[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:09

mirriejj schreef:
Ik heb een vraagje.

Sinds 2 dagen heb ik een nieuwe bijrijdpony, een 5jarige andalusiër merrie van 1.45 ong.
Ze heeft vorig jaar en dit jaar een veulen gehad, en is daardoor al 2 jaar niet meer bereden.
Enkel heeft ze nu een ontzettende hangbuik, ze is dus gewoon veel te dik, echter op haar rug en kont zit juist geen vet, ribben zijn makkelijk voelbaar en ze heeft een punt kont.
Nu is het echter wel de bedoeling dat ze af gaat vallen om die buik weg te krijgen.
Ze staat nu 24/7 in de wei met de andere merries met veulens, en krijgt verder niks bijgevoerd.
Sowieso gaat ze een paar keer per week aan de longe,en als ze dalijk al wat is afgevallen wordt ze ook bereden.
Maar wat voor voeding is nu verstandig voor haar, omdat ze bovenop juist helemaal niet dik is.
Ik voer nu magnesium bij, maar ben bang dat de buik dalijk blijft en ze bovenop magerder wordt.

dit paard is niet dik, dit paard is dun/normaal maar met een hangbuik van de dracht. zo'n dier moet je beslist niet af laten vallen, de buik is nooit een 'vetmeter', in tegenstelling tot ribbenkast, manenkam en staartaanzet. als het paard 'van boven' dun of 'normaal' is, heeft afvallen om de buik weg te krijgen geen enkel nut. dit paard is gewoon onbespierd en niet in conditie, als het veulen straks wat ouder is en het paard gaat weer aan het werk dan komen de spieren vanzelf wel, en wordt ook de buik weer netjes.

dat de buik blijft en ze bovenop mager wordt is een logisch gevolg als je dit dier laat afvallen. gewoon met rust laten tot het veulen ouder is en dan gewoon lekker het werk oppakken.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:24

minder voeren gaat sowieso al niet, daar ze alleen gras eet, en ik haar niet apart in een kale wei kan zetten.
De pony heeft wel een erge dikke nek, welke ook helemaal hard is.
Pony wordt nu al lekker aan het werk gezet, tot het veulen eraf is elke dag even lekker longeren. Als het veulen er dalijk af is, mag ze serieus aan het werk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:27

dan zou ik gewoon lekker de magnesium blijven voeren, maar het dier verder niet op dieet zetten. de dikke manenkam kan verschillende oorzaken hebben, maar het paard klinkt zo niet als ééntje die je wilt laten afvallen. aangezien ze net een veulen heeft én op de weide staat is een flinke buik echt niet raar. volgens mij ben je zo al prima bezig, gewoon lekker volhouden dan komt het vanzelf goed. misschien een keertje door de DA onder de loep laten nemen voor de zekerheid, dat kan natuurlijk nooit kwaad.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:11

Nog even een vraagje van mij.
Mijn haf is al aan het afvallen en ga hem nog een extra steuntje geven door magnesium te gaan voeren.
Echter is het zo dat haffy zijn stal altijd leeg eet. Hij staat op stro. Volgende dag ligt er alleen maar vuil stro en de rest heeft hij opgegeten.
Wat raden jullie een stro meningen met zaagsel of iets anders?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:55

Vwb de merrie met veulen: ik zou echt geen magnesium bijvoeren, dat veulen krijgt het dan ook binnen, maar ieder zijn mening natuurlijk. Zou het dan eerst overleggen met de DA.
Je hebt allerlei oefeningen waardoor ze de buikspieren gaan aanspannen (kijk o.a. naar het boekje van Linda Tellington-Jones, T-Team/Touch of zoiets). En als ze net een veulen heeft gehad, geef haar inderdaad een paar maanden en dan trekt het lekker bij. Veulen vooral goed en veel laten drinken, helpt ook goed en let maar opals het veulen straks een maand of 2, 3 is moet je echt goed gaan bijvoeren want ze vreten de mama gewoon op Knipoog (PS weet niet of je zelf kind(eren) hebt maar als je zelf net bent bevallen ziet die buik er ook niet uit en met een beetje geluk is het na een paar maanden en fikse borstvoeding alweer een stuk beter....alhoewel het nooit meer echt in model komt Clown ).

