Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:01

De Herbs isde grasbrok die ik bedoel. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden...ik geef ze 2x een goeie 300gr en 200gr van de kruidenmuësli, Natural base.
Ik vraag me wel af of mijn maten zo goed zijn?
Er wordt aangeraden van 80% brok te geven en 20% muesli.
De brok is wel stevig samengeperst, zo heb ik eens gehoord dat 1kg brok gelijk is aan 10kg hooi??? Klopt dit?
Wie kan mij raad geven?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:02

timokyana schreef:
Wie kan een juist voedingsadvies geven?Ben ook wel geinteresseerd!

Stuur maar een pb, dan wil ik wel even voor je kijken wat goed lijkt te passen...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:06

iana schreef:
De Herbs isde grasbrok die ik bedoel. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden...ik geef ze 2x een goeie 300gr en 200gr van de kruidenmuësli, Natural base.
Ik vraag me wel af of mijn maten zo goed zijn?
Er wordt aangeraden van 80% brok te geven en 20% muesli.
De brok is wel stevig samengeperst, zo heb ik eens gehoord dat 1kg brok gelijk is aan 10kg hooi??? Klopt dit?
Wie kan mij raad geven?

De Herbs van Equifyt daarin staat 1 kg gelijk aan 1 kg hooi.
Wat de natural base bestreft voor onderhoud is 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht voldoende om alle vit/min en de extra die er in zitten te geven.
Heb je meer vragen of wil je een afgestemd voedingsadvies pb mij maar.

Groetjes Gonnie

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:12

[/quote]hier word ook door 4 paarden equifyt gegeten, en ze doen het er geweldig op!
HH hoor ik goede verhalen over maar op mijn mail word helaas niet gereageerd, dus blijf ik toch maar bij Equifyt[/quote]

Da's vreemd?! Wie heb je gemaild? Voergezond? Soms komt het in het spamfilter en zien ze het berichtje niet. Wanneer had je wat gestuurd? Dan kan ik het navragen voor je.[/quote]

dat lijkt me sterk de eerste mail werd beantwoord de 2de en 3de niet........

Equi_libre

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:32

Tja dat weet ik niet of dat vreemd zou zijn...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:52

Ik heb op dinsdag een proefverpakking besteld en gelijk het geld overgemaakt, tot op heden niets gehoord. Iemand een idee hoe lang dat ongeveer duurt? Vind het trouwens wel wat afzetterij.. voor 8 kilo proefverpakking betaal je incl verzendkosten 13 euro... voor 16 euro heb je 23 kilo..
Maargoed!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:05

Dat is het nadeel van verzenden van dit soort pakketten, dat is gewoon duur. Daarom doe ik dat ook niet... Ik sprak gister net de fabrikant en die hebben een hele hectische week achter de rug. Normaalgesproken leveren ze heel stipt uit. Mocht het te lang duren, kun je natuurlijk nog contact opnemen.

Edit: vergeet ik er nog bij te zeggen dat er sowieso een week levertijd op zit, omdat alles op afroep wordt gemaakt. Dus je krijgt het vers van de pers...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:06

Ik kon helaas geen proefverpakking in Zuidwolde ophalen, dus ik moest wel bestellen.
Heb nog even naar Equifit gekeken, is dit vergelijkbaar met HH? Ik zie namelijk nog wel granen er in terug komen, ook dat is toch niet heel erg 'goed'?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:30

