melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:32

Dat zou ook niet moeten, Pellie. Haha!
Maar merk je al verbetering?

(Edit: net je link gelezen; had de blauwe lettertjes eerst niet gezien Clown )
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 28-12-06 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:40

Franka_Vosje schreef:

Maar ik waardeer de tip hoor, en kun je vertellen waarom je dit zo aanbeveelt?
Heb jij hier goeie ervaring mee?

Ik pb je even.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:40

Botervlieg schreef:
Franka_Vosje schreef:

Maar ik waardeer de tip hoor, en kun je vertellen waarom je dit zo aanbeveelt?
Heb jij hier goeie ervaring mee?

Ik pb je even.

Ik ben ook wel benieuwd Bloos

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:34

Ja ik ook wel, zoals ik hierboven al schreef, tot nu toe hebben supplementen etc niet geholpen.

Weet eigenlijk niet of de melassevrij ook eiwitarm was, maar van wat ik me kan herinneren zat er niet opvallend veel in. Heb ook eens een eiwitarme, melassearme muesli gehad van equiral maar daar werd het ook niet minder op.

Dat van die mest is wel opvallend idd, nu je het zegt, vroeger stonk Suevo's mest altijd echt verschrikkelijk! Hij legde hele grote, echt heel erg ruikende olifantshopen. Nu zijn zn hopen veel kleiner en dat gevoel van vergassing Schijnheilig heb ik ook al heel lang niet meer gehad.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 00:25

hihi Nagelbijten / Gniffelen

ik ben ook wel benieuwd BV, waarom je het zo aanbeveelt. Ja

ik zie zeker verbetering bij mijn mannetjes, alleen waar me de melasse vrije voor is aanbevolen (imo een ophoping van afvalstoffen in Gam zijn koker, maar de verkoopster dacht meer aan een overgevoeligheid voor de melasse) is nog niet verbeterd. Hij blijft een dikkere, harde koker houden.
Het is ook een erg complex verhaal, door de behandeling van de osteopate is het verergerd en nu zakt héél langzaam weer af, maar is nog niet waar het zijn moet.

maar de mok is bij Gam weg en bij Nap voor de helft. Zijn rechterbenen zijn schoon en zijn linker zijn nog vies. -> klik zo erg waren ze rondom.
beide paarden zijn door een homeopate behandeld en krijgen nu schoon hooi en de meusli en kiezelderma. ik denk dat het hele plaatje de paarden schoon houdt, alleen Napoleon is er nog niet helemaal. Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:36

>>>>En Subli alleen in grote porties te krijgen. Iemand anders al Luzerne gevonden zonder melasse oid? HELLEP?>>>>

Heeft er iemand nog antwoord op mijn vraag misschien? Bij voorbaat hartelijk dank! Clown Clown

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:29

fargo schreef:
He sh*t, hebben we speciaal suiker en koolhydraat arm voer genomen, moest er nog luzerne bij voor de broodnodige extra's en lees ik hier dat daar weer melasse inzit. DAaaaar baal ik nou enorm van want daar is het nou juist om begonnen allemaal. GRRR, hoe krijg je zo ooit een paard op orde als het 'gezonde' product weer voorzien wordt van melasse.

Notabene: De eiwitten in Luzerne zijn wel gezonde, beter af te breken eiwitten. En daarom is luzerne normaliter goed om er bij te geven aan probleempaarden en oude paarden. (als antwoord op degene die hierboven de vraag/opmerking plaatste)

En Subli alleen in grote porties te krijgen. Iemand anders al Luzerne gevonden zonder melasse oid? HELLEP!

