[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:47

Ik lees hier al even mee maar helaas vandaag ook de boodschap gekregen van de hoefsmid dat er echt dringend wat aan mijn merrie haar gewicht moet gedaan worden omdat haar hoeven er ook hard van af zien.
Één dezer dagen ga ik samenzitten met de pensionhouder om te kijken hoe we dit zo praktisch mogelijk kunnen regelen.
Wat krijgt ze nu:
- In de zomer staat ze 24/7 buiten, in de ochtend staat ze meestal op de piste met ruwvoer en in de middag op een kaal stukje wei.
- In de winter staat ze in de avond op stal
- Na het werken krijgt ze een handje krachtvoer
- We proberen haar een viertal keer per week aan het werk te zetten, dit kan per week wel iets verschillen aangezien we rekening houden met haar lichamelijke conditie. Momenteel is ze 21.

Is het zinvol een supplement bij te voeren? Zet ik haar best 24/7 op zand met ruwvoer? Iemand nog tips?

Marvel

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:41

Mijn paard wordt op een wei met kort gras helaas ook dik.
Wat voor hem het beste werkt:
7-14 uur paddock met ruwvoer
14-16 uur afgezet stukje land
3/4 keer per week vers gemalen lijnzaad mede vanwege het staan in zandpaddock
3/4 keer per week magnesium citraat pillen (van de tuinen, toevallig nu in de aanbieding) ter ondersteuning spierverzuring en omdat dit moet helpen bij afvallen
1,2 kilo havens gastro (heb nog nooit zoveel in mn leven gevoerd, maar na advies van Havens toch gedaan. Hij komt niet aan, maar heeft voor t eerst voldoende energie voor training en zit geweldig in zn vacht). Of Vitalbix bij alleen vitamine/minerale behoefte en weinig trainen.

Mijn paard wordt 5x per week getraind, waarvan 3x 40 min in de bak en 2x een uur naar buiten met intervaltraining.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:12

Jotoma schreef:
3/4 keer per week magnesium citraat pillen (van de tuinen, toevallig nu in de aanbieding) ter ondersteuning spierverzuring en omdat dit moet helpen bij afvallen
1,2 kilo havens gastro (heb nog nooit zoveel in mn leven gevoerd, maar na advies van Havens toch gedaan. Hij komt niet aan, maar heeft voor t eerst voldoende energie voor training en zit geweldig in zn vacht). Of Vitalbix bij alleen vitamine/minerale behoefte en weinig trainen.

Mijn paard wordt 5x per week getraind, waarvan 3x 40 min in de bak en 2x een uur naar buiten met intervaltraining.

Ben wel benieuwd naar een before foto en n foto van nu

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:14

Jotoma schreef:

Dit komt me zo bekend voor :( . Ondanks dat het gras waar mijn merrie op staat echt superkort is (met graasmasker kan ze het niet eens eten) is ze toch weer aan het vervetten nu ze 24/7 op het land staat.
Wordt ook normaliter 5 maal per week gereden (bak of buitenrit), krijgt geen krachtvoer maar Pavo Vital vitaminekorrel met glucobalance en lijnzaadolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:23

De mijne moet wel 5x per week lopen.
Vooralsnog is dat 3x buitenrit en 2x longeerwerk, maar kan ook 1x buitenrit vervangen door wat bakwerk.
(maar dat vinden we beide vreselijk)
Hij krijgt 200 gram vitalbix en ongeveer 600 gram havens gastro(bij werk.)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:03

Afbeelding

Januari 2016 vs. 18 mei 2016 (hij heeft zn hals wat gek op de foto doordat hij niet verder kon met zn hoofd door t halstertouw). Je ziet zn ribben licht (hij is rondgeribt) en geen spek meer op hals, achter schouder en bips :)
Door dat rondgeribte zal hij nooit slank lijken, maar die vetribbels weg + ribben waarneming maken t verschil wel duidelijk.

