[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:30

Hoe oud is de shet? Als het een jonkie (max 4 jaar) is zou ik alsnog ontwormen met panacur. Behalve als er wormen uit kwamen hoeft hij niet opnieuw met een mectinegroep.

Hoeveel sp voeren jullie bij (ongeweekt gewogen?)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:43

En zand?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:57

Mizora schreef:
Hoe oud is de shet? Als het een jonkie (max 4 jaar) is zou ik alsnog ontwormen met panacur. Behalve als er wormen uit kwamen hoeft hij niet opnieuw met een mectinegroep.

Hoeveel sp voeren jullie bij (ongeweekt gewogen?)

Ze is dacht ik zo even uit het hoofd 7 of 8 jaar. Er zijn na het ontwormen geen wormen uit gekomen.
We voeren haar 1 1/2 kg ongeweekt verdeeld over 3 keer per dag.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:01

No_No schreef:
En zand?

Uiteraard zou dat kunnen maar ze krijgt regelmatig een weekje psyllium slobber dus ik vermoed dat zand geen groot probleem kan zijn. Ze krijgt het hooi uit slowfeeders dus eet in principe niets van de grond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:31

Gooi die hoeveelheid slobber eens omhoog tot 250gr/dag pure psyllium voor 5-7 dagen (bij toevoegingen, dus meer voeren naar verhouding). Onderhoudsdosis psyllium is leuk voor gemoedsrust van de eigenaar, maar als er zand in zit, doet het niet genoeg. Als ik hier ivm preventief/vermoeden een zandkuur geef gaat er 2 kg pure psyllium in 5 dagen doorheen (D-pony). 100gr/100kg pony begin je eigenlijk pas mee, adviezen op de zak zijn eigenlijk altijd veel te laag.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:57

No_No schreef:
Haastrecht Yvonne

Dank je voor je antwoord. Ik heb net mijn vaste voerleverancier in Wolvega gebeld en die kan het ook gewoon leveren voor 12.95/25kg. Is besteld. Hoeveel moet je daar van voeren voor een e pony?
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 06-03-17 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:00

tamary schreef:
Gooi die hoeveelheid slobber eens omhoog tot 250gr/dag pure psyllium voor 5-7 dagen (bij toevoegingen, dus meer voeren naar verhouding). Onderhoudsdosis psyllium is leuk voor gemoedsrust van de eigenaar, maar als er zand in zit, doet het niet genoeg. Als ik hier ivm preventief/vermoeden een zandkuur geef gaat er 2 kg pure psyllium in 5 dagen doorheen (D-pony). 100gr/100kg pony begin je eigenlijk pas mee, adviezen op de zak zijn eigenlijk altijd veel te laag.

Ik heb ergens gelezen dat als je vlozaad langere tijd voert dat de darmen zich er op aan passen en het dan wel verteerd wordt en het geen reinigende werking meer heeft. Je moet het echt als een kuur geven

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:10

vilheide schreef:
No_No schreef:
En zand?

Uiteraard zou dat kunnen maar ze krijgt regelmatig een weekje psyllium slobber dus ik vermoed dat zand geen groot probleem kan zijn. Ze krijgt het hooi uit slowfeeders dus eet in principe niets van de grond

Al eens getest?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:28

YvonneV schreef:
vilheide schreef:

Al eens getest?

Ik heb geen idee of haar eigenaar haar al eens op zand heeft getest. Ik zal het haar eens voorleggen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:02

YvonneV schreef:
No_No schreef:
Haastrecht Yvonne

Dank je voor je antwoord. Ik heb net mijn vaste voerleverancier in Wolvega gebeld en die kan het ook gewoon leveren voor 12.95/25kg. Is besteld. Hoeveel moet je daar van voeren voor een e pony?

Ik voer nu sinds een week ca.200 gram sojaschroot per dag en ik zie al duidelijk verschil. En dat terwijl ze tijdens het verharen altijd wel wat af valt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:00

Hoi!

