[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:01

MieLo schreef:
hoeveel in kg's ze krijgt weet ik niet.
wormen heeft ze niet, daar is al naar gekeken

Vraag dan eens na hoeveel hooi ze krijgt, of weeg het ! Sommige mensen vinden 2 plakken hooi op een dag al veel ....

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:19

Maris schreef:
MieLo schreef:
hoeveel in kg's ze krijgt weet ik niet.
wormen heeft ze niet, daar is al naar gekeken

Vraag dan eens na hoeveel hooi ze krijgt, of weeg het ! Sommige mensen vinden 2 plakken hooi op een dag al veel ....

ik zal hier zeker eens naar vragen als ik weer op de manege ben.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:54

Heey

Mijn pony jester, is niet te dun, maar redelijk slank zeg maar. Een beetje voller vind ik niet verkeerd. Maar het probleem is, ze is van de manege, en ik lease haar. Ik kan dus niet haar andere brok gaan geven (Ze heeft geen uitstekende botten enzo hoor). Ze is ook nog harstikke fit, vrolijk enzo. Maar ik zou voor het mooie er wel wat kilotjes bij op willen. Nu voer ik haar elke dag al een schep muesli met een flinke scheut zonnebloem olie (ook voor vacht). Ook krijgt ze soms een klein beetje pulp. Maar wat is echt een beetje een diktemaker? Maar die haar niet té dik maakt?

Ze krijgt 2 x per dag een hele voerschep brok, 3 x per dag ongeveer een grote kruiwagen hooi/kuilvoer. Dan krijgt ze van mij nog iedere dag muesli, en staat ze ongeveer 5 dagen in een wei met kort gras

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:40

meer ruwvoer een optie?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:50

Dat eet ze niet op, ik moet er nu al vaak hooi uit halen, dat ze het over de stal verdeeld, en zoiets heeft; Dit hoef ik niet, want soms krijgen ze namelijk echt veel, dat eet ze echt niet op

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:35

Ik ben benieuw naar jullie mening.
Ik heb een 3 jarige die sinds een paar maanden onder het zadel is. Hij staat nu 24/7 in de wei die nu toch wat kaler aan het worden is. (Er wordt af en toe een baal kuil gedropt in het weiland, maar niet teveel). Omdat hij in de groei is, niet al te warm weer (dus energie nodig om warm te blijven) en nu voor het eerst bereden wordt tijdens de weideseizoen is hij denk ik afgevallen. Hij is goed ontwormd, en heeft nog steeds z'n lust. Zijn gedrag is niet verranderd.
Ik ben hem sinds twee weken aan het bijvoeren. Eerste week alleen extra kuil en 1 kg krachtvoer na het rijden (3X in de week). Nu ben krijgt hij elke dag 1/2 kg biks en 1 1/2 schep muesli met mais etc. Als ik rij krijgt hij een halve schep extra biks. Ik ga over een week op vakantie, en ik denk hem maar in September naar binnen te halen.
Zal ik hem nog wat meer geven en eerder binnen halen (gaat moeilijk omdat ik erzelf niet ben). Of is mijn planning wel goed.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:26

Heeft er iemand van jullie ervaring met artrose en/of verhoogd ureum en vermagering?

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:15

Ik heb een 4 jarige kwpn ruin van rond de 1.80 m. Hij is dus erg snel in de hoogte gegroeid, maar niet in de breedte. Daarom is hij vrij mager. Zijn buik is prima, je ziet geen ribben. Wel zie je duidelijk zijn heupbotten en ruggengraat.

Ik heb al van alles geprobeerd; meer hooi, maismeel, voedingssupplement, minder arbeid, meer krachtvoer.

Hij krijgt nu per dag zo'n 7 kg hooi, 4 kg sportbrok en 1 schep muesli. Hij rijd 3x per week een half uur tot een uur. De rest van de week heeft hij vrij en loopt los in de paddock. Dagelijkse weidegang is helaas niet mogelijk.

