[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:26

Hier krijgt Olena 2kg bietenpulp, 0.5kg zemelen en 0.5kg luzernebrok samen met 1.5kg pavo 18+ en 0.5kg subli 369 per keer. Ze krijgt het s avonds en doet er min of meer de hele nacht over.

Het is belangrijk om 4 porties per grondstof te wegen als je het niet iedere keer wilt wegen, dus 4x een kwart schep, niet 1 hele schep.

Voor de ca: p verhouding is het per kg bietenpulp 250g zemelen en per kg luzerne 500g zemelen. Dus als je bietenpulp luzerne enzemelen wilt voeren zou ik 1kg bietenpulp met een halve kg luzerne en een halve kg zemelen of een veelvoud daarvan.

Je kunt per 5 kg hooi zonder problemen een kg bietenpulp of 0.5 kg luzerne bijvoeren zonder dat het gecorrigeerd hoeft te worden met zemelen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 21:58

Hij eet helaas geen hooi, hij staat 24/7 op de wei met mooi gras en inloopstal. Hangt wel hooi in de stal maar hij kiest liever voor groen ;)

Ik vraag me af of ik zoveel kg pulp erin ga krijgen, hij zit nu op 50 gram hè... hij vindt de pulp gewoon niet zo denderend.

Ik ga eerst luzerne toevoegen aan de 50 gr pulp, als dat smaakt naar meer zal ik meer luzerne en meer pulp geven. Hoe horen de verhoudingen zonder zemelen en zonder hooi dan ;)?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:07

Gras en hooi is vergelijkbaar dus tot een halve kg bietenpulp met een kwart kg luzerne hoef je nog niet te corrigeren. Daarna aanhouden wat ik in de vorige post schreef.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:22

De mijne kreeg (staat nu 24/7 weide met hooi) ook 2kg droge bietenpulp + 1 kg droge luzerne + zemelen + 1kg krachtvoer (met laag suiker en zetmeel%). Ik gaf dit elke avond na het rijden dus had hij tot 8u 's ochtend om het op te krijgen. Maar hij is er zo verzot op, dat hij de voerbak snel leeg likt.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:24

Afbeelding

Het eerste jaar dat ik geen ribben zie bij mijn paardje trost

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:31

Even een vraagje voor de kenners:
In een voerstand verteld wat mijn schrale merrie aan voer krijgt (sp van subli, lucernebrok van hartogh, podo grow van pavo en onbeperkt voordroog) en ze vonden dat we dat goed deden, maar raadden aan om ipv de veulenbrok een merriebrok te gaan voeren, omdat dit meer aan zou zetten.
Nu zet ik ze op voervergelijk tegenover elkaar en zie ik dat de havens merriebrok 2% minder eiwit heeft per kilo en ook minder vitamines
Dan kan ik toch beter mijn eigen idee volgen en voor de podo grow blijven gaan?
Of zie ik iets over het hoofd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:50

Als je paard het goed doet op die veulenbrok zou ik dat lekker blijven geven. IN zowel merriebrok als veulenbrok zitten idd meer eiwitten. Alleen in veulenbrok zitten ook vaak melkbestanddelen, in merriebrok niet.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:03

Verklaart dat ws ook de nog hogere eiwitconcentratie, of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:13

Volwassen paard kan moeite hebben met de melkbestanddelen in de veulenbrok, vandaar waarschijnlijk de raad om naar merriebrok over te stappen. Er zit misschien iets minder in, maar als het lichter verteerbaar is, dan kan het wel eens net zoveel opleveren qua beschikbare energie.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:17

Mijn paard werd ook erg dun maar staat wel snachts op stal. Overigens krijgt ie maar 1x per dag brok. Ruwvoer zoveel mogelijk. Ik voer nu iets minder dan een kilo onderhoudsbrok en ongeveer een kilo maisgrutten. Eerst voerde ik merriebrok (tis een ruin :') ) maar werkte niet voldoende (bij een van de andere paarden jaar daarvoor wel) dus overgestapt op maisgrutten en daar doet hij het super op !

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:54

Hallo,
Ik lees al sinds een paar pagina's mee. Mijn jaarling wil maar niet echt vet opslaan. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en tweemaal daags metazoa superfit broxx + luzerne (ik gok dat daarvan de hoeveelheid onder de halve kilo blijft) en sinds vrijdag algae vitalis, omdat zijn mest erg wisselend is. Hij heeft redelijke hoopjes en flinterdunne mest tussen de twee voerbeurten inzitten. De flinterdunne mest is nu al weg dus ik hoop dat dat nu verbetert. Mijn andere pony komt nu overigens aan op dit dieet en die staat ook nog aan het werk. Het zijn beide Shetlanders en de jaarling heeft een absolute hekel aan alles wat slobberachtig aanvoelt en dan laat hij zijn eten gewoon staan en gaat hooi eten.
Hij ziet er nu zo uit:Afbeelding
Afbeelding

