Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnkeVivaldi

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:18

Ik geef magnesiumoxide nu een paar weken 2 eetlepels per dag, maar merk eigenlijk niet gek veel verschil?! Of moet ik meer geven? Is wel een groot paard..

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:33

2eetlepels is te weinig. Je moet op ongeveer 50 Gr. Zitten bij een groot paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:50

Ik voer sinds kort ook magnesium aan onze druktemaker. Hij zit gewoon heel goed in zijn fel, waardoor alles leuk en druk en interessant en oeh en ah is. Hopelijk maakt de magnesium hem weer wat 'stabieler'. We hebben nu een vrij dure pot gekocht, ik denk wel dat het oxidant is, maar als het aan slaat wil ik ook mijn merrie gaan voeren en dan is zo'n zak wel interessant. Hoeverre verschilt gries van oxidant?

En hoe voeren jullie het? Ik gooide het de eerste dag met wat water en wat muesli, maar de magnesium blijft wat op het water hangen. En gister door de muesli was het één keer blazen en heel het hoofd van paardlief wit :P
Ben wat huiverig voor suikers (dus ook geen plakmuesli), maar helpt honing echt met voeren? Of wat appelmoes?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 15:56

Ik roer het door de muesli heen, zit al iets plakkerigs aan waardoor het wel blijft zitten. Is gewoon muesli zonder suiker.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:01

AnkeVivaldi schreef:
Ik geef magnesiumoxide nu een paar weken 2 eetlepels per dag, maar merk eigenlijk niet gek veel verschil?! Of moet ik meer geven? Is wel een groot paard..

heeft jouw paard een tekort?
heb je bloedonderzoek gedaan?

mijn paard heeft te kort en vult dat zelf ook niet aan, hij staat al 2 jaar op extra magnesium
ik geef Magnesium Gries en hij krijgt nu een halve eetlepel als onderhoud

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:09

Edhunter schreef:
2eetlepels is te weinig. Je moet op ongeveer 50 Gr. Zitten bij een groot paard.

nou euh, das wel erg veel ! Ik geef in ieder geval niet zoveel hoor.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:28

Heb hele topic gelezen en heb een vraagje. Zoals ik soms lees hebben sommige echt een stress gevoelige paard.....ik heb een tinker die ik dik 3 kwart jaar op care4life heb gehad maar aan de hand enz niks mee aan de hand, alleen op buitenritten soms relaxt en zo ineens waar ie normaal wel van zal kijken en snuiven nu proberen te vluchten. Ook veel kijkeriger enz. Voelde niet goed. (Ben geen held)
Staat nu dik maand weer op nature's best en laatst een buitenrit gedaan, ging goed. Reageerde weer zoals vroeger, in iedergeval veel minder.
Kwamen stalgenootje tegen die aa de wandel was en poosje mee staan praten. Sjakie gewoon gras eten en lekker relaxt, totdat er een fries aankwam. Compleet over de zeik en wilde er achteraan. Man van stalgenoot hem vast gehouden, maar werd gewoon boos en kwam omhoog en schudden met hoofd.....dit nog nooit gedaan. Daarna op rit zelf was ie weer kalm.
Nu van de week stond de ladder naar beneden en haal hem uit zijn stal, lader staat voor hem en snuiven....ok doet ie weleens omdat er iets anders is vind ie het soms spannend maar zo uit niks draaide hij op zijn achterbenen en was vertrokken de rijbak in.

