[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:08

Tigra_ schreef:
Zo dat is wel een verschil tussen de eerste en de tweede.
Hoeveel kilo er af zou moeten. Lastig zo schatten. Hoeveel weegt ze nu ongeveer?
Maakte je toen veel lange ritten? Ziet er goed uit toen hij topfit was hoop dat ik dit ook voor elkaar krijg met mijn fries en de pony.

De dierenarts gokte toch tegen de 580 kilo, ze woog zo'n 640 toen ze op haar vetst was. Ze is zwaar gebouwd, maar zoals de tweede foto toont wilt dat niet zeggen dat zwaar staan gezond is voor haar :')

Ik ga ze echt eens moeten meten.

Jotoma schreef:
Heel herkenbaar, mensen van de oude stiel (stempel denk ik?) en paarden met overgewicht.
Het blijft vervelend, de strijd tegen de kilo's voor je paard. En het is niet zo dat als je er eenmaal bent, je dan klaar bent.
Mij bevalt het toch echt het beste om m helemaal van t gras af te houden en alleen op hooi, maar dat betekend dat mijn paard ook alleen zou moeten staan. En ja, er staan wel paarden achter hem in t land, maar dat is toch anders dan in t zelfde stuk.
Dus hier toch maar 's ochtends wat langer op t gras zodat hij gezelschap heeft.

Ik zou al blij zijn als ze zelfs dat had! Er staat geen enkel paard in de buurt, en de paarden die in de 'buurt' staan, aka 5 km verder, kan ze niet eens zien. Ze hinniken ook nooit dus daar heeft ze niks aan. Arm ding, echt waar.

Marcella

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:21

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:04

Wow, SkyFate, die was echt heeel erg dik :7 Op de foto daarna ziet ze er echt al super uit! +:)+

Marcella, dat lekker rondrennen deed mijn welsh ook toen ze nog in de kudde stond op de weide. Kreeg regelmatig filmpjes van stalgenootjes dat de kudde staat te slapen en zij er doorheen crosste :')

Ik ben eigenlijk vooral heel teleurgesteld. Ik stop heel veel tijd, moeite en ook geld (extra hooi, supplementen etc) in het afvallen van mijn pony('s), maar het lijkt gewoon niets uit te maken. |o
Sterker nog, het lijkt wel of ze dikker wordt.

De eerste foto was toen ze nog op de weide stond. Ongeveer een week na deze foto heb ik ze van de weide afgehaald waar ze toen zo'n 7 a 8 uur per dag op stonden en zijn ze op de paddock gegaan met graszaadhooi. Rechtse foto is van vanavond.

Afbeelding

Edit; er zit twee maanden tussen deze twee foto's

Soms zou je de moed gewoon opgeven -O-
Laatst bijgewerkt door LinSa op 13-07-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:21

LinSa schreef:
Wow, SkyFate, die was echt heeel erg dik :7 Op de foto daarna ziet ze er echt al super uit! +:)+

Marcella, dat lekker rondrennen deed mijn welsh ook toen ze nog in de kudde stond op de weide. Kreeg regelmatig filmpjes van stalgenootjes dat de kudde staat te slapen en zij er doorheen crosste :')

Ik ben eigenlijk vooral heel teleurgesteld. Ik stop heel veel tijd, moeite en ook geld (extra hooi, supplementen etc) in het afvallen van mijn pony('s), maar het lijkt gewoon niets uit te maken. |o
Sterker nog, het lijkt wel of ze dikker wordt.

De eerste foto was toen ze nog op de weide stond. Ongeveer een week na deze foto heb ik ze van de weide afgehaald waar ze toen zo'n 7 a 8 uur per dag op stonden en zijn ze op de paddock gegaan met graszaadhooi. Rechtse foto is van vanavond.

