Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 11:38

Dit soort tafereeltjes dus. Twee distels tegelijk kan prima. Vreetzak.

Afbeelding

Bliksem zo op de foto kan ik niet goed zien wat voor gewassen je hebt staan. Heb je een foto van dichterbij?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:40

Vorige paardjes van mij trokken hun lippen zo ver mogelijk weg, dus dan heb je alleen nog het prikken op de tong (ze graasden distel!)

Kasmir

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:26

Zo ziet het er bij ons dus ook uit :') en inderdaad de oudere merrie gaat er wel van kwijlen dus vind het zo bijzonder dat ze die gewoon wel wegstouwen :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:27

Het zal wel ontzéttend lekker zijn :))

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:58

Vandaag de eerste dag Gluco Balance gevoerd maar ze at het erg twijfelachtig op :') Had 1 handje muesli nat gemaakt en daar een schepje gluco balance doorheen gedaan, voor vanavond heb ik haar metazoa gewoon tot slobber nat gemaakt en ook daar een schepje doorheen. Hopelijk blijft ze het op eten want het ging niet echt van harte x).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 22:47

Meen je dat? Mijn ruin vond het goed te hachelen. Misschien een kwestie van gewenning?

Wat ben ik ineens blij dat die van mij goed kurkuma lusten. Je kunt echt van alles in die pasta verstoppen. Ik fop mijn merrie al ruim een week, ze weet helemaal niet dat ze anijs eet.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:50

Metazoa heeft ze ook een ruim een maand alleen in slobber-substantie gegeten, pas daarna is ze ook gewoon de brokjes gaan eten :') Hopelijk is het inderdaad een kwestie van gewenning :j. Hoop vooral ook dat ze wat 'zachter' wordt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:37

Koper, waarom geef je anijs ? Voor de maag en/of darmen ?
Iemand hier toevallig belangstelling voor Healthy herbs vitaal mix ? Dat is een natuurlijk vitaminen en mineralen supplement.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 10:41

Anijs geef ik tegen het hoesten. Of het ook daadwerkelijk werkt: geen idee. Ik heb haar in elk geval niet meer horen hoesten. Ze heeft zo'n stof/warmtehoestje: bij droog, warm weer is het natuurlijk stoffiger, en heeft ze wat meer moeite met ademhalen. Pony is 25 en kan haar warmte wat lastiger kwijt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:41

Super interessant topic. Ik heb 6 pony's, grootste is 112 cm. 4 hengsten en 2 ruinen. 2 hengsten en 2 ruinen lopen voor de wagen. Daarvan heb ik 1 hengst en 1 ruin die aangespannen in de sport lopen en de andere 2 lopen recreatief voor de wagen. Mijn sportruin heeft helaas zomereczeem (las hier dingen over kurkuma wat erg interessant is). Dit is het 3e seizoen dat hij het vertoond en het lijkt elk jaar iets erger te worden. Hij staat met een eczeemdeken op en omdat ik morgen wedstrijd heb de hele week 's nachts in de paddock met hooi. Omdat mijn sporthengst morgen ook mee moet staat hij ook 's nachts in de paddock met hooi.

De rest staat dag en nacht op het gras en krijgt geen krachtvoer bij. Eerder voerde ik elke dag maar aangezien ze al dik waren en niet of niet genoeg deden ben ik hiermee gestopt. Af en toe krijgen ze wat brood of wortels.
De sportpony's krijgen elke avond een kwart schepje Equifyt Competition/Sport +. Ik voer geen supplementen bij hoewel ik de eczemer op Prednisolon heb als de jeuk heel erg wordt.Het is niet ideaal en daarom sta ik meer dan open voor alternatieven. Voor een eczemer is het geen hele erge maar hij heeft overduidelijk jeuk en dikke bobbels op zn hals. Hij heeft wel eens een klein wondje maar schuurt zich niet tot bloedens toe.

Mijn weiland is niet heel groot en daarom doe ik aan strookbegrazing. Ook omdat ik denk dat mijn pony's zich doodeten als ze in een keer grote stukken gras tot hun beschikking hebben. Ze krijgen 2x per dag iets meer dan een meter (want ze eten ook iets onder het draad door) x 15 meter. Als ik ze 's avonds laat voer krijgen ze aan het einde van de middag nog een kleiner strookje erbij.

Mijn weiland is lang "verwaarloosd" geweest dus heeft het onkruid veel kans gehad om te groeien. Sinds enkele jaren ben ik bezig om onkruid weg te spuiten en te bemesten met kunstmest. Normaal haalde ik de mest weg, nu sleep ik het over het land. Eerder had ik stukken waar de brandnetels en zuring zo hoog stonden dat ik erin kon staan en je mij niet meer zag. Nu staat op sommige plekken nog zuring en aan de slootranden brandnetels maar niet meer zoals voorheen. Ik heb een enorme verscheidenheid aan grassen, kruiden en onkruid. Dingen die ik herken zijn brandnetels, paardenbloemen, distels, boterbloemen, madeliefjes, klaver, kamille en munt. Van de grassen herken ik eigenlijk niets. Ik zou het heel fijn vinden als jullie zouden kunnen helpen ze te identificeren.