Door de vacht valt er weinig van te zien, maar ik voel zijn ribben meteen als ik door de vacht heen druk. Nu moet een jaarling ook niet te dik staan en steekt hij een hele hoop in de groei (zijn kont staat nu zo'n 1-2 cm hoger dan zijn schoft op vlakke ondergrond). Maar ik zou graag willen dat zijn ribben niet meer zo voelbaar zijn. Hij had vorig jaar heel erg last van wormen en is nu gelukkig wormvrij. Hij is dus eigenlijk nog niet dikker geweest dan dit. Ik zoek eigenlijk iets wat droog te voeren is en waarvan hij wat kan aanzetten.
Mijn andere shet heeft zomer eczeem, dus daarom voer ik hooi ipv voordroog. Het hooi is eerste snede onbemest kruidenhooi van vorig jaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:56

Een deken opdoen zodat hij minder energie in het warm houden hoeft te steken?

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:16

Graag zou ik advies krijgen wat ik mijn c-pony 3,5 jaar zou kunnen voeren om haar wat voller te krijgen.

Ze is volledig gezond.

Valt sinds november wat in. Draagt een dekentje maar winter vergt veel energie naar mijn idee.

Ze stond van de zomer op 50 gram (totaal 100 op de dag) vitalbix met een schep luzerne in de ochtend en avond. En na het werk nog een schep slobber van vitalbix.

Ze beweegt ongeveer 5/6 keer per week dan of aan de dubbele longe/ voor de wagen of onder de man. Ongeveer 30/ 45 minuten.

Daarnaast staat ze overdag buiten en 's nachts op stal.

Ik heb nu van subli bietenpulp gehaald en gewoon basisbrok. De hoeveelheden op de zakken zijn wel onwijs. Ben dus beetje huiverig wat ik kan geven zeker nu de arbeid lastig is ivm de slechte weersomstandigheden. Heel graag advies.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:16

Zijn vacht is prima. Hij is regelmatig aan de buitenkant helemaal nat qua vacht en dan de binnenste haren helemaal droog. En om hem te scheren alleen zodat er een deken op kan, vind ik te ver gaan. Een deken gaat hem alleen maar tegenwerken nu. En volgens mij gaat de energie eerder naar het groeien weer aangezien hij inmiddels weer overbouwd staat. Dekens heb ik wel, mijn andere shet had last van zijn vacht en is daarom geschoren. Misschien dat die daarom wel is aangekomen, naast dat hij ruim twee weken rust heeft gehad. Maar die is ook niet te mager geweest, juist heel mooi op gewicht. Mijn jaarling heeft alleen vorig jaar een heel slecht jaar gehad. Dit was hij in augustus vorig jaar: Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:00

Classico schreef:
Graag zou ik advies krijgen wat ik mijn c-pony 3,5 jaar zou kunnen voeren om haar wat voller te krijgen.

Ze is volledig gezond.

Valt sinds november wat in. Draagt een dekentje maar winter vergt veel energie naar mijn idee.

Ze stond van de zomer op 50 gram (totaal 100 op de dag) vitalbix met een schep luzerne in de ochtend en avond. En na het werk nog een schep slobber van vitalbix.

Ze beweegt ongeveer 5/6 keer per week dan of aan de dubbele longe/ voor de wagen of onder de man. Ongeveer 30/ 45 minuten.

Daarnaast staat ze overdag buiten en 's nachts op stal.

Ik heb nu van subli bietenpulp gehaald en gewoon basisbrok. De hoeveelheden op de zakken zijn wel onwijs. Ben dus beetje huiverig wat ik kan geven zeker nu de arbeid lastig is ivm de slechte weersomstandigheden. Heel graag advies.

Krijgt je pony wel voldoende en goed hooi? Dat is namelijk de basis.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 01:23

tamary schreef:
Volwassen paard kan moeite hebben met de melkbestanddelen in de veulenbrok, vandaar waarschijnlijk de raad om naar merriebrok over te stappen. Er zit misschien iets minder in, maar als het lichter verteerbaar is, dan kan het wel eens net zoveel opleveren qua beschikbare energie.

Thanks, dan toch morgen maar een zak merriebrok halen, podo grow vandaag opgemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:48

De volgende keer is het handiger om 2 dagen half/half te voeren (of nog geleidelijker omschakelen bij meer dan 1.5 schep. In 1x helemaal omzetten zorgt voor een hoge belasting van het darmstelsel en dan voer je de eerste dagen dus eigenlijk voor niets.