Heb geen recentere standfoto's en hij is nu ook weer aangekomen doordat we geprobeerd hebben om hem 7 uur op een afgezet stuk te zetten (dom, dom, dom)

@prince: super frustrerend he? Niemand neemt t bij mij ook voor waarheid aan. Of met heel veel moeite.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:12

Ik wil mij ook graag melden :D
Ik heb een 5 jarige shet, die nodig moet afvallen, we zijn nu rustig aan begonnen met werken aan de hand en bouwen dit op.
Lekker beginnen met lange teugels, longeren oppakken en zodra het weer kan, aan de hand springen.
Zo ziet hij er nu uit, dus duidelijk een obesipoown helaas :')
Dit was 18 juni:
Afbeelding

2 juli:
Afbeelding

10 juli
Afbeelding

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:39

@Jotoma, inderdaad superfrusterend. Die van jou ziet er op de onderste foto goed uit!

Zazou is ook rondgeribt, zal ook nooit echt een dunne pony krijgen. Maar ze krijgt nu weer van die vette plekken, achter schouder, op kont en bij lendenen. Groot deel van de dag op zand met hooi erbij werkt bij haar goed. Maar dat kan momenteel niet bij ons op stal helaas ivm verbouwingen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:56

Jotoma schreef:
[ [url=m/rW2MFG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Januari 2016 vs. 18 mei 2016 (hij heeft zn hals wat gek op de foto doordat hij niet verder kon met zn hoofd door t halstertouw). Je ziet zn ribben licht (hij is rondgeribt) en geen spek meer op hals, achter schouder en bips :)
Door dat rondgeribte zal hij nooit slank lijken, maar die vetribbels weg + ribben waarneming maken t verschil wel duidelijk.

Heb geen recentere standfoto's en hij is nu ook weer aangekomen doordat we geprobeerd hebben om hem 7 uur op een afgezet stuk te zetten (dom, dom, dom)

@prince: super frustrerend he? Niemand neemt t bij mij ook voor waarheid aan. Of met heel veel moeite.

zo die ziet er goed uit! Prachtige glans

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:00

die van mij staat ook op zand met 2x daags hooi (3plakken per dag) en een hand vitaminekorrels.
Ik wilde hem eigenlijk toch weer op n beetje gras zetten maar als ik dit zo lees vraag ik me af of dat slim is

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:03

Blon_D schreef:
die van mij staat ook op zand met 2x daags hooi (3plakken per dag) en een hand vitaminekorrels.
Ik wilde hem eigenlijk toch weer op n beetje gras zetten maar als ik dit zo lees vraag ik me af of dat slim is

Hoe groot/zwaar zijn die plakken hooi?
Van een klein baaltje of zo'n grote?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:06

Blon_D schreef:
Jotoma schreef:
[ [url=m/rW2MFG.jpg]Afbeelding[/url] ]

zo die ziet er goed uit! Prachtige glans

Dank je :D
Voor het eerst in vijf jaar dat hij er zo goed uit ziet en zo goed in zn vel zit :j
Toch ook mede te danken aan die (voormij enorme hoeveelheden) Havens brok.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:10

_PatriciaH schreef:
Blon_D schreef:

Van een klein baaltje of zo'n grote?

1 baal weegt rond de 16 kilo. 3 plakken zijn ongeveer 7 kilo hebben we uitgerekend met weegschaal

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:10

Eerste plan is om haar zoveel mogelijk van de weide te halen. Daarnaast krijgt ze heel droog voordroog. Ik wil omschakelen naar een vitaminebrok, eventueel aangevuld met een supplement. Welk supplement kan helpen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:34

Blon_D schreef:

Van een klein baaltje of zo'n grote?[/quote]
1 baal weegt rond de 16 kilo. 3 plakken zijn ongeveer 7 kilo hebben we uitgerekend met weegschaal[/quote]

Jeetje 1 plak hebben ze hier binnen het uur op.. Als je 3 plakken verdeelt over de dag staan ze toch veel te lang met een lege maag? Niet bang voor een maagzweer?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:08

Is een slowfeeder niets Patricia?
Bij ons zouden ze dat anders ook heel snel op hebben.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:22

Ja dat heb ik, groot ibc vat met fijnmazig net erover..
Afbeelding

Afbeelding

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:26

Jeetje 1 plak hebben ze hier binnen het uur op.. Als je 3 plakken verdeelt over de dag staan ze toch veel te lang met een lege maag? Niet bang voor een maagzweer?

