[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:02

Ik zou de zemelen en de soja vervangen voor rijstzemelen en/of coolstance copra en een goede vitamine suplement met extra vitamine E en magnesium.

Mijn pony kreeg Reformin plus. Dat is een vitaminekorrel met extra vitamine E. Ik ben ze nog niet hoger tegen gekomen. Hij heeft het 3 weken niet gehad en staat weer vol mok en is snot verkouden. Toeval of niet, hij gaat weer op de reformin plus! Ook de copra gaat er weer in samen met bietenpulp.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:07

Mag ik hier even een vraag stellen aan de mensen met kieskeurige paarden?
Ik heb een nog net geen 3 jarige Welsh pony die wat ribbig is.
Hooi uit een net vindt hij niets en als er teveel op de grond ligt dan vreet hij het niet meer.
Ik krijg er vaak nog geen eens 4 plakken hooi in.Het is goed weidehooi.
Verder knabbelt hij ook heerlijk stro en krijgt hij nog 2 scheppen basisbrok vd Dommelsche watermolen.

Ik wil hem graag wat vetter maar hij blieft geen pulp.Ook niet als ik het meng.
Mijn vorige was ook een zeikerd en vrat geen pulp en ook geen seniorenslobbers.
Dat is natuurlijk ook grotendeels pulp.
Wat zijn mijn opties?Grasbrok?Lucerne?
Of gewoon merriebrok?Of gewoon afwachten?
Want het is vast omdat hij in de groei is en net 2 maanden terug gecastreerd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:10

Hoeveel weegt hij? Er vanuitgaande dat een plak 2 kilo weegt, eet hij net geen 8 kilo. Voor een Welsh A zou dat echt meer dan voldoende zijn.

Je zou kunnen wegen, dan weet je meer. Anders zou ik beetje veulenbrok geven.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:59

Hier absoluut geen kieskeurige eters, maar lucernebrok is niet favoriet. Ze eten het wel hoor, maar voor een kieskeurige eter zou ik eerst een proefzakje zoeken geloof ik.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:09

Het is een Welsh van 1.53.
Als het voldoende was dan was hij niet schraal neem ik aan.Afbeelding

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:17

Mijn 5 jarige is en jojo qua gewicht. Hij valt snel af.

De eerste foto's zijn van zomer.
Stal 17u tot 9u met onbeperkt hooi + 2kg bietenpulp (geweekt) +1kg luzerne + 2×1kg aveve sport zero.
Overdag kale weide. Na weken dit voeren en veel bosritten kwam het tot onderstaande foto.
Afbeelding
Even ter info: voor dit voerbeleid was hij zo :
Afbeelding

Eind september verhuisd naar 24/7 weide. Helaas veel verhuisstress en een tijd onvoldoende gras/hooi. Hij ging enorm achteruit. Uiteindelijk na meerdere keren heb ik staleigenaar overtuigd dat er absoluut hooi bijgevoerd moet worden. De andere 3 staan op gewicht met enkel hooi. De mijne kwam niet bij dus ben ik opnieuw bovenstaande (pulp+luzerne) gaan gzven. Hier kwam hij opnieuw aan maar ondertussen blijft hij hangen op onderstaande.

Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan? Anders voeren? Meer/minder eiwitten? Meer/minder trainen? ...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:20

Wanneer is hij voor het laatst ontwormt en met wat?
Reageert hij op de singel?
Wat voerde je voor het voerbeleid van de zomer?
Voer je nu nog die Aveve sport mix zero?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:35

Voerbeleid toen gekregen van DA +ontworming equest (april 16). Oktober kreeg hij ivermectine, hij was toen 2 weken op nieuwe stal.
Hij krijgt nu: beperkt hooi (gezien rest op gewicht is), 2kg bietenpulp, 1luzerne en 1,5kg aveve zero sport. Dit 5x per week gezien ik de 2andere dagen niet kan komen. Hij eet 1/4 voor het rijden , 1/4 ba het rijden en 1/2 leg ik op grond in weide. Dit laatste eten ze vaak met 2. Ideaal zou ik hem dit laatste appart voeden maar ik kan helaas geen uren ter plekke blijven, elke dag opnieuw..

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:47

Sorry als dit al honderd keer gevraagd is, maar ik zag het even niet zitten om 144 pagina's door te lezen :o
Mijn paard mag wag extra kilo's erbij, nu hoor ik veel goede verhalen over bietenpulp. Welk merk zouden jullie aanraden? Over die van Pavo hoor ik veel verhalen van koliek...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:36

je bedoeld de Speedibeet? Is voor het eerst dat ik hoor dat er veel verhalen zijn met verstoppingskoliek. Neem aan dat het voer dan niet goed geweekt is gevoerd. Gewoon de voorschriften volgen dan heb je juist minder kans op verstoppingskoliek dan met brokvoer.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 13:37

Weidebloem schreef:
je bedoeld de Speedibeet? Is voor het eerst dat ik hoor dat er veel verhalen zijn met verstoppingskoliek. Neem aan dat het voer dan niet goed geweekt is gevoerd. Gewoon de voorschriften volgen dan heb je juist minder kans op verstoppingskoliek dan met brokvoer.