Deze zomer staat hij een ruime maand 24/7 op het land (wordt verder niet bijgevoerd). Ik zie (nu na 2 1/2 week) al wel verschil. Alleen hij krijgt vooral een dikkere buik en hals. Zijn kont wordt ook wel iets groter. Het lijkt alleen alsof zijn rug en heupen niet voller worden. Heeft dat gewoon nog tijd nodig of heeft hij daar andere voedingsstoffen voor nodig?

Edit: Hij is goed ontwormd en gebit is ook nagekeken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:01

wizewo schreef:
Heeft er iemand van jullie ervaring met artrose en/of verhoogd ureum en vermagering?

nee, maar wel met pijn icm vermagering... pijn vreet energie...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:06

Mick_G schreef:
Ik heb een 4 jarige kwpn ruin van rond de 1.80 m. Hij is dus erg snel in de hoogte gegroeid, maar niet in de breedte. Daarom is hij vrij mager. Zijn buik is prima, je ziet geen ribben. Wel zie je duidelijk zijn heupbotten en ruggengraat.

Ik heb al van alles geprobeerd; meer hooi, maismeel, voedingssupplement, minder arbeid, meer krachtvoer.

Hij krijgt nu per dag zo'n 7 kg hooi, 4 kg sportbrok en 1 schep muesli. Hij rijd 3x per week een half uur tot een uur. De rest van de week heeft hij vrij en loopt los in de paddock. Dagelijkse weidegang is helaas niet mogelijk.

Deze zomer staat hij een ruime maand 24/7 op het land (wordt verder niet bijgevoerd). Ik zie (nu na 2 1/2 week) al wel verschil. Alleen hij krijgt vooral een dikkere buik en hals. Zijn kont wordt ook wel iets groter. Het lijkt alleen alsof zijn rug en heupen niet voller worden. Heeft dat gewoon nog tijd nodig of heeft hij daar andere voedingsstoffen voor nodig?

Edit: Hij is goed ontwormd en gebit is ook nagekeken.

7 kg hooi maar? dat is toch veel te weinig? of ben ik nu heel erg in de war? (tis nog vroeg)

is t verder niet ook een questie van bespiering? omdat je de ribben niet ziet? dan is hij niet te mager volgens mij...

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:58

Bespiering heeft het inderdaad ook mee te maken.

7 kg is vrij veel, volgens mij is de regel 1kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht. Voor de vergelijking, 1 baal hooi is 20-25 kg.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:04

even nagezocht, maar hoe zwaar is jouw paard? je moet nl 1,5% van t lichaamsgewicht aan hooi geven...

ik weet dan niet of dat ds is of de exacte hoeveelheid eerlijk gezegd... ik dacht ds, anders zegt het namelijk niks. en hooi heeft meestal een ds gehalte van 80% ofzo dacht ik, dus dan is 7 kilo wel te weinig... maar niet extreem te weinig... ik dacht zelf dat 12 kg hooi normaal was, maar ik weeg t nooit, en die van mij krijgt onbeperkt Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:04

Citaat:
*
De geadviseerde hoeveelheid ruwvoer is 1,0 tot 1,5% van het lichaamsgewicht. Dus een paard van 600 kg, moet ongeveer 6 tot 9 kg ruwvoer per dag binnenkrijgen. Als het paard ook weidegang krijgt, hangt het af van de hoeveelheid gras dat opgenomen kan worden.