Mijn vorige paard had melasse vrije Luzerne speciaal in zakken van de Hartog. Maar dat deden ze speciaal voor mij toen en dat doen ze niet meer. Ze zijn daarna hun melasse gehalte gaan verlagen en deels vervangen door olie. Geheel melasse of olie vrij kan niet, omdat de luzerne dan een grote stofbende wordt. En geloof me, dat was het. De hoeveelheid melasse in de luzerne is lager dan de natuurlijke hoeveelheid in het gras buiten. Dus ik denk niet dat je gelijk zo druk moet maken om de melasse.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:59

maar ik neem aan dat je die zakken gewone lucerne van hartog wel eens gezien hebt? hoe bomvol melasse het zit? ik zou ook graag lucerne willen bijvoeren maar het is me in deze vorm sterk afgeraden.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:27

Pellie schreef:
maar ik neem aan dat je die zakken gewone lucerne van hartog wel eens gezien hebt? hoe bomvol melasse het zit? ik zou ook graag lucerne willen bijvoeren maar het is me in deze vorm sterk afgeraden.

De klonten melasse met stof ziten gewoon in de zakken als kleine bommetjes, die haalde ik er altijd al uit, kan nooit goed zijn!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:39

Je kan beter afgaan op de testresulaten van de totale suikers in de luzerne. Ik vraag me dan af in hoeverre dit afwijkt van muesli en brok, maar weet dat niet zeker. Vroeger (spreek ik over langer dan 5 jaar geleden) was het melasse gehalte vele malen hoger dan nu.
Heb dus zelf langere tijd pure luzerne gevoerd en dat beviel me niet zo goed ivm de stoffigheid. Heb zeker honderd van die zakken verbruikt, dus weet wel goed hoe het werkte. Alleen is het voor de fabriek niet te verwerken ivm de stof problemen en afvullen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:54

Nou mijn paard gaf er een allergische reactie op dus wat voor resultaten het ook zijn, ik voer het echt niet meer.

Hij staat nu op onbeperkt hooi en dat gaat super. Dus de reden om lucerne te voeren is ook weg, en alles wat hij nodig heeft haalt hij nu uit zijn voer. Hij heeft er nooit beter uitgezien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:26

Citaat:
Mijn vorige paard had melasse vrije Luzerne speciaal in zakken van de Hartog. Maar dat deden ze speciaal voor mij toen en dat doen ze niet meer. Ze zijn daarna hun melasse gehalte gaan verlagen en deels vervangen door olie. Geheel melasse of olie vrij kan niet, omdat de luzerne dan een grote stofbende wordt. En geloof me, dat was het. De hoeveelheid melasse in de luzerne is lager dan de natuurlijke hoeveelheid in het gras buiten. Dus ik denk niet dat je gelijk zo druk moet maken om de melasse.

Weet jij hoeveel melasse er in gras zit? Ik dacht dat melasse een bijproduct was van het afbreken van suiker (staat ergens hiervoor). Weet jij hoe dat zit?

In de meeste melasse-rijke biksen zit ongeveer 6% rietmelasse. In Harog Luzerne zit 5%. Dus dat is ook best veel toch.

Zit in Hartog Luzerne (net als in Hartog's en Cavalor's brokken en muesli's) eigenlijk ook dat E324 nummer?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:42

Er zit geen melasse in gras.
Wel fructaan. Dat is een suiker. Dat kan hoog oplopen als gras is gestressed.
Dus kou of droogte en wel veel licht zodat het wil groeien.
Dan kan het fructaangehalte hoog oplopen en kan gevaarlijk zijn voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, ook voor eczemers kan het een probleem zijn.
Als het fructaangehalte binnen de perken is, is er niet veel aan de hand.