Heb al magnesium besteld (met dank aan de code :D ) maar denken jullie dat hij hier wel weer rustiger van kan worden?
Her zijn soms momenten heel vaak is ie ook gewoon braaf..... Niet zoals sommige hier beschrijven dat ze bij aanraking enz al in de stress zitten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:27

Ik voer 20 gram magnesiumoxide per dag (alleen als ik er die dag ben) en dit voer ik met een klein beetje slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:39

Ik weet het eerlijk gezegd niet , tinkersjakie, weet alleen dat die van mij niet meer te handhaven was , zo heftig en snel verloor ze zichzelf in haar stress, die ziet toch al altijd alles 10x eerder dan ik , maar toen ze een tekort had, zag ze echt spoken, zo erg was het...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:50

Ohjajoh6 ja daarom twijfel ik nu ook wel weer omdat hij niet zo erg is als sommige zeggen maar hij is niet zichzelf als wat ie altijd was. Was wel kijkeriger en snuiverig maar is nu wel erger. Nou ja heb besteld en ga het gewoon proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:35

Nu zit ik er nog eens even over na te denken; bij mijn grote paard een kwpn tuigpaard, is het jaren geleden dmv bloedonderzoek vastgesteld dat ze magnesiumtekort had en nu kan ze altijd wel een hete kikker zijn en viel dus eigenlijk steeds pas op bij mij, als het echt uit de hand liep, qua stress zeg maar (ik zeg altijd maar dat ze winterdepressie heeft, omdat ze er dus vaker last van heeft gehad) .
Maar bij mijn koele kikkertje, mijn shet is het meer gegaan op de manier die jij beschrijft; (was niet per definitie een magnesiumtekort, er is eigenlijk iets anders aan de hand bij haar) maar die was nou echt nooit gestresst, uber koudbloedje als dat het ook is, maar door haar eigen ziekte vertoonde ze dus af en toe ineens hevige stress, om dan ook heel heftig te reageren, wat ik dus echt niet gewend was van haar... Krijgt nu dus ook dagelijkse onderhoudsdosis magnesium, tezamen met haar andere medicijn en ik kan niet zeggen of wat nu precies wat doet eigenlijk bij haar (ben er tegelijk mee begonnen namelijk), maar het werkt wel en baad het niet, schaden doet het ook niet...

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen met dit lange verhaal, is dat misschien de wat hoger in het bloed staande paarden, die toch al van nature nerveuzer zijn, het bij tekorten evenredig erger word en het bij de koudbloeden, die dus koeler in het koppie zijn, het bij tekorten ineens opvalt, omdat het zo anders is dan hun normale gedrag?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:44

Dank je voor je uitleg maar je hebt wel gelijk.
Je omschrijft het zoals ik het ook voel en nu je zegt over je shet.... Heb zelf ook een shet die heel braaf is maar vorig jaar bezi geweest met beleren maar kan dan snel over de zeik raken, zeg maar. En stressig gaan doen. Ook enorm flippen als ie zeg maar het lamoen tegen zich aan voelt.... Dit niet gelijk gedaan hoor ;) hele winter bezig geweest met wandelen in tuig, daarna met twee bezemstelen (zonder borstels) in de lichtogen die iemand vast hield maar blijft dat doodeng vinden er reageert dan ook enorm. Misschien hem ook wat geven.... Hoeveel geef jij aan je shet? En hoe groot is ie? Weet niet zo goed hoe zwaar ik hem moet gokken.
Is maar 90 cm maar wel breed typje zeg maar dus geen lux modelletje..... En veel te dik :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:53

eehhh... ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jijzelf en ik kan helemaal niet goed schatten eigenlijk...die van mij is 1.04 en ik vind te dik (maar ze heeft alweer!! een dikke vacht) ik ben van 200 kg uitgegaan en toen de berekening er op los gegooid die hier in dit topic staat... de dagelijkse onderhoudsdosis is daar dus de helft van en ik heb het eerste keer uitgewogen, gekeken hoeveel lepels dat was en nu dus door 2 gedeeld, ik ben eerlijk gezegd niet zon pietje precies, aan afgestreken lepels doe ik niet, als je begrijpt wat ik bedoel... :o

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:51

mocht er iemand interesse hebben in bijna een volle zak van die bb magnesium? [omgeving breda] mijn kieskeurige eter laat haar voer staan :+

bimarulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:17

Ik geef mijn paardje altijd Equitopforte (magnesium) werkt perfect! *\o/*

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:07

Crazymel schreef:
mocht er iemand interesse hebben in bijna een volle zak van die bb magnesium? [omgeving breda] mijn kieskeurige eter laat haar voer staan :+

daar ben ik dus ook bang voor.....
ik geef nu magnesium van superhorse ( concentration impulse)
maar het is best aan de prijs... daarom ben ik aan het kijken of er iets is wat net zogoed werkt en vooral.. ze moet het wel opeten

