Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:39

Een paplepel ongeveer. Zal gelijk staan aan twee of drie theelepels. Geen idee of dat ook een beetje gelijk staat aan wat je je paard zou geven ( in verhouding dan) maar dit werkt.
Aan onze hond (30 kilo)geef ik een flinke theelepel en dat is voldoende.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:34

Mijn paard krijgt half maatschepje als onderhoudsdosis. Nu heeft ze eigenlijk niet nodig, maar heeft even geduurt voor ze het at.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:34

VitaDier.nl op Goeree Overflakkee is vanaf 1 juli officieel Marstall dealer.
Eindelijk ook hier een verkooppunt!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:49

Oh dat ken ik niet? Woon ook op Flakkee, waar zit dat?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:31

www.vitadier.nl
Ze zitten in Stad ah Haringvliet en je kunt er nu al bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:39

Zijn hier ook "werkende " paarden op Vito of faser??

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:41

Als je op Vito of Faser zoekt in dit topic, zijn er wel posts te vinden over paarden in training die op deze varianten lopen. :j

Wat is het verschil tussen Corn en Champion? Ik voer normaliter Corn i.c.m. Amino Sport maar omdat ik nog een zakje Champion had liggen dat op moest, voer ik het op aan mijn merrie, naast de Amino Sport. Maar ik krijg een beetje de indruk dat ze pittiger wordt van de Champion.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:38

Cornmuesli: Maisflocken(40%),Gerste geflockt (40%), Haferschälkleie(5%), Weizengrießkleie(4%), Pflanzenöl aus Raps raff. (4%)

Champion: : Gerste geflockt (31%), Maisflocken (20%), Weizenflocken (10%), Haferschälkleie (9%), Weizengrießkleie (8%), Pflanzenöl aus Raps raff. (5%), Rübenmelasse (4%)

Dus de cornmuesli bevat meer mais en gerst en minder haverzemelen en tarwezemelen en geen tarwevlokken. Mais is een rustige dikmaker, gerst zit er een beetje tussenin. Tarwe is, verwacht ik, een beetje vergelijkbaar met gerst, maar het kan zijn dat jouw paard op de tarwe reageert. Of toch op de haverzemelen, die zijn anders dan tarwezemelen doordat ze veel beter verteerbaar zijn (ook voor mensen).

Edit:
Cornmuesli: http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... muesli.pdf
Champion: http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... ampion.pdf

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:59

Ze kreeg de Corn voor het springen en het crossen, vanwege de energiebehoefte. Ze heeft aanleg om buikig te worden, in overleg met de Marstalladviseur heb ik de dosering van de Corn daarom aangepast. Ik heb het idee dat ze van de Champion minder buikig wordt. Maar er zijn natuurlijk meer factoren van invloed op de omvang.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:08

Ik zoek ook vervanging voor de Corn. Het probleem is alleen dat ik er 2 bijvoer en ik niet zo veel plek heb om veel voer op te slaan, dus wil het liefste voor beiden hetzelfde voer.

Het gaat om een KWPN merrie die op streng dieet staat omdat ze veel te vet is. Alleen na het werk krijgt ze zo`n 100 gram Corn op het moment. Dit wil ik vervangen door een andere muesli die niet zo dik maakt. Deze merrie heeft een pollenallergie en ook voor verschillende planten en bomen, dus daar moet ik mee uitkijken in een voer.

De andere is mijn Welsh A pony die juist mooi op gewicht is, maar in de winter snel veel afvalt. Zij heeft zomereczeem en ik merk aan de Corn dat er teveel in zit waardoor zij de manen gaat schuren. Als ik namelijk een dag geen muesli geeft schuurt ze amper, als ik wel Corn geef is dat veel meer.

Ik voer beide merries alleen na het werk, dus 1x per dag.
Force wil ik sowieso weer bestellen, maar een muesli zat ik nog over te twijfelen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:46

Kijk eens naar de faser light

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:51

De Faser Light heb ik een proefpakket van gehad en mijn KWPNer wilde die niet eten...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:02

Anoniem schreef:

Ik heb mijn pony t/m het m2 dressuur vito gevoerd. Daarna had ik het idee dat ze meer nodig had en niet meer genoeg energie uit de vito haalde. Ik ben toen op de champion over gegaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:06

Ik ben qua muesli overgegaan op freizeit en de shetten gaan over op faser light. Voor de ene merrie zou ik alleen Force gaan voeren, de andere moet je op een zetmeelarm voer gaan eigenlijk, en dat zou Faser light zijn, maar die is weer (relatief) prijzig omdat je er bijna dubbel zoveel van moet geven i.v.m. de energiewaarde (t.o.v. Cornmuesli) en hij ruim een €/kg kost (19,50€ voor 15kg). Nu is dat wel op te vangen, dat kan bijvoorbeeld door zonnebloemolie erbij te voeren. Met rustig opbouwen mag dat tot 1ml/kg lichaamsgewicht. Bij een welsh A pony schat ik die tussen de 200-250kg, dus maximaal 250mL olie. Dat is wel heel veel. Bij mijn grote paard (750kg) heb ik hem goed op gewicht gekregen met 100mL olie (naast 2kg cornmuesli en nog wat andere extra's).

Ik zou dus met een dergelijke pony beginnen met ½kg faser light en dan kijken hoe zij het er op doet. En dan met olie rustig opbouwen tot zo'n 50mL indien nodig. Ik verwacht dat je in de zomer niet meer nodig zal hebben, in de winter kan je eventueel terug gaan naar Cornmuesli, dan heeft ze namelijk sowieso geen last van eczeem lijkt me.

Ik weet niet hoeveel cornmuesli je nu geeft? Een volle maatschep is zo'n 900 gram is mijn ervaring. Faser light is de helft groter qua volume, dus een volle maatschep zal zo'n 600g zijn verwacht ik. Het handigste is het om het gewoon af te wegen.

