Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:12

Dan zou ik niet voor ander voer kijken, maar naar een assertiviteitstraining :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:17

Die krijgt ze ook :D Het begint wel bij te trekken inderdaad, en vandaag gaf ze mijn ruin de volle laag toen hij haar bij het hooi wegstuurde. Maar toch. Het is een oud en veel te lief ponietje en soms ben ik gewoon een beetje bezorgd om d'r :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 23:23

Ik geef het door een handje melassevrije luzerne.
Maar dan ook echt een handje.
Hij krijgt 1x per dag een bakje met zijn metazoa en supplementen.
Gok dat het bakje 400 ml inhoud heeft. En er zit hooguit 250 ml in. :+
Waarom mag luzerne niet?
Ik vraag me af of er uberhaupt redenen zijn om te denken dat een minibeetje luzerne kwaad kan.

Zelf voer ik ook haverschilpellets, daar zit 8% suiker/zetmeel in.
Drie ingrediënten, lijnzaad, haverschillen en iets melasse.
Ik meen 3% maar de melasse, er zit minder voedingswaarde in als in hooi is mij verteld.
Maar hier blijven poeders dus niet aan plakken..
Ik zou in jou geval denk ik kiezen voor een handje haverschilpellets en een heel, heel klein beetje luzerne als dat kan.
Mijn pony die overal erg druk van word kan ik er gerust een schep van opvoeren met clickeren, dan merk ik niks aan hem.
En geloof mij dat zegt wat. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:24

Ze krijgt geen luzerne, punt.

Haver krijgt ze al wel. Ik zie de toegevoegde waarde niet om dat op te hogen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:27

Ik geef ook magnesium en vit E, beide in poedervorm.
10 gram magnesium en 6-7 gram vit E.
Ik mix het met grasmix en lijnzaadolie. Dit eet ze goed. En ik heb een eet miep.

Soms doe ik haar vitalbix erdoorheen. Maar dat ligt eraan of ik de paarden voer. Dat wordt verdeeld onderling. En alleen in de avond. Dus als ik er overdag ben alleen het grasmix hapje. Wordt niet plakkerig. Wel als je weinig grasmix gebruikt natuurlijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:31

Okee, ik stel me dus aan. Mijn pony krijgt 8 gram magnesium/vitamine E... sámen. Het lijkt zo veel. Maar jouw paard krijgt dus dubbel zo veel!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:35

Het valt reuze mee! Ik zit nog in opstart. Vandaar hoge dosering. Wil uiteindelijk naar minder.

De elektrolyten krijg ik er veel moeilijker in. Ruikt nogal sterk. Geen idee qua smaak. Niet geproefd.
Dit krijg ik er niet in met grasmix. Hier moet ik een handje muesli voor geven. Maar dit krijgt ze alleen na een zware training waarbij ze veel gezweet heeft. En een week lang voor endurance wedstrijd. Helaas is het 50 gram!! Das wel veel poeder :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 02:02

Prima hoor koper, zo fel hoeft het ook niet?
Maar gewoon interesse, waarom niet? Ik kan er nooit dommer van worden.

Verder vind ik je supplementen niet gek hoor.
Ik voer mijn pony met gauw vitamine E tekort 4 gram, maar hij is verder gewoon gezond en doet het ook niet beter op het dubbele.
Magnesium krijgt hij 5 gram, hij weegt 250 kilo.
Laat je ook niet gek maken met veel poedertjes, als je pony het er goed op doet is er toch niks mis mee?
Mijn pony was erg narrig en best moe de dag na licht werk, niemand zag er wat bijzonders in op stal eigenlijk.
Ik ben als test vitamine E gaan geven, en binnen 3 dagen was het weg.
Daarna meerdere keren geprobeerd te stoppen met rustig afbouwen, maar dan word hij wederom narrig en moe.
De halve dosis, en als hij hard gewerkt heeft de hele dosis.
Magnesium vind hij duidelijk ook prettig, hij ging binnen enkele dagen flink soepeler bewegen, hij liet ineens zijn rug spontaan echt los.

