[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:53

Ze heeft geen wormen, laatst nog getest en ze wordt 4x per jaar ontwormd.
Haar gebit is inderdaad niet meer goed, ze heeft last van pocketvorming en haar kiezen zijn niet meer optimaal. De veearts/tandarts komt om de 3/4 maanden om het te controleren en zo nodig bij te werken.
Het is geen bespiering die weg is maar echt langs de ribben en bij de lendenen waar ze invalt.
Ze krijgt meer als voldoende ruwvoer, als ze meer krijgt eet ze het ook niet op.
Hoeveel seniories mag een pony krijgen over de dag? De veearts advisserde twee volle scheppen en dat 2x per dag, maar dat mag dus ook meer zijn? Of kan ik er beter iets anders bij geven.
Ik weet dat ze van suikers alleen niet heet wordt ;) maar het versterkt het wel. Daarbij moet ik ook uitkijken met haar aanleg voor hoefbevangheid.
Pfff lastig, er is zo veel te krijgen en iedereen beveelt iets anders aan. Je wilt toch het beste voor zo'n oudje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:03

Hoeveel hoort ze te wegen? Nu mestonderzoek doet overigens niet zoveel, wormen produceren nauwelijks eieren als de buitentemperatuur onder de 10°C komt en dat is wat onderzocht wordt.

In principe mag je 1-1.5kg Subli SP voeren per 100kg paard. Er zit 0.16-0.2mg selenium per kg in, dus daar ga je niet snel mee overdoseren. De correcte hoeveelheid selenium is minimaal 0.2 en maximaal 1mg/100kg paard. Een voerschep SP is ongeveer 800g.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:28

Ze is een hele ranke en slanke D pony van ongeveer 1.42.
Het is een NRPS pony met waarschijnlijk Hackneybloed.
Ik denk dat ze normaal rondom de 350 kilo of misschien iets minder zal wegen.
Op de stal waar ze nu staat wegen ze de senioris af in een plastic bakje waar ooit snoepjes in hebben gezeten. Ik ga het morgen eens nawegen want ik denk dat het veel minder is dan wat er in een voerschep past, bedenk ik nu :o Dan zal de hoeveel seniores dus wel omhoog kunnen.
De muesli krijgt ze nu een halve voerschep. Zou ik dat zo laten of ophogen naar een hele schep (2x per dag?) en zou ik het dan nog aanvullen met iets?
Ik was me nu aan het inlezen over luzerne of Subli omega 369 maar zo ver ik begreep zijn dat meer olien in vaste vorm en ze krijgt al lijnzaad en Devils Relief van NAF.
Mijn jongste wil meer met haar gaan rijden dus ik vind dat ze dan ook genoeg voedingsstoffen moet binnen krijgen om te kunnen "presteren"

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:54

En wat zijn de voor en nadele van grasmix?
Sorry voor al mijn lastige vragen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:05

Mizora schreef:
In principe mag je 1-1.5kg Subli SP voeren per 100kg paard.

Dit is aanbevolen voor paarden die naast de SP niets anders meer eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:21

YvonneV schreef:
Mizora schreef:
In principe mag je 1-1.5kg Subli SP voeren per 100kg paard.

Dit is aanbevolen voor paarden die naast de SP niets anders meer eten.

Paard met slecht gebit kan dingen als hooi niet zo goed kapot kauwen dat er genoeg voeding uit te halen valt. Dan is hooi tijdverdrijf & antiverveelmiddel en voer je dus een alternatief compleet voer voor de voedingswaarde. Komt pony daarvan teveel aan, kan je altijd nog minderen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:19

Ze eet nog wel hooi, maar dat is meer voor de leuk (tijdverdrijf idd.) dan dat ze er echt heel veel van binnenkrijgt. SP heeft ze dus echt nodig als volwaardige voeding. De muesli is als extraatje bedoeld en is makkelijk on de supllementen enzo in te mengen.

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:50

Weidebloem schreef:
Classico schreef:
Graag zou ik advies krijgen wat ik mijn c-pony 3,5 jaar zou kunnen voeren om haar wat voller te krijgen.

Ze is volledig gezond.

Valt sinds november wat in. Draagt een dekentje maar winter vergt veel energie naar mijn idee.

Ze stond van de zomer op 50 gram (totaal 100 op de dag) vitalbix met een schep luzerne in de ochtend en avond. En na het werk nog een schep slobber van vitalbix.

Ze beweegt ongeveer 5/6 keer per week dan of aan de dubbele longe/ voor de wagen of onder de man. Ongeveer 30/ 45 minuten.

