Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:08

Bij paarden die ondanks schraal voer toch dik blijven is er vaak toch iets niet helemaal in orde met de (spier)stofwisseling. Ik heb inmiddels van meerdere mensen gehoord dat Glucobalance van Phytonics goed helpt om ze weer in een normmaal model te krijgen.

Banyu

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:09

Erg intressante topic!

Afbeelding
Dit is mijn paard, die altijd voer kreeg nadat er iets gedaan was!
Echter gaat ze als alles goed gaat in juni naar de haflingerkeuring, waar we veel van d'r gewicht af moeten gaan halen! Tips zijn altijd welkom! :)

*Sorry; dat ik topicje ineens kom binnenvallen....*

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:21

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:16

ik zie graag paarden die goed op gewicht zijn, en ben totaal niet voor te dikke paarden

maar heb ze voorlopig liever iets te dik, dan te mager
dit omdat we dit paardje al hebben moeten oplappen
Afbeelding
zomer 2009, als jaarling

Afbeelding
september 2010

Afbeelding
zomer 2011

we hebben haar in 2011 voor het eerst mooi 'rond' gekregen en we proberen van hen (staat sinds begin 2011 samen met haar fjordenvriendin en in december is er nog een welsh veulen bijgekomen) continue weidegang te geven, al dan niet (indien nodig) met bijvoeren van een kilo basis muesli (niet voor het veulen) en hooi en luzerne
wij hebben gelukkige paarden, die een mooie glanzende vacht hebben

maar vraag me nu toch af of ze toch niet te 'dik' is
graag antwoord over pb (kan niet altijd komen kijken, heb nog 2 kids op te voeden ;) )

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:21

Leerzaam topic :j !
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor mijn shetlander.
Ik vind haar nu echt te dik en dan vooral de buik, geen dikke kont en geen dikke hals alleen dikke buik.
Ze is nu 4 jaar, krijgt 2x per dag een beetje biks (per keer een bodempje van het 1kg biksbakje).
Daarnaast krijgt ze ong. 3 keer per dag ong. 3/4 plak hooi.
Veel lekkers krijgt ze ook niet, misschien 1 paardensnoepje per dag?
Momenteel komt ze, omdat het hek van onze paddock nog niet af is, niet buiten.
Hier komt gelukkig binnekort verandering in :) !
Voorderest doe ik elke dag wat met haar voor beweging, meestal longeren, lange teugelen of wandelen.

Ik zal binnenkort een foto plaatsen, heb nu even geen duidelijke (recente) foto.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:37

Fijn topic! Ik denk ook dat het van groot belang is om je bewust te zijn van de gezonheidsrisico's van te dikke dieren. Uiteraard rekening houdend met het ras, gebruiksdoel, leeftijd en bespiering.
Ook ik zie paardjes (zeker de groeiende dieren) liever ìets schraler dan te dik. Een geweldig voorbeeld hiervan vind ik de sabino-vos (link door F_Orumster) op pagina11. Dier dat duidelijk nog in de groei is, er gezond uit ziet, maar tijd nodig heeft om massa te krijgen. Nog niet in de mooiste verhoudingen, maar dat komt nog wel (zonder dattie dikker wordt.... enkel voller en meer bespierd). Kortom: gezien de omstandigheden; prima!

Een andere mooie van het verschil tussen esthetisch mooi (in mijn ogen) en functioneel nog beter, is het voorbeeld van de geschoren arabier en de zomerfoto daaronder (van Calimero_, pagina 8). Qua functionaliteit zeg ik dat ie op de 1e foto in zeer gezonde conditie is qua vet (idd mag meer bespiering hebben en de pose is niet übercharmant)! Het is een mooi droog paard, (woestijnpaard van origine!) geen gram vet teveel. De meest gezonde foto van de 2 qua vetgehalte, denk ik. Esthetisch gezien vind ik het paard op foto2, een tikje voller, en daarmee voor mijn oog mooier. Ietsje voller en ronder, niet veel vetter. Overigens zie je hier ook goed hoe een iets vollere conditie foutjes in de bouw minder scherp maakt (maskeert)! (Ik vind het overigens een heel mooi dier!) Dikker dan op foto 2 vind ik al niet meer mooi!

