Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:45

Sorry maar naar mijn idee heb je dan te weinig verreiking per paard.
Minimaal één voerplek per paard plus één. Dit om lagere rangen ook de mogelijkheid te geven.
Zoveel extra stres geeft dat niet mits voldoende gevoerd.
Ik denk dat er dan gewoon te weinig gevoerd wordt.

Hier ook n paard die dr net boven het losse bult verkiest.
Máár doet er langer ovee. Versmeerd minder.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:11

Ik voer zelf middels een hay bar.. Vind dat ideaal! Kan heel veel in..Geen frustratie en prima houding. Waar ik altijd bang voor ben met slowfeeders is slijtage aan de tanden..Al een aantal keren gezien dat dat het geval was!

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:23

Wendy schreef:
GamblersCup schreef:
Daar wennen ze echt heel snel aan :')

Dus? Waarom is het nodig om ze daar aan te laten wennen? Wat is de meerwaarde?
Het laten wennen geeft toch al aan dat het niet natuurlijk is en dat het stress oplevert? Waarom zou je dat doen?

Als jij moet vragen waarom het goed is om een slowfeeder te gebruiken, moet je eerst maar eens wat meer over paarden te weten komen.

Een berg hooi voor de neus van je paard neer gooien is niet hoe het in de natuur werkt. Steeds kleine hapjes binnen krijgen voor langere tijd wel. In het kort. Om je gebrek aan kennis aan te vullen. Die frustratie is maar heel kort. De meeste paarden hebben die frustratie niet eens.

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:53

Wij hadden op stal een aantal x per jaar vergadering dat je dit soort dingen op kon noemen enz.

En klagen kan ook op een nette manier. Uit jouw post neem ik op dat jij niet de enige bent die vind dat ze te weinig krijgen. Samen sta je sterk

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:04

GamblersCup schreef:
Wendy schreef:

Dus? Waarom is het nodig om ze daar aan te laten wennen? Wat is de meerwaarde?
Het laten wennen geeft toch al aan dat het niet natuurlijk is en dat het stress oplevert? Waarom zou je dat doen?

Als jij moet vragen waarom het goed is om een slowfeeder te gebruiken, moet je eerst maar eens wat meer over paarden te weten komen.

Een berg hooi voor de neus van je paard neer gooien is niet hoe het in de natuur werkt. Steeds kleine hapjes binnen krijgen voor langere tijd wel. In het kort. Om je gebrek aan kennis aan te vullen. Die frustratie is maar heel kort. De meeste paarden hebben die frustratie niet eens.


Misschien moet jij *knip* eens nadenken over het feit dat het überhaupt niet natuurlijk is om een paard hooi te voeren.
Maar dat het wel zo is dat een paard zichzelf leert om te doseren op het moment dat er onbeperkt voedsel aanwezig is.
Op het moment dat een paard zichzelf dat niet leert, kun je altijd nog ingrijpen = aanbod beperken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een slowfeeder, of door simpelweg meerdere keren per dag beperkt hooi aan te bieden.
Een slowfeeder is echt niet voor alle paarden nodig :n
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-01-17 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht aangepast

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:00

Als we zo gaan beginnen, het is sowieso niet natuurlijk de hele paardensport :+
We moeten roeien met de riemen die we hebben en het ene paard is het andere niet en de omstandigheden waarin we ze houden ook niet.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:31

Wendy schreef:
Misschien moet jij *knip* eens nadenken over het feit dat het überhaupt niet natuurlijk is om een paard hooi te voeren.
Maar dat het wel zo is dat een paard zichzelf leert om te doseren op het moment dat er onbeperkt voedsel aanwezig is.
Op het moment dat een paard zichzelf dat niet leert, kun je altijd nog ingrijpen = aanbod beperken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een slowfeeder, of door simpelweg meerdere keren per dag beperkt hooi aan te bieden.
Een slowfeeder is echt niet voor alle paarden nodig :n


Ik zeg nergens dat iedereen een slowfeeder nodig heeft of moet gebruiken. En er zijn meer paarden die NIET stoppen met volvreten dan die het wel doen.
De hele paardensport is onnatuurlijk. Daar hoef ik niet over na te denken. Dit is nou eenmaal wat wij ze aan kunnen bieden naast gemaakte weilanden en daar moeten we het mee doen. Eindeloze steppes met verschillende soorten kruiden, planten en takken waaruit ze zelf een dieet kunnen samenstellen is er nou eenmaal niet. Dus ga niet bijdehand lopen doen hier _O- _O-
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-01-17 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote aangepast en reactie daarop gedeeltelijk verwijderd

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:56

Ik vind een slowfeeder top.
Mijn pony is wat te dik en heeft zo toch 24/7 eten.
Met de voerbeurten zelf krijgt hij een plukje voor het idee.
Ik gaf eerder met vullen een pluk los, maar meneer liet de pluk liggen en begon vrolijk uit zijn slowfeeder te pulken.
Het lijkt een soort grazen als ik hem zie eten, hij eet ook gewoon lager dan borsthoogte.
Hij moest er wel aan wennen en leek zelfs boos, maar nu eet hij dus liever uit zijn net als los van de grond.
Het was hier echt bedoeld om te zorgen dat hij 24/7 eten heeft, en bij voorkeur wat af zou vallen.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:44

Laten we het hier gezellig houden.. het gaat erom dat het paard van ts meer hooi krijgt en niet wat een ander van een slowfeeder vind!!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:27

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om op het onderwerp te reageren (dat ondertussen ook afdwaalt van de hoofdvraag) en niet op de man. Alvast vriendelijk bedankt! Over slowfeeders loopt al een centraal topic, daar kan over dit onderwerp verder gesproken worden. [VSW] [Centraal] Slowfeeders