Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:46

wiesen fasern is toch de kruiden weide hooi? die is echt gehakseld.. mijne vind t niet lekker

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:49

tylando schreef:
wiesen fasern is toch de kruiden weide hooi? die is echt gehakseld.. mijne vind t niet lekker

volgens mij is het klein hooibrokachtig. Maar misschien ben ik verkeerd hoor. Mijn paard vind de wiesencobs niet zo lekker, dus ik ben op zoek naar en alternatief. Als die flakes nou ook niet echt lekker zijn, schiet het niet op natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Maris op 06-01-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:57

gehakseld kruidenhooi zonder brok is t

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:58

tylando schreef:
gehakseld kruidenhooi zonder brok is t

Thanks. En dus niet zo lekker ? Hmmm dan schiet het niet op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:00

het ruikt heerlijk. . alleen vidar laat t liggen. . ook de fries bij ons eet t niet graag. .. in begin wel...
mss proefzakje vragen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:01

wat zoek je precies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:06

tylando schreef:
wat zoek je precies?

een lekkere grasbrok ...... ;) Ik begreep inmiddels dat meerdere paarden de grasbrokken van agrobs lekkerder vinden. Alhoewel ik me afvraag of ze niet allemaal uit 1 fabriek/ grasdrogerij komen !?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:12

vito heeft toch grasbrok?
off topic,.. voer vidar fiber force bij van cavalor icm vito!
mss is dat een optie?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:16

Het is geen grasbrok maar losse kruidenachtig los. Mijne moest even een paar x wennen maar eet er nu smakelijk van!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:02

Maris schreef:
tylando schreef:
wat zoek je precies?

een lekkere grasbrok ...... ;) Ik begreep inmiddels dat meerdere paarden de grasbrokken van agrobs lekkerder vinden. Alhoewel ik me afvraag of ze niet allemaal uit 1 fabriek/ grasdrogerij komen !?

Misschien de Grasbrok van Healthy Herbs eens proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:42

Ja Donna123 dat is zeker ook een optie. Maar ik weet niet helemaal zeker om mijn paard die kan kauwen. En ik heb ooit eens gelezen dat ze nat gemaakt niet fijn waren. Maar misschien is dat inmiddels veranderd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:24

donna123 schreef:
Hebben er verder nog mensen met de Faser Light of Vito?

Ik heb nu bijna 2jr vito gegeven aan mijn d-pony die licht bevangen was en overgewicht had. Ik gaf de shet ook meteen een handje.
Op zich nooit problemen met het voer, maar vind er nog steeds onnodige dingen in zitten zoals wortelvlokken en knoflook etc.
Ik gaf er eerst optiform van mijten bij, want daar zou geen melasse in zitten. Dat was dus wel zo, dus die weg gelaten. Ik kon hier geen agrobs vinden wat ik voorheen had, dus heb een baal compact gras gekocht en ben dat gaan geven. Ook magnesium erbij want dat kwam uit bloedonderzoek. Dat ging er moeilijk in, dus lijnzaadolie gaan gebruiken om het goed te mengen.
In de tijd dat we weer gingen opbouwen ben ik ook vit e gaan geven en toen de merrie kwam, force.

Nu laat ik de vito helemaal weg en het gaat super. Ze krijgen alleen compact gras, force, magnesium, vit e en lijnzaadolie. Niet van alles even veel alle 3.

Op onze huidige stal krijgen ze wel meerdere keren of de hele dag door goed ruwvoer. Ze krijgen 2x daags het voer wat we klaarzetten, maar ik vul 's avonds nog even de bak met compact gras.

Compact gras is een dikmaker en je moet oppassen met slokdarmverstoppingen, maar ik vind het wel tegen elkaar afwegen. Ze eten het nu al maanden en de d-pony en shet een jaar.
Het is mooi van structuur, niet heel erg stoffig, geen melasse of andere zaken etc. Ook geef ik niet heel veel en schud het wel een beetje los.

