Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:22

Ik heb gisteren weer een zak gehaald.
Paardlief doet het er super op.
Had wel het idee dat de prijs omhoog gegaan was, wist niet meer wat ik voor de 1e zak betaald had.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:16

Hier ook nog tevreden over de dieetmix :-)
Mag ik vragen hoeveel jullie ervan geven en hoeveel kg hooi?

Hier staan de paarden op rantsoen,gaat wel lekker,maar heeft tijd nodig!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:23

Die van mij krijgt 2x per dag een halve voerschep.
Daarnaast vrijwel onbeperkt ruwvoer. In principe hebben ze niet onbeperkt toegang, maar krijgen altijd dermate veel dat het vrijwel nooit op is tegen de tijd dat de volgende voerbeurt er aankomt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:04

Heb vandaag de ruwvoermix gehaald, maar nog even commentaar gehad dat de ruwvoermix en de luzerne hetzelfde zijn. Gelijk maar even duidelijk gemaakt dat de luzerne van subli niet meer door mij gekocht word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:25

ligt er wel aan wat voor ruwvoer je hebt en wat voor paard,hoeveel het krijgt ;)

maar appie en kelly krijgen beiden 2x per dag ruwvoer,momenteel is dat voordroog,maar zitten echt veel lange stengels in die ze niet lusten
(pitriet denk ik,lijkt in elk geval wel op riet)
ik heb geen flauw idee hoeveel,maar ik denk zo een 6 kilo per dier?
ze staan met nog 3 andere pony's en er word meerdere bultjes voer neergelegd en dan zoeken ze het maar uit

momenteel krijgen ze allen krachtvoer als ik op stal ben en dat is zo'n3-4x per week.
dan krijgt appie een hele schep dieetmix,plus omegaolie en 2 scheppen kompleet plus van NAF
en kelly krijgt een halve schep,plus olie en poeder,maar die geef ik er momenteel weer een halve schep basisbrok van het merk Vente bij.
( ze gaat straks weer naar de hengst,dus mag wel wat meer in)

ik moet ze even op de foto zetten,maar beide paarden zijn momenteel perfect op gewicht. :j
het zou kunnen dat de dieetmix er mee te maken heeft
er staan namelijk nog twee pony's die beiden nog best te zwaar zijn, en die krijgen hetzelfde aan ruwvoer,alleen een ander soort krachtvoer

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:01

ook ik ben blij met de dieetmix! paard doet het er zeker goed op, verder krijgt hij 3 x daags een aardige portie voordroog, en sochteds en savonds 1/3 dietmix en als hij gewerkt heeft nog eens 1/3! ik voer echt op het oog, als ik merk dat hij meer nodig heeft krijgt hij dat gerust maar voorlopig gaat dit prima! als we dalijk weer actiever gaan trainen zit ik te denken de omega poeder van subli bij te voeren of hem gewoon op veel olie zetten met een vitamine en selenium suplemment erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:50

blijven ze er wel goed mee op gewicht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:10

nou,een paard goed op gewicht houden heeft volgens mij toch meer te maken met de kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer.
tenzij je een paard hebt die bijvoorbeeld niet goed kauwt,geen goede darmwerking hefet waardoor bepaalde vitamines niet goed worden opgenomen.
die kan juist baat hebben bij meer krachtvoer/vitamines :j

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:29

Ik zat er ook over te denken om over te stappen op de subli dieetmix. Maar toen heb ik deze op voervergelijk eens vergeleken met de subli ponybrokken. Zit er nou zo'n gigantisch verschil in die 2? Ja, de ene is brok en de andere muesli. In de muesli iets meer vit E en biotine. Maar ook een keer zo duur bijna. Waarom zou je beter de dieetmix kunnen voeren dan de ponybrok denken jullie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:37

Suiker en zetmeel zullen vast lager zijn in de dieetmix

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:41

Dieetmix is 12, ponybrok 12,7

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:52

die van mij vind ponybrok niet te vreten en dieetmix heerlijk, voor mij reden genoeg.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:11

haukieboy schreef:
Ik zat er ook over te denken om over te stappen op de subli dieetmix. Maar toen heb ik deze op voervergelijk eens vergeleken met de subli ponybrokken. Zit er nou zo'n gigantisch verschil in die 2? Ja, de ene is brok en de andere muesli. In de muesli iets meer vit E en biotine. Maar ook een keer zo duur bijna. Waarom zou je beter de dieetmix kunnen voeren dan de ponybrok denken jullie?

