Maar merk je al verbetering?
(Edit: net je link gelezen; had de blauwe lettertjes eerst niet gezien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Franka_Vosje schreef:
Maar ik waardeer de tip hoor, en kun je vertellen waarom je dit zo aanbeveelt?
Heb jij hier goeie ervaring mee?
Botervlieg schreef:Franka_Vosje schreef:
Maar ik waardeer de tip hoor, en kun je vertellen waarom je dit zo aanbeveelt?
Heb jij hier goeie ervaring mee?
Ik pb je even.
fargo schreef:He sh*t, hebben we speciaal suiker en koolhydraat arm voer genomen, moest er nog luzerne bij voor de broodnodige extra's en lees ik hier dat daar weer melasse inzit. DAaaaar baal ik nou enorm van want daar is het nou juist om begonnen allemaal. GRRR, hoe krijg je zo ooit een paard op orde als het 'gezonde' product weer voorzien wordt van melasse.
Notabene: De eiwitten in Luzerne zijn wel gezonde, beter af te breken eiwitten. En daarom is luzerne normaliter goed om er bij te geven aan probleempaarden en oude paarden. (als antwoord op degene die hierboven de vraag/opmerking plaatste)
En Subli alleen in grote porties te krijgen. Iemand anders al Luzerne gevonden zonder melasse oid? HELLEP!
Pellie schreef:maar ik neem aan dat je die zakken gewone lucerne van hartog wel eens gezien hebt? hoe bomvol melasse het zit? ik zou ook graag lucerne willen bijvoeren maar het is me in deze vorm sterk afgeraden.
Citaat:Mijn vorige paard had melasse vrije Luzerne speciaal in zakken van de Hartog. Maar dat deden ze speciaal voor mij toen en dat doen ze niet meer. Ze zijn daarna hun melasse gehalte gaan verlagen en deels vervangen door olie. Geheel melasse of olie vrij kan niet, omdat de luzerne dan een grote stofbende wordt. En geloof me, dat was het. De hoeveelheid melasse in de luzerne is lager dan de natuurlijke hoeveelheid in het gras buiten. Dus ik denk niet dat je gelijk zo druk moet maken om de melasse.
Jennyxx schreef:dwertje schreef:ik heb contact gehad met cavalor en ik hoop spoedig bericht te krijgen over de melasse die in pianissimo zit.Zodra ik dit weet laat ik het jullie ook weten
Hoi Dwertje, heb je al antwoord van Cavalor gekregen? Ik inmiddels wel van Havens. In de Muesli-zonder-haver zit 2 a 3% melasse en 4% suiker en 32% zetmeel..
dwertje schreef:ik heb na de feest dagen een gesprek met een vertegenwordiger van cavalor die er iets meer vanaf zou moeten weten.Ik blijf er achter aan zitten totdat ik een duidelijk antwoord heb.ik zie dat er veel mensen dit topic volgen dus hoop ik dat ik iets wijzer word samen met vele van jullie.
Jennyxx schreef:Nog even over het melasse in luzerne en in gras, waar het dus niet in zitEen paar pagina's terug werd gesteld dat er ook melasse in kuilgras zit en dat het daarom zo nattig is. Ik las echter net in Bit dat kuilgras zo nattig is, omdat het minder lang gedroogd is dan normaal hooi. Er zit toch geen melasse in kuil?! En weet iemand hoe eiwitrijk kuilgras ongeveer is (dat verschilt natuurlijk per baal, maar ongeveer gemiddeld zeg maar
)?
Dendie schreef:"Bij een drogestofgehalte lager dan 35 tot 40% wordt vaak een toevoegmiddel gebruikt, omdat er anders geen goede conservering kan plaatsvinden. Er wordt meestal zout en/of melasse toegevoegd. Behalve bij koud weer als het gras beneden de 10 graden is hoeft geen conserveringsmiddel te worden toegevoegd. Vaak heeft de laatste snede in het najaar een laag drogestofgehalte, waardoor een toevoegmiddel moet worden gebruikt." dit heb ik van wikipedia.nl.
Ik denk dat het eiwitgehalte in kuil en hooi niet echt te vinden is omdat dat per baal verschild. Ik weet alleen dat kuil een stuk eiwitrijker is dan normaal hooi. En dat je het echt niet aan eczeempaarden en bevangengevoelige paarden moet geven. Ook zit er veel meer zuur in kuil, wat weer slechter is voor de ingewanden(maag darmen lever etc)
Dit is wat mij ooit aangeraden is.
Dibah schreef:Je moet wel naar het "verteerbaar ruw eiwit" kijken!!!
Pellie schreef:gewoon de topic even lezen, dan kom je vanzelf meer info tegen over subli zonder
schimmel is toch een parasiet van buitenaf? lijkt me zelf niks te maken hebben met eiwitten maar ik kan het fout hebben!
Citaat:Maar mijn vraag is of ze bij een overgevoeligheid voor eiwit ook jeuk kunnen krijgen bij hun poepgaatje?