En idd, melasse is een bijproduct van de suikerindustrie. Als suiker wordt geraffineerd, blijft de melasse over. Het is een soort stroop.
Die uitleg in het begin was van mij. Knipoog

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:03

Jennyxx schreef:
dwertje schreef:
ik heb contact gehad met cavalor en ik hoop spoedig bericht te krijgen over de melasse die in pianissimo zit.Zodra ik dit weet laat ik het jullie ook weten

Hoi Dwertje, heb je al antwoord van Cavalor gekregen? Ik inmiddels wel van Havens. In de Muesli-zonder-haver zit 2 a 3% melasse en 4% suiker en 32% zetmeel..

ik heb na de feest dagen een gesprek met een vertegenwordiger van cavalor die er iets meer vanaf zou moeten weten.Ik blijf er achter aan zitten totdat ik een duidelijk antwoord heb.ik zie dat er veel mensen dit topic volgen dus hoop ik dat ik iets wijzer word samen met vele van jullie.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:34

Enige wat ik zo snel kan vinden in de folder van Cavalor dat er 30% suiker& zetmeel inzit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:26

dwertje schreef:
ik heb na de feest dagen een gesprek met een vertegenwordiger van cavalor die er iets meer vanaf zou moeten weten.Ik blijf er achter aan zitten totdat ik een duidelijk antwoord heb.ik zie dat er veel mensen dit topic volgen dus hoop ik dat ik iets wijzer word samen met vele van jullie.

Super! Zou je heeeeeel mischien ook kunnen vragen of het E324 nummer (ethoxiquine) dat ze gebruiken slecht is voor paarden? Een paar pagina's terug wordt gezegd dat dit nummer in mensen voedsel verboden is, omdat het slecht is. Het wordt echter wel door Hartog en Cavalor gebruikt, maar niet door andere paardenvoeders...

Nog even over het melasse in luzerne en in gras, waar het dus niet in zit Pling Een paar pagina's terug werd gesteld dat er ook melasse in kuilgras zit en dat het daarom zo nattig is. Ik las echter net in Bit dat kuilgras zo nattig is, omdat het minder lang gedroogd is dan normaal hooi. Er zit toch geen melasse in kuil?! En weet iemand hoe eiwitrijk kuilgras ongeveer is (dat verschilt natuurlijk per baal, maar ongeveer gemiddeld zeg maar Haha! )?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:51

"Bij een drogestofgehalte lager dan 35 tot 40% wordt vaak een toevoegmiddel gebruikt, omdat er anders geen goede conservering kan plaatsvinden. Er wordt meestal zout en/of melasse toegevoegd. Behalve bij koud weer als het gras beneden de 10 graden is hoeft geen conserveringsmiddel te worden toegevoegd. Vaak heeft de laatste snede in het najaar een laag drogestofgehalte, waardoor een toevoegmiddel moet worden gebruikt." dit heb ik van wikipedia.nl.
Ik denk dat het eiwitgehalte in kuil en hooi niet echt te vinden is omdat dat per baal verschild. Ik weet alleen dat kuil een stuk eiwitrijker is dan normaal hooi. En dat je het echt niet aan eczeempaarden en bevangengevoelige paarden moet geven. Ook zit er veel meer zuur in kuil, wat weer slechter is voor de ingewanden(maag darmen lever etc)
Dit is wat mij ooit aangeraden is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:23

Jennyxx schreef:
Nog even over het melasse in luzerne en in gras, waar het dus niet in zit Pling Een paar pagina's terug werd gesteld dat er ook melasse in kuilgras zit en dat het daarom zo nattig is. Ik las echter net in Bit dat kuilgras zo nattig is, omdat het minder lang gedroogd is dan normaal hooi. Er zit toch geen melasse in kuil?! En weet iemand hoe eiwitrijk kuilgras ongeveer is (dat verschilt natuurlijk per baal, maar ongeveer gemiddeld zeg maar Haha! )?

Het klopt allebei. Enerzijds is kuil natter omdat het minder lang gedroogd is. Het maakt trouwens heel veel uit of je echte koeienkuil hebt (dat ruikt echt heel zuur) of voordroog, dat is eigenlijk gewoon hooi dat 1 dag te vroeg is ingepakt en waar een laag plastic omheen zit.
Dat laatste is voor de meeste paarden, zeker als ze een stof allergie hebben, best prima voer.

