[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:13

Zet je toch stro neer, naast het hooi. Of had jij dat nou al?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:33

Fabster schreef:
Zet je toch stro neer, naast het hooi. Of had jij dat nou al?

ik prop idd wat stro in dr hooinetten
denk alleen niet dat het mijn bericht was :P

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:19

Ik ben nu ook met mijn andere shet bezig om meer te bewegen en conditie op te bouwen.
Maar hoe pak ik dat het beste aan?

Gisteren heb ik twee uur met haar gewandeld, en vandaag heb ik een minuutje of tien met haar gefietst (om er aan te wennen, en omdat ik niet precies weet hoe lang ze het draven volhoudt := ).
Wat is nu het verstandigst om te doen?
Moet ik haar morgen een dag rust geven, of weer gaan wandelen?
Of is het het beste om vanaf nu alleen met haar te fietsen?
En hoelang zou een pony met amper conditie een arbeidsdraf ongeveer volhouden?

Ik hoop dat iemand hier me wat antwoorden kan geven :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:08

Ik heb het fietsen wel rustig opgebouwd. Dus ook met fietsen af en toe even tussendoor lopen. Soort interval: 5 min lopen, 5 min fietsen. Als je vandaag hebt gefietst, zou ik morgen overslaan, overmorgen flinke wandeling, weer een dag overslaan en dan weer een dag (interval) fietsen. Interval fietsen kun je wel beginnen met een half uurtje, als je dat dus afwissels met draven en stappen. Niet meteen iedere dag aan de slag willen. Heb je straks wel een slanke pony,' maar allerlei andere problemen. 3 -4 x per week is mooi zat. De spieren, pezen en gewrichten moeten het ook bij kunnen houden. Volgens de Endurance leer van (eh... Ben nu ff haar naam kwijt, van de ijslanders), moet je de eerste 1000 km besteden aan het uitharden van het lichaam en conditie opbouwen (hart en longen). Daarna kun je echt aan de slag. Heb met mijn fjord net de 1000 km gepasseerd. Heb ik 1,5 jaar over gedaan. Ze is in die tijd wel behoorlijk afgevallen, hoor! Maarnu gaan we wel de afstanden en snelheid pas verhogen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:56

Tonkie Collee ;) heb gisteren voor t eerst gefiets met mijn fjord, als uitlopen van de training zaterdag. ze deed t super maar ik laat haar al wel de hele ronde mee draven, dat fietst fijner en tis maar 4 km.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:05

Als ik ga fietsen met mijn paard begin ik met ongeveer 1 km warmstappen, dan 3/4 km draven, een stukje stappen (halve km) en dan weer 3/4 km stappen en dan 0,5/1 km uitstappen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:17

Haii, ik kom hier maar is even binnenvallen. Mijn minishetlander merrie word een beetje te dik terwijl ze toch op zand staat met een speciekuip kuilgras per dag. Ze staat nu even 2 weken stil maar ook als ze gewoon normaal aan het werk is blijft ze iets te dik. Wie heeft hier de "wonder tip" die haar van haar kilo's afhelpt. :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:56

Tonkie Collee inderdaad! Maar jouw fjord beeft al een flinke conditie, Von. Die kan het wel draven. Die van mij doet ook 17 km aan de fiets in draf. Ik doe 1 training in de week altijd aan de fiets. Even lekker onbelast is ook wel lekker, lijkt mij!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:10

Bedankt allemaal!
Hier kan ik wel wat mee.

Ik zat inderdaad ook te denken aan intervaltraining, al begin ik in stap wel aardig te zwabberen op mijn fiets, dus dat wordt dan toch maar afstappen (shet tempo hè :+ )
1000 km :oo, dat zal wel even duren voor we dat halen, met die korte pootjes :Y)

Ik vind nu vooral het beginnen moeilijk, want ik ben bang dat ik teveel van haar vraag en dus halverwege ergens strand omdat ze te moe is om verder te gaan :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:12

Terug wandelen lukt altijd wel hoor. Als je begint met een half uurtje interval, dan lukt dat best. En ik stap ook af in stap met mijn fjord. Die loopt ook niet echt vlot. Dan val ik ook van mijn fiets :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:48

Ik kom ook even binnen vallen, opvallend bij mijn paard is dat ze vooral vet achter de schouder lijkt op te slaan en een dikke buik krijgt. Vanmorgen eens opgelet en na het bijgeven van een flinke strook gras kon ik de buik eigenlijk gewoon dikker zien worden. Normaal krijgt ze dan ook niet zoveel maar het was een oenig stukje..

Dit is madam.
Afbeelding
Afbeelding

Haar dochter is het enige paard waar ze bij staat en die zou juist iets vetter mogen. Beweging is wat lastig omdat ik zelf zeer weinig energie heb maar we doen ons best.
Ik lees dus ook mee vanaf nu :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:54

Dus als ik het goed samenvat, die Tonkie Collee zegt eigenlijk:

zo'n drie keer per week 5-15 km laten draven op verschillende ondergronden,
en dan pas als je de 1000 km heb gehaald, de afstanden gaan vergroten.

en als je begint met een intervalschema, is het beter om bijv 3 keer 5 minuten te draven, of om 5 keer 3 minuten te draven?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:23

Tonky zegt: rustig aan opbouwen. Na 1000 km is je paard 'uitgehard' en kun je echt aan de slag. Ik zou met je shet niet meteen met 15 km beginnen. Ik weet niet hoe hard ie gaat, maar als ie flink door draaft 6-7 km p/u? Dus die 5-15 km zou ik nog even opzij schuiven. 5 min draven moet hem wel lukken, lijkt mij.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:29

Fabster schreef:
Tonky zegt: rustig aan opbouwen. Na 1000 km is je paard 'uitgehard' en kun je echt aan de slag. Ik zou met je shet niet meteen met 15 km beginnen. Ik weet niet hoe hard ie gaat, maar als ie flink door draaft 6-7 km p/u? Dus die 5-15 km zou ik nog even opzij schuiven. 5 min draven moet hem wel lukken, lijkt mij.

