[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:02

Oké, bijzonder.
En ga je dat langere tijd geven? Of ga je afbouwen en kijken wat er gebeurt?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:57

Hoi hoi,

ik kom even binnen vallen en ik heb dus ook niet meer bijgelezen.
Maar als ik 1 tip mag geven voor een zeer goede dikmaker is het wel sojaschroot. Mijn paard is er in een maand 53 kilo van aangekomen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:10

Ufurio4e schreef:
Hoi hoi,

ik kom even binnen vallen en ik heb dus ook niet meer bijgelezen.
Maar als ik 1 tip mag geven voor een zeer goede dikmaker is het wel sojaschroot. Mijn paard is er in een maand 53 kilo van aangekomen.

Waar kan je dit kopen? Hoeveel voer je ervan? Samen met ander voer ivm correctie vitaminen en mineralen?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:48

Ik heb het gekocht bij garvo. Maar je moet even zoeken op Google.

Ik voer dagelijks 300 gram. Dus dat is best weinig. Ik voer het met luzerne omdat het makkelijker eet. Even mengen met water. Hij krijgt er nog brok naast en vit brok.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 09:55

Ik zoek me rot naar Sojaschroot maar tot nu toe niet kunnen vinden in de winkels in de buurt en online ook niet.
Hij krijg daarom nu van Eggersmann aminoral, is ook sojaschroot, maar heb het idee dat het veel goedkoper moet kunnen.
@ufurio4e: wat heb jij betaald voor de sojaschroot?

Het werkt inderdaad als een tierelier, maar hoop wat voordeligers te kunnen vinden. Het schijnt ook voor jonge paarden in begin van de training erg goed te werken voor spieropbouw vanwege de eiwitten

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:16

Het is inderdaad bijna niet te koop. Ik kreeg het op aanraden van de kliniek in Utrecht. Ik koop het nu bij de garvo. €20 euro voor 25 kilo. Ik geef ook maar 300 gram per dag. Het werkt het heel goed ik heb verleden zonder anabolen gespoten en dat werkte lang niet zo goed als sojaschroot.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:33

No_No schreef:
Oké, bijzonder.
En ga je dat langere tijd geven? Of ga je afbouwen en kijken wat er gebeurt?

Ze krijgt nu nog maar 2x een halve schep. En dan probeer ik het af te bouwen. En hopen dat ze nu wel mooi op gewicht blijft. Zoniet, dan blijft ze op dit voer staan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:36

Ufurio4e schreef:
Het is inderdaad bijna niet te koop. Ik kreeg het op aanraden van de kliniek in Utrecht. Ik koop het nu bij de garvo. €20 euro voor 25 kilo. Ik geef ook maar 300 gram per dag. Het werkt het heel goed ik heb verleden zonder anabolen gespoten en dat werkte lang niet zo goed als sojaschroot.

Ja het werkt inderdaad wel heel fijn. Die eggersmann aminoral is 39 euro voor 20 kilo, dus dat scheelt toch wel aanzienlijk. Weet je hoe lang een zak van garvo houdbaar is (ongeopend uiteraard). Dan kan ik eens kijken of het de moeite is om die kant op te gaan en paar zakken te halen (heb meerdere paarden die ik de Eggersmann voer, dus zou weleens de moeite kunnen zijn).

Ziet dat van jou er ook ongeveer zo uit?
Afbeelding

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:45

Ik heb het ondertussen gevonden bij veevoeders. Dus even opzoeken via google 'veevoeders' en daar mailtje naar zenden.

12€ voor 25kg. Er werd wel duidelijk bij gezet dat dit geen ruwvoe vervanger is maar als extra bij ruwvoer en/of graan.

Edit:dit gaat over de sojaschroot.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:56

Ja ik ben toen gaan zoeken ook bij veevoeder bedrijven maar kreeg overal te horen dat ik het daar niet los kon krijgen.. of ik zoek verkeerd of ben toevallig de verkeerde tegen gekomen. Als jij er toevallig een zou kunnen vinden in de regio Tilburg, dan hoor ik het graag :).
Wel weet ik dat het inderdaad niet zo duur hoeft te zijn als de "paarden" merken.

En idd geen ruwvoer vervanger, maar voor oude magere paarden en jonge paarden is het wel een heel fijne bron om ze op gewicht te krijgen/houden

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:27

Ik heb laatst wel een winkel gevonden die het had maar dienzit in het westen van het land en verzend niet. Ik heb geen idee waar je anders sojaschroot kan kopen.