Het paard (de schimmel die Airborne toont) op pagina 5 is echt een super-voorbeeld van een optimale balans tussen spier en vet. Waardoor je ook direct kunt zien dat het dier prachtig is gebouwd.

Ik denk dat (werd ergens eerder in het topic naar gevraagd) de reden is waarom (spek-)vette dieren op keuringen ed. vaak zo positief worden beoordeeld: veel vet verdoezelt (kleinere) foutjes / imperfecties is bouw, die direct zichtbaar worden bij een slanker paard. De overgangen van bv hals-schoft lijken op deze manier mooi vloeiend, terwijl hetzelfde dier in slankere versie wellicht een deuk op deze plek heeft (slechte verbinding). Eigenlijk houden ze (de stamboeken) dus zichzelf voor de gek: veel dikke dieren worden onterecht te hoog gescoord op keuringen (exterieur), veel dieren zouden idd ineens niet meer in aanmerking komen voor diezelfde premie, wanneer ze in een slanke conditie verkeren: de foutjes worden dan ineens wel zichtbaar. Eigenlijk zou je dus kunnen pleiten voor het keuren van slanke(re) dieren; als ze dan goed scoren zijn ze exterieurmatig ook daadwerkelijk correct. De dikke lijken heel wat, maar zijn in feite niet (goed genoeg) te beoordelen. Stuur die dan ook naar huis.... Zelfde gaat op voor veel getoonde fokdieren (mn hengsten) op promotiefoto's of shows; merriehouders zijn onder de indruk en kiezen deze hengst.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:41

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:57

Irma_Maandag : Wat kun jij dat goed verwoorden! Bedankt voor de uitleg.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:29

nogmaals is een discussie topic! geen topic wat vind je van mijn paard!
irma_maandag erg netjes verwoord! perfect

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:14

Thx dames.....

Ik moet toegeven dat ik momenteel een paard rij dat ik eigenlijk ook te vet vind. Aangezien ik niet de eigenaar ben, heb ik er niet alles over te zeggen. Dier krijgt inmiddels al wat minder brok, en loopt beduidend meer. Lekker aan het lopen, spiertjes kweken en vet verbranden.... da's mijn project voor dit moment.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:54

Interessant, stuit er nu pas op!

Mijn paard zie je altijd een aantal ribben van, dit komt mede door een rugblessure waardoor de rugspieren snel wegvallen als ze niet regelmatig getraind word. Als je meer voert word de buik wel dikker maar bovenop niet.

Hoe vinden jullie haar?

Afbeelding

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:10

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:44

Grappig om te lezen allemaal!

Ik denk dat te weinig mensen zich realiseren dat een dik paard even ongezond is als een dik mens.

Als ik afhankelijk was van iemand die mij te eten zou geven, hoop ik ook dat diegene doet wat gezond voor mij is en me gezond houdt, dus ook op een gezond gewicht! Een paard kan niet kiezen, daar zijn wij verantwoordelijk voor! Een gezond paard voelt zich beter en heb je dus ook meer plezier aan.

Mijn merrie is ook makkelijk te dik en voer daarom 5 kg voor droog kuil en 5 kg stro in de winter. Daarnaast 3 kg Fibra en 0.5 kg kentucky lite E (voor de wedstrijden soms wat meer). Zo ben ik er zeker van dat ze wel alle vitaminen en mineralen binnen krijgt maar niet te dik wordt. Als beloning geef ik een handje Fibra verder op de dagen dat ze loopt wat zeewier door de Fibra. (liksteen kan namelijk niet) Verder helemaal niets.

