Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ual_95 schreef:Ik heb het een beetje opgegeven het hele topic door te lezen. Ik heb je filmpjes dan ook niet gezien, maar ik ga uit van je verhaal. Mist ze enkel onder het zadel wat looplust of merk je dit ook met longeren of alertheid aan de hand? Wellicht heeft het paard tijdens haar spieropbouw nét een beetje meer nodig. Heb je je al geörienteerd op ander voer?
paardje schreef:Inmiddels komen er dan toch gerichtere antwoorden op mijn vraag. Zoals ik al heb aangegeven weet ik dat het voer niet de hoofdzaak is, alleen dat is nu wel het punt waar ik advies over vraag, omdat het zeker wel meespeelt. Mensen die zeggen dat dit niet zo is, komen voor mij erg ongeloofwaardig over.
Ik heb nu nog niks uitgeprobeerd. Deze week komt eerst de zadelmaker. Dan ga ik over een week of 4, na een paar weken rust, iets bijvoeren. Wat het wordt, weet ik nog niet exact. Ik hoor veel goede dingen over Pavo of Cavalor, maar ik heb me er nog niet in verdiept.
Change3x schreef:paardje schreef:Inmiddels komen er dan toch gerichtere antwoorden op mijn vraag. Zoals ik al heb aangegeven weet ik dat het voer niet de hoofdzaak is, alleen dat is nu wel het punt waar ik advies over vraag, omdat het zeker wel meespeelt. Mensen die zeggen dat dit niet zo is, komen voor mij erg ongeloofwaardig over.
Ik heb nu nog niks uitgeprobeerd. Deze week komt eerst de zadelmaker. Dan ga ik over een week of 4, na een paar weken rust, iets bijvoeren. Wat het wordt, weet ik nog niet exact. Ik hoor veel goede dingen over Pavo of Cavalor, maar ik heb me er nog niet in verdiept.
Ik denk dat meer krachtvoer helemaal niet verkeerd zou zijn. Ik geef mijn 4 jarige Pavo Natures Best, vind ik zelf heel fijn. Ook krijgt hij onderhoudsbrok. Ik denk in totaal 2,5 kilo per dag. Met minder werd hij heel erg traag. Hij krijgt daarnaast ook onbeperkt ruwvoer.
Mijn sportpony kreeg ongeveer 1 kilo per dag, maar een pony van 1.47 en een paard van 1.65/1.70 is ook een groot verschil. Een paard moet ergens zijn vitaminen, mineralen en energie uithalen, uit 1 kilo terwijl er gewerkt moet worden is dat eigenlijk niet voldoende.
Ik hoop dat je eruit komt met je paard en dat je snel weer fijn kunt rijden!
Babootje schreef:Volgens mij is Subli sportbrok een niet heel verkeerde brok om te voeren. Het suikergehalte is lager dan bij andere sportbrokvarianten. Op voer vergelijk komt die er goed uit. En als je op een pensionstal staat kun je (ten zij je een DA verklaring hebt dat je paard IR is o.i.d.) niet zelf bepalen wat je voert.
van 1 kilo p/d zal een groot paard in de groei geen suikerjunk worden. Het is eerder te weinig (dat is ook al vaker gemeld). Zetmeel kunnen paarden in principe goed verwerken. Heel veel paarden doen het daar al vele jaren prima op. Zelfs paarden die een suikerintolerantie hebben (IR) kun je granen voeren zolang het maar hele granen zijn. Subli heeft ook een goede hele granen mix. Misschien is dat iets om toe te voegen.
manubres schreef:Kwam dit artikel toevallig tegen...opvallende is dat voer als laatste wordt genoemd.
https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... lui/13040/
Ineke2 schreef:Misschien toch het topic eens lezen daar vind je de antwoorden op de vragen die je net stelt.
Roodvos schreef:manubres schreef:Kwam dit artikel toevallig tegen...opvallende is dat voer als laatste wordt genoemd.
https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... lui/13040/
Nou stap 1 (paard is gekeurd), stap 2 (beelden die ik zag was paard mooi op gewicht) en stap 3 (TS heeft gerenommeerde trainer en is zelf ook geen beginner) is in voorzien. Stap 4: KWPN-ers worden in het algemeen gezien als werk- en looplustig. Stap 5: temperatuur hebben we niet in de hand, en TS geeft aan dat dit geen probleem is van eergisteren, dus blijft logischerwijze stap 6, het voer over.
Ik vind het dan weer opvallend dat in dit stuk niets gezegd wordt over stal-management, terwijl TS er hier continu op wordt aangevallen.
TS, in het algemeen is het zo dat 0,5 kg krachtvoer de energie/vitaminen/mineralen levert voor 100 kg paard. Een volwassen KWPN-er van ca. 600 kg zou dus 3 kg krachtvoer mogen/moeten. Nou, dat vind ik ook wel een beetje teveel van het goede. Maar 1 kg per dag is dus zeker niet royaal. En veelal wordt 1 schep gezien als 1 kg, maar afhankelijk van de samenstelling en afmetingen van de brok kan het zomaar zijn dat zo’n schep zwaarder of lichter is dan 1 kg. Daar kun je met een keukenweegschaaltje wel achter komen.
Ik geef naast de brok vaak nog 2 schep zemelen en 0.5 schep luzerne bij. (Zemelen altijd nat voeren, nooit droog!) Zemelen bevatten ijzer en zijn vezelrijk, wat de darmwerking stimuleert. Luzerne is een bron van eiwit. Daar geef ik dan nog een vitaminesupplement bij om het "tekort" van die 1 kg brok aan te vullen. Ik geef deze: https://www.paardendrogist.nl/product/c ... us/100101/
Verder kunnen paarden heel goed overweg met plantaardige olie. Deze levert ook "langzame" energie, dus geen korte piek maar juist voor meer langdurige inspanning. Je zou kunnen overwegen meer vetten (bijv. Omega 369 olie) aan het rantsoen toe te voegen.