[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:30

Maar dat is toch hetzelfde als hooi? Dat komt ook van 1 land.
Anyway, die van mij slepen het stro door de hele paddock heen maar eten het niet op. Die krijgen dus geen stro meer maar alleen graszaadhooi.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:54

Op 1 wei staan normaal verschillende soorten grassen, plus nog een hoop kruiden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:09

Dat bedoel ik, ja. Maar graszaadhooi is ook prima. Stro is ook eenzijdig, natuurlijk.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:29

Ooooh op die manier. Ja natuurlijk! Graszaad wordt gekweekt op 1 verschillend gras, wordt een leuk werkje als je 10 verschillende rassen door ellaar hebt en je wilt de zaden scheiden :')

Hier staan ze nu op de paddock waar nog een paar sprietjes staan met elke ochtend en avond ongeveer 6-8 kg graszaadhooi. Verder krijgen ze 100-150 gram Vitalbix en krijgt de welsh Maagsupport en Glucobalance bij. Vallen nog niet heel erg af, maar komt ook door gebrek aan beweging ivm de regen.

Hoe houden jullie het bewegen trouwens leuk voor de pony's? Ik wissel heel veel af,aar toch loopt mijn welsh meteen weg als ze ziet dat ik een halster bij me heb. Ze is wel redelijk snel te vangen en happy als ze aan het werk gaat, maar toch een teken dat ze niet zo op mij zit te wachten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:59

Ik werk met de clicker (en dus met eten. Ja, ook met die met overgewicht. En die van mij is officieel niet meer te dik, dus dat kan prima). Dus bijna niemand loopt voor me weg. Ze willen allemaal best graag mee doen, want dan valt er eten te scoren. Met het slechte weer ga ik dus naar buiten: buitenrit, gewoon samen wandelen, fietsen, in menpositie lopen. Kan vanalles zijn. af en toe een click en beloning als ze iets heel goeds doen. Houdt ze een uurtje uit hun vreetbak en krijgen beweging.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:49

Van het werken ook iets positiefs maken, zorgen dat hij het echt goed snapt, duidelijk belonen (met rust/knuffel of iets lekkers) als hij het goed doet. Doe ook af en toe eens wat grondwerk @ liberty dan wordt het heel gauw duidelijk wat ze wel en niet goed snapt/lukt. Afwisseling in het werk (buiten, balkjes, pionnen, schriktraining, grondwerk, grondwerk@liberty, VD). Ben blij dat mijn pony nog altijd vrolijk naar mij toe komt. Ik werk inderdaad ook deels met voerbeloning, gewoon een deel van haar avondeten (metazoa/C4L) in een heuptasje. Die beloning wissel ik af met rust en een knuffel.

Moet zeggen dat ik blij ben dat ze niet lijkt aan te komen van de weidegang (afgezet stukje). Met dit weer mag ze niet op de wei omdat ze de boel opentrapt en blijft ze op de plaat/bak met een slowfeeder hooi. Ik blijf de glucobalance maar met een spuit geven, zit niets anders op. Ze vind het echt 3x niets maar misschien went ze eraan x).

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:05

ik ben begonnen met stro bijvoeren, gerste stro heb ik gehaald. helaas eten ze het met lange tanden, en blijft er veel liggen. Ik had 2 baaltjes gehaald dus probeer dat even op te voeren en wil dan eens graszaadhooi proberen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:43

Zelf geef ik stro puur zodat ze 24/7 wat te knabbelen heeft. Ze doet ongeveer 3 dagen over 1 plak in een slowfeedtas, eet er in de winter wat meer van dan in de zomer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:48

Wij geven het hooi in slowfeeders en stro gewoon in de stallen als bodembedekker. Zo hebben ze de keuze. Soms kiezen ze ook echt bewust voor stro na een dag weidegang. Alsof ze zelf al bepalen meer vezels nodig te hebben. Dit is wel tarwestro overigens.
En soms mengen we het in de slowfeeders bij wat rijkere voordroog.

Qua bewegen wissel ik ook echt af. Met trainen regelmatig even lang teugeltje. Of juist een oefening waarvan ik weet dat hij 'm leuk vindt afwisselen met iets moeilijkers. En de hemel in prijzen als hij iets goed doet. Al is het maar iets simpels en een klein stukje. Daar groeien ze zelf van en het plezier ook. En regelmatig pionnen voor een slalom of een balkje om overheen te draven en galopperen. Of juist 2 en tussendoor werken.
Ik rij 1-2x per week buiten en dan is buiten ook echt vrij buiten. Lang teugeltje, wel 3 gangen, maar niet in trainingsstand zeg maar. Af en toen rengalopje om even alles eruit te lopen.
Dat werkt bij die van mij goed :j
1 rondje minimaal 10km, de ander kan korter.
Dit was ons rondje van 2 weken terug bijvoorbeeld. Niet heel snel, maar prima afstand, veel gestapt tussendoor vanwege het toen warme weer.
Afbeelding

Hier Jims sportlijntje. Wat verregend en niet de meest ideale pose. Maar ben zo blij dat hij er zo bij staat.
Het is de 1e zomer dat ik hem redelijk op gewicht kan houden *\o/*
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:05

Hee wat leuk! Wij rijden in dezelfde buurt!

Ik wissel de training af met longeren (met en zonder cavalletti), losgooien, springen, dressuurtraining in de bak(mennen) en buitenrijden. Ze heeft ook plezier in het werken, altijd voorwaarts een oortjes erop. Maar als ik met het halster aan kom loopt madam weg. Het is niet zo'n ramp want ik wandel er achteraan en heb d'r zo, maar ze laat toch zien dat ze het een beetje zat is. Wellicht wat vaker het halster omdoen, even een aai en weer los.