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:53

Hier ook een kieskauwer. Ik voer wiesencobs, die moeten geweekt worden dus dat doe ik nu maar met roosvicee, dan eet ze het wel!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:34

Nou vandaag de zak gekregen, dus net nog even naar de berekening gekeken en hem iets meer dan 20 gram gegeven. Heb een oud schepje van een supplement en dat waren dan twee schepjes iets meer dan 20 gram. Nou tussen onderhoud en werk in. Dus dacht prima.
Nu kom ik thuis en kijk nog eens op de zak en staat er 90% :o dus heb hem gelijk teveel gegeven hahahaha
Maar heb ik het dan nu wel goed, hij is denk ik tegen de 550 kilo x 0,019 =10,45 x 0,90 = 9,4 gram.
In me schepje ging 12 tot 15 gram. Wisselde elke keer wat bij het wegen. Dus dan zal ik hem maar 1 schepje te hoeven geven. Klopt dit nu of ben ik nu in de war :=
Heb dit aan me shet gegeven :oo nou ja zal voor een keer toch niet erg zijn.
Volgens mijn berekening zal de shet maar dan 3,40 nodig hebben dus een kwart schepje

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:37

Zijn hier ook mensen waarvan het paard wat 'matter'/duffer werd van de magnesium?
De mijne lijkt de afgelopen twee dagen wat rustiger en we zijn sinds een aantal dagen begonnen met magnesium.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:58

Van magnesium kunnen ze idd een stuk rustiger van worden.
magnesium word gegeven aan paarden/pony's die nerveus/ druk zijn.
Het is ook goed voor de spieren van een paard.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:04

Even een vraagje.
Ik woon in Belgie en wij hebben hier geen welkoop. Zijn er hier bokkers die magnesium hebben gekocht bij de AVEVE. Zoja: op wat voor zak moet ik letten?
Voor de bokkers die magnesiumgries geven van de welkoop, dat is dus werkelijk magnesium voor koeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:24

Ja dat klopt helemaal Quinta, dat van de koeien. Nu weet ik niet hoever je van de grens afzit , maar wellicht is het rendabel om naar een boerenbond of welkoop te rijden in NL?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:27

ik woon op 7km van Budel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:43

Geen idee waar dat ligt, maar als het NL is, zou ik googlen op boerenbond/welkoop en kijken of er een vestiging in de buurt zit? ik moet er zelf ook een 10 km voor om, de benzinekosten wegen echt niet op tegenover het verschrikkelijk grote prijsverschil...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:54

tinkersjakie schreef:
Nou vandaag de zak gekregen, dus net nog even naar de berekening gekeken en hem iets meer dan 20 gram gegeven. Heb een oud schepje van een supplement en dat waren dan twee schepjes iets meer dan 20 gram. Nou tussen onderhoud en werk in. Dus dacht prima.
Nu kom ik thuis en kijk nog eens op de zak en staat er 90% :o dus heb hem gelijk teveel gegeven hahahaha
Maar heb ik het dan nu wel goed, hij is denk ik tegen de 550 kilo x 0,019 =10,45 x 0,90 = 9,4 gram.
In me schepje ging 12 tot 15 gram. Wisselde elke keer wat bij het wegen. Dus dan zal ik hem maar 1 schepje te hoeven geven. Klopt dit nu of ben ik nu in de war :=
Heb dit aan me shet gegeven :oo nou ja zal voor een keer toch niet erg zijn.
Volgens mijn berekening zal de shet maar dan 3,40 nodig hebben dus een kwart schepje

Op mijn zak staat ook 90%, maar als je verder kijkt staat er ergens 54% magnesium oid, geen idee waar die 90% voor staat }:0