Vwb stro: zaagsel of liever iets van hennepstrooisel is een optie, maar daar zit je dan wel voor de rest van je leven aan vast. Waarschijnlijk eet hij stro omdat hij honger heeft, hij staat op dieet.
Zou hem gewoon op stro laten hoor, en als de stal zo vies is meer stro. Of mengen met hennepstrooisel of zoiets. Dat neemt veel beter vocht op dan zaagsel en is bovendien beter afbreekbaar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:11

De stal opzich is niet heel vies maar lijkt gewoon zo omdat alles wat er nog in ligt vies is en de rest in zijn buik zit.
Hij heeft altijd stro gegeten ookal kreeg hij 3 kilo biks toen deed hij het ook.
Het is gewoon een vreetzakkie en eet alles wat mogelijk is. Ik zelf denk niet dat dat uit honger is

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:32

Hoeveel hooi krijgt ie dan?
Je kan m wel op vlas of zaagsel ofzo zetten maar als ie dan zn hooi op heeft heeft ie niets meer om te doen, niets meer te eten dus dan gaat ie misschien andere dingen verzinnen om zich niet te vervelen. Denk aan luchtzuigen, schoppen tegen de deur, kribbebijten.
Hoe lang staat ie buiten en hoeveel beweging krijgt ie?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:36

vwb de haflinger, ik zou het hooirantsoen evt iets opvoeren, en verder het dier op zaagsel en stro zetten. zoals zweetvos ook al zegt, zo'n paard moet wel iets te doen hebben, lekker buiten op de wei is natuurlijk het beste. door zaagsel én stro te gebruiken houdt hij een lekkere laag zaagsel over om op te liggen, en kan hij toch lekker wat stro knabbelen. hou er wel rekening mee dat niet ieder paard even goed tegen stro kan, hoewel ik niet het idee heb dat jouw paardje er moeite mee heeft.

@ MaaikeUshi, goed dat je 't even aanhaalt. het lijkt me inderdaad wel verstandig om even te controleren in hoeverre de magnesium invloed heeft op het veulen... op zich denk ik niet dat het schadelijk is maar beter het zekere voor het onzekere en dus even navragen aan de DA.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:45

Ik durfde het niet aan mijn drachtige c.q. zogende merrie te voeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:34

Op site van paardendrogist (tja, bekijk ik vaak is zo'n handige site) staat bij magnesium:
gebruik bij lactatie en dragende merrie in overleg met dierenarts. De nierfunctie kan aangetast worden door magnesium en bij een veulentje wil je niet dat dat misgaat natuurlijk.
En vanuit de beschrijving van de merrie in kwestie denk ik echt niet dat ze te vet is, dus dat dit supplement niet nodig is. Zou me concentreren op de merrie goed door de zogende periode heen te krijgen en daarna zie je wel weer verder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:57

MaaikeUshi schreef:
Op site van paardendrogist (tja, bekijk ik vaak is zo'n handige site) staat bij magnesium:
gebruik bij lactatie en dragende merrie in overleg met dierenarts. De nierfunctie kan aangetast worden door magnesium en bij een veulentje wil je niet dat dat misgaat natuurlijk.
En vanuit de beschrijving van de merrie in kwestie denk ik echt niet dat ze te vet is, dus dat dit supplement niet nodig is. Zou me concentreren op de merrie goed door de zogende periode heen te krijgen en daarna zie je wel weer verder.

precies, hier ben ik het helemaal mee eens.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:58

Hij heeft indd geen problemen door het eten van stro.
Hij krijg zeker 2/3 plakken in de ochtend en dan ook nog eens in de avond.
Overdag van 9 tot 9 uur sávonds staat hij lekker buiten en krijgt per dag 1,5 uur beweging.
Hij eet zijn stro dus in een nacht op.
Zit er nu indd over te denken om stro en zaagsel er in te gaan leggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:26

Hopeloos he zo'n paard Vork
Ik heb er ook zoeen gehad, die heb ik uiteindelijk dus op dat hennepstrooisel (Aubiose?) gezet. Ze kreeg helemaal keelontsteking van het stro eten Duivel
Zo te horen heeft die van jou afleiding genoeg, zou ook gewoon voor de mix gaan zeg maar Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:29