Hij doet wel langer dan een uur met 1 plak hoor. Daarnaast heeft hij nog wel wat te scharrelen in de wei en heeft hij heel grof stengelig hooi (daardoor doet hij er ook langer mee). Hij krijgt de hoeveelheid droge stof die hij binnen dient te krijgen en dat moet voldoende zijn.
Net in de regen zijn eerste aangegroeide strook gras weer bijgegeven en oude deel afgesloten zodat het rust heeft en kan bijtrekken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:35

_PatriciaH schreef:
Ja dat heb ik, groot ibc vat met fijnmazig net erover..
[ [url=m/3JNWuS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bstCrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh jij quote iemand anders. My bad :)
Ik vind het wel een grote uitdaging, voldoende ruwvoer en niet te lang zonder.
Gister nog een nieuw net ontvangen waarbij ik er nog een aanhangernet overheen heb geregen. Nieuwe net is gewoon weer 3x3, aanhangernet 4x4 en dan kijken wat t doet.
2x2 schijnen ze ook zo door te hebben en snel kapot te gaan. We shall see

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:39

Dan doe ik toch iets verkeerd, heb slowfeeders, heel grof hooi en toch is 1 plak echt binnen het uur op, doe aan strookbegrazing en ze mogen maar een paar uur op de wei en zorg dat ze niet langer dan 6 uur zonder hooi staan.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:44

Patricia het hooi uit jouw foto met slowfeeder is niet zo stengelig en grof als wat ik voer daardoor doet die van mij ook langer met zijn hooi. Voorheen stond hij op voordroog en dat had hij ook zo weg (daar is hij ook van dichtgegroeid). Ben toen bewust naar volledig uitgegroeid hooi gaan zoeken. Daarnaast staat die van mij apart 24/7 met inloop waardoor hij altijd wel iets te scharrelen heeft. Sindsdien ook geen slowfeeder meer nodig

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:35

Ik heb hooi wat bijna stro is dus echt wel stengelig.. Op de foto zit een hele baal in dus flink strak dat ze het er moeilijk uit krijgen misschien kan je het daarom niet goed zien.
Bij ons staan ze ook 24/7 buiten en ruimte zat maar zet ik ze op 24/7 op de wei zodat ze altijd wat te knabbelen hebben dan kan ik ze nog meer rollen dan dat ik al kan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:14

Hier ook wel dat probleem. Plus dat het een gemengd koppel is met verschillende wensen.

Voorheen stonden ze op kuil en was de ruin echt opgeblazen. Maar ook overgewicht, dikke manenkam en koker. Ondanks vele bewegen.
Minder ruwvoer geven kon haast niet. En slowfeeders gebruikten we al.

Nu al aantal maanden op hooi en pony ziet er super uit. Ben niet echt gaan minderen.

Ze gaan nu wel 's nachts op stal, maar daarvoor in de plaats konden we op hooi en doen ze het stukken beter.
Ze krijgen 's ochtends een beetje tijdens eerste voerronde. Wij vullen 's avonds de netten in de ibc vaten. Dan worden ze buiten gezet en kunnen daar hele dag van eten.
Ondanks het grootste net is dat toch wel eind van de middag aardig leeg. We doen er vaak stro bij.

Op stal krijgen ze dan wel weer flinke portie voor de nacht.

Lang zonder staan vind ik ook niks. De ruin die te dik was staat met shet en oude merrie die wel gewoon kunnen eten. Liever kreeg de merrie nog wat meer, maar ze ziet er goed uit.
De jonge ruin staat nog apart naast ze en eetn bijna net zoveel in zijn eentje, maar heeft het ook wel nodig.

Ik weeg niet af en voer op het oog.

Als de oude ruin wat dikker lijkt, geef ik hem meteen meer beweging. Ze waren opgebouwd op gras van hapje, naar minuut, 2min, 5min, 7min, 10min, 15min en 20min, maar ging toch mis. Hij had een keiharde manenkam.
Helaas is het lastig om ze apart te zetten, dus ze staan op hooi op de paddock.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:50

Toch bijzonder hoe vaak het terugkomt dat de paarden het zo slecht doen op gras.
Ik moest mn gedachtengang heel erg veranderen (ah zielig, hij staat niet op gras), omdat zijn gezondheid op hooi vele malen beter is zonder gras.
En toch blijft door mn hoofd spoken... Ahh hopelijk kan hij ooit langer op gras 8-)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:24

Iemand ervaringen met het bijvoeren van magnesium en glucosamine?