Daarnaast staat ze overdag buiten en 's nachts op stal.

Paard krijgt voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.
Ik heb nu van subli bietenpulp gehaald en gewoon basisbrok. De hoeveelheden op de zakken zijn wel onwijs. Ben dus beetje huiverig wat ik kan geven zeker nu de arbeid lastig is ivm de slechte weersomstandigheden. Heel graag advies.

Krijgt je pony wel voldoende en goed hooi? Dat is namelijk de basis.

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:51

Pony krijgt voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

Denk dat het probleem voornamelijk zit in toch nog de gewenning aan nieuwe eigenaar, nieuwe stal, aan het werk, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:06

Ik had net een topic gemaakt, en werd door een moderator getipt mijn verhaal even hier te doen, dus ben benieuwd of jullie kunnen helpen!

Om te beginnen, paard is volledig gezond. Extra ontwormd en bloedonderzoek gehad.

Dag bokkers!

Omdat ik zelf niet heel veel verstand heb van paardenvoer vraag ik even om de hulp en adviezen van Bokt :)
Het betreft mijn merrie die in korte tijd heel erg afgevallen is, terwijl zij niet in training stond.

Afgelopen jaar hebben wij veel pech gehad, waarvan het laatste "ongeluk" in de stal van mijn paard gebeurd is, namelijk een hooibaal van 500kg naar beneden gekomen (inmiddels 4 weken geleden)... Godzijdank is zij er naar omstandigheden heel goed vanaf gekomen en heeft ze er lichamelijk niks aan over gehouden, maar psychisch meer dan ik in eerste instantie dacht... Ze heeft nooit moeilijk gedaan om na dit ongeluk haar stal weer in te willen, maar echt volledig ontspannen heeft ze niet meer gestaan. Ik wou haar even tijd geven, want dit was natuurlijk niet niks. Maar na 2 weken merkte ik dat ze toch echt wel enorm afgevallen was, en zo te zien kam dit puur door stress, want ze at gewoon goed.
Inmiddels staat zij in een andere box en lijkt alle stress verdwenen, want een paar dagen geleden trof ik haar liggend en slapend weer aan <3 (Verder is haar gedrag nooit veranderd, behalve dat ze wat fut- en rusteloos was, wat ook logisch is. Ze rende nog steeds door de paddock en is al die tijd even vrolijk geweest.)

In de tussentijd was ik al begonnen met het extra voeren van slobber (van Pavo), zo'n 4kg op een dag. Ze krijgt een Kilo basisbrok, 3x per dag kuil (erg veel, 9 vd 10 keer is het kuil van de voerbeurt ervoor nog niet eens op als ze het volgende al krijgt), een handje Nature's Best (ook van Pavo) door het voer en er hangt een gevuld hooinet in haar stal. Verder komt ze vaak buiten en trainen we niet, eerst maar is aansterken.

Nu ben ik dus benieuwd of er nog iets is wat ik haar zou kunnen bijvoeren, zodat ze zo snel mogelijk weer op gezond gewicht zit :)
- De rede dat ze maar 1kg basisbrok op een dag krijgt is omdat het een erg energiek en druk paard is (zelfs Sportbrok is al teveel voor haar). Ik wil er dus niet zomaar van alles ingooien omdat ik geen wandelende stuiterbal naast mij wilt hebben ;) Vandaar dat ik ook jullie mening vraag, omdat ik niet met van alles wil gaan lopen klooien.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:10

Anoniem schreef:
Ik had net een topic gemaakt, en werd door een moderator getipt mijn verhaal even hier te doen, dus ben benieuwd of jullie kunnen helpen!

Om te beginnen, paard is volledig gezond. Extra ontwormd en bloedonderzoek gehad.

Dag bokkers!

Omdat ik zelf niet heel veel verstand heb van paardenvoer vraag ik even om de hulp en adviezen van Bokt :)
Het betreft mijn merrie die in korte tijd heel erg afgevallen is, terwijl zij niet in training stond.