Eerst dacht ik van is dit niet overdreven veel, maar hij doet het gewoon super zo.
Zaterdag was er een therapeut op stal, haar moeder is bekapper en zij was ontzettend entousiast over zijn hoeven.
Daar ging het namelijk even om, ze zegt als het zelfs met ijzer zo hard groeien doe je echt iets heel goed.
Een mooier compliment kun je niet krijgen toch?
Meneer is trouwens gestopt momenteel met likken aan zijn liksteen terwijl hij er eerder dagelijks overduidelijk aan likte, de tanden stonden erin.
Goed teken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 02:08

Op het moment dat letterlijk de gaten in m'n pony vallen ga ik uitzoeken waarom. En als ze zichzelf met magnesium niet meer kapotschuurt dan krijgt ze van mij magnesium. En vitamine E.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 03:56

En hiermee doel je op?
Het komt een over of je het op twee manieren kunt opvatten. :')
Manier 1: pony kan de roetnete krijgen, als de gaten erin vallen ga ik wel eens kijken.
Manier 2: pony schuurde zo dat de gaten erin vielen, en ik heb dus uitgezocht waarom, en ontdekt dat ze zich met magnesium niet stuk schuurt.

Ik ga voor optie 2, optie 1 is niks voor jou.

Overigens had ik vorig jaar ineens een pony met hooikoorts.
Neusnetje hielp niet, reden wist ik maar kon ik even niet veranderen.
Pony was verhuisd naar een totaal andere regio en gewisseld van eigenaar.
Hij ging ook schuren van teveel gras, dus masker om.
Nu krijgt meneer hoestkruiden voor zijn hooikoorts, mensen vonden dat het wel meeviel, nou ik heb gezien hoe hij stond te proesten van de jeuk in zijn neus.
Dan kunnen ze van mij dus de boom in, ik zie dat hij er toch elke dag last van had en dus krijgt hij er wat voor, heel simpel.
Nu gaat het super met hem en kan hij gras eten wat hij wil, maar menigeen had hem gewoon laten bunkeren ondanks dat hij er jeuk van kreeg denk ik.

Dan maar een pietlut, ik vind het prima.
Het is gewoon mijn grote vriend en hij verdient gewoon de juiste zorg en voeding.
Ik krijg geregeld jeuk als ik zie wat mensen soms in een al gevoelig ras stoppen.
Zoals brok met bergen zetmeel en melasse bij rassen als friezen of tinkers, of geen graasmasker omdoen/beperken in gras omdat het zogenaamd zielig is.
Maar ondertussen kijken ze dus wel toe hoe het beest schuurt van verkeerde voeding en teveel en te rijk gras.
Het ergste zijn de reacties bij het binnenkomen op stal als: aaaah hij/zij heeft jeuk, lekker schuren tegen je voerbak, ja daar... Daar... Lekkerrrrr...! :\
En dan is het nog raar ook dat ze niet vooruit te trappen en stijf zijn met een dikke en harde manenkam..
Ja daar kan ik niks mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:08

Koper: is de Alpengrun muesli een optie? Is ook in een kleinere emmer te krijgen zodat je niet meteen met een hele zak zit. Ideaal om te mengen, zit niks in en mijn zeikerd eet het wonderbaarlijk graag :j

Moonfish: ik ben het echt helemaal met je eens. Schuren is gewoon niet goed :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:33

Is die van Agrobs Amanda? Ik wou hun grasbrokken gaan testen in het najaar, als ze nou van beide een proefverpakking hebben is het natuurlijk zinvol om die tegelijk te bestellen. Weet je bij toeval hoe veel er in zo'n emmer zit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:01