Dan zet je m toch op zaagsel. En dan naast zn hooi elke avond 1 plakje stro erbij voor de lekker.
Houd ie zn stal waarschijnlijk schoner en eet ie zichzelf niet helemaal propvol aan het stro.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:08

Ik zit ook met een vraagje.
Een vriendin van me wil graag mee op kamp, maar ze gaat met de pony van iemand anders en die is nu nog heel dik. Dat kamp is echter al binnen een maand, en we beseffen ook dat tegen dan al dat vet er niet kan af zijn.
Toch hopen we haar zo mager en bespierd mogelijk te krijgen, dit natuurlijk op een gezonde manier.
We zijn sowieso al begonnen met de training op te pakken (al ongeveer anderhalve maand) maar door te rijden en te longeren valt ze eigelijk niet echt af.
Het probleem is dat ze 24/7 op de weide staat, en dus constant eet. Het zou moeilijk zijn als dat moest veranderen.
Dus vraag ik hier maar even of jullie misschien nog enkele tips hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:26

haf wordt nu echt veel te vet

Ok, James is nooit een slank paard geweest maar het loopt nu echt de spuigaten uit.
James is een 9 jarige haflinger merrie van 139cm die zo'n 4x in de week recreatief dressuurmatig gereden wordt (half uur/3 kwartier waarvan 1x les.
Tot vorige week stond ze (vanaf begin mei) 24/7 buiten in een groep op een stuk land waar op het laatst niet zo heel veel meer opstond (wel bemest land). In het begin (toen er nog wel gras stond) ging het eigenlijk best redelijk, ze kwam wel aan, maar niet extreem. Inmiddels is ze tonnetje rond (buik dan) dusdanig dat mn zadel begint te schuiven en dat ik met rijden merk dat ze er last van heeft (snel moe, snel zweten). Ik hoorde dat ze afgelopen maandag naar een nieuw stuk wei zouden gaan, ik heb haar zondag dus binnen gehaald, en nu komt ze 's nachts binnen omdat ik haar niet 24 uur wil laten eten.
Op stal staat ze op stro.

Voerschema bij 24/7 weidegang: gras en na het werk een handje muesli.
Voerschema als ze 's nachts naar binnen komt: 'Smorgens en 's avonds een arm hooi (niet eens overdreven veel) 's morgens en 's avonds 3/4 basisbrok (subli).
Wat kan ik het beste verminderen? Hoewel voer verminderen weinig nut heeft want als ze niks krijgt valt ze nog niet af....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:06

@Staf als ze gewoon overdag op het land staat zou ik niet weten waarom ze nog hooi / bix krijgt erbij?
Zou haar een plukje hooi geven en voor de rest niets. Vind 1,5 kg voor dat werk wat ze doet aardig veel hoor. Heb ook een haf maar die krijgt 3x per dag pluk kuil en in totaal 1 schep Muesli zonder van Subli. Werkt elke dag zo'n 3 kwartier. Dus je mag nog wel wat strenger zijn denk ik Knipoog
PS je hebt ook nog ponybrok van Subli, zit nog minder in dan de basisbrok maar wel meer vitamines/mineralen, probeer die anders? Maar dan wel minder Knipoog

@Julie als het paard gewoon op de wei blijft staan en de wei is nog steeds vol, tja dan helpt niet veel. Hopenlijk wordt het gras straks wat minder en vallen ze vanzelf af?
Of heeeel veeeeel wandelen (echt elke dag 1 a 2 uur, gewoon aan de hand, vlot doorstappen, of meefietsen) Helpt altijd wel. Ik spreek uit ervaring Clown Worden ze ook echt mooi bespierd van Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:11

vrij simpel, ik sta in pension en als alles gevoerd wordt, wordt zij dus ook gevoerd (terecht trouwens).
Dit voerschema heeft ze al zolang als ik hier sta (6 jaar) en ze is nog nooit zo extreem vet geweest.

Misschien maar weer eens pavo koeken halen.