Ze loopt 5-6 keer in de week onder het zadel (Z dressuur) waarvan 1 keer een flinke buitenrit en 2 keer voor de kar en 1 keer aan de longe dus 3 keer in de week 2 keer op een dag. Verder 2 keer per dag een uur in de stapmolen. 's winters overdag een paar uur in de paddock en 's avonds op stal, zomers overdag in de wei en 's avonds op stal.

In de zomer wel de hele dag naar buiten maar in een kale wei. Ik let wel op het fructaan gehalte! verder blijf ik dan voordroog en stro half om half bij voeren. Fibra gaat naar 2 kg ipv 3 kg in de winter (ook een beetje afhankelijk van temperatuur)

Het gebeurd naar mijn idee wel vaak dat mensen als ze een paard willen laten laten afvallen ze minder gaan voeren, vooral krachtvoer maar ook ruwvoer en dan wordt naar mijn idee vergeten dat een paard nog wel aan zijn vitaminen en mineralen behoefte moet komen!

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:56

Ook ik wil graag een tip hoe je op verantwoorde manier een pony kunt laten afvallen. Ik heb afgelopen weekend een pony gekocht die denk ik wel bijna 200kg te zwaar is. Het diertje is 16 jaar en echt veel te dik. Ze staat nu overdag in de bak met wel een beetje hooi en 's avonds ook hooi op stal en een handje lucerne voor de smaak.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:30

paar keer per dag lekker aan de hand gaan stappen (als je daar tijd voor hebt) En anders beginnen met paar week 1 keer per dag aan de hand stappen met steeds kleine stukjes draf. En dan op gegeven moment doe je om de dag eerst ff 10 min aan de hand stappen, dan longeren met vooral veel draf, en dan nog 15-20 min uitstappen aan de hand, en zo opbouwen.
Niet teveel tegelijk gaan vragen, dan krijg je spierbevangenheid en dat soort problemen. Dus rustig aan meer gaan bewegen, in eerste instantie vooral veeeeel stappen. En dan is meerdere keren per dag een half uur beter dan 1 keer 3 uur zegmaar.

edit, en meng het hooi met stro. Dan heeftie alsnog zat te knabbelen maar zit er net ff wat minder in en wel goede buik vulling.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:20

@ Coontje, veel bewegen is het sleutelwoord. zoals Airborn ook al zegt, wees er wel voorzichtig mee want als het dier inderdaad zoveel extra meezeult krijg je al snel te maken met overbelasting. ik zou er ook pas opgaan als ie eea aan gewicht kwijt is.

pas wel op met te snel afvallen, dit kan hyperlipaemie veroorzaken. er komen dan vetcellen rechtstreeks in het bloed en dit kan dodelijk zijn. kijk dus even goed naar de hoeveelheid voer die je geeft. let hierbij ook op dat ze niks tekort komt, qua vitaminen en mineralen. eventueel zou je je dieet kunnen aanvullen met een supplement hiervoor.

een paard valt het beste, snelste en gezondste af door veel stappen. stappen stappen stappen. hierbij worden de benen aanzienlijk minder belast dan in bijv. draf. en het paard houdt het lang vol. en met stap bedoel ik dan een pittige actieve stap, geen geslof. dus ik zou zeggen, controleer je dieet nog even en weeg het hooi bijvoorbeeld af. onderzoek heeft aangetoond dat een paard goed afvalt bij 1 tot 1,25% van zijn eigen gewicht aan hooi per dag. dat zou ik dus zeker controleren, maar begin niet te laag, begin met bijv. 1,5%.

ga bij het uitrekenen van het hooi uit van het optimale gewicht van het paard. dit is een beetje gokken, evt. kan een DA je hierbij helpen. stel je paardje moet 500 kilo wegen, dan geef je dus 7,5 kilo hooi in het begin. ga daarbij ook even na hoe rijk je hooi is. grof, stengelig hooi van natuurland bevat een stuk minder voeding dan rijk koeiengras of voordroog (en hou er rekening mee dat voordroog en kuil meer vocht bevatten en dus meer zullen wegen dan droog hooi). dit bouw je dan af, en eventueel kan je een deel ervan vervangen door stro. verkijk je niet op een ronde, dikke buik, die zegt namelijk niets over hoe vet een paard werkelijk is.