*
De geadviseerde hoeveelheid krachtvoer per dag voor onderhoud en basissport: 0 - 0.5 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
* De geadviseerde hoeveelheid krachtvoer per dag voor (top)sport: 0.5 – 1.0 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
* De geadviseerde hoeveelheid hooi per dag (geen weidegang): 1,5 kg / 100 kg lichaamsgewicht.
* De geadviseerde hoeveelheid hooi per dag (wel weidegang): 0,5 kg / 100 kg lichaamsgewicht.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:36

Okee, dus opzich ben ik vrij goed bezig qua voeren. Alleen krijgt hij dan te veel krachtvoer (bijna 4 kg sportbrok+ 1 schep meuslie). Zou ik dat dan moeten gaan minderen of zou hij dat ook echt nodig hebben? Zijn temperament veranderd weinig of ik nou meer of minder voer geef.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:57

ik ben opzich van mening dat krachtvoer niet heel erg nodig is... ken je de site paardnatuurlijk? daar staan mooie uitleggen op waar het vandaan komt... wacht, ik quote iets:

Citaat:
Wie een dierenvoedingswinkel binnenloopt kan het aan de gigantische verscheidenheid aan paardenvoeders en voedingssupplementen direct al zien: Paardenvoeding is big business. De fabrikanten roepen om het hardst dat hún product het beste, compleetste en natuurlijkste is, en dat je je paard vreselijk tekort doet als je hun product niet koopt.

De consument is maar al te graag bereid dit voor zoete koek te slikken. Van gras kun je niet leven is een bekend gezegde. Bovendien: Iedereen voert zijn paard toch krachtvoer, dus het zal wel ergens voor nodig zijn. Daarnaast is het aanzicht van paarden die gretig hun bakje krachtvoer naar binnen schrokken zeer bevredigend.

Zowel de verkopers als de consumenten hebben dus redenen om dit beeld in stand te houden, en zo worden paarden dag-in, dag-uit, gevoerd met voedsel dat ze niet nodig hebben en eigenlijk helemaal niet zo gezond voor ze is...

Wat!? Is krachtvoer onnodig en niet zo gezond? Inderdaad. Als je al jaren krachtvoer aan je paard geeft in de overtuiging dat dit goed voor hem is, hoor je misschien niet zo graag dat het eigenlijk helemaal niet zo goed voor hem is, maar in het belang van je paard gaan we toch een poging wagen om uit te leggen waarom dit zo is. Op deze pagina is niet zoveel ruimte om dat zeer gedetailleerd te doen, dus we beperken ons tot enkele hoofdzaken. (In het boek Paard Natuurlijk gaan we uiteraard dieper op deze materie in.)

Citaat:
De vergelijking ruwvoer versus krachtvoer komt in hoofdzaak neer op de vergelijking cellulose versus zetmeel. De "energiestof" in ruwvoer is cellulose, terwijl bij krachtvoer de belangrijkste energieleverancier uit zetmeel (of zelfs suiker) bestaat. Laten we deze twee energiebronnen eens met elkaar vergelijken:

Cellulose als energiebron
Cellulose is het materiaal waaruit celwanden van planten en bomen zijn gemaakt. Het is hard en stevig, en het spijsverteringsgestel van dieren is totaal ongeschikt om het zelfstandig te verteren. De enige meercellige dieren die cellulose kunnen verteren zijn termieten. Wij mensen kunnen bijvoorbeeld met gras als voedsel totaal niets aanvangen: het is niet voor niets dat, ondanks wereldwijde voedselschaarste, gras in geen enkel menu voorkomt.

Toch bestaan er duidelijk dieren die wel degelijk gras als voedingsbron weten te benutten. Maar deze dieren verteren het gras niet zelfstandig, maar met behulp van mico-organismen die in hun spijsverteringsgestel leven. Om dit mogelijk te maken zijn er speciale aanpassingen nodig in het spijsverteringsgestel: de ene diersoort neemt zijn toevlucht tot herkauwen, de ander heeft meerdere magen met afzonderlijke procesgangen ontwikkeld. Ook het paard is volledig ingericht om cellulose te verteren, maar heeft een tamelijk unieke manier ontwikkeld om dat te doen: Hij herkauwt niet, hij heeft geen meerdere magen, maar hij heeft zijn dikke- en blinde darm gigantisch uitgebreid en omgetoverd tot een fermentatievat waarin miljoenen micro-organismen de cellulose afbreken tot voor het paard goed opneembare vluchtige vetzuren. Als bonus produceren de micro-organismen ook nog eens talloze vitaminen en eiwitten die het paard zelf niet kan synthetiseren. Het lijkt wel een soort ingebouwde kruidentuin. O ja, fermentatie is ook nog eens een proces waarbij enorm veel warmte vrijkomt, warmte waarvoor het paard niet zijn energiereserves hoeft aan te spreken.

