[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:36

Zo, die zijn groot geworden...

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:02

Hier helaas weer helemaal terug bij af -O-
In het begin met weer 24-7 buiten leek ze redelijk op hetzelfde gewicht te blijven maar helaas is ze nu niet rad en doe ik niets met haar.. De kilo's vliegen er aan.
In onderstaand topic wat filmpjes van 3 weken geleden, nu helaas nog wat dikker |(
[MD] 5 jarige merrie niet rad, iemand ideeën?

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:06

angelax schreef:
Voor de mensen die vitalbix gebruiken is bij jullie het brok ook veranderd? Ik heb gister een nieuwe zak gehaald onder is nieuw en boven is oude brok:
[ Afbeelding ]

Klopt, de brok is groter geworden.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:38

Ik heb gemaild en hij is nu inderdaad 6 mm ipv 4 mm. De samenstelling is nog hetzelfde :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:52

eline1991 schreef:
Hier helaas weer helemaal terug bij af -O-
In het begin met weer 24-7 buiten leek ze redelijk op hetzelfde gewicht te blijven maar helaas is ze nu niet rad en doe ik niets met haar.. De kilo's vliegen er aan.
In onderstaand topic wat filmpjes van 3 weken geleden, nu helaas nog wat dikker |(
[MD] 5 jarige merrie niet rad, iemand ideeën?

Is het geen optie om tijdelijk van de wei af te gaan en haar op zand met hooi te zetten voor de tijd dat ze niets mag doen?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:51

Afgelopen zaterdag op de Paardendrogistdag in Lunteren geweest. We gingen vooral voor de lezing van Erik Laarakker over Insuline Resistentie. Ontzettend interessant en veel inzicht gekregen in het hoe en wat.
Verder nog lekker geshopt, heb een zak Equilin Balancer gekocht om te proberen. Dit voer is volledig organisch waardoor het beter opgenomen wordt. Ik ben benieuwd. Verder nog micro comp om de darmen schimmel vrij te krijgen. Al met al een flinke duit lichter, ben benieuwd wat het gaat doen. Mocht ik nu nog geen verschil zien, ga ik stoppen met alle supplementen en houd ik het gewoon bij de vitaminebrok.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:47

Ook irritant! Heb ik het wéér gemist, die lezing -:(- . Heb jij een pot microcomp poeder?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:50

Ah balen!
Ja, een pot van 500gram. Wat stinkt dat poeder zeg! :7
Jij gebruikte dit toch ook? Is het echt belangrijk dat het tweemaal op een dag gegeven wordt?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:07

Ik heb de vloeibare versie voor een ander (niet IR) paard, maar Erik zei dat het poeder voor de IRders beter was, omdat de schimmel in de blinde darm zit en niet in de 'gewone' darm (zoals bij mijn andere paard). Dan moet het 2 x per dag en dan ook nog een galf jaar volhouden.

Ik ga in aug een week met vakantie, dus had me voorgenomen om na mijn vakantie nog 1 x een poging te wagen om mijn IRder goed op de rit te krijgen (met oa die microcomp dus). En als het dan weer niet lukt, dan accepteer ik maar dat het is zoals het is.

Kun jij toevallig een foto van die pot plaatsen? Volgens mij zag ik ze nl ook bij Agradi met korting. Scheelt toch weer, want het is geen goedkoop spul. Wil ik alleen wel zeker weten dat ik hetzelfde heb.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:13

Afbeelding

Deze heb ik.

Okee, dus wel 2x per dag voeren. Ik vind dat erg lastig, want ik voer maar 100-120 gram brokjes per dag waar nog best wat doorheen gemengd moet worden. Het ruikt ook zo sterk waardoor ze het niet graag eten.

Bij de stand heb ik €59,95 betaald. :7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:17

Als je iets zoekt om te mengen, zonder dat er echt iets in zit: Agrobs Alpengrun muesli. Ik zweer erbij :D
Smaakt lekker (als ik mijn paard moet geloven) en er zit niks in aan granen of iets dat energie geeft of aanzet. Ideaal om te mengen :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:18

Meestal meng ik dit soort poeders met een beetje water en smeer t dan op een broodje. Maar ik weet niet hoe het gaat als het zo sterk ruikt. Alhoewel mijn merrie net een vuilnisbak is. Als het eetbaar is, gaat het er in :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:21