[ [url=m/c6X9QU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Soms zou je de moed gewoon opgeven -O-

Hoe oud is je pony en heeft ze die hangbuik al lang?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:24

Mijn pony is nu 10 jaar en heeft volgens mij altijd al een redelijke hangbuik gehad. Er is verder ook nooit veel met haar gedaan. Sinds maart zijn we wat serieuzer en actiever aan het werk, met name mennen. Sinds twee maanden ongeveer ook dressuurmatig.

Edit; Nu ik er beter over nadenk, volgens mij is die buik er langzaam maar zeker ingeslopen, maar ik heb haar dan ook al sinds ze twee jaar is.

Oude foto's van de afgelopen 8 jaar staan niet op deze laptop, maar ik kom wel net deze foto tegen.

Afbeelding

Deze foto is van mei 2013 en hier vind ik haar errrg schraal terwijl ze vol op de weide stond zo te zien.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 13-07-16 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:27

LinSa schreef:
Mijn pony is nu 10 jaar en heeft volgens mij altijd al een redelijke hangbuik gehad. Er is verder ook nooit veel met haar gedaan. Sinds maart zijn we wat serieuzer en actiever aan het werk, met name mennen. Sinds twee maanden ongeveer ook dressuurmatig.

Edit; Nu ik er beter over nadenk, volgens mij is die buik er langzaam maar zeker ingeslopen, maar ik heb haar dan ook al sinds ze twee jaar is.

Dan denk ik dat die buik nooit meer helemaal weg zal gaan...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:30

Misschien eens een testje doen op cushing.

Is ruggengraad een geultje, glad of iets uitstekend.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:33

Haar ruggengraad ligt nu iets in een geultje.
Het is ook niet zozeer die hangbuik waar ik me zorgen om maak, tis lelijk maargoed. Het is vooral die nek en die vet opslag op billen, ribben en schouders. Ze reageert ook totaal niet op Vitalbix, Equilin Balancer, Glucobalance of MicroComp. Met al deze supplementen/brokjes zie ik geen enkel verschil.
Het lijkt wel een verhaal zonder eind te worden.

Cushing niet op getest, vertoond verder ook geen symptomen dus zie daar ook niet echt aanleiding tot.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:36

Hoeveel beweging krijgt ze? Misschien is een bloedonderzoek wel verstandig als ze alleen maar aankomt terwijl ze af hoort te vallen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:46

Oe die foto met uitstekende ruggengraad in combi met hangbuik kunnen wel voortekenen van cushing zijn.

Da vond de mijne ook niet echt cushing, maar toch getest en viel zoals de da het zei tussenin. Uiteindelijk lijstje van problemen op gesteld en na aanleiding van dat toch maar begonnen met medicatie. Maand later stond hij alsnog spierbevangen en is het nu gewoon heel zeker cushing en geen twijfel geval meer.

Vorig jaar nog een keertje laten testen na een jaar op een halfje prascend te hebben gestaan. Advies dierenarts zo door blijven gaan met de prascend.

Die van mij is dan ook van dood vogeltje naar hyperactieve brulbeer gegaan. En het sluip er heel langzaam erin.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:00

Nou, jullie helpen niet echt :+ dierenarts kwam er laatst al mee dat de shetlander er ook verdacht uit zag.
Mijn dierenarts vond het afgelopen oktober toen ik haar heb laten komen ivm overgewicht allemaal een beetje onzin.

Ze krijgt momenteel dagelijks 60 gram Equilin Balancer (sinds een week overgestapt van Vitalbix naar dit), 3/4 schep Glucobalance, 3/4 schep MicroComp, een klein beetje lijmzaadvlokken en een scheutje Omega olie van de Paardendrogisterij om het een beetje bij elkaar te lijmen.

Ik vind het zo moeilijk. Iedereen komt weer met andere goedbedoelde adviezen etc maar wat is nu het beste. Met alle supplementen stoppen en over een aantal weken bloed laten prikken?