Ik ben benieuwd of er nog tips zijn voor het dikker maken van je paard..

Ruin
25 jaar
24/7 buiten met inloopstal
Deken om

Voer:
300 gram metazoabrok
1 emmer luzerne
1 volle emmer geweekte seniores
Onbeperkt hooi uit slowfeeder en hooinet

Krachtvoerbrok zijn we bewust mee gestopt wegens mogelijk maagpijn.

Tandarts is geweest
Paard is ontwormd
Paard word licht recreatief gereden

En toch blijft hij mager..

Ben benieuwd naar tips.. :)

Even ter info: het is niet mn eigen paard :)
Paard is in september verhuist naar deze nieuwe plek
Van winters binnen naar 24 7buiten
Weg bij zn maatje waar hij 17 jaar mee samengestaan heeft(al lijkt hij daar weinig last van te hebben, hij heeft een goed nieuw maatjes/kudde)

Ook heb ik te laat de deken omgedaan.. Ik wilde hem graag zonder deken hebben staan..
Nadat hij iets vermagerde, dekens omgedaan... Wellicht te laat?

Hij valt elke winter wat af..
Maar dit jaar wat te extreem..

Misschien de verhuizing?

Hij is alert.. Blij.. Actief...

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:36

@jolliegirl al eens op cushing laten checken? Met die vacht en vetverderdeling zou het mij niets verbazen als hij dat heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:45

Zal het eens voorleggen aan de eigenaar..
Zn vacht is gewoon normaal.. Die foto was na het zweten en rollen.

Zn bespiering is volledig weg omdat hij niet meer getraint werd.
Ben hem sinds 3 weken weer aan het oppakken en hij doet het geweldig.

Maar begreep van iemand dat normale vacht niet altijd iets zegt..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:54

Helaas is de vacht inderdaad een van de laatste symptomen van cushing's, terwijl mensen daar als eerste naar kijken. Tegen de tijd dat de vacht slecht word, hebben ze soms al jaren last er van. Ik denk dat het bij jouw paardje vooral een zaak is van een veranderende omgeving midden in de winter en niet zo zeer voeding. Ik gok dat met het lekkere weer en het voorjaasgras hij weer snel bij zal gaan trekken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:52

Ik wil toch graag een uitgebreid bloedonderzoek laten doen..
En ik heb pavo om voedingsadvies gevraagd...Maar ik vrees dat ik het niet in het voer moet zoeken.. We voeren het dier bekant nog dood...

Ben ten einde raad...

Afbeelding

Dit was in Januari...

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:38

Jolliegirl wat voer je nu?
Wat doe je met hem?en em waarom heb je nog geen bloed onderzoek gedaan?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:03

Jolliegirl schreef:
Voer:
300 gram metazoabrok
1 emmer luzerne
1 volle emmer geweekte seniores
Onbeperkt hooi uit slowfeeder en hooinet

1 volle Emmer geweekte SP hoe veel is dat droog? Voer advies van SP is 1 kg droog per 100 kg paard

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:11

Een paardenmaag kan per voerbeurt 3kg verwerken heb ik begrepen.. Wij staan vrij afgelegen en ik ga maar 1x per dag naar stal meestal, als ik er niet ben voert de staleigenaresse. zo'n 2/3x per week krijgt hij zn voer meer verdeeld over de dag en heeft hij meer seniores. Dan krijgt ie sochtends zn brok en savonds zn seniores bijvoorbeeld

Hij krijgt gemiddeld 2kg-scheppen droge seniores.
Da's bij lange na geen echte kilo in gewicht.. 1 KG seniores is een 10 liter emmer vol bekant...
Dat gaat me te ver..Dan moet ik hem 5 10liter emmers vol droge stof geven en dit nog weken..
Dat worden zo'n 20 geweekte emmers... Nee dat gaat m niet worden..

