[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:54

ik ben ook wel benieuwd of mijn paardje goed op gewicht is :D
Afbeelding

dit is een foto van een tijdje geleden maar zo is hij nu nog.
misschien heeft hij nu nog iets meer spier gekregen

nou ik ben benieuwd haha :o

Airborn

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:18

Hmmm, mehorsrex: Ribben netjes(2,5), schouder netjes(2,5-3), kont zo te zien ook heel netjes(3), hals netjes(2,5-3), ik ga voor een 2,5-3. Ik vind dit een hele mooie conditie! Precies goed!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:24

nieuwe foto van mijn paard

Afbeelding

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:37

Ik ga het zeker even uit proberen bij mijn ruin morgen!
Maar op het filmpje gaat het vooral om voelen, dan is beoordelen van een foto toch niet zo heel erg nuttig?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:27

@ original, inderdaad. degenen die de foto's proberen te beoordelen zetten dat er ook (bijna) elke keer bij. je kunt niet uitgaan van een beoordeling van een foto. sommigen zijn echter overduidelijk te dik/ te zwaar. sowieso kan het wel handig zijn, zodat meer mensen zich bewust worden van waarop te letten.

@ mehorserex, ik ga hier helemaal met airborn mee, prachtige conditie!

@ SharonIndezz, ook netjes. leuk ook ter vergelijking met het paard erboven, daar zie je duidelijk dat die veel flinker bespierd is. zou je bij de jouwe meer spier erbij denken kom je op ongeveer hetzelfde uit qua vetscore verwacht ik. wel is jouw paard een ander type qua bouw, moet je dan even doorheen kijken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:48

mijn paard is een halve tuiger.. zal ook veel schelen :-)

Verder is ze pas 3 maand onder het zadel dus spiertjes moeten we nog kweken haha

Bedankt!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:58

Nogmaals Gamble hij is nog geen maand bij mij, maar misschien is een een klein beetje verandering. :+

tweede dag bij mij
Afbeelding

vandaag
Afbeelding
Afbeelding

't zal vast maar een klein verschil zijn, maar misschien is het toch veranderd. :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:03

het buikje is in ieder geval minder hangerig. voor de rest oogt hij wel gladder maar dat kan ook vacht zijn. hij is nog flink in de groei, dus als je 'm nu op dieet hebt is het verder een kwestie van geduld. het lichaam gaat die vetreserves vanzelf wel aanspreken!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:53

Zal vandaag weer is wat foto's van mijn haffies maken.
De jaarlinger vind ik iets afgevallen, krijgt nu minder kuilgras omdat er ook gras doorkomt.
En de grote merrie vind ik ook heeel wat kg's afgevallen en spieren zijn goed aan het ontwikkelen. Zadel lag zelfs niet meer goed(eind december aan laten meten) door de kg's die ze kwijt is en spieren die ze heeft ontwikekld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:40

Wat een leuke paarden zie ik hier langs komen. Wat ik ervan zie weten de meeste mensen hun paard aardig op het getal te schatten wat ik ze zelf ook zou geven. Zal de mijne ook eens plaatsen, helaas alleen foto's met mobiel, maar ik denk dat ze wel oké te beoordelen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste is wat oncharmant (stond nogal dichtbij/groothoekig, daardoor lijkt 'ie echt een mega hoofd te hebben), maar weergeeft hem wel aardig van voren. Kan wel kijken of ik binnenkort wat betere foto's kan maken als daar interesse in is.

Persoonlijk geef ik hem voor zijn voorhand een 2,5, voor zijn middenhand 3,5 a 4 en voor zijn achterhand een 3. Vooral zijn hals mag nog wat meer bespiering op komen, zijn schouder en kont ontwikkelen zich mooi. Zijn ribben zijn voelbaar maar niet/nauwelijks zichtbaar. Hij heeft een beetje een buik, maar is wel smalgebouwd. Wat vinden jullie? Het is overigens half Hackney, half Gelders.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:05

Afbeelding

Ik denk wel een drietje?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:57

Laatste twee allebei mooi op gewicht vind ik. Beiden geen enkel teken van ruwvoerbuik.
Vraag me af hoe zoiets gaat. Zijn dit allebei stalpaarden? Is het een kwestie van training? Hoe werkt zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:24

Safiera: Geen idee eigenlijk. Dit is ons vierde paard op dezelfde stal. Nummer 1 en 3 hadden wel een ruwvoerbuik, nummer 2 totaal niet en nummer 4 ook niet echt. Nummer 1 was een Arabiertje, 2 een Volbloed, 3 een PRE en nu deze kruising.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 06:53

Mijne is absoluut geen stal paard, staat eigenlijk altijd buiten en krijgt ook nog een onbeperkt ruwvoer s nachts op stal. Denk dat t ook te maken heeft met aanleg. Ze werd hier wel dagelijks flink getraind. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:29

training van de buikspieren speelt sowieso een grote rol. verder is het een stukje aanleg, maar heeft ook te maken met wat ze precies krijgen. veel paarden krijgen bijvoorbeeld eerder een buik van kuil dan van hooi. bij paarden met een snelle, sterke darmwerking passeert het voedsel sneller waardoor de buik ook minder 'volloopt', als het ware.
vreetpaarden en rassen die sowieso aanleg hebben om dik te worden hebben over het algemeen ook snel(ler) een ruwvoerbuik, evenals de meeste ponyrassen.
als een paard op jongere leeftijd altijd een plofbuik heeft gehad is het ook lastiger deze weer mooi in model te krijgen overigens. het hele model van het lichaam verandert dan.