Ik probeer haar 1 keer in de week 3 kwartier dressuurmatig te rijden(les), 1 keer een halfuur te longeren met voornamelijk draf en galop, 1 buitenrit van zo'n 6-10 km in draf. Ik wil dolgraag vaker, maar ik heb nog een dikkerd lopen en ook nog een soort van leven naast de paarden :D

Bedankt voor het meedenken iig, waardeer ik echt heel erg. Ik merk dat het namelijk soms een soort obsessie wordt en dat ik absoluut niet meer objectief ernaar kan kijken.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:02

Marcella schreef:
Oe die foto met uitstekende ruggengraad in combi met hangbuik kunnen wel voortekenen van cushing zijn.

Da vond de mijne ook niet echt cushing, maar toch getest en viel zoals de da het zei tussenin. Uiteindelijk lijstje van problemen op gesteld en na aanleiding van dat toch maar begonnen met medicatie. Maand later stond hij alsnog spierbevangen en is het nu gewoon heel zeker cushing en geen twijfel geval meer.

Vorig jaar nog een keertje laten testen na een jaar op een halfje prascend te hebben gestaan. Advies dierenarts zo door blijven gaan met de prascend.

Die van mij is dan ook van dood vogeltje naar hyperactieve brulbeer gegaan. En het sluip er heel langzaam erin.

Ze is zeker geen doodvogeltje. Ze is altijd voorwaarts en vindt het echt geen straf om aan het werk gezet te worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:04

Dat leek bij die van mij ook, maar zoals ik al zei gaat dat heel gelijk en merk je het niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:22

@ LinSa heb je de omtrek weleens opgemeten? Denk dat je vooral niet te snel resultaat moet willen zien.
Dat willen we natuurlijk maar wat graag maar denk niet dat het heel realistisch is. Zeker op zicht vindt ik het ook lastig. Ik merk het verschil goed met bijvoorbeeld de singel. Daarnaast hou ik de omtrek bij zodat ik een beeld heb of we de goede richting op gaan en dat hoeft voor mij echt geen 10 cm in een maand te zijn. Bloedonderzoek kan natuurlijk nooit kwaad dus dat zou zeker een optie kunnen zijn.

Ik zie ook dat het qua beweging niet heel intensief is en daar is niets mis mee, want ik denk ook dat je het meeste resultaat krijgt door te zorgen daar er minder het mondje in gaat. Maar daardoor is de voortgang natuurlijk wel minder dan een paard dat een vergelijkbaar dieet heeft en 4 of 5 keer in de week intensief gereden wordt. Ik zou dus vooral proberen om de omtrek bij te houden. Als je vaak bij je paard bent zie je het verschil vaak ook minder goed. En zo kun je toch voor jezelf bijhouden of je op de goede weg zit of dat je hier en daar nog wat moet gaan schrappen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:14

Linsa, je hebt het over vetopslag bij schouder, kont en manen? Dan kun je er zeker van zijn dat je paard IR is. En dat betekent dat het afvallen echt héél moeilijk gaat. Mijn fjord is IR, kreeg ik 3 jaar geleden moddervet binnen en gaat nu pas op een normaal paard lijken. Met aanassing van voedsel viel ze wel iets af, maar dat is bij IR meestal niet voldoende. Doordat het hele metabolisme is verstoord, wordt zo n beetje ál het heten ingezet in vet. Mijn fjord is pas echt gaan afvallen, toen ik maart vorig jaar aan endurancetraining ben beginnen. Dus ik zou zeggen: zet de shet voor de kar, of aan de fiets of ga hardlopen (ook meteen goed voor je eigen conditie :+ ) bouw dat op tot je zo ongeveer 2-3 x per week 2 uur op pad bent. Dan ga je over een jaar wel verschil zien.

