheden klaarzetten met koud water 12/24 uur van tevoren is geen probleem

. Ja bloedtest sowieso belangrijk.. :)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:09

Hier blijft de pension shetlander (85 cm) ondanks de hoeveelheid voer wat er in gaat ook nog steeds schraal, wel een dik hangbuikje maar ribben zijn heel makkelijk te voelen, iel nekje en geen bespiering.
De senior priores is van 1 1/2 kg droge stof naar 2 kg droge stof per dag opgevoerd, de hooi hoeveelheid is nog steeds rond de 5 kg per dag. Mest is nagekeken op zand en uitgesloten, in januari nogmaals ontwormd met Pramox. Ik weet als pensionhouder werkelijk niet wat ik er nog meer in kan stoppen om haar wat dikker te krijgen. Een normaal gezonde shetlander zou met deze hoeveelheden voer allang tonnetje rond moeten zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:32

Getest op PPID?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:03

Jolliegirl schreef:
Getest op PPID?

Nee niet getest, paardje is pas 7 jaar dus eigenaar denkt niet dat het PPID kan zijn.
Ik heb haar al geadviseerd om het paardje eens op de trailer te laden en naar de Lingehoeve te rijden voor bloed prikken en verder onderzoek. Maar het lijkt erop alsof ik me meer zorgen maak dan de eigenaar zelf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:04

Dat gebeurt al snel he :)
Ben ik ook bekend mee. Al heb ik nu een paard waar de eigenaren wel aardig snel mee handelen.
Das t nadeel dat t niet je eigen is.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:15

Ik wil toch ook even om jullie advies vragen.
Mijn KWPN ruin van bijna 7 is sinds eind zomer 2016 wat wisselend in zijn gewicht. Eind zomer begon hij wat schraal te worden, toen ben ik speedibeet gaan voeren. Hier zag ik duidelijk verschil mee. Toen hij weer mooi rond was dan ook gestopt met speedibeet.
Nu begint hij echter opnieuw wat schraal te worden. Hij krijgt 4 keer per dag hooi (had graag gezien dat dit meer is, echter staat hij in pension en kan ik niet zomaar naar een andere stal ivm. trauma aan lage doorgangen en dus vooral stallen), 3 keer per dag 1 kilo biks en na het werk kreeg hij voorheen een schep Pavo sportsfit muesli en in het weekend slobber. We trainen zo'n 5 dagen per week op M niveau, maar ook de bespiering ontbreekt. Ik ben nu sinds een week begonnen met voeren van 1 schep droge Seniores Priores en geeft de stalbaas nu ook wat meer hooi. Ik vroeg mij echter af of er nog meer tips zijn die ik zou kunnen proberen mocht de SP niet werken?
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:01

Jliegirl, jeetje.. Die durf ik wel erg mager te noemen.. Ik begrijp je bezorgdheid!

Mijn pony heeft gisteren een slokdarmverstopping gehad door grasbrok. Hij at te gulzig. Gelukkig is het vanzelf vrij snel weer opgelost maar de schrik zat er goed in. Hier dus alleen nog water bij de grasbrok.

Van bietenpulp kreeg mijn pony alleen maar een bolle buik. Verder kwam hij niet aan.

Hij krijgt nu 1,5 kg merriebrok en 1,5 kilo grasbrok maar het helpt erg weinig.
Als iemand een paar kilo soja aan mij wil verkopen..? Heel graag! Ik kan er niet aan komen in overijssel (omgeving Deventer)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:52

No_No schreef:
Als iemand een paar kilo soja aan mij wil verkopen..? Heel graag! Ik kan er niet aan komen in overijssel (omgeving Deventer)

Hetgeen wat ik heb komt van de fa. Fuite uit Genemuiden, die even bellen of ze het bij jou in de buurt ook leveren.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:45

Kun je het niet laten bestellen door een coöperatie bij je in de buurt?
Ik wil je best wat opsturen, maar door de verzendkosten wordt dat al gelijk een duur grapje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:49

Welke regio woon je luxje?