zo doe je dan door, steeds het hooi wat blijven afbouwen tot je ongeveer aan die 1% zit. het laten afvallen van een paard kan heel lang duren, heb geduld. met langzaam afvallen vermijd je risico's met betrekking tot voorgenoemde problemen.

wat ik ook zou aanraden is een bloedonderzoekje te doen. een hoop paarden hebben tekorten in de voeding waardoor ze moeilijk afvallen en wel flink aankomen. ook komt het voor dat paarden met een tekort erg vraatzuchtig zijn. dit doen ze in een poging het tekort aan te vullen, maar als het voer daar niet of onvoldoende in voorziet belanden ze in een vicieuze cirkel. om problemen te voorkomen en goed gericht te kunnen voeren, kan het dus verstandig zijn om een bloedonderzoekje te doen.

overigens is dit ook wel een leuk topic wanneer het om dikke paarden gaat, dit gaat over vetmetingen en in tegenstelling tot wat TS schrijft geeft men hier ook duidelijk aan dat je NIET naar een dikke buik moet kijken om een vetscore te kunnen geven.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834&

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:31

Mijn shethengst zit altijd op 3, af en toe op de 2 maar die is niet dik te krijgen.. Hij staat wel op een nu nog schraal land maar krijgt hooi en biks gevoerd. Terwijl mijn een ruin moddervet is en de andere zit altijd iets over de drie :+ Toch vind ik mijn shethengst kwa bouw het mooiste en zie ik duidelijk verschil in bewegen, toen de ruinen bij mij kwamen waren ze ongeveer 4+, maar rollen ging niet zo goed en even lekker rennen op de wei zat er ook niet in.. en daar zit nu echt een wereld van verschil in. Ik vind het dan ook jammer dat veel shets bagger vet zijn.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:36

Laatst bijgewerkt door Tiffany op 15-03-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:38

ik vind hem op de foto's die je laat zien toch wel behoorlijk flink hoor. het buikje mag dan meevallen maar dat is enkel vulling. de schouder doet behoorlijk vlezig aan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:42

http://imageshack.us/photo/my-images/252/mo3f.jpg/

Daarom schreef ik erbij dat die daar op zijn dikste was :j :')
Dit is een foto daar is die redelijk op gewicht een paar maanden later..Samen met de twee ruinen. Deze winter heb ik hem trouwens gewoon doorgereden met de sulky. Nu is hij gewoon slank.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:44

hmm ja van die laatste foto kan je eigenlijk niet meer zeggen dan 'hij heeft iig geen plofbuik'. voor de rest is het echt niet goed genoeg te zien helaas.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:45

merrieveulen schreef:
hmm ja van die laatste foto kan je eigenlijk niet meer zeggen dan 'hij heeft iig geen plofbuik'. voor de rest is het echt niet goed genoeg te zien helaas.

Hmm jammer ja zit nu op me werk dus alle fotos komen van me hyves af. Ik zal thuis eens kijken of ik wat recentere foto's heb ;)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:48

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:49

yup en dan liefst een standfoto van recht opzij (dus ook niet schuin van boven zoals je vaak ziet bij kleine pony's), en dan het liefst met de manen weggevouwen naar de andere kant. ben benieuwd!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:51

Ja het is jammer dat hij nu nog in zijn wintervacht zit. Ben toch wel benieuwd wat de bokkers er van vinden. Naar mijn idee is hij nu gewoon goed zo. Maar ik heb eerlijk gezegd ook snel de neiging om te zeggen dat ze te mager zijn :') :+

En de winter lekker doorgevoerd voor een speklaag }:0 *foei*