Om het fermentatieproces goed te laten verlopen is het nodig dat het voedsel niet per portie, maar in een langzame, gestage stroom wordt toegediend. In de natuur werkt dat vanzelf goed: het paard is een graasdier en hij besteedt 60% van een etmaal (14 uur!), verspreid over de dag en nacht(!), aan het grazen en neemt daarbij voortdurend kleine hoeveelheden voedsel op.

Zetmeel als energiebron

Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

Zetmeel èn cellulose
De unieke aanpassing van het paard om cellulose te benutten werkte grandioos... tot het moment waarop de mens zich met het voeden van het paard begon te bemoeien.

De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer...

Vetten of koolhydraten
Ruwvoer versus krachtvoer kun je ook weer vertalen in vetten versus koolhydraten. Hoewel cellulose technisch gezien een koolhydraat is, wordt het door het lichaam opgenomen als vet. Dit is zo omdat de cellulose door het paard niet afbreekbaar is, maar wel door de micro-organismen in de blinde en dikke darm. Die maken er vluchtige vetzuren van, en die kan het paard weer wél opnemen. Zetmeel en de overige koolhydraten worden daarentegen afgebroken tot glucose (enkelvoudig koolhydraat), en in die vorm opgenomen in het bloed.

Wanneer een paard, zoals van nature bedoeld, vooral cellulose als voedingsbron benut, dan is vet de grootste energieleverancier. Zijn gevoelige koolhydraatstofwisseling wordt hierdoor nauwelijks belast. Wanneer het paard krachtvoer krijgt dan komt de energie zijn lichaam binnen als een koolhydraat. Er zijn echter steeds sterkere aanwijzingen dat het paard niet zo goed overweg kan met een grote hoeveelheid koolhydraten. Hoefbevangenheid is een typisch gevolg van teveel koolhydraten, evenals insulineresistentie. Twee aandoeningen die niet of nauwelijks voorkomen bij een paard dat uitsluitend cellulose als energiebron gebruikt. Ook lijkt het er sterk op dat allergieën zoals zomereczeem, iets te maken hebben met een verstoorde koolhydraatstofwisseling.

De manier waarop de spieren van het paard energie gebruiken is eveneens afhankelijk van de aard van de energiebron. Bij een paard dat vooral koolhydraten krijgt zullen de spieren zich optimaliseren voor een meer kortstondige, maar felle verbranding. Het gevolg is een paard dat "hyper" reageert maar snel uitgeput raakt (herkenbaar?) terwijl een paard dat vet als brandstof gebruikt zijn energie gelijkmatiger verbruikt en zich dus minder nerveus opstelt maar veel langduriger zijn energie blijft behouden.

Koolhydraatverbranding kan bij gebrek aan voldoende zuurstof tot verzuring van de spieren leiden. Dit verzuren is echter per definitie onmogelijk bij de verbranding van vet omdat het verbrandingsproces hier niet op anaerobe wijze kan plaatsvinden.