Dus elke dag:
1 of 2 kg-scheppen droge seniores
1 emmer luzerne
300 gram metazoa vitamine-mineralen-korrel met 1 handje luzerne
Onbeperkt hooi
Daarnaast krijgt hij nog gemiddels 1 pak groen hooi als extra, zit wat meer in

Krachtvoer zijn we per direct mee gestopt omdat we maagproblemen denken te hebben.

Waarom niet eerder bloedonderzoek, antwoord is simpel: Het is niet mijn paard.
Echter ga ik dit bloedonderzoek in overleg met de eigenaresse wel zelf betalen(Vrijwillig! We zijn altijd vrij open en eerlijk over geld met zn allen) en komt er direct een tandartscontrole bij.

Paard is 25
In september na 18 jaar verhuist en bij zn maatje weggehaald
Val stal naar 24/7 buiten
Word recreatief gereden(2x per week) en afentoe een lesje op rustige basis
Deken is half november omgegaan (te laat achteraf...) Ik wilde hem heel graag zo natuurlijk mogelijk en dus zonder deken. Echter vermagerde hij en zijn mijn ogen pas later opengegaan...

Dus wellicht:
De verhuizing, stress, nieuwe omgeving, weg bij zn maatje, niet gewent aan buiten omstandigheden zonder deken...

Ik geloof nooit dat het aan het voer ligt..
Er is altijd voer ter beschikking.. en vaak zat zie ik hem sussen in de zon ipv eten..
Hij is actief met rijden.. Eet goed..

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:19

Jolliegirl Ik zou als ik jou was eerst bloedonderzoek doen. Wanneer is zijn gebit voor het laatst bekekenen? je kunt altijd zelf nog even kijken of er zand in zijn poep zit. Daarna zou ik pas verder kijken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 02:18

Dit is het plan ook.
Gebit is eind september gedaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:10

Zo veel water is echt niet nodig op de seniores priores. In principe kunnen er 3scheppen sp in een emmer die tot de rand gevuld wordt mits het paard niet vreselijk gevoelig is voor slokdarmverstopping (die van mij mag daarom geen droge basisbrok, maar sp zo aangelengd gaat goed. Maar paarden die ook van hooi slokdarmverstopping krijgt zou ik inderdaad dunner voeten). En bij mij zijn 3 scheppen sp 2.5kg. Hoeveel weegt een emmer luzerne bij jou? Hier hangt het af van wie vult namelijk of het 1 tot 3kg is. Voor paarden die aan moeten komen gebruik ik liever luZernebrok omdat die gelijker is tussen personen. Bij mij is 1schep dan 1.1kg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:59

1 schep SP word aangevuld tot 3kwart emmer... En zelfs dan moet er water bij na 8 uur weken..
Mensen vergissen zich daar teveel in.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:03

Jolliegirl schreef:
Hij krijgt gemiddeld 2kg-scheppen droge seniores.
Da's bij lange na geen echte kilo in gewicht.. 1 KG seniores is een 10 liter emmer vol bekant...
Dat gaat me te ver..Dan moet ik hem 5 10liter emmers vol droge stof geven en dit nog weken..
Dat worden zo'n 20 geweekte emmers... Nee dat gaat m niet worden..

Deze berekening kan ik niet volgen 5 10 liter emmers vol droge stof (laten we voor het gemak even uitgaan dat een liter een kg is) zou je 50 kg voeren dat is voldoende voor een paard van 5000 kg. Ik denk dat je paard zo'n 6.5 KG per dag nodig heeft als hij helemaal geen ruwvoer meer zou eten. In jouw geval zou ik van 3KG uitgaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:42

3 scheppen droge stof dus?
Dat zijn dan geweekt 3 volle emmers..
Dat kan niet in 1 voerbeurt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:27

Dat er meer water bij kan betekent niet dat er meer water bij moet.