Graszaadhooi eten ze inmiddels met plezier, zie verder nog niet veel verschil helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:13

Oh echt? Echt dezelfde buurt? Wat grappig :D
Kunnen wel wel een keer samen rijden :))
Hoe vaak train je? Jim heeft nu 2-3 dagen vrij in de week. Afgelopen weken echt wel 3, ivm mijn toetsen afgelopen weekend. Ik wil hem nu weer oppakken, maar 2 dagen vrij blijven wel. Dat heeft hij ook echt wel nodig in zijn hoofd. Effectief is het dus 2/3 dagen trainen, 1/2 dagen buitenrijden en 1 dag gaat mijn bijrijdster nog wat met hem doen.
Overigens loopt Jim niet weg, maar komt ook niet naar me toe ofzo. Loopt ook op zijn dooie gemak achter me aan, liefst zo laaaangzaam mogelijk. Maar eenmaal aan het werk vindt hij het echt wel leuk. Alleen de wei is gewoon leuker :+

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:18

Ik sta in Numansdorp en rijd meestal richting Strijen omdat ik vaak de rustige polderwegen op zoek. :D
Momenteel rijd ik 10 km per keer en probeer ik 20 km per week te rijden. Dit wil ik steeds verder op gaan bouwen. Ik hoop tegen het einde van de zomer 25 km volledig in draf af te kunnen leggen. Dan kom ik dus pas echt bij jou in de buurt :D

Nog even de laatste tentamens af ronden en dan weer volop trainen. Ik probeer nu 1 keer in de week te longeren, 1 korte en 1 lange buitenrit, halfuur menles en minstens 1 keer oefenen voor menles. Maar zoals nu met de regen van afgelopen week heb ik nog niet gemend, wel losgegooid gisteren.

Edit: overigens heb ik nog een shet die ook obesitas heeft. Zij is (nog) niet beleerd voor de wagen, maar gaat wel regelmatig achter de wagen mee. Ik moet dus 2 dikke pony's trainen... kost echt heel veel tijd :7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:21

Oh dat is nog wel een eindje weg inderdaad. Ik sta in Strijensas :D
Waardeloos dat weer. Ik heb ook zondag voor het laatst gereden. Maandag en dinsdag waren waardeloos qua weer. Vandaag is het lekker, maar op woensdag kan ik nooit naar stal. Morgen gaat mijn bijrijdster. Dus ik zit er vrijdag pas weer op. En vanaf dit weekend ook weer echt wat fanatieker rijden. In juli gaan we een weekje naar de Veluwe, dus dan hoop ik toch wel behoorlijk kilometers te kunnen maken :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:29

Ja, ik zit net te kijken maar het is nog wel een stukje weg inderdaad. Ik sta tussen Klaaswaal en Numansdorp in. Zie net op Endomondo dat mijn laatste buitenrit op 9 juni was := Gelukkig vanavond weer op pad, donderdag rustige training, vrijdag hopelijk weer les en zaterdag weer een buitenrit. De schade weer even goed maken :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:33

Sta je toevallig bij Melissa?
Jij kan wel lekker de Ambachtsheerlijkheid in! Of richting Zuid-Beijerland, maar dan moet je wel weer over dijken met verkeer. Of inderdaad richting Strijen, Oudendijk, zo richting natuurgebied. Daar is het goed rijden. Maar dan ben je ook nog wel even onderweg :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:16

Ja klopt! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:16

Melissa is mijn bijrijdster :D
Mooi plekje daar :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:25

Oh wat grappig! :D
Ja we staan super daar! Lekker rustig en dicht bij de polder. :)

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:17

Vaker, korter rijden en naar de voeding kijken. Conditie opbouwen door rustig aan te beginnen en vaker beweging te geven maar niet te lang.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:50

Wat een heerlijke avond was het hier! Heerlijk warm zonnetje. Nieuw stukje polder ontdekt. 11,5 km gereden met een gemiddelde snelheid van ongevee 7 km/h.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:19

Hier lopen ze gelukkig niet weg. Probeer wel afwisseling in te houden maar dat blijft toch moeilijk.
Springen en balkjes lopen doen ze beide niet graag. De mijne kan ik niet alleen mee naar buiten nemen. Longeren doe ik ook liever niet al te veel. Dat beperk ik graag tot 1 of 2 x in de week. Verder wandelen, of gewoon een keer alleen poetsen. Scheelt ook wel dat ik degene ben die ze voert.
Ben daar zelf ook niet heel creatief in. En ik wil ze wel graag dingen laten doen die ook een beetje bijdrage aan extra beweging. Doe ook wel eens simpel werk aan de hand maar dat is dan gewoon voor de leuk echt veel beweging hebben ze dan ook niet.
De pony neem ik als het even kan graag een paar uur mee naar het bos. Die kilometers maken werkt toch het beste en dan vooral op een flink tempo. Aan z'n conditie ligt het niet. Gelukkig merk ik al goed bij allebei dat er wat kilo's afgaan.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:36

Voor de mensen die vitalbix gebruiken is bij jullie het brok ook veranderd? Ik heb gister een nieuwe zak gehaald onder is nieuw en boven is oude brok:
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:44

Ik heb het niet meer besteld, toch over gegaan op andere brok. Het is wel een betere brok geworden, vond dat kleine niet het prettigste om te geven.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:25

Ik moet deze week weer een nieuwe zak bestellen. Is de samenstelling wel hetzelfde?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:31

Ik geloof het wel, heb daar eigenlijk nog niet naar gekeken.