Melasse door kuilvoer komt wel voor. Maar dan alleen wanneer het gras is dat wordt gehakseld, in een ladewagen terechtkomt, en dan kan de loonwerker met een tankje met melasse dat erdoorheen 'spuiten'. Dit betreft dus alleen kuilvoer dat 'aan de bult' wordt gezet, en waar van die plakken worden afgesneden, en wat meestal alleen aan koeien wordt gevoerd.
Alleen als er op hetzelfde bedrijf ook paarden staan, kan ik me nog voorstellen dat die paarden dit dan ook gevoerd kunnen krijgen.
Normaal gesproken wanneer je 'kuil' koopt in balen, zal er geen melasse inzitten. Dit is technisch gewoon niet mogelijk. Omdat dit gewoon lang gras is, dat in een baal wordt geperst en waar plastic omheen gaat. Het belandt niet eerst in een wagen waar een lekker 'soepje' gebrouwen kan worden.

Overigens wordt ook niet altijd die melasse door dat gehakselde kuil gedaan. Het is maar net wat de boer wil. Meestal wordt het gedaan om de smaak te verbeteren, bijvoorbeeld als de kwaliteit van het gras slecht is of als het stoffig dreigt te worden, bijvoorbeeld omdat het tijdens het 'losliggen' heeft geregend....

Wat het eiwitgehalte is weet ik niet, maar ongetwijfeld zal die iets hoger liggen dan van hooi, omdat het iets dichter bij vers gras ligt dan hooi.
Er zit trouwens ook gewoon meer water in, dus je kunt er (hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt) iets meer van voeren dan van hooi.
Dat heeft te maken met het droge stof gehalte. Hooi bestaat voor 85 % uit droge stof en voor 15 % uit water. Vers gras is precies andersom. Daarom kunnen paarden in kilo's ook veel meer gras eten dan hooi in kilo's.

Nog de juiste definitie van melasse:
'Als uit een suikerhoudende oplossing, die bij de suikerfabricage wordt verkregen, de suiker zo veel mogelijk wordt uitgekristaliseerd, houdt men melasse over.
Het is een stroperige bruine vloeistof waarin nog minstens 45 % suiker voorkomt.

De eiwitachtige bestanddelen bestaan voor het grootste deel uit amiden, stikstofhoudende verbindingen die het paard niet kan benutten. Het asgehalte bestaat voornamelijk uit kalium.
Melasse wordt in de paardenvoeding alleen gebruikt als bindmiddel bij het persen van paardenbrok. De zoete smaak heeft een goede invloed op de smaak van paardenbrok.'

Bron: Paardevoeding in de praktijk van Groene Reeks.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:26

Dendie schreef:
"Bij een drogestofgehalte lager dan 35 tot 40% wordt vaak een toevoegmiddel gebruikt, omdat er anders geen goede conservering kan plaatsvinden. Er wordt meestal zout en/of melasse toegevoegd. Behalve bij koud weer als het gras beneden de 10 graden is hoeft geen conserveringsmiddel te worden toegevoegd. Vaak heeft de laatste snede in het najaar een laag drogestofgehalte, waardoor een toevoegmiddel moet worden gebruikt." dit heb ik van wikipedia.nl.
Ik denk dat het eiwitgehalte in kuil en hooi niet echt te vinden is omdat dat per baal verschild. Ik weet alleen dat kuil een stuk eiwitrijker is dan normaal hooi. En dat je het echt niet aan eczeempaarden en bevangengevoelige paarden moet geven. Ook zit er veel meer zuur in kuil, wat weer slechter is voor de ingewanden(maag darmen lever etc)
Dit is wat mij ooit aangeraden is.

En dit is dus precies het gras dat we niet willen hebben!
Bij dit soort omstandigheden is de kans op een hoog fructaangehalte aanwezig, en dát is pas slecht voor bevangengevoelige paarden! Veel gevaarlijker dan een hoog eiwitgehalte.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:42

Dibah schreef:
Je moet wel naar het "verteerbaar ruw eiwit" kijken!!!

