Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:56

Oke dan ga ik dat doen, en kan ik dan hetzelfde blijven voeren qua hoeveelheid?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:01

Ik zou daar inderdaad mee beginnen. De Concours zit iets onder de energie (MJ) van Cornmuesli (13 i.p.v. 14) en Champion zit er iets boven (14.5 i.p.v. 14). Maar het verschil is behoorlijk minimaal. Voor de rest is het een kwestie van naar je paard kijken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:09

De concours en champion zijn niet zozeer 'pittigere muesli's, zoals hiervoor geopperd. De energieverdeling is anders. De ene muesli levert zogenoemde snelle energie en de ander langzame energie. Cornmuesli kun je goed voeren bij paarden die endurence rijden. Als je corn voert vlak voor het paard moet presteren zal het bijvoorbeeld niet het gewenste resultaat geven. Maar het geeft langzame energie waardoor een paard wat endurence loopt het er erg goed op doet. Geef je de muesli aan een draver vlak voor een wedstrijd zal het niet resulteren in de topsnelheid die je op dat moment wilt.
Ik zou een adviesaanvraag insturen naar marstall of navragen bij je voerleverancier. Zij kunnen een goed advies geven.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:27

Dribbelkont schreef:
Ik vroeg me af of er mensen zijn die champion voeren? Ik kan eindelijks met mijn merrie het werk opbouwen en wil de champion gaan voeren.

voer nu de naturell halve schep per dag met 60 gram force en 50 gram lijnzaadolie maar denk dat voor meer werk de champion beter is.

Ik heb een tijd champion gevoerd en was er heel tevreden over. Ben ermee gestopt omdat het niet goed te krijgen is in de buurt. Mijn merrie wordt redelijk intensief getraind op Z niveau, maar kan slecht tegen veel suikers en wordt snel te heet en druk. Geen last van alle drie gehad met de champion .

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:30

Dribbelkont schreef:
Ik vroeg me af of er mensen zijn die champion voeren? Ik kan eindelijks met mijn merrie het werk opbouwen en wil de champion gaan voeren.

voer nu de naturell halve schep per dag met 60 gram force en 50 gram lijnzaadolie maar denk dat voor meer werk de champion beter is.

Ik voer ook Champion aan mijn merrie, wij zijn ook aan het opbouwen.
Ik voer er maar heel weinig van, ongeveer 200gr denk ik, naast de 250gr Metazoa die ze krijgt.
Ze is er flink wakker van en daar profiteer ik van met dressuurtrainingen, verder krijgt ze 50ml Lijndistelolie over het voer. Ik ben heel tevreden!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:49

Dribbelkont, het is wel goed om rekening te houden met de rest van het gestel van je paard.
Ik meen mij te herinneren dat jouw paard snel last heeft van jeuk. Mijn advies zou zijn om niet steeds te wisselen van voer.
Het is belangrijk als er voedingsadviezen gegeven gaan worden dat dan ook alle bijzonderheden van het paard in ogenschouw worden genomen. Of kunnen worden genomen. Vandaar mijn advies: vraag een advies aan marstall of je dealer.
Natuurlijk is het goed om ervaringen uit te wisselen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:56

Def schreef:
Dribbelkont schreef:

Ik heb een tijd champion gevoerd en was er heel tevreden over. Ben ermee gestopt omdat het niet goed te krijgen is in de buurt. Mijn merrie wordt redelijk intensief getraind op Z niveau, maar kan slecht tegen veel suikers en wordt snel te heet en druk. Geen last van alle drie gehad met de champion .

ik heb ander voer geprobeert omdat ik andere stal ben gaan staan en bij prijs in zat maar gauw al huis probleempje dus terug op mijn favo muesli naturell. wil in de winter naturell voeren en in de zomer maanden champion.
Zoë haar jeuk is geen probleem meer. met marstall. en scheer haar en nooit meer jeuk gelukkig.
verder dankje wel mijn merrie heeft met andere merken altijd problemen met de huid en marstall nooit problemen . ga de champion proberen . heb nog ongeveer anderhalf zak naturell en dan maar champion bestellen. de winter blijft volgens mij weg.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:57

Ondanks dat dit topic wat ouder is reageer ik graag hier.
Mijn paard krijgt al 2 jaar havervrij muesli van marstall naast de besterly classic.
Mijn paard is exceem gevoelig dus beperkt. Sinds een 2 weken eet ze de muesli met lange tanden.
De brokken vist ze er echt uit. De slobber van Marstall valt ze op aan. ik voer haar de Marstall pianomix met de lijn/distelolie 1x daags bij.