Alles wijst er dus op dat koolhydraten niet de beste brandstof zijn voor een paard. Zijn spijsverteringsgestel is hier duidelijk niet voor bedoeld, en er kleven allerlei gezondheidsbezwaren tegen het voeren van zetmeelrijk voedsel. Vetten zijn in alle opzichten een betere energiebron.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:02

nog ff wat andere nadelen van krachtvoer:

# Krachtvoer wordt gemaakt van voedingsstoffen die een hoge glycemische index hebben, met andere woorden: voedingsstoffen die snel opneembare koolhydraten bevatten. Granen, melasse, etc. Het glucosepeil in het bloed neemt dan snel toe, veel sneller dan wanneer het paard zijn natuurlijke voedsel zou eten. Worden de granen geplet of geëxtrudeerd dan komen de koolhyraten nóg sneller vrij. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer paarden lijden aan insulineresistentie. Wat dat is en wat de gevolgen zijn kun je lezen op onze pagina over Insulineresistentie.
# Het gebit, dat door het eten van harde vezels zichzelf onderhoudt kan dit met de kleffe brokjes niet meer, de kiezen ontwikkelen haken, de tandarts moet er periodiek aan te pas komen om deze ellende op te heffen
# Een paard dat krachtvoer krijgt heeft een grotere kans op maagzweren. Maagzweren ontstaan doordat de maag meer zuur gaat produceren, iets wat de maag gaat doen als de pH te hoog is. Na een maaltijd van hooi daalt de zuurtegraad (pH) in de voedselbrij meer dan na maaltijd van krachtvoer.
# Krachtvoer bevat vele componenten die niet op de zak staan. Zo zijn vooral de geperste en ge-expandeerde brokjes bijzonder schimmelgevoelig en daarom worden er schimmeldodende middelen aan toegevoegd. Als je dit niet gelooft: Plet wat zaden, kook ze eventueel, stop ze in een papieren zak en berg het op in een vochtige stal. Hoe lang duurt het voordat de inhoud beschimmeld is? Het zal je verbazen...
Vraag ook eens de fabrikant om een lijstje van E-nummers die er in het krachtvoer zitten. Ook dit zal je verbazen...
# De fabrikant zal het ontkennen, maar krachtvoer wordt gemaakt van "afval" uit de voedingsindustrie. Vaak worden goedkope grondstoffen gebruikt, restproducten van andere industrieen. Uit sojabonen wordt bijvoorbeeld olie gewonnen, het "afval" dat overblijft wordt gebruikt voor de veevoederindustrie... Hetzelfde geldt voor lijnzaadschilfers. Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn maar deze restproducten zijn bijzonder eiwitrijk. Eigenlijk zit er niets in dat je paard nodig heeft.
# De grondstoffen voor krachtvoer bevatten veel eiwit. Voor de fabrikant is het erg omslachtig om het teveel aan eiwit er uit te halen dus ze laten het maar zo. Door op de zak niet de werkelijke inhoud maar de "minimaal gegarandeerde samenstelling" te vermelden omzeilen ze lastige vragen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:36

*kleine update van mijn kant* Ik heb toch het advies gekregen om mijn paard meer krachtvoer te geven tot zo'n 4 a 6kg per dag om te kijken of hij uberhaupt aankomt. (Hij kreeg al onbeperkt ruwvoer en zo'n 1,5/ 2kg krachtvoer).

Persoonlijk vind ik het nogal veel voor een 13-jarige ruin, die niets meer moet doen, buiten eten, slapen en decor zijn. Toen hij volop in training stond kreeg hij minder en was hij een heel stuk voller. Ok, pijn vreet energie, maar op zoch loopt hij beter als vorig jaar en tot voor een jaar was hij heel makkelijk op gewicht te houden. Anyhow, operatie vetmesten is begonnen.

Ik krijg vanavond de uitslag van een tweede bloedonderzoek (eerste was redelijk ok, buiten een beetje verhoogd ureum, waarvoor hij medicatie heeft gekregen). Zijn tanden zijn gecontroleerd en prachtig bevonden voor een 13-jarige. Hij is geconrtoleerd op wormen. Het is geen stresskip zoals onze mechelaar.