Handig. Die van mij is enorm kieskeurig. Alleen gras gaat er zonder zeuren in. En dan ook echt met overtuiging :Y)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:21

Ik heb inmiddels een kast vol met verschillende soorten olie, 3 verschillende poeders, Sand off, lijnzaadvlokken, Vitalbix en Equilin. Kost een berg, scheelt een beetje geloof ik :(:)

Dame van Equilin raadde me wel aan om luzerne bij te geven ivm de eiwitten. Ze staan nu nogal schraal met enkel graszaadhooi en bovenstaande mix. Het hele verhaal begint een beetje zeer te doen in mijn portemonnee :+

Hier zijn ze ook aardig kieskeurig, vooral de shetlander. Daar krijg je echt niet zomaar iets in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:25

Oh hou maar op. Je moet mij eens zien gifmengen voor zijn eten elke dag _O-
Ochtend: 40gr Marstall Force, schepje lijnzaadvlokken, schepje gedroogde kamille, 5 allergiepilletjes, half schepje magnesium, bekertje muesli.
Avond: 40gr Marstall Force, schepje lijnzaadvlokken, schepje gedroogde hoestkruiden, bekertje muesli.

En dan eens in de zoveel tijd wat psyllium er door heen.
En stukjes appel of iets. Blijft de magnesium lekker aan plakken.

Soms ben ik wel eens jaloers op mijn stalgenootje met 1 schep brok en 1 schep muesli :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:28

Amanda schreef:
Oh hou maar op. Je moet mij eens zien gifmengen voor zijn eten elke dag _O-
Ochtend: 40gr Marstall Force, schepje lijnzaadvlokken, schepje gedroogde kamille, 5 allergiepilletjes, half schepje magnesium, bekertje muesli.
Avond: 40gr Marstall Force, schepje lijnzaadvlokken, schepje gedroogde hoestkruiden, bekertje muesli.

En dan eens in de zoveel tijd wat psyllium er door heen.
En stukjes appel of iets. Blijft de magnesium lekker aan plakken.

Soms ben ik wel eens jaloers op mijn stalgenootje met 1 schep brok en 1 schep muesli :')

:')
Ik overweeg wel eens om er gewoon koekjes van te bakken. Elke ochtend en elke avond 1 koekje en klaar. :+

Bij mij krijgen ze nu 1 keer per dag, maar dat wordt vanaf morgen 2 keer per dag:
50 gram Vitalbix, half schepje Glucobalance, half schepje MicroComp, Half bekertje lijnzaadvlokken, 25 ml lijnzaadolie, half schepje Maagsupport.

En het is dan de bedoeling dat al die poedertjes aan 50 gram korreltjes blijft plakken. Das best een uitdaging hoor :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:33

Heb je de Vitalbix wel eens geweekt gegeven? Dat werkt ook prima met poedertjes :j
Gewoon een soort slobber van maken.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:35

Dat doe ik weleens ja, wordt dan alleen een dikke harde koek waar dan weer moeilijk over gedaan wordt. -O-
Maar dat is wel het plan om 's avonds als slobbermix klaar te zetten zodat stalgenoot dat in de ochtend kan voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:36

En meer water erbij doen helpt niet?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:37

Amanda schreef:
En meer water erbij doen helpt niet?

Goeie! Ga ik proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:39

Ik wil die micro comp ook geven, maar ik las dat je t prima 1x daags kan geven.
waarom moet je het een halfjaar voeren?? zou het niet korter kunnen?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:59

Ik heb op de website van Den Hoek gekeken. Daar stond tweemaal daags gedurende 2 weken en daarna gedurende 4 weken nog hogere/lagere (weet het even niet meer) dosis.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:08

Ja, maar blijkbaar dus niet als je die schimmel in de blinde darm wil behandelen. Die is moeilijker te bereiken. Ik denk dat als je het masr 1 x pd wil doen en maar een paar weken, dat je het dan net zo goed niet kan doen. Zonde van je geld. Ik heb het meermalen geprobeerd (maar dus niet lang genoeg, volgens Erik) en toen had het dus geen effect. Vandaar dat ik het nog 1 x goed wil doen (dus poeder, 3 x daags en zeker een half jaar volhouden). Als het dan nog niet werkt, dan ben ik er klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:48

Ik twijfle ook enorm hoor, word simpel van die voer issues.
Hij doet t op zich goed maar blijft een ronde buik houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:14

Ronde buik is meestal van ruwvoer :j

<3
Afbeelding