Die bedoelde ik inderdaad, maar misschien idd een kwestie van goed de voorschriften volgen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:37

Ik voer de pulp van de welkoop. Is goedkoper en net zo goed als je goed weekt.

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:19

Hoi!

Ik heb twee shetlanders die in mei drie jaar worden.
Het zijn twee neefjes, maar de ene haalt nu al een meter qua schofthoogte en de andere ongeveer tachtig cm.

Ik merk dat Chester (die van een meter) nogal slungelig is. Door zijn wintervacht kan ik ook voelen dat hij nog wat uitstekende heupbotten heeft.
Naast hooi en water voer ik ze niet bij. Dit doe ik niet, omdat die andere twee hetzelfde krijgen en wel gewoon een gezond postuur hebben.
Chester wordt een beetje buitengesloten soms, maar ik heb dit nog niet gemerkt tijdens het eten.

Mijn vraag is: Moet ik hem alsnog bijvoeren (zo ja, wat? Muesli of biks?) of komt het door zijn leeftijd dat hij wat dunnig is?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:58

Je zou ook speedibeet van pavo kunnen proberen, zet lekker aan en is niet zo belastend als biks of muesli omdat het onderesultaat ruwvoer valt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:11

Ontwormen en toch goed kijken naar hoeveel hij mag eten. Mineralen bijvoeren door op zijn minst een goede mineralenliksteen aan te bieden zou ik wel doen. Zeker in de groei heeft zo' n dier aardig wat nodig om alles goed stevig op te bouwen. Teveel energie voeren is inderdaad niet nodig, te snel groeien is ook ongezond, maar de nodige bouwstenen moeten er wel zijn. Scheelt ook een hoop ellende met gezondheid en jeuk/seme achtige klachten later vaak.

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:12

Mineralenliksteen hebben ze tot hun beschikking overigens. Vergeten te vertellen.

Weer ontwormen is wel een goed idee inderdaad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:19

Ik zou zeker 80 g pavo vitalcomplete of marstall Force bijvoeren en afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer luzerne of bietenpulp. Ik kies bij voorkeur voor vitalcomplete omdat die veel vitamine D bevat en jonge, opgroeiende paarden hier zo'n 3x zoveel van nodig hebben als volwassen paarden.

De keuze uit bietenpulp of luzerne ligt aan de kwaliteit van het eiwit in het ruwvoer, is het grof arm ruwvoer, dan wil de eiwitkwaliteit nogal eens onder de maat zijn. Als je denkt dat dat op orde is, zou ik bietenpulp voeren omdat dat meer aanzet per kg.

Ontwormen is inderdaad stap 1. Zowel met fenbendazol (panacur), als met equimax (ivermectine met praziquantel). Behandelen voor 300kg (daarom ook geen equest, daarmee moet je nauwkeurig doseren. 1.5x lichaamsgewicht zorgt soms al voor problemen). Door deze 2 middelen te gebruiken ontworm je tegen spoelworm, bloedworm, aarsmaden en lintworm. Overleg met de dierenarts hoe lang er tussen moet zitten. Onze dierenarts geeft ze tegelijkertijd, een andere dierenarts juist met 2 weken ertussen. Geen van beiden hebben me kunnen overtuigen dat hun methode het beste is.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:34

Ik ben niet zeker dat mijn post hier helemaal juist staat, maar ik probeer maar :)
Ik heb een 10 jarige KWPN ruin die nooit problemen heeft gehad om op gewicht te blijven tot 1,5 jaar geleden.
1,5 jaar geleden is hij zwaar afgevallen door een ruwvoertekort op de vorige pensionstal (uiteraard ook reden van verhuis toen dit is uitgekomen), met verhoogde leverwaardes tot gevolg.
Van stal veranderd, goed gevoerd, ontwormd, supplementen voor de lever gegeven,...
Hij is terug goed bijgekomen, maar is zeker nooit meer 'dik' geweest.
Het is een dressuurpaard, 5x per week training, komt overdag buiten (momenteel op paddocks ivm weer, in de zomer de weide), krijgt onbeperkt (redelijk natte) voordroog, 2kg zuppa van equifyt, 3 scheppen natural base en 1 schep Pavo sportsfit per dag.
Het probleem is dat ik er maar geen bespiering op krijg. Hij is niet superdun (maar staat wel snel opgetrokken en echt dik in het vlees zou ik m ook niet omschrijven), maar lijkt een onbespierde 3-jarige, terwijl hij echt wel goed werkt. Geen stresspaard, loopt ontspannen over de rug, voldoende energie, mooi in de haren,...
Recent bloed laten controleren, geen lever- of nierproblemen, geen wormen, tekorten... Enige dat wat aan de lage kant was, is vitamine E, maar zeker geen tekort.