Klopt dit? Als je bv op de website van Marstall kijkt bij Melasse-vrij, dan geven ze in eerste instantie het ruw eiwit percentage op 10,5%. En pas als je bij de ingrediënten kijkt zie het je het ruw verteerbare eiwit 7,5% is. Je zou denken dat wat ze direct op de website zetten (RE) belangrijker is.. Ziek

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:04

Verteerbaar ruw eiwit is datgene wat opgenomen wordt. Het is juist heel mooi dat ze dit er op vermelden. Deed iedereen dit maar. Hoe kleiner het verschil is tussen eiwit en verteerbaar ruw eiwit, des te beter is de kwaliteit van het eiwit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:04

Ik las net in Bit dat Subli een nieuw product heeft. Het heet Subli Zonder en het is melasse en haver vrij! Ik weet niet hoeveel suiker, zetmeel en eiwit er in zit. Het staat helaas nog niet op hun website. Ik heb ze een mail gestuurd met deze vraag.

Ik weet niet of dit teveel offtopic is... Maar mijn andere niet-zomereczeem paard heeft overal bultjes zonder vocht met een klein korstje en de haartjes staan wat rechtop. Veearts zegt dat het geen schimmel oid is. Ik vermoed dat hij te veel eiwit krijgt (?) maar kan een paard daar ook jeuk van bij zijn poepgat krijgen???? Mijn jonge paardje heeft hier al langer last van, maar nog niet zo erg als nu... Ps hij is ontwormd en het is niet vies of ontstoken, wel open geschuurd nu.. Huilen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 14:20

gewoon de topic even lezen, dan kom je vanzelf meer info tegen over subli zonder Knipoog

schimmel is toch een parasiet van buitenaf? lijkt me zelf niks te maken hebben met eiwitten maar ik kan het fout hebben!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:24

Pellie schreef:
gewoon de topic even lezen, dan kom je vanzelf meer info tegen over subli zonder Knipoog

schimmel is toch een parasiet van buitenaf? lijkt me zelf niks te maken hebben met eiwitten maar ik kan het fout hebben!

Hoi, ik wist niet dat Subli muesli-zonder-haver hetzelfde product als Subli Zonder is, omdat in Bit staat dat het nieuw is. Maar enfin. Op eerdere pagina's staat volgens mij alleen dat er 30% suiker/zetmeel in zit en niet hoeveel suiker en hoeveel zetmeel en niet het eiwitgehalte. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hopelijk krijg ik ook van Subli antwoord via de mail.

En een schimmel is inderdaad een parasiet van buitenaf en heeft niks met eiwit te maken. Daarom denk ik dat als mijn paard volgens de veearts geen schimmel heeft, hij misschien wel last heeft van iets van binnenuit bv eiwit. Maar mijn vraag is of ze bij een overgevoeligheid voor eiwit ook jeuk kunnen krijgen bij hun poepgaatje?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:31

Citaat:
Maar mijn vraag is of ze bij een overgevoeligheid voor eiwit ook jeuk kunnen krijgen bij hun poepgaatje?

wel aan de staartwortel, mijn paard heeft zijn staartwortel tot bloedens toe kaal geschuurd van de zomer, het heeft maanden geduurd, maar nu is het eindelijk weer behaard.
Hij heeft nog wel een soort schilfers aan de staartwortel, voor mij een indicatie dat ik toch nog steeds voer aanbied dat hij niet goed verdraagt (ik denk het halve handje natures best dat hij per dag krijgt)

Mijn buren zijn ook erg aan het experimenteren met voer en ik kan dus gewoon allerlei soorten voer ook bij mijn paard doormeten (alles wat zij kopen Clown ) en helaas nog steeds niet gevonden wat er oed uit komt.
Bij 1 van hun paarden ook niet overigens, bij hun andere paard meet ik echt alles goed door