Ja precies, erg hard gaat ze niet :')
Dan heb ik haar principe denk ik door, dat uitharden klinkt best logisch :j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:42

Hallo iedereen!

Zijn er hier ook mensen met Welsh A-tjes die een graasmasker om hebben? Ik twijfel namelijk erg over de maat. De maat van hun halsters zijn namelijk maat Shetland maar hoofdstellen maat pony lukt dan weer wel.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:18

Ik heb een welsh a met maat shetland hoofd. Omdat bij mijn welsh het hoofd snel breed wordt heeft ze maat pony.Bij maat shet is de korf te strak om haar neus. Bij maat pony moet ik wel het halster iets inkorten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:47

Dank je LinSa, dan bestel ik een pony-graasmasker

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:24

Ik wil hier graag ook even de voortgang van mijn merrie laten zien. Ze heeft een graasmasker om als ze in het land mag. Momenteel staat ze dat bijna niet, alleen in een paddock waar hier en daar nog een droog sprietje staan. We longeren minimaal 5 x per week en ik wissel het af tussen wat intensiever trainen en gewoon even loswerken.

31 Mei
Afbeelding

26 Juli
Afbeelding

Ze is er nog niet maar er is al een deel speknek af gelukkig

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:42

Ik meld me ook eens, bij ons op stal gaan de paarden nu ivm de dazen 's nachts buiten, en mijn spekkie staat nu iedere nacht buiten (op gras) van ca. 21.00u tot zeker 9.00u. Ze kan gewoon slecht tegen gras, want haar weidemaatje ziet er een heel stuk slanker uit. Heb gisteren een gesprek gehad met de staleigenaar en gevraagd of ze nu eindelijk op de paddock mag, en dan met een slowfeeder, zodat ze wel continue de mogelijkheid heeft om wat te eten. Nu lees ik hier dat er alleen hooi in wordt gedaan, of doen jullie hier ook wat stro in?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:47

Ik geef vooral stro op de paddock, hooi hebben ze binnen een paar uur helemaal op en dan staan ze mij te lang zonder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:47

ik doe in de paddock inderdaad ook deels hooi en deels stro, en 's nachts op stal meng ik graszaadhooi met gewoon hooi en hang ik altijd nog een aparte zak met stro om wat te kunnen knabbelen.

hier nu de hele dag op de wei en tot nu toe gaat dat heel aardig zowaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:35

Hoeveel kilo hooi geven jullie de dieetpaarden voor de nacht wanneer ze op vlas staan?
En welke netten gebruiken jullie?

Die van mij krijgt een net waar 6 kilo in zou passen, maar met 3x3 mazen gaat dat binnen max 2 uur op en moet hij van 24.00-7.00 uur zonder hooi. Dat vind ik natuurlijk te lang.
Nu hangen er twee netten, maar dan wordt het gewoon veel te veel.

Stro hebben ze bij ons op stal niet en kan ook niet ivm gevoeligheid voor stof.

In de winter gaat afvallen echt goed. Staat hij niet op gras en krijgt hij gewoon heel gedoseerd hooi.
Ik overweeg om m nu toch maar van t gras af te halen en gewoon hele dag weer op paddock te zetten. Staat hij 2 uurtjes alleen (paarden staan achter hem op t land) en verder in gezelschap van andere paarden. Mits pensioneigenaar akkoord is.
Nu staat hij nog 7 uurtjes op t land en korter lukt niet.

Wat zouden jullie doen?
Hij wordt 5x per week zo'n 45 min getraind.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:17

Dus na die twee uur staat er weer gewoon een paard samen met hem in de paddock?

Dan denk ik dat twee uur alleen opzich niet zo'n groot probleem is, dat gebeurt bij mij ook wel eens als ik met één van de pony's ben wandelen.
Ik geef de achterblijver dan meestal wel wat eten, zodat ze iets rustiger blijven *D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:25

Denk dat ik dan ook zou kiezen voor de paddock. Het is toch het beste voor de gezondheid van je paard en die 2 uur alleen lijkt me geen ramp. Is je paard het wel gewend om af en toe alleen te staan?

Hier gaat het afvallen ook best goed. Begin het langzaam aan al te zien dat er wat af is. Met het hooi kan ik je niet helpen hier staan ze dag en nacht op een kale wei met 1x voordroog.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:27

Ja hoor, alleen gaat prima. Paarden staan er ook direct achter met een lijntje er tussen. Hij kan dus alleen niet direct kriebelen of spelen.
Vind het meer sneu dat mn veelvraat niet eventjes kan genieten in de wei. Zand is ook maar saai zand. Iets te knabbelen krijgt hij uiteraard wel.

Zal eens overleggen of pensioneigenaar dit ook wil.
Mocht iemand nog een advies geven over kilo's voor de nacht en met welk net/slowfeeder, ik hoor t graag :)