Ja die is ook van Agrobs. Er zit 4 kilo in: http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-alpengrun-musli.html
Maar als je contact met hen opneemt, zullen er vast wel proefzakjes zijn.
Die kun je overigens ook bestellen via www.pferdefutter.de. Leveren snel. Je moet wel voor minimaal 10 euro bestellen, willen ze naar Nederland versturen. Voor 50 cent kun je een proefzakje bestellen, en van elk product hebben ze proefzakjes. Is misschien ook nog een optie voor je.
Zo is de Aspero misschien ook wel interessant voor je :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:04

Vier kilo durf ik wel aan :) Een voor ons nieuw product wil ik toch een paar dagen kunnen voeren, met zo'n klein zakje kan dat niet.
Dank je wel voor de tip en informatie :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:07

interessant topic. lees nu een paar pagina's mee en heb voor mijn nieuwe merrie toen meteen vitamine brokjes besteld en zeewier .

en man man wat staat dat beestje toch lekker te glimmen en fit in de weide ! had me er echt nooit zo in verdiept maar kan toch echt zien aan de merrie dat ze dit goed kan gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:08

Zeewier moet je niet structureel voeren. Daar zit jodium in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:11

Met zo'n emmer kun jij wel een maand mee vooruit gok ik. Ik ga er vanuit dat je niet zo heel veel gaat voeren :D
Van een proefzakje zou je 2x kunnen doen. Als je het een week wil proberen is dat misschien toch interessanter. Ik heb dat toen in het begin gedaan om verschillende producten te kunnen proberen of hij het zou eten. Ik durfde 4 kilo niet meteen aan :=
En misschien hebben ze bij rwdh naast de emmer ook nog wel proefzakjes aspero bijvoorbeeld.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:11

vertel ?
ze krijgt van de aanbevolen hoeveelheid maar 2/3 en krijgt het niet iedere dag.
Het is in poedervorm.
kan het dan ook nog kwaad ?
ze hebben geen liksteen op stal

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:29

Dus die agrobs meusli geven jullie bovenop de vitaminenmengelen? of is de agrobs ook een vitaminemengeling? (ik ben even in de war )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:34

Zeewier kun je idd beter als kuur geven, emmertje opvoeren rondom de ruiperiodes of een andere periode dat ze wat extra's nodig hebben maar niet standaard geven.
De jodium kan uiteindelijk te veel worden voor het systeem

The cat, als je de alpengrun bedoeld, dat zijn grassen en andere planten en word hier ook goed gegeten, bovenop eventuele supplementen idd, doordat er geen brokken of granen of >vul maar in< In zit ideaal spul.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-06-16 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:34

The_Cat: Er bovenop. De mijne at de vitaminebrokjes niet zo en ik heb ook wat kruiden en supplementen die er door moeten. Dus toen ben ik gaan zoeken naar iets waar niks in zit, dus enkel en alleen om de smaak zonder dat het energie geeft of aanzet. Puur om te mengen. En zo kwam ik op de Agrobs muesli uit.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:40

Ah, goed om te weten! bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:54

Amanda schreef:
Met zo'n emmer kun jij wel een maand mee vooruit gok ik. Ik ga er vanuit dat je niet zo heel veel gaat voeren :D
Van een proefzakje zou je 2x kunnen doen. Als je het een week wil proberen is dat misschien toch interessanter. Ik heb dat toen in het begin gedaan om verschillende producten te kunnen proberen of hij het zou eten. Ik durfde 4 kilo niet meteen aan :=
En misschien hebben ze bij rwdh naast de emmer ook nog wel proefzakjes aspero bijvoorbeeld.

Een handje per keer. Twee per dag dus. Gaat wel even duren voordat ze zo'n emmer leeg heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:57

Die agrobs spreekt mij ook aan maar zo moeilijk te krijgen... Wel online natuurlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:29

Ik koop het via de importeur (René wielens) of via pferdefutter.com
Meeste wat ik voer of gevoerd heb is slecht te krijgen...
Als ik makkelijk verkrijgbaar voer wil strand ik op pavo, subli, havens of mijten vrees ik