Over je glucobalance en microcomp: glucobalance is sws een goed idee om dat metabolisme te helpen. En paarden met IR hebben meestal ook schimmel in de darmen (zie hangbuik) en meestal ook nog in de blinde darm. Vooral die laatste is erg hardnekkig. Microcomp is daar goed voor en dan met name het poeder. En dan heb je wederom een lange adem nodig, want dat is zomaar niet weg. Dus minimaal een half jaar volhouden (2x pd). Dat laatste ga ik nu ook weer doen. Heb de microcomp er ook uit gegooid, want gebeurde niks. Maar na overleg met Laarakker ga ik half aug tóch weer starten en ga ik het dus flink volhouden om weer een laatste poging te wagen dat toch goed te krijgen. Als het dan nog niet werkt, hebben we pech en zal ik het moeten doen met wat er is (wat in ons geval betekent, dat de buiging rechtsom en rechtergalop lastig blijft, omdat ze gevoelig is op de rechter kant -waar die blinde darm zit dus-)

En gras is dus echt not done. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat niet helemaal oovolg. Ik heb een kudde van 5, waarvan zij als enige echt niet o het gras kan. Maar als ik de rest er wel op laat en haar niet, wirdt ze helemaal gek. Dus ik doe het volgende; ik laat het gras helemaal doorgroeien, tot het zo hoog komt, dat je de shet niet meer terug kan vinden. Graszaad is er dan al uit gevallen en zij krijgt een graaskorf om. Een graaskorf en heel lang gras is heel lastig grazen, maar toch weet ze af en toe een spriet naar binnen te slurpen. Maar natuurlijk niet al te veel. Ze staan bij mij ing 1-1,5 uur pd op het gras. Zo is zij blij en ik ook blij.

Hoop dat je hier wel iets aan hebt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:44

Bedankt voor jullie input! Dat beide pony's IR zijn, twijfel ik inmiddels niet meer aan. Alle signalen wijzen daar helaas op.

Wat training betreft hebben jullie helemaal gelijk, dit kan en moet ook veel intensiever. Toch vind ik het erg lastig om daar de tijd voor vrij te maken. Als ik namelijk met mijn welsh een rit maak van 2 uur, kan ik daarna niets meer met mijn shet doen omdat daar geen tijd meer voor is. Het is mijn doel om beide 2 keer in de week een lange training te buiten te doen, maar dat betekent wel dat ze dan allebei 2 dagen stilstaan of snel even gelongeerd worden. Dat maakt het zo lastig. Had ik er een gehad, dan had ik intensiever kunnen trainen. Maarja, ik vond 1 weer niet genoeg :D nu ik zomervakantie heb van mijn studoe, hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken dus zijn de avonden grotendeels vrij gelukkig.

Opmeten is een goeie, misschien zie ik daar beter resultaat dan met foto's. Die hangbuik trainen ga ik eens aan mijn instructrice voorleggen.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Soms wordt je er een beetje moedeloos van omdat het net lijkt alsof je het nooit goed kan doen. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:48

Kun je de shet niet gewoon meenemen als je met de welsh een lange training doet buiten? Touw eraan en hup maar. En als dat nog lastig is, heb je speciale singels voo als je een handpaard mee wil nemen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:33

Dat hebben we een aantal keer geprobeerd inderdaad, gewoon meenemen achter de wagen. Ze vindt het echt verschrikkelijk dus de hangt echt aan de arm van de groom en dat is echt geen doen voor een uur of twee uur.
Ik ga haar ook niet aan de wagen binden want dat is én gevaarlijk én het wordt dan een soort touwtrek wedstrijd tussen de welsh en de shet.
Ik ben nu bezig met de shet voorbereiden op het mennen dus hopelijk staat die eind van de zomer ook voor de wagen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:23

Ik had mijn pony prachtig op gewicht totdat ik verhuisde van stal :oo
Nou bleek ze dus op de vorige stal gewoon echt te kort te komen (stond in groepsverband) en daardoor een flinke jas uit te doen, en ik maar denken dat het kwam door mijn working en voer skills -O-