Subli is gewoon de stalbrok, daar heb ik dus niet zoveel over te zeggen (behalve zelf ander voer kopen, wat ik ergens onzin vind omdat het allemaal zat kost en subli an sich een prima onderhoudsbrok is)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:59

@ stef, van het krachtvoer dat je geeft zal ze zo dik niet worden, een teveel aan ruwvoer kan dat wel veroorzaken. ik zou proberen om het toch te houden bij dat handje krachtvoer na het werk, en beperken in het ruwvoer. bij paarden op stal vind ik onbeperkt ruwvoer wel een must, zodat ze iets te doen hebben en de boel van binnen lekker actief houden, dat is wel zo gezond.

onze haflinger staat nu op het land met een graaskorf, dat bevalt érg goed. sinds een week of 5-6 staat ze ook aan een magnesiumkuur, en ondanks dat ze de laatste maanden op rust heeft gestaan wegens een blessure valt ze af als een tierelier, en ziet er inmiddels al écht geweldig uit. we zijn er nog niet maar deze aanpak lijkt wel het gewenste resultaat te hebben. Mone krijgt als ze wel werkt een handje voer voor de lekker, voor de rest staat ze 24/7 op de wei. de graaskorf maakt dat ze gewoon in haar eigen kudde kan lopen, de hele dag kan grazen maar niet teveel gras kan innemen. van de winter was ze zó vet, zonder dit ingrijpen was ze 100% zeker hoefbevangen geweest. ik vind een graaskorf dan ook echt een uitkomst, natuurlijk verre van ideaal maar liever even zo dan een paard met hoefbevangenheid...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:14

Oké, bedankt MaaikeUshi
Ik ga mijn best doen om zo vaak mogelijk te gaan wandelen met haar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:48

Hallo, ik wil me ook graag melden in dit topic Haha!

Ik heb 3 shetten waarvan 1 ongelooflijk gevoelig voor vet is.
Het betreft een 11-jarige merrie van 88 cm hoog. Word op dit moment niet belachelijk veel mee gedaan maar ik probeer haar zeker 2x per week aan de lange lijnen te pakken en 1 of 2x rondje aan de fiets.

Ze staat nu overdag in een schuilstal met uitloop, als de anderen naar buiten gaan krijgt ze een plakje hooi in een hooinet en een klein handje ponybrok (dit i.o. met de DA omdat haar bloedwaardes van de winter niet goed waren).
Einde van de middag mag ze dan een paar uurtjes op het gras met de anderen.

(die anderen zijn een ruin van 6 en een ruin van 3 die lopen van 8 tot 6 op het land, staat niet teveel gras, en 's nachts in schuilstal met uitloop waar ze met z'n 3en een plak hooi krijgen, voornamelijk om iets te doen te hebben).

Probleem is nu dat ik half juni een weekje op vakantie ga. Er komt dan wel iemand die de paardjes kan verzorgen maar ik denk niet dat die 3x per dag die kant op gaat om pony's binnen/buiten te zetten (en terecht).
Ik ben nu in overweging of ik haar dan dus die week tochmaar 24/7 buiten zet of iemand moet nog een andere oplossing weten.
Het gras staat niet meer hoog in het land..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:07

Citaat:
Oké, bedankt MaaikeUshi
Ik ga mijn best doen om zo vaak mogelijk te gaan wandelen met haar.

Hoop dat het bij jullie net zo goed gaat werken als bij ons (trouwens.....weet niet hoe het met je eigen gewicht is maar je krijgt er zelf ook een goede conditie van Clown )

@Polly, misschien kun je twee of drie verzorgsters zien te versieren? Dat ze om en om iets doen? Of de wei, een stuk ervan flink laten afgrazen en ze daar laten staan? Even wat paaltjes prikken en schrikdraadje trekken? Moet je schrikdraadapparaat wel goed werken want die shetten van mij denderden overal dwars door heen Vork Clown Knipoog

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:55

hallo.
ik wil me ook graag melden.
ik heb een fjord met overgewicht door tijd stil staan, wordt al beter.. maar ook een shetlander en die is bang en alles en kan je geen beweging enzo mee doen. wat kan je daaraan doen ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:09

hoe komt het dat je shet bang is?
Ik heb ook een tijdje een pony gehad die heel bang was voor alles, uiteindelijk heb ik die met heel veel aandacht een heel eind kunnen brengen, maar longeren e.d. bleef lastig.
Probeer het vertrouwen van de pony te winnen.. staan ze 24/7 in het gras?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:11

jaa 24/7 in het gras.
jaaikweetniet ik elk geval bang voor halster en je kan wel aaien maar longeren enzo wil gewoon niet