beide laatste twee paarden krijgen van mij een 2/3, de hackney kruising mag inderdaad wat meer hals krijgen maar dat zit 'm meer in de bespiering. de zwartbruine oogt wat 'dikker', sowieso lijkt een paard op een bewegingsfoto altijd slanker dan ie is. van die zou een standfoto van opzij geen overbodige luxe zijn voor dit topic. beiden zien er keurig uit!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:43

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijne vinden, ze is sinds juni van mij en ze was toen erg mager en zonder bespiering (was sowieso onbeleerd en kwam van grote handelstal uit Duitsland). Dit is haar dus nu.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:56

merrieveulen schreef:
de hackney kruising mag inderdaad wat meer hals krijgen maar dat zit 'm meer in de bespiering.

Klopt helemaal! Heeft geen vetjes op z'n nekkie, dus wát er zit is spier, maar dat mag zich nog wat meer ontwikkelen. Heeft er ook alles mee te maken dat 'ie zich als "echte tuiger" nog een beetje opkropt in z'n hals/het nog lastig vindt voorwaarts neerwaarts te gaan. Maar dat komt wel, het is een leergierig en werkwillig ding :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:26

ik moet zeggen... ik heb zelf ook valsgespeeld daarmee. mijn pony had ook altijd een enorme stoknek, zat gewoon niks op, rug idem. hij had toen wat problemen met zijn knie en heeft toen twee keer een goudkuur gehad, icm voer een beetje opgeschroefd (door die goudkuur verbranden ze nl een stuk harder), en daarmee heeft hij wel meer een kap gekregen, ziet er wel beter uit.
maar goed, bij de mijne had het dus wel een medische reden uiteindelijk, maar die kap was wel een aangename bijwerking haha!

@ superlise, een flinke geef ik die wel. zo te zien is het sowieso niet een erg hoekig/ bottig paard qua bouw, dus ze zal ook eerder 'vet' aandoen dan een paard dat dat wel is. staartaanzet, en de stukken voor en achter de schouder vind ik aardig fors. niet verkeerd, je paard is echt niet 'vet', maar voor het optimale kan het geen kwaad om een beetje op te letten. ik ken een paard met precies die bouw en dat type (is een slag donkerder anders kon ze het nog zijn ook, haha!), die heeft het ook heel snel dat ze erg vet lijkt. wel heeft zij ook meer aanleg om werkelijk dik te worden dan de meeste warmbloeden.

wel vind ik dus wel dat je naar het geheel moet kijken. mijn eigen pony heeft flinke pockets achter zijn schouder, op de ribben ook flink wat, maar dan is hij voor de schouder en bovenop (m.n. hals en rug) nét gevuld genoeg. je moet dus echt naar het geheel kijken, en dan liever een wat (te) volle schouder dan een (te) schrale rug. ik kreeg van de DA op mijn kop omdat ik 'm op dieet had. ik vond de ribben te vet, hij de rug te mager. na enige uitleg van beide kanten kwamen we tot de conclusie dat de rug het voordeel van de twijfel moest krijgen, vooral ivm zijn slappe knie.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:44

Interessant onderwerp, ik ben ook wel benieuwd, want vraag me af (in tegenstelling tot de meesten hier) of moijn 3-jarige (sinds gisteren!) niet te dun is voor zn leeftijd... Iemand verstand van (franse) dravers?

Ik heb geen recente foto's, dus upload 3 oudere foto's en zeg erbij dat hij niets is aangekomen en misschien juist wat is afgevallen deze winter. Even de feiten: hij staat met een 19-jarige merrie het hele jaar op een wei van minstens 3 hectares voor hun alleen. In de wintermaanden krijgen ze onbeperkt hooi in hun schuilstal. Ze worden geen biks bijgevoerd. Ik ben nog niet begonnen met zijn training, dus niet gelongeerd of zadel erop, wel aan het halster meegenomen om te wandelen, maar that's it qua 'sport'.

Hier de foto's (niet de mijne en helaas niet super duidelijk, maar wacht op mn verjaardagskado voor een fototoestel sinds de vorige is overleden, dus kan al tijden zelf geen foto's maken):

Afbeelding

deze is al oud, van Oktober 2010, toen was hij dus 1 jaar en 7 maanden.

en deze:

Afbeelding

Afbeelding

deze zijn van juli vorig jaar, dus op 2-jarige leeftijd.

Ik had gedacht dat hij in zijn 2e tot 3e jaar wat meer zou uitgroeien, dus minder een kippeborst, stevigere nek en billen en wat meer vet op de botten, maar hij is geen spat veranderd ivg tot de foto's die ik bijgesloten heb.