Afbeelding
Grassen

Afbeelding
Hier herken ik rechts dus alleen de munt en de kamille

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:44

Koper, ben je de meidoornkruiden al aan het proberen ivm dat sneller ademhalen met warm weer ? En zweet ze wel goed ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 11:53

Sappos de derde van links is denk ik italiaans raaigras. De derde van rechts is kropaar. Ongeveer in het midden, die beetje paarsige, is denk ik roodzwenk. Over de grassen heb ik het dan nu he.
Voor jouw maat pony vind ik 30 vierkante meter gras (2x per dag 1 x 15 meter lees ik) er bij vrij veel. Ik denk dat ze niet van het krachtvoer maar van het gras dik worden. Maar jij kent ze natuurlijk zelf het beste.
Maris schreef:
Koper, ben je de meidoornkruiden al aan het proberen ivm dat sneller ademhalen met warm weer ? En zweet ze wel goed ?

Ja! Met de meidoorn ben ik ongeveer tegelijk met anijs en extra zout begonnen. De meeste meidoorntakjes mik ik 's ochtends in de inloopstal (ik knip ze onderweg naar stal, ze zijn dus supervers) maar mijn merrie staat als ik 's ochtends bij stal aankom meestal hinnikend bij het hek, of ze draaft er gauw naartoe. En dan krijgt ze er één of twee in haar mik. Wie de rest van de takjes opeet weet ik niet, ze heeft er wel meer interesse in dan mijn ruin. Zweten doet ze nauwelijks, ze voert ook nauwelijks iets uit. Tussen haar benen en op haar hoofd zweet ze wel met warm weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 09:52

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:55

Onze weide is op t moment helemaal niets meer oa door de droogte..
We zijn dus hooi/voordroog aan t bijvoeren.. nu laten we altijd zo'n grote ronde baal komen maar die gaat echt idioot snel op (of verbeeld ik me dat maar?).. ik heb nu 2 paarden, 2 eponys en n shet staan.. ik doe nu n 1.5 week met zo'n grote baal.. dat is n 35 kilo per dag en k heb nog t idee dat ze eigenlijk wat meer nodig hebben.. vinden jullie dit ook zoveel of valt het eigenlijk best mee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:12

Als er minimaal gras staat vind ik 35 kg per dag voor 4 grotes en 1 kleintje niet overdreven veel... helemaal niet zelfs
Hier vreten ze met 4 d maatjes en een A Meer weg(volle wei en hooi tot hun beschikking)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:39

Je voert dus 2 paarden (600kg?), 2 e-pony's (550kg?) en een shet (200kg).

Dat betekent dat je 2500kg paard op je weide hebt staan. Met 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer zit je dus aan 25kg droge stof, dat is (x1.2 i.v.m. vochtgehalte) 30kg hooi of (x1.5) 37.5kg voordroog.

Ik vind het dus weinig. Ik zou minimaal de helft meer bijvoeren als ze eigenlijk geen gras meer hebben. 1% lw ds ruwvoer is voor paarden die heel snel veel te dik worden, het is het absolute minimum dat je moet voeren om de darmwerking correct te houden. De advieshoeveelheid is 1.5% lw ds ruwvoer, dus 25*1.5*1.5= 55-60kg voordroog of 45kg hooi.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:19

Die 35 is een schatting.. ik weet niet precies hoe zwaar die grote baal is maar we doen er n 10 dagen mee ;)
Shet is ook minder zwaar.. maar iig bedankt voor de berekening! Dan weet ik dat het dus echt niet overdreven is.. we hadden eerst alleen de shet en de haflinger dus was gewend dat zo'n baal lang meeging.. en nu ging t zo snel haha maar het is dus best redelijk wat ze krijgen en meer geven is zelfs niet overdreven :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:35

Ik vind het nog vrij lang . Toevallig heb ik net in 1 week 3 paardjes (ca 500 kg) 1 rondbaal (1,2 m hoogte) droge voordroog gegeven. En veel langer moet je er ook niet mee doen ivm schimmelvorming met deze temperaturen (normaal Is een week ook aan de lange kant )

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:45

Schimmel heb ik gelukkig echt geen last van! Baal is nu op en heb m de 3e gekregen dus 10 dagen was ook te optimistisch gedacht :+
Denk dat ik dan mss toch stiekem meer dan 35 kilo per dag voer..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:06

We hadden het even terug over mariadistel. Dat is deze toch?Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:24

Volgens mij is dit akkerdistel ?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:26

Iemand hier die veendrenkstof voert ??

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:50

Dat is geen mariadistel, maar speerdistel. Dus ook geen akkerdistel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:10

Eetbaar voor paarden?
Ze eten ze overigens niet. Brandnetels ook niet. Beiden staan aan de rand van de paddocks.
In de wei die nu dicht is heb ik ook weer van alles ontdekt. Dit stuk is al eens kaalgegraasd en groeit nu weer lang. Eens kijken of ik dat op de foto kan zetten.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:03

Als je een foto maakt, is het voor mij het handigst als je de plant in z'n geheel op de foto zet, maar ook close-ups van een heel blad en van een bloem. ;)