Iemand die raad heeft om zijn bespiering te verbeteren? Ik ga hem nu afwisselend een pot Vit E met selenium en een pot Myoplast bijgeven, maar alle tips zijn welkom...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:12

spieren hebben eiwitten nodig, misschien dat je ruwvoer weinig eiwitten bevat waardoor je paard simpelweg niet de bouwstenen binnen krijgt om spieren op te bouwen. Kijk anders eens naar eiwitrijk voer bv. luzernebrok. Verder ben ik niet bekent met het assortiment van Equifit, de zuppa zal vast ook al een hoog eiwitgehalte hebben, maar dat zal je zelf even moeten nagaan. Misschien eens overwegen om een ontgiftingskuur te doen? Misschien dat de stofwisseling niet helemaal lekker werkt door de leverproblemen die het paard gehad heeft. Hele systeem is dan uit balans geweest. In bloedwaarden zie je lang niet alles terug helaas.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:22

Mijn super moeilijke eter ziet er nu super uit dankzij Mestbrok van De Heus.
Mijn merrie bleef erg schraal en ondanks onbeperkt ruwvoer en 5 kilo (verschillende soorten paardebrok en meusli) bleef ze schraal...
Perongeluk zijn we er achter gekomen dat ze Mestbrok wel erg lekker vond. Na wat onderzoekjes en contact met De Heus hebben we besloten om dit een tijd te voeren. Ze krijgt het nu een maand (2x 1 kilo per dag) En ga nu minderen omdat ze te dik wordt! ( nu nog maar 2x 1/2 per dag)Afbeelding

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:31

Danique1990 schreef:
Mijn merrie bleef erg schraal en ondanks onbeperkt ruwvoer en 5 kilo (verschillende soorten paardebrok en meusli) bleef ze schraal...
Perongeluk zijn we er achter gekomen dat ze Mestbrok wel erg lekker vond. Na wat onderzoekjes en contact met De Heus hebben we besloten om dit een tijd te voeren. Ze krijgt het nu een maand (2x 1 kilo per dag) En ga nu minderen omdat ze te dik wordt! ( nu nog maar 2x 1/2 per dag)[ [url=m/gEPRgO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is Mestbrok? Is dat voor paarden of eigenlijk voor andere dieren? Wat zit er allemaal in?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:16

Mijn merrie begint na een blessuretijd nu weer mooi in spier aan te zetten met agrobs Fetura. Met seniores priores heb ik haar op gewicht kunnen houden maar deed weinig voor spieropbouw, Fetura is hoger in eiwit en overduidelijk een stuk effectiever, de zupa had ik ook bekeken maar die zit dus lager in eiwit. Luzerne wordt prutsmuts de voerbak uit gewipt, dus ook luzernebrok durfde ik niet zo goed aan,

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:38

JustLizz schreef:
Danique1990 schreef:
Perongeluk zijn we er achter gekomen dat ze Mestbrok wel erg lekker vond. Na wat onderzoekjes en contact met De Heus hebben we besloten om dit een tijd te voeren. Ze krijgt het nu een maand (2x 1 kilo per dag) En ga nu minderen omdat ze te dik wordt! ( nu nog maar 2x 1/2 per dag)[ [url=m/gEPRgO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is Mestbrok? Is dat voor paarden of eigenlijk voor andere dieren? Wat zit er allemaal in?

Dat is eigenlijk voor vlees koeien/stieren. Voornamelijk hoog % eiwit en bietenpulp

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:07

Danique1990 schreef:
JustLizz schreef:

Dat is eigenlijk voor vlees koeien/stieren. Voornamelijk hoog % eiwit en bietenpulp[/quote]

Zijn de verhoudingen wel goed voor paarden? En week je dat ook gezien er pulp in zit?

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:54

No_No schreef:
Zijn de verhoudingen wel goed voor paarden? En week je dat ook gezien er pulp in zit?

Volgens de heus zou alleen het hoge eiwit 'schadelijk' kunnen zijn voor paarden. maar omdat die van mij veel getraind wordt (6 tot 7 dagen per week ) dressuur en springen en hiervoor door subli, pavo en havens geadviseerd werd haar op een merriebrok te zetten durf ik dit wel aan bij haar. Ik hou de mest en dr benen extra in de gaten en let ook op bijv, eiwit bulten etc. Maar wat ik al zei, ze krijgt dit nu al ruim een maand en doet het er alleen maar goed op. :) (en idd die bietenpulp zou een probleem kunnen zijn voor paarden die koliek/ slokdarmverstopping gevoelig zijn.) Ik week het niet.