Dit viel mij dus ook op en ik ben overgestapt op de ponybrok.
De paarden vinden het net zo lekker en ik merk geen verschil in conditie of uiterlijk van de paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:09

haukieboy schreef:

omdat er in de dieetmix geen GRANEN zitten en in de ponybrok wel.
het gaat niet om suiker of wat dan ook,maar om het feit dat er geen graan in de dieetmix zit.
daarom voer ik het :j

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:13

ellepel schreef:
omdat er in de dieetmix geen GRANEN zitten en in de ponybrok wel.
het gaat niet om suiker of wat dan ook,maar om het feit dat er geen graan in de dieetmix zit.
daarom voer ik het :j

Wat zit er dan wel in waardoor het zetmeel/suikergehalte nagenoeg gelijk is aan de brok? (hoe kan het zetmeel/suikergehalte van de brok zo laag zijn als er granen inzitten?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:18

er zitten erwten in en sojabonen en van dat johannesbrood(wat appie dus echt zoooo vies vind)
denk dat het daar vandaan komt :P :D

ohw ja en lucerne,dus dat zal dan ook wel wat zetmeel bevatten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:44

Oh ja... hmm E-410 dus.
btw: Kunnen ze het dan niet beter 'vlinderbloemigen-mix' noemen dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:52

ik kan ze wel een mailtje sturen met die vraag?

_/-\o_
nee,maar serieus,ik mail ze sowieso wel even waar dat zetmeel vandaan komt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:01

ellepel schreef:

_/-\o_
( nee,maar serieus,ik mail ze sowieso wel even

Leuk. Ben ik meteen benieuwd naar andere antwoorden: 1. Waar haalt een paard z'n energie vandaan uit de 'dieetmix'? (De ruw celstoffractie van vlinderbloemigen is voor paarden extra moeilijk afbreek­baar, en het is toch beter dat zij energie halen uit ruwe celstof dan bv uit zetmeel/suiker o.i.d.?) 2. Hoe compenseren zij het hoge eiwitgehalte van de ingrediënten? (vlinderbloemigen barsten van het eiwit). 3. Waarom een mix met praktisch uitsluitend vlinderbloemigen, terwijl er altijd wordt geadviseerd (en onderwezen) dat vlinderbloemigen (o.a. luzerne) enkel als BIJVOEDER gevoerd mag worden; zeer met mate dus en enkel alleen naast goed ruwvoer. Bijvoeder staat gelijk aan supplement, is dus geen krachtvoer of ruwvoer en mag maar een heel klein deel van het rantsoen beslaan.
Of is de dieetmix bedoeld als supplement, want dat zou logischer zijn ipv hele scheppen te gaan voeren....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:13

Voer het ook sinds vier weken, merk nog niet zoveel maar ze vinden het wel lekker, zijn sowieso veelvraten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:19

madamX schreef:
ellepel schreef:

_/-\o_

Leuk. Ben ik meteen benieuwd naar andere antwoorden: 1. Waar haalt een paard z'n energie vandaan uit de 'dieetmix'? (De ruw celstoffractie van vlinderbloemigen is voor paarden extra moeilijk afbreek­baar, en het is toch beter dat zij energie halen uit ruwe celstof dan bv uit zetmeel/suiker o.i.d.?) 2. Hoe compenseren zij het hoge eiwitgehalte van de ingrediënten? (vlinderbloemigen barsten van het eiwit). 3. Waarom een mix met praktisch uitsluitend vlinderbloemigen, terwijl er altijd wordt geadviseerd (en onderwezen) dat vlinderbloemigen (o.a. luzerne) enkel als BIJVOEDER gevoerd mag worden; zeer met mate dus en enkel alleen naast goed ruwvoer. Bijvoeder staat gelijk aan supplement, is dus geen krachtvoer of ruwvoer en mag maar een heel klein deel van het rantsoen beslaan.
Of is de dieetmix bedoeld als supplement, want dat zou logischer zijn ipv hele scheppen te gaan voeren....

Als er een 'vind ik leuk' knop bestond, had ik nu geklikt!
Ik ben weer over op HH, de weidebrok plus. Tot dusver het enige product waar ik achter sta qua natuurlijk product. Weidebrok wordt iets beter gegeten dan de basisbrok, ik merk wel dat het afkicken van zout/suiker is begonnen.
Maar ik ga offtopic!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:28

madamX schreef:
ellepel schreef:

_/-\o_

nou,wacht even af wat ik voor antworod krijg,subli is altijd snel met terugmailen dus dat zal binnen enkele dagen zijn.
als het dan klopt dat de zetmaal uit erwten enzo komt dan mag jij gaan mailen met jouw vraag. :D

ik ben snel tevreden met een product,gaat mij er om dat er geen graan in zit,en dat is zo dus ben ik tevreden.
en ik zie het aan de paarden dat ze het er tot nog toe goed op doen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:28

het zetmeel komt voornamelijk uit de getoaste bonen.
leuk,want uit het woord 'voornamelijk' kan ik dus opmaken dat het niet volledig daar uit komt?
even weer afwachten wat dan daar op het antwoord zal zijn :))

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:42

ben benieuwd

zoe vindt het heerlijk maar ja is niet kieskeurig als het maar eten is haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:20

tja,nou komt er op neer dat er in het voer dus zetmeel zit uit die bonen
en in vrijwel alle plantaardige producten zit wel wat zetmeel dus komt de rest daaruit.
dus nou prima.ik vind het goed.

morgen haal ik mijn derde zak op! :D