Afgelopen jaar hebben wij veel pech gehad, waarvan het laatste "ongeluk" in de stal van mijn paard gebeurd is, namelijk een hooibaal van 500kg naar beneden gekomen (inmiddels 4 weken geleden)... Godzijdank is zij er naar omstandigheden heel goed vanaf gekomen en heeft ze er lichamelijk niks aan over gehouden, maar psychisch meer dan ik in eerste instantie dacht... Ze heeft nooit moeilijk gedaan om na dit ongeluk haar stal weer in te willen, maar echt volledig ontspannen heeft ze niet meer gestaan. Ik wou haar even tijd geven, want dit was natuurlijk niet niks. Maar na 2 weken merkte ik dat ze toch echt wel enorm afgevallen was, en zo te zien kam dit puur door stress, want ze at gewoon goed.
Inmiddels staat zij in een andere box en lijkt alle stress verdwenen, want een paar dagen geleden trof ik haar liggend en slapend weer aan <3 (Verder is haar gedrag nooit veranderd, behalve dat ze wat fut- en rusteloos was, wat ook logisch is. Ze rende nog steeds door de paddock en is al die tijd even vrolijk geweest.)

In de tussentijd was ik al begonnen met het extra voeren van slobber (van Pavo), zo'n 4kg op een dag. Ze krijgt een Kilo basisbrok, 3x per dag kuil (erg veel, 9 vd 10 keer is het kuil van de voerbeurt ervoor nog niet eens op als ze het volgende al krijgt), een handje Nature's Best (ook van Pavo) door het voer en er hangt een gevuld hooinet in haar stal. Verder komt ze vaak buiten en trainen we niet, eerst maar is aansterken.

Nu ben ik dus benieuwd of er nog iets is wat ik haar zou kunnen bijvoeren, zodat ze zo snel mogelijk weer op gezond gewicht zit :)
- De rede dat ze maar 1kg basisbrok op een dag krijgt is omdat het een erg energiek en druk paard is (zelfs Sportbrok is al teveel voor haar). Ik wil er dus niet zomaar van alles ingooien omdat ik geen wandelende stuiterbal naast mij wilt hebben ;) Vandaar dat ik ook jullie mening vraag, omdat ik niet met van alles wil gaan lopen klooien.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Misschien heb je hier wat aan? http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:48

http://www.pavo.nl/essentials/producten ... lobbermash

Deze slobber? Daar wordt ze waarschijnlijk net zo goed druk van. Kijk maar eens naar de ingrediëntenlijst: Tarwezemelen, Geplette haver, Lijnzaadschilfers, Gepunte haver, Gepofte Mais, Rietmelasse, Gepofte Gerst, Lijnzaad, Tarwezetmeel, Sojaolie, Vitaminen - mineralen.

Slobber en muesli zijn gewoon net zo volwaardige krachtvoeders als brok, alleen dan zijn ze niet of minder grof vermalen en niet tot een brokje geperst.

Je praat over kg's, zijn dat gewogen kg's of scheppen en zijn dat droge of na het weken afgemeten scheppen/kg's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:04

Safina ik ga dat stuk thuis even doorlezen, bedankt!

Mizora schreef:
http://www.pavo.nl/essentials/producten ... lobbermash

Deze slobber? Daar wordt ze waarschijnlijk net zo goed druk van. Kijk maar eens naar de ingrediëntenlijst: Tarwezemelen, Geplette haver, Lijnzaadschilfers, Gepunte haver, Gepofte Mais, Rietmelasse, Gepofte Gerst, Lijnzaad, Tarwezetmeel, Sojaolie, Vitaminen - mineralen.

Slobber en muesli zijn gewoon net zo volwaardige krachtvoeders als brok, alleen dan zijn ze niet of minder grof vermalen en niet tot een brokje geperst.

Je praat over kg's, zijn dat gewogen kg's of scheppen en zijn dat droge of na het weken afgemeten scheppen/kg's?

Klopt, die krijgt ze nu, en daar wil ik dan ook graag vanaf :') Ze is wel in de hand te houden hoor, maar fijn vind ik het niet. Mij is verteld dat dat 'een goede dikmaker' is, dus vandaar de keus die te geven, maar de zak is bijna op en zeker na wat jij nu nog even duidelijk maakt ben ik niet van plan een nieuwe te kopen.

De kg is met zo'n voerschep, en meestal droge, tenzij ik op stal ben tijdens het voeren, dan gaan ze door de slobber heen. Maar ook dan droog gemeten, ze krijgt iets meer dan zo'n volle maatschep per dag :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:55

Zetmeel is niet het makkelijkste te verteren voor een paard, van teveel gaat de darmflora van slag en dan wordt er minder uit het voer opgenomen. Dikmaak slobber is eerder bietenpulp en/of grasbrok, dus zeg maar "ontsloten" (want al klein gemaakt) ruwvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:01

Dreamer, om je paard meer in gewicht aan te laten komen kan je beter stoppen met die slobber van Pavo ( op granenbasis) en overstappen naar slobber op basis van pulp , zoals bijvoorbeeld seniores priores of seniorenslobber van Masters. Dit zijn goede dikmakers. Alhoewel een gezond paard ook gewoon goed op gewicht zou moeten blijven/ worden met onbeperkt ruwvoer ( van goede kwaliteit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:46

Ruwvoer is zo goed als onbeperkt op het moment :) Ik stap dan over op de Seniores Priores, bedankt voor jullie tips!