Een andere mogelijkheid is marstall ExZem-Muesli, maar daar staan geen voedingswaarden van op de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:06

Def schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb mijn pony t/m het m2 dressuur vito gevoerd. Daarna had ik het idee dat ze meer nodig had en niet meer genoeg energie uit de vito haalde. Ik ben toen op de champion over gegaan.

de mijne is momenteel aardig dik door het gras.
hij krijgt alleen voer na arbeid, twijfel beetje of ik beter een klein beetje kan geven van iets met veel energie of ietsjes meer van voer met minder energie.
mineralen/vitaminen krijgt ie namelijk al uit een korrel dus dat maakt niks uit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:59

Ik merkte geen verschil in dikte, terwijl mijn pony van de lucht nog dik wordt. Zat wel beter in de spieren en minder spierpijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:16

Eefje, de naturell zou een goede muesli zijn voor beide dieren. De corn is inderdaad niet geschikt voor jou paarden.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:55

Dank je wel Mirim! Heb het even nagelezen en het klinkt super!

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:14

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Ik heb een arabier die op dit moment op 2 k havens basis sportbrok staat. Ze heeft veel energie, maar valt snel in door stress of plotselinge overgangen in het weer en wordt dan naar mijn mening eigenlijk net iets te mager. Ik zou daarom graag zien dat ze iets meer reserves op haar lijf heeft. Ruwvoer krijgt ze overigens voldoende, dat is niet het probleem. Verder rijdt ze 5x per week en wil ik endurance met dr gaan rijden. Ik zit er daarom over te denken over te stappen naar marstall cornmuesli. Wordt dit over het algemeen als compleet voer gegeven ipv biks zegmaar, of voor extra erbij? En ik lees op de marstall site dat de aanbevolen hoeveelheid corn voor paarden rond de 2,5k is, voeren jullie ook zoveel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:54

Ik heb mijn paard een periode op geheel cornmuesli gehad, paard van 750kg kreeg op de top 2kg en zonnebloemolie. Nu is hij terug naar 400g cornmuesli en 400g freizeit (een magere muesli) en 100mL zonnebloemolie. De hoeveelheid is dus niet nodig. Wel voer ik altijd een vitaminekorrel erbij. Maar dat voer ik naast al het krachtvoer, onafhankelijk van wat hij krijgt.

Ik zou de overstap dus doen. Wel even wegen hoeveel voer je nu geeft (als je dat nog niet gedaan hebt) en hoeveel een voerschep cornmuesli is. Een voerschep hoeft namelijk geen kg te wegen, sowieso weeg muesli (per L) minder dan biks.

Als het niet voldoende blijkt te zijn maar je liever niet meer krachtvoer voert, kan je ook olie gaan voeren. Rustig opbouwen, de max. in literatuur is vaak 1mL/kg lichaamsgewicht. Dus dan zou je bij een arabier zo'n 500mL maximaal kunnen geven. Zelf geef ik mijn paard tussen de 50 en 150mL, afhankelijk van hoe hij op gewicht blijft.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:26

Vraagje, wat kan je het beste geven aan recreatie paard en shetlander geven qua muesli. Zodat ze wel alles vit/mun binnen krijgen.
Heb jullie tips..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:28

Als ze geen kcal nodig hebben extra? Marstall Force. Als ze wat extra's kunnen krijgen: faser light of freizeit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:46

Een Shet zou ik niet snel freizeit geven vanwege de gevoeligheid van deze sobere dieren.
Je zou de faser light of de naturell kunnen overwegen. Mijn voorkeur zou voor beide paardjes uit gaan naar faser light. Vanwege de hoge dosering vitaminen en mineralen in dat voer volstaat een kleine gift. Dit laatste is zeker aan te raden voor de Shet.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:10

Dank je wel voor je uitleg mirim, dan ga ik ook voor de faserlight. Hoeveel geef je een paard en shet van die faserlight muesli? Kan ik daar ook luzerne beetje erbij geven zoja welke luzerne van marstall??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:56

Freizeit zitten minder MJ (=energie, 239kcal) in dan Naturell (10.7 vs 13), en ze raden van beiden evenveel aan. Het verbaasde me toen ik het op ging zoeken. Daarom was ik voor de shetten uiteindelijk bij Freizeit of Faser Light (9.5MJ) uitgekomen, samen met mijn grote paard als hij minder voedingswaarde hoefde (nu is die weer terug op cornmuesli).

Van zowel freizeit als naturell wordt 230g/100kg pony aangeraden. Dus 450g voor een shet van 90cm en 1250g voor een paard van 550kg. Dat zou ik niet geven als de dieren voldoende op gewicht zijn. Pas als ze met onbeperkt hooi niet op gewicht blijven kan je aan dat soort hoeveelheden denken in mijn ogen.

Van Force moet een shet 25g om aan zijn vitaminen te komen en het paard 100g.

Van Faser Light is het 140g/100kg pony. Dus 200-250g voor een shet van 90cm en 800g voor een paard van 550kg.

Freizeit shet: 0.45*10.7 = 4,8MJ, paard: 1.25*10,7 = 13.4MJ
Naturell shet: 0.45*13 = 5.85MJ, paard: 1.25*13 = 16.3MJ
Faser shet: 0.225*9.5 = 2.1MJ, paard: 0.8*9.5 = 7.6MJ
Force shet: 0.025*6.5 = 0.16MJ, paard: 0.1*6.5 = 0.65MJ

Je kan er sowieso luzerne bij voeren, welke is eigenlijk niet zo van belang. De shet max. 250g, het paard max 1kg voordat je moet corrigeren voor de (vaak) scheve P-Ca verhouding.