Die koeienbrok ga ik even uitpluizen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:35

is soya schroot nou wel zo gezond ?? Ik vraag het me af ( ivm aanwezigheid hormonen( op hormoonlijkende stoffen) erin).....

Eiwitten kan je ook toevoegen door lucerne of fetura grasbrok bijvoorbeeld. Wat is volgens jullie het voordeel van soja voeren ?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:38

Even een vraag hier; ik voor sinds kort wat maismeel bij, kreeg ik van iemand en wat kilos extra kan nooit geen kwaad bij hem. Nu heeft ie ineens bultjes, zou dat van de mais kunnen komen?

Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:43

Mais staat bekend als slecht verteerbaar voor paarden, dus zou best eens kunnen. Maar ik heb er geen ervaring mee, ik vind mais geen paardenvoer :o

edit: zoek maar even via de zoekfunctie hier op bokt op mais + bultjes. Genoeg reacties te vinden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:45

Jester, ik denk van wel. Misschien even stoppen en kijken wat er gebeurd? Maais is zetmeel toch? Misschien kan Je paard daar niet goed tegen. Maaismeel zou ik alleen in nood gebruiken overigens.

Maris, mijn pony komt niet aan van luzerne. Bovendien eet hij het heel slecht.
Soja beval een heel hoog eiwitgehalte, vandaar dat het snel aanzet. Soja zou ik persoonlijk ook niet voor langeretijd voeren alleen voor een snel resultaat. Uitzoeken waarom het paard te schraal/mager is hoort daar bij zodat de oorzaak ook aangepakt kan worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:26

Maismeel is door paarden slecht te verteren. Maiszetmeel moet namelijk eerst ontsloten worden voordat paarden het voldoende kunnen verteren en daardoor weinig zetmeel in de blinde darm terecht komt. Zetmeel in de blinde darm brengt namelijk de darmflora daar stevig in de war (de blinde darm van het paard is zoiets als de pens van de koe, die heeft zijn eigen flora) en daardoor ontstaan er allerlei verteringsproblemen en gifstoffen. Dit kan inderdaad bultjes veroorzaken, net als koliek en hoefbevangenheid.

Als je per se mais wilt voeren, dan moet je ontsloten mais voeren. Ik raad dan die van Marstall aan, omdat ik van hen zeker weet dat het zorgvuldig ontsloten mais betreft. Maar verder voer ik liever olie. Daarnaast moet je opletten hoeveel mais je voert. Maismeel bestaat voor minimaal 75% en tot wel 90% uit zetmeel. Aangezien een paard niet meer dan 2g zetmeel per kg paard per dag aankan en hij niet meer dan 1.1g zetmeel/kg paard/maaltijd kan verteren. Voor een paard van 500kg, komt dat dus neer op maximaal 600g maismeel per maaltijd als het paard NIETS anders aan krachtvoer krijgt en in totaal 1.1kg maismeel per dag bij geen enkel ander krachtvoer. Een schep maismeel is al snel meer dan een kg, dus over de hele dag heen maximaal 1 schep maismeel.

Ik zou zelf eerder bietenpulp gaan voeren, eventueel met luzerne als er twijfel is over de kwaliteit van het eiwit in het hooi, uiteraard gecombineerd met tarwezemelen. Rustig opbouwen naar 4kg bietenpulp en 1kg zemelen, aangevuld met 450ml olie (ik adviseer zelf 2 delen zonnebloemolie en 1 deel vitalbix lijnzaadolie, maar alleen vitalbix lijnzaadolie kan ook) en een goede mineralenbrok zoals Vitalbix Daily Complete (75g/100kg paard), Marstall Force (25g/100kg paard) of Pavo Vitalcomplete (30g/100kg paard). Uiteraard eerder stoppen met opbouwen als het paard al goed op gewicht aan het komen is. Ik zet ze eerst op een volledige dosis mineralenbrok, daarna bouw ik de bietenpulp met een halve kg per 4 dagen op en dus 125g zemelen en 50g olie.