Wat meer dikmakend is hangt niet af van de eiwitten en vitamines (mits er geen echt tekort is) maar van de hoeveelheid energie in het voer. Dat kan je vergelijken door te kijken naar de vep/ewpa/mj of mcal.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:13

Van het zomer is er bloed afgenomen, toen was alles goed, behalve het magnesium, deze zat wat laag, wel binnen de grens, maar ik voerde haar toen extra magnesium bij, dus dat verbaasde ons. Calcium was niet verhoogd, dus daar lag geen oorzaak, vandaar dat ik ook altijd de vitamines vergelijk.
De voerboer raadde mij toendertijd de podo grow aan vanwege het hogere eiwit gehalte, dat dit een paard dikker maakt zonder heter te maken, vandaar dat ik naar het eiwitgehalte keek.
Dank ook voor de tip betreffende het wisselen van voer, de sp en lucernebrok wijzigen niet, ik zal uit voorzorg de merriebrok langzaam introduceren.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:19

Even een vraagje tussendoor ik heb luzerne mix van hartog gekocht en ik vroeg me af of ze hierbij de ca/p verhouding al gecompenseerd hebben aangezien hier ook snijhaver inzit? Ik kan het zo gauw niet vinden dus hoop dat jullie een antwoord hebben

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:05

http://www.hartog-lucerne.com/producten ... ucerne-mix

Hartog lucerne-mix (RE van 12%) heeft 12g calcium en 3g fosfor.
Gemiddeld luzerne (RE van 15%) heeft 15.4g calcium en 2.6g fosfor.

Het is dus al deels gecorrigeerd, maar nog niet volledig. De verhouding zou 2:1 moeten zijn. Nu is het verschil dus al verkleind, dus hoef je ook minder te corrigeren.
Normaal moet je per kg luzerne 500g tarwezemelen voeren.
Met hartog luzernemix moet je per kg luzernemix 250-300g tarwezemelen voeren.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:16

@mizora bedankt voor je antwoord!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:13

Pffff heb een aantal dingen doorgelezen maar er staan zoveel tips en aanbevelingen in dat ik door de bomen het bos niet meer zie....
Wij hebben een fitte pony van bijna 27. Twee jaar gelden heeft ze een ernstige peesblessure gehad maar daar valt nu gelukkig niets meer van te merken. Wel schijnt ze gevoelig te zijn voor hoefbevangheid, hoewel ze dat bij ons nooit is geweest (hebben haar nu meer dan 3 jaar).
Ze staat op een pensionstal, waar ze zomers 24/7 buiten staat en 's winters 's nachts op stal.
Mijn kinderen rijden er gemiddeld 2x per week op maar dat willen we misschien ophogen aangezien ze echt graag werkt.
Alleen, ze valt zo in, zeker tijdens de winterperiode. Ze is gelukkig al een heel stuk bijgetrokken maar ze mag toch zeker 50 tot 70 kg bijkomen, schat ik zo.
Zou iemand eens mee willen kijken naar haar rantsoen en wat ze eventueel nog bij zou mogen hebben?
Ik wil haar liever niets geven waar veel suiker of haver inzit want ze is al heel heet van haar zelf en dan gaat ze helemaal door het plafond :D
* Ze krijgt door de dag en 's nachts onbeperkt hooi.
* Ze krijgt 's ochtends en 's avonds seniores prioris van Subli. Dat zijn 2x 2 volle scheppen met water.
* Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een halfvolle schep muesli zonder suiker van Subli.
* 's Ochtends krijgt ze een scheut lijnzaadolie en een dosering Devils Relief
* Verder af en toe wortels.
Zou het ophogen van de muesli al zinvol zijn of kan ik er beter een brok bijgeven en zo ja welke zou ik dan het beste kunnen geven?
De staleigenaar vind dat ze al heel veel krijgt en vind dat ik niet nog meer moet gaan voeren. Zij vindt de pony er goed uitzien maar ik zou haar liever wat voller zien, zeker de ribben niet zo duidelijk kunnen voelen. Ik weet dat leeftijd meespeelt en ook haar gebit is helaas niet meer zo geweldig, dat wordt wel door de veearts/tandarts in de gaten gehouden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:39

Ik denk dat ik eerder de seniores priores op zou schroeven omdat dit een ruwvoer vervanger is en dus niet zo zwaar valt als brokken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:57

Brokken en muesli zijn meer (snelle) energie gevers ipv gewichtaanzetters. En paarden worden niet alleen heet vanwege suikers ;)

Zou ook de SP opvoeren of anders luzerne er doorheen roeren. Schijnt ook dikmaker te zijn.

Succes!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:57

Is de pony langs de bovenlijn weggevallen of echt alleen op de ribben ? Bovenlijn duidt vaak op wegvallen van bespiering, daarvoor kunnen extra eiwitten vaak heel goed werken. Immers spieren hebben eiwitten nodig om te "groeien". Dan zou je ook aan een merriebrok kunnen denken, alleen voer je dan wel meer suikers. Lucerne of esparcette bevatten ook veel eiwitten , deze producten bevatten minder suikers.

Voor meer spek op de ribben moet je idd denken aan meer of betere kwaliteit ruwvoer. Eet/ kauwt ze het ruwvoer nog genoeg ? Want eigenlijk zou een pony op onbeperkt ruwvoer niet moeten afvallen. Dus tanden nog goed ? Geen wormen ?