Kunnen jullie mij een andere muesli aanraden van marstall?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:59

naturell?

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:02

Die wil ze met geen mogelijkheid eten.
Ze wordt om de dag getrained m dressuur en loopt overdag de hele dag in de wei.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:03

dan mis de champion maar denk dat mirrim beter weet

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 01:05

Heb laatst ook paardje gehad die niets at en de champion gelijk goed at.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:40

wanneer geef je je paard de senior muesli van marstall. voor een gewoon recreatiepaard kan je toch die freiz muesli geven, weet effe niet de hele naam uit me hoofd, mijn vraag is ook wisselen jullie nog weleens van muesli of altijd dezelde, of 2 muesli s tegelijk om aan te vullen, hoop dat het niet al te gekke vraag is... :o :D

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:58

Ik heb zo mijn vraagtekens bij de force

Bij beide paarden zijn er na bloedonderzoek behoorlijke tekorten aan sporenelementen (ene zink andere selenium behoorlijk te laag en ietwat magnesium)
Hoe kan dit als je de force voert?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:12

Hoeveel force voer je en wat ernaast.

Ik geef mijn senior paarden force wiesencobs en mash, daar doen ze het super op

Hoe oud is je senior paardje en wat doet hij nog

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:31

Ik voer gewoon de aanbevolen hoeveelheid maar vind t niet normaal dat je denkt een volledig supplement te geven en er gewoon tekorten ontstaan en nog behoorlijke ook

Subli ponybrok voer ik als brok

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:35

Dientje, als er zulke tekorten zijn aan sporenelementen dan zou ik ook het ruwvoer eens nakijken. Als daar flinke tekorten in zijn kun je het gewoonweg niet alleen maar aanvullen met de aanbevolen hoeveelheid force. Force is als aanvullend supplement bedoeld naast ruwvoer.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:30

Mirim kan je mij ook adviseren zie posts iets verder naar boven op deze pagina.
Groetjes!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:08

Wilma, ik heb je denk ik al geantwoord via mijn website :) maar ik las het nu net hier.
Het advies was om eerst te kijken naar tanden , houdbaarheidsdatum zak en conditie van het voer.
Als het echt bij het paard ligt kun je tijdelijk naturell voeren of mengen met naturell. Nu zie ik in je bovenstaande post staan dat je m dressuur rijdt. Dan zou je eventueel ook nog kunnen uitwijken naar een sportmuesli.
Over het algemeen weten de marstall verdelers/ dealers allemaal wel een redelijk advies te geven. Men kan dus in eerste instantie altijd bij de eigen dealer terecht met vragen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:13

Ik lees nu dat jouw paard echt geen naturell eet :D :o
Lezen blijft moeilijk geloof ik.
Dan zou ik uitwijken naar een sportmuesli. Gezien de arbeid geen stap te hoog.
Gelijkwaardig aan de Havervrij is de complete ( deze is alleen met haver) maar de smaak blijft redelijk gelijk, dus dat is niet echt een optie denk ik.
Je kunt bijvoorbeeld de champion gaan proberen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:32

Beide paarden staan op een andere stalling
Zou wel heel apart zijn als op beide stallen het ruwvoer tekorten heeft
Dan zouden ze het dus zonder Marstall helemaal niet redden en nog vele ergere tekorten hebben, dat geloof ik niet

Ik ben Marstall gaan geven na een bloedonderzoek waar tekorten uit voort kwamen een jaar later waren de tekorten hetzelfde, nu bloedtest bij die van mijn zusje en ook tekorten dus voor mij geen Marstall meer

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:39

Ik voer nu pavo natures best ipv de marstall. Dit eet ze met plezier. Wel raar want ze kreeg de marstall een ruime 2 jr..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:25

Wie heeft er ervaring met sinfonie? Werkt het bij hoesten? Ook bij hoest alleen bij de eerste keer aandraven?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:57

Sinfonie geef ik onze oude ruin die dampig is en ik vind het erg goed

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:16