mirriejj schreef:Ik heb een vraagje.
Sinds 2 dagen heb ik een nieuwe bijrijdpony, een 5jarige andalusiër merrie van 1.45 ong.
Ze heeft vorig jaar en dit jaar een veulen gehad, en is daardoor al 2 jaar niet meer bereden.
Enkel heeft ze nu een ontzettende hangbuik, ze is dus gewoon veel te dik, echter op haar rug en kont zit juist geen vet, ribben zijn makkelijk voelbaar en ze heeft een punt kont.
Nu is het echter wel de bedoeling dat ze af gaat vallen om die buik weg te krijgen.
Ze staat nu 24/7 in de wei met de andere merries met veulens, en krijgt verder niks bijgevoerd.
Sowieso gaat ze een paar keer per week aan de longe,en als ze dalijk al wat is afgevallen wordt ze ook bereden.
Maar wat voor voeding is nu verstandig voor haar, omdat ze bovenop juist helemaal niet dik is.
Ik voer nu magnesium bij, maar ben bang dat de buik dalijk blijft en ze bovenop magerder wordt.
dit paard is niet dik, dit paard is dun/normaal maar met een hangbuik van de dracht. zo'n dier moet je beslist niet af laten vallen, de buik is nooit een 'vetmeter', in tegenstelling tot ribbenkast, manenkam en staartaanzet. als het paard 'van boven' dun of 'normaal' is, heeft afvallen om de buik weg te krijgen geen enkel nut. dit paard is gewoon onbespierd en niet in conditie, als het veulen straks wat ouder is en het paard gaat weer aan het werk dan komen de spieren vanzelf wel, en wordt ook de buik weer netjes.
dat de buik blijft en ze bovenop mager wordt is een logisch gevolg als je dit dier laat afvallen. gewoon met rust laten tot het veulen ouder is en dan gewoon lekker het werk oppakken.