Als je graag mais blijft geven, dan zou je die marstall mais ook kunnen opbouwen met 75g per 4 dagen, eindigend op 600g. Maar ik zou het eerst zonder proberen. Uiteraard met daarnaast goede kwaliteit ruwvoer. Bij twijfel over de kwaliteit van het ruwvoer zou ik beginnen met daar wat aan te doen. Als je geen mogelijkheid hebt om het stalruwvoer te veranderen, dan zou ik 2x2kg compact gras of grasmix van hartog bij gaan voeren. Dat wil vaak ook een berg schelen in zo'n situatie.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:53

Hij krijgt nog maar een kwart schep, heb ook brokjes gekregen en die at hij zo. Iets van corn heette het, die hoeven ook niet geweekt. Pulp enzo heb k ook al geprobeerd, was meer omdat k het kreeg en anders weggegooid werd zo zonde haha.

Maar denk dat ik dan maar stop met het maismeel, als ie er niet tegenkan houd het op :D

Verder krijgt ie zo goed als onbeperkt hooi en 2,5 kilo basisbrok over de dag. Paard moet 5/6 dagen per week aan de werk en is van mager scharminkel naar een rond paard aan het worden. Maak me geen zorgen maar was meer zoiets van ach wat extra :)

Afbeelding

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:58

Ik ben op aanraden van faculteit Utrecht gestart met sojaschroot. Hij is in 4 dagen binnenste buiten gekeerd om te onderzoekem waarom hij gewoon mager is. En ze hebben niks kunnen vinden. Eind van de 2000 euro kwijt maar weet nu wel dat mijn paard gewoon erg veel eten nodig heeft. Waaronder sojaschroot. Hij zet fantastisch aan en zou het echt iedereen aanraden. Het is een goedkope manier om je paard te laten aankomen.

ik heb 1 zak van Utrecht meegekregen en nu gehaald bij de garvo. Bel de garvo op om te vragen of ze ook bij je in de buurt leveren.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:37

Ik heb inderdaad contact opgenomen met Garvo en zij hebben meegezocht naar een leverancier in de buurt en heb nu in ieder geval iemand gevonden die dichterbij zit en een stuk voordeliger is dan Eggersmann Aminoral, scheelt bijna de helft.

Of Soja nou per definitie heel gezond is weet ik niet, maar de grote hoeveel eiwitten die erin zetten is voor mijn ouder wordende paard wat toch wat moeite heeft met opnemen van veel ruwvoer wel een uitkomst om hem op gewicht te krijgen/houden. Voordeel daarnaast is dat je er zoals Ufurio4e al schreef, maar relatief weinig van hoeft te voeren. Voor sommige paarden is dat gewoon erg fijn.
Ik meng het altijd door de bietenpulp, dat kan hij gelukkig ook nog goed eten.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:24

Goed om te horen justlizz. Ik neem binnenkort contact op met de kliniek want ik zou hen de voortgang laten horen en zal dan eens vragen voor hoelang je het mag en kan voeren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:13

No_No schreef:
Ik heb laatst wel een winkel gevonden die het had maar dienzit in het westen van het land en verzend niet. Ik heb geen idee waar je anders sojaschroot kan kopen.

Die koeienbrok ga ik even uitpluizen.

Waar in het westen?

Als ik me niet vergis zit er in seniores priores ook sojaschroot

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:59

Haastrecht Yvonne

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:08

Sinds eind augustus staat er een shetlander bij ons in pension. In november heeft ze een koliekaanval gehad. Sinds die tijd is ze magerder geworden. Ze krijgt gemiddeld zo'n 5 kilo hooi per dag en sinds een week of 2 zijn we senior priores aan het bijvoeren. Ik vind haar nog steeds erg dun. Ribben kan ik makkelijk voelen maar ze heeft wel een hangbuik. Ze heeft vaak slappe mest, de eigenaar zegt dat ze dit altijd heeft als het koud is. Kan het door de stress van het verhuizen en de koliek komen dat ze de afgelopen maanden magerder is geworden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:11

Ik zou haar eerst eens ontwormen met equimax (tegen bloedworm en lintworm), eventueel na twee weken ook met panacur (tegen spoelworm en aarsmaden). Mestonderzoek kan ook om te kiezen welke van de twee kuren, maar ik zou sowieso ontwormen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:18

Mizora schreef:
Ik zou haar eerst eens ontwormen met equimax (tegen bloedworm en lintworm), eventueel na twee weken ook met panacur (tegen spoelworm en aarsmaden). Mestonderzoek kan ook om te kiezen welke van de twee kuren, maar ik zou sowieso ontwormen.

In eind Januari is ze ontwormd met Pramox.