Ze glimmen super goed, hebben voldoende energie en zijn relaxed. Ook zijn ze soepel en is de d-pony nu al beter op gewicht. Shet is ook netjes op gewicht en de oude merrie had ondergewicht en is nu ook netjes. Haar wil ik lucerne bij gaan geven zonder melasse vanwege wat meer eiwitten, maar bouw ik dan op en wordt half om half dan met de compact gras. Misschien de d-pony een handje.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:22

Maris schreef:
Ja Donna123 dat is zeker ook een optie. Maar ik weet niet helemaal zeker om mijn paard die kan kauwen. En ik heb ooit eens gelezen dat ze nat gemaakt niet fijn waren. Maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Ik heb geen ervaring met de grasbrok maar wel met de basisbrok plus, die was erg makkelijk in te weken. Met nog geen 20 min was het helemaal ingeweekt.
Ik weet natuurlijk niet of dit ook het geval is bij de grasbrok.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:05

De vito kan je ook makkelijk omtoveren tot slobber ...op zich wel fijn..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:39

Ik denk dat er vast mensen zijn die mij kunnen helpen.

Ik voerde eerst de marstall complete, daarna ben ik overgestapt op de havervrij omdat mijn arabier nogal druk werd. Nu ben ik gaan kijken naar de marstall optimal en dit lijkt me een fijne muesli.

Zijn er mensen hier die dit voeren? Hoeveel voeren jullie en wat doen jullie paarden?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:44

Mijn paard krijgt een handje optimaal bij zijn condicion. Optimaal is prima te combineren met iedere andere muesli, maar je kan het ook als enkele muesli voeren. Je kunt volstaan met een kleine voergift, afhankelijk van gewicht paard en arbeid.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:49

Ik zou het graag als enige krachtvoer willen gebruiken.
Jij bent er tevreden over?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:57

Ja :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:50

Mijn merrie krijgt 900gr per dag, welke? dat ligt een beetje aan de periode van het jaar.
In het begin van het seizoen krijgt zij 500gr Naturel en 400gr Exzem muesli
In de winterperiode 500gr Naturel en 400gr Optimal.
In de verhaarperiode, voorjaar en herfst krijgt zij 500gr Naturel en 400gr Sinfonie ik voer dan 1 zak en stap daarna over op de Exzem of Optimal.

Zij wordt 3à4x per week bereden, om de zoveel weken staat zij een paar weken (meestal 2) op rust.
Het voldoet mij uitstekend en mijn merrie doet het er erg goed op.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:36

Wat is de reden dat je zo vaak wisselt van voer?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:02

De basis blijft hetzelfde zoals je ziet.
De Sinfonie bevat veel extra's welke de stofwissling stimuleerd en is een goede ondersteuning bij het verharen.
De Exzem spreekt eigenlijk al voor zich, mijn merrie schijnt een lichte vorm van zomereczeem te hebben.
Zij hoeft niet het hele jaar op de Exzem te staan, immers in de winter is er geen ZE. Vandaar gekozen voor een andere mueslie die ik probleemloos toe kon voegen. De keuze viel op de Optimal.
Deze combi gaat prima en moet zeggen... ze is het toonbeeld van een merrie in topconditie, daar zijn vriend en vijand het wel over eens :-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:32

Ik vroeg me af of er mensen zijn die champion voeren? Ik kan eindelijks met mijn merrie het werk opbouwen en wil de champion gaan voeren.

voer nu de naturell halve schep per dag met 60 gram force en 50 gram lijnzaadolie maar denk dat voor meer werk de champion beter is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:08

Hier in de overgang zomer-herfst-winter symfonie alleen ivm lichte arbeid
Nu krijgt ze naturell+optimaal. De optimaal meer voor de kruiden ivm haar hormonen, meer een test nu :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:27

Ik vraag me af hoeveel jullie deze merrie zouden voeren:
5x in de week intensief gereden, waarvan zeker 2x een uur les. Springen en dressuur.
1x aan de dubbele longe werken.
1x dag vrij (los in de kraal wat rekken en strekken of buiten wandelen)

Ik heb marstall cornmuesli, spelt en luzerne tot mijn beschikking en een pot zeo horse feed als supplement!

Mijn merrie is na +- 3 kwartier 'op' terwijl ze een goede conditie heeft, is er een alternatief om over te stappen van muesli? Ik hoor het graag!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:41

Ik zou dan inderdaad gaan voor een "pittigere" muesli. Dus champion (havervrij) of concours.