Toch maar aan bijvoeren beginnen? En hoeveel in dat geval denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:05

Hoewel ik z'n nek erg iel vind, vind ik hem niet per se te mager. Ik heb het idee dat er eerder spier dan vet mist... Geen spier is natuurlijk niet gek op die leeftijd, maar ik vind het persoonlijk wel een gek idee om vet te gaan kweken om een gebrek aan spier te "verdoezelen"...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:12

@ merrieveulen, dat klopt ja dat ze vrij rond gebouwd. Haar bespiering loopt ook heel rond in haar nek enzo als je voelt. Daardoor vind ik het zelf vrij moeilijk te zien, want dan lijkt ze vettig terwijl ze qua vet denk ik op dit moment nog goed zit voor een sportpaard máár de zomer komt eraan en toen ze vorige zomer naar NL kwam was ze brood mager dus ik neem aan dat ze toen de zomer op stal heeft doorgebracht en ze nu dus wel eens echt fatsig kan gaan worden! Ze staat nu ook overdag buiten maar nu zit er toch minder in het gras dan straks, dus ik ga haar zeker goed in de gaten houden :)

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:25

hmm, misschien is het dan toch alleen een kwestie van zijn spieren.. Ik ga binnenkort zachtjes aan beginnen hem wat te trainen, maar zat me een beetje zorgen te maken omdat ik bang was dat hij te mager is. Vooral rond zijn nek (die idd erg iel is) en zijn schoft en ruggegraat is hij alleen maar bot, ik zou op het moment bijvoorbeeld niet eens weten wat voor zadel erop zou passen. Je ziet t misschien niet zo op de foto, maar zijn ruggegraat ligt er bovenop, je kunt het duidelijk voelen. Zou dat idd alleen een spierenkwestie zijn?

Hij staat wel de hele dag op het land, maar zijn maatje is niet meer de jongste en doet het redelijk rustig aan, alleen ik had gedacht dat hij wel al meer spieren gekweekt zou hebben, want zelfs voor een ongetraind paard vind ik hem iel. Ik moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met veulens en zeer jonge paarden, ik had altijd al getrainde paarden, die dus al goed gevuld waren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:31

@ just joos, lees mijn posts even terug. mijn paard Faram en pony Zned zijn allebei ook zo (geweest). Zned is pas sinds een jaar (is net zes geworden) model en massa aan het krijgen. zijn ruggegraat lag er ook altijd bovenop, ook een kippenekje etc., alleen wel enige vetopslag op schouders en ribben.

hij is nu meer in training gekomen, en daarop is het voer ook aangepast. een paard dat niets doet heeft ook niets nodig, even kort door de bocht. als je er spieren op wilt trainen moet je zorgen dat hij de bouwstoffen daarvoor uit zijn voer kan halen.
nu gaan bijvoeren, zonder dat er in zijn arbeid significant iets verandert, is het verdoezelen van zijn schrale bovenlijn. hij zal meer gevuld worden en prettiger ogen voor wat wij mensen graag zien, maar hij heeft er eigenlijk niets aan, behalve ballast.

daarbij zit het dit paardje ook wel een beetje in zijn genen. een hoop dravers blijven hun leven erg ielig, sommigen zien er steeds uit als een tweejarige, als je begrijpt wat ik bedoel. aan de andere kant zijn er ook genoeg met een imponerend front en forse hals hoor, daar niet van, maar ik bedoel meer te zeggen dat ik 'm in ieder geval niet te mager vind. als je toch twijfelt zou je een keer bloedonderzoek kunnen laten doen, om te checken of hij iets tekort komt voor spieropbouw. al met al, als ik je verhaal zo lees, denk ik dat het 'm echt zit in zijn leefstijl, leeftijd, weinig training etc.
persoonlijk zie ik een jong paard liever zo dan rond en vol hoor, deze heeft ruimte in de botten haha!

nogmaals, de mijne waren ook zo en die zijn ook goed terecht gekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:33

Afbeelding
Afbeelding

Mevrouw gaat hoog scoren denk ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:46

Nouks: Ik geef hem een magere 3! (2,7). Mooi gebouwd, niet te dik niet te dun. Gewoon mooi in mijn ogen :j
Quir: Ziet er ook erg mooi uit, mooi slank gebouwd. 2,5 denk ik.
Superlise: Tussen 3 en 3,5 denk ik, mooi paard, ietsje slanker zou mogen (wat vettig bij hals en schouder)
justjoos: Ik zie gewoon een slank jong paard, die wat bespiering mist! Ik weet alleen niet hoe het zit met het bijvoeren van paarden. Het lijkt mij dat enkel hooi en gras erg weinig is voor een opgroeiend paard, met oog op OC en OCD en andere vervelende aandoeningen die je met de juiste (bij)voeding voorkomen kan worden.
Doanique: Je foto is onbruikbaar, omdat je zo geen goed beeld kan vormen van borst, boeg, schouder, hals en bovenaanzicht rug en billen..
Edit: Zie dat je een tweede foto hebt toegevoegd. Heb je misschien nog wat meer?