Nu is ze dus weer in alle rust, heeft ze geen tekorten meer, geen stress en geen pijn maar wel weer een buik en lijf waar je u tegen :oo
Wat voer/doe ik nu:
Overdag 09.00-17.00 op het land in kudde verband waar ze veel om elkaar heen lopen, alleen zeer lang en uitgeschoten gras via strookbegrazing (1 meter per dag voor de hele kudde), dus lang kauwen, meer verteren, weinig suikers, met graasmasker.
Avond/nacht buiten op een zandpaddock met een netje (droog) hooi (dus geen kuil of voordroog
Gemiddeld 2 plakjes.
Werken, minimaal 5 dagen per week Mennen (gemiddeld 8-12 km op hoog tempo) Longeren, werken aan de lange lijnen en onder de man, dit is elke week anders verdeeld maar ze loopt wel altijd.
Alleen na flinke men-arbeid wat Vitalbix korrel (vitamine) Toegestane dosering is 125 gram per dag, dosering die ik geef is 30 gram per keer na het mennen dus zeg 2 - 3 x per week

ik denk nu aan gluco balance of magnesium. Ik ben ff zoekende wat ik nu nog meer kan doen :=

Lang gras door het masker heen
Afbeelding

dikke pens..... (geen dikke hals overigens dat zijn haar manen)
Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:58

Ik vraag me af of het zin heeft om zo weinig Vitalbix te geven, je voert dan namelijk 'veel te weinig' dus krijg je tekorten, er is niet voor niks een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en zeker bij een vitaminebrok is dat belangrijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:46

MoniekV schreef:
Ik vraag me af of het zin heeft om zo weinig Vitalbix te geven, je voert dan namelijk 'veel te weinig' dus krijg je tekorten, er is niet voor niks een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en zeker bij een vitaminebrok is dat belangrijk.

Eerst kreeg ze niks erbij, toen had ze wel tekorten. Merk een duidelijk verschil met wat ik nu geef er naast. Ik heb wel gelezen uit ervaringen dat teveel ook niet altijd goed uitpakte.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:32

Hoelang staat ze nu op deze stalling? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze doordat ze niet genoeg eten kreeg ze nu ze dat wel krijgt in de spaarstand is gegaan en al het eten nu dus opslaat, dan heeft het gewoon tijd nodig voordat ze weer af gaat vallen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:50

MoniekV schreef:
Hoelang staat ze nu op deze stalling? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze doordat ze niet genoeg eten kreeg ze nu ze dat wel krijgt in de spaarstand is gegaan en al het eten nu dus opslaat, dan heeft het gewoon tijd nodig voordat ze weer af gaat vallen.

Vanaf December, ze was wel gekomen met een flink jasje minder

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:58

Tja, het is nou eenmaal zo dat ieder paard in de zomer op het land aankomt qua kg's. Strookbegrazing en graaskorf, heel veel meer kun je niet voor haar doen. Evt kun je nog terug naar 1/2 dag op het land, maar ;t moet in het bolletje ook leuk blijven he. Of het hooi halveren. GB heeft mijn bolle Fjord altijd goed geholpen, hij krijgt het iedere zomer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:12

KootMiraDrum schreef:
Tja, het is nou eenmaal zo dat ieder paard in de zomer op het land aankomt qua kg's. Strookbegrazing en graaskorf, heel veel meer kun je niet voor haar doen. Evt kun je nog terug naar 1/2 dag op het land, maar ;t moet in het bolletje ook leuk blijven he. Of het hooi halveren. GB heeft mijn bolle Fjord altijd goed geholpen, hij krijgt het iedere zomer.

ja hooi halveren wordt m niet dan staat ze te lang met een lege maag en ik wil geen maagzweren. Daarbij zijn de nachten soms fris en zij moet zich wel warm houden want anders zet ze haar bekken vast. Beetje teer poppetje op dat gebied -O-