Normaal gesproken voerde ik niks bij en kreeg ik vaak zelfs complimenten hoe mooi ze op gewicht bleef, echter door die stress is het nu even nodig, dus ik ga er mee aan de slag!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:52

Je kan inderdaad die slobber vervanger door bietenpulp. Dat is ook geweekt dus soort van slobber maar met heel weinig suiker en zetmeel waardoor het heel verteerbaar is (ruwvoer) en toch dikmaker zonder extra energie.

Zo een trauma kan nog een tijd aanslepen, ookal merk je het niet of toch niet elke dag :) tijd en vertrouwen. Goed bezig dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:56

Ik merkte er in eerste instantie inderdaad helemaal niks van en liet haar lekker met rust (had ook last van d'r hals door de klap dus ze mocht even lekker zelf doen wat ze wou), echter toen ik haar na een paar dagen een lekkere poetsbeurt wou geven merkte ik hoe dun ze in zo'n korte tijd al was geworden :( Nu in de nieuwe box is gelukkig alle stress duidelijk verdwenen, dus dat is al een grote stap in de goede richting, nu weer aankomen!
Dus ik ga met jullie tips aan de slag, zaterdag gelijk even langs de ruitershop hier! Nogmaals enorm bedankt!

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:54

Afbeelding

Afbeelding

Luvina een jaar geleden en nu.

Uit bloedonderzoek bleek een eiwitten te kort de oorzaak van haar magerte.
Het is een dagtaak (voederen 4x op de dag) om haar op dit gewicht te houden.
Maar het resultaat mag er zijn :)
Wat ik geef per dag:
2 kilo bietenpulp
+ 14 liter water
1 kilo luzernebrok
1 kilo musli van bosch voeders
700 gram zemelen
250 gram sojaschroot

en onbeperkt hooi

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:12

Wat een verschil van bovenstaand paard!
Dat het een dagtaak is begrijp ik, maar het resultaat mag er zijn!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:12

zo, die is mooi opgeknapt luvinna! Goed werk!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:15

Dierenarts vond onze pony er juist heel goed uitzien. Zeker gezien haar leeftijd en de koude winter.
We hoeven qua voeren niet echt iets te veranderen. Alleen wanneer we met haar gereden hebben krijgt ze dadelijk een schepje Pavo condition brok extra.
Als er dadelijk weer meer gras ter beschikking komt moeten we alles opnieuw bekijken.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:44

:) En toch is haar weerstand niet dat. Een huidschimmeltje heeft ze nog snel last van.
Ook wat stijve spieren. De kilo musli gaan we vervangen door 480 gram vitalbix.
En 120 ml lijnzaadolie toevoegen (langzaam opvoeren naar dit getal) en de bietenpulp verlagen naar 1,5 kilo.
Dit nieuwe voeradvies hebben we gekregen van vitalbix zelf. Ben benieuwd of dit haar iets soepeler en sterker zal maken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:53

Luvinna schreef:
:) En toch is haar weerstand niet dat. Een huidschimmeltje heeft ze nog snel last van.
Ook wat stijve spieren. De kilo musli gaan we vervangen door 480 gram vitalbix.
En 120 ml lijnzaadolie toevoegen (langzaam opvoeren naar dit getal) en de bietenpulp verlagen naar 1,5 kilo.
Dit nieuwe voeradvies hebben we gekregen van vitalbix zelf. Ben benieuwd of dit haar iets soepeler en sterker zal maken.

480 gram vitalbix :oo
Waarom niet meer vitamine E en lijnzaad?
Vitamine E is voor huid en spieren.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:29

wat zou jij doen dan? :)
Haar nieuw voering zal er zo uitzien:
1,5 kilo bietenpulp
+ 10 liter water
1 kilo luzernebrok
480 gram vitalbix
500 gram zemelen
250 gram sojaschroot
120ml lijnzaadolie

en toegang tot onbeperkt hooi de gehele dag.
Momenteel overdag op weide snachts op stal