Voor de rest glanst hij nog, hij appelt nog, al vind ik dat dat in mindere mate is, dan vroeger. Wat mij ook opvalt is dat zijn hoeven niet zo snel groeien. Wel is het van karakter nog dezelfde levendige flodderkont.

We doen ons best en dan zien we wel!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:10

ik weet niet wie je het advies heeft gegeven hem 4 tot 6 kilo krachtvoer te geven....helemaal niet met een verhoogd uree.
Door al dat krachtvoer gaat hij meer drinken en worden de nieren nog meer belast,ik ben bang dat je hem hiermee alleen maar slechter maakt....ik zou echt eens kompleet anders gaan voeren(nee,ik ben geen natural)het zal niet het eerste paard zijn wat slechter word door kilo's fastfood te voeren....maar dat is mijn mening...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:51

ik vind t ook wel extreem veel hoor! zou het ook eerlijk gezegd nooit opvolgen! wie het ook zegt! 4 tot 6 kilo vind ik voor elk paard al te veel. en als je niks doet... waarom zou je dan? van hooi kunnen ze ook al aankomen! als hij een goed gebit heeft zou hij aan alleen hooi met mineralen genoeg moeten hebben. zeker als je er niets mee doet. om dan maar bij wijze van uitprobeersel zoveel brok te gaan geven... nee, niet mijn idee...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:52

Haha! dan zijn jullie niet alleen. Ik vind het ook erg veel.

Wel de redenering die de twee afzonderlijke dierenartsen volgen, is om te kijken of hij echt wel zijn voeding opneemt. Het alternatief is volgens de DA 1 is om hem helemaal binneste buiten te keren in het universitair ziekenhuis. Met opname waarschijnlijk. Hij noemt het de paarden uit het rariteitenkabinet en dat dat bij 9/10 niet hoeft na de OD krachtvoer. (wees gerust ik geef dat niet in een keer)

DA 2 bel ik vanavond nog eens ivm een tweede bloedonderzoek ivm dat ureum.

wordt vervolgd

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:15

Ik ken een meisje (pony is overigens erg dik hoor, minstens 45 kg te zwaar) die heeft haar pony (156.5) 5 kilo aan krachtvoer. Iets van 2 kg brok, 3 muslie. En vaak ook nog iedere dag een kilo grasbrok, en vet veel hooi.

Dus 4 tot 6 kilo is echt té veeel

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:49

Bwa er is wel een verschil tussen een te dikken pony en een te mager paard van over de 170. voor de een veel te veel en voor de andere misschien ok.

update:
Da vertelde me eigenlijk niet zo'n goed nieuws. Vorige keer was zijn ureum iets verhoogd 5,... terwijl het tot 4 ofzo mag gaan en nu was het over de 50(!). Morgen kon ik naar haar toe voor voedingsadvies en nog een medicament, om daarna weer bloed te trekken en dan eventueel een echo. Ik ga morgenochtend bellen of het niet verstandig is dat die echo eerder genomen wordt...ik wil niet dat hij moet afzien, als er toch niets aan te doen zou zijn. Ik hoef het onderste uit de kan niet. Hij moet gewoon fijn kunnen leven en anders niet.

Het advies van gooi er maar meer eten in, is dus bij deze ook gelijk weer de kast in gegooid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:03

jee,duidelijk een probleem aan de nieren dus,je hebt hemeopatische middelen daarvoor,het heet ekyrenal van audevard,voor reinigen van lever en nieren.
heel geconsentreerd op basis van planten....misschien kent je da het?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:04

Ik meld me ook in het topic, heb geen te dunne paarden, maar wel eentje die mager was door ernstige koliek maar komt nu al weer goed bij. Maar vind het wel interessant om mee te lezen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:41

jeetje wizewo... hopelijk kan er snel iets aan gedaan worden dat helpt. wees blij dat je dat extreme krachtvoer nog niet had gedaan... ben bang dat je dan nog veel meer problemen had gehad eerlijk gezegd...