Equifit en HH zijn niet vergelijkbaar. Niet qua ingredienten en niet qua produktieproces. Strikt genomen maken granen geen deel uit van het menu van paarden in de natuur.
De mens is het paard ooit granen gaan geven als ze veel werk moesten verzetten; dan konden ze in korte tijd genoeg energie geven aan het paard waar het dan weer op vooruit kon. Verzette het paard geen werk, kreeg het ook geen granen. En dan moet je denken aan paarden die de postkoets trokken, paarden voor de ploeg, die kilometers een koets trokken etc. dus niet een uurtje in de bak oid. Dat is eigenlijk niet te vergelijken. Mensen die marathons doen met hun paard zou nog het meest in de buurt komen denk ik. En wellicht ook paarden die heel hoog in de sport lopen.
Nog los van de reden waarom de mens granen is gaan geven en waarom dit voor het overgrote deel van de paarden dus eigenlijk niet meer nodig zou zijn, is er nog het feit dat een te veel aan granen verteringsproblemen voor een paard oplevert en dus niet gezond is.
Wel is het zo dat de weides van tegenwoordig niet meer zijn wat ze geweest zijn en daarmee is ook de kwaliteit van hooi vaak in het geding. Het is dus wel van belang dat je je paard voorziet van een evt. toevoeging aan het menu zodat hij aan zn vitamines en mineralen komt. Weet je zeker dat je een goede weide hebt qua voedingsbodem en gras met goede voedingsstoffen en heb je hooi dat goed voldoet? Dan ben je al een heel eind op weg. Zo niet, voeg je zelf nog toe. Heb je een paard dat naar de huidige normen in het werk staat, dan kun je wat bijvoeren. En dan is mijn keuze iets te geven dat het best past in het menu en dus zonder granen. En dat kan dus ook voor paarden die (flink) aan het werk zijn.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:48

Jotoma schreef:
Ik kon helaas geen proefverpakking in Zuidwolde ophalen, dus ik moest wel bestellen.
Heb nog even naar Equifit gekeken, is dit vergelijkbaar met HH? Ik zie namelijk nog wel granen er in terug komen, ook dat is toch niet heel erg 'goed'?

Equifyt heeft wel proefverpakkingen en kan je dus proberen als je dat wil.
Nee en is niet vergelijkbaar met de HH behalve dan b.v. de Herbs dit is een gras kruiden brok met de natuurlijke vitamines zonder toevoegingen.
Wat de granen in de muesli betreft, mijn paard krijgt het al 17 jaar en ook al mijn andere paarden.
In granen zit zetmeel wat omgezet wordt in glucose en wat de spieren voedt.
Natuurlijk is alles wat je te veel geeft niet goed. Paarden vergelijken met vroeger gaat niet meer op de natuur voor paarden is er al honderden jaren niet meer, de paarden worden op een andere manier gehouden en voeden zich ook anders hoewel ruwvoeder het hoofdvoeder is voor paarden dat blijft.
Als je muesli geeft kijk dan goed naar de zuiverheid ervan en let erop dat er geen toevoegingen van b.v. melasse of conserveringsmiddelen in zitten. De zuivere mueslie's hoef je ook niet veel van te geven maar je geeft dan wel alle vit./min enz.
Wil je meer weten PB mij maar en ik ben a.s. zondag op de manege in zuidwolde dus als je een proefverpakking wil neem ik het voor je mee.

Gr Gonnie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:25

Ik heb bewust gekozen voor het proberen van de zupa en de herbs(als het goed is krijg ik het vandaag)vanwege het ontbreken van granen. Ik wil dat wel eens proberen...
Alleen in de zupa zit bietenpulp,maar dat wil ik 1 tot 2x weeks geven als extra...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:38

Maar herbs is roch een 'ruwvoer', zegt de site. Heeft dat dan wel toegevoegde waarde bij een paard dat 8u op t land staat en ook hooi krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:43

ik vraag me af in hoeverre krachtvoer dan wél toevoeging heeft?
Mijn pony staat 24/7 op de weide en krijgt gras en ruwvoer.
Omdat ik er ook mee werk wil ik dat hij wel alle vitaminen en mineralen en genoeg energie binnenkrijgt...
daarom voer ik bij. Momenteel nog musli van havens maar liefste minder ik de granen.
En de herbs leek me een goede aanvulling.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:49

@Darkchrystal, dat is ook de reden waarom ik bijvoer. Ook omdat het ruwvoer in de winter vitamine/mineralen verliest des te langer het ligt, dus ik zoek ook een goede aanvulling.
Zitten deze vitamine/mineralen dan wel in de herbs?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:53

Ja de natuurlijke vit/min zitten in de Herbs.
voedingswaarde
Droge stof 93,40%
Ruw eiwit 8,6%
Ruw vet 1,6%
Ruwe celstof 28,6%
Ruwe as 7,6%
Fructaan 3,1%

Calcium 0,76% Koper 8,4 mg/kg
Fosfor 0,20% Ijzer 721 mg/kg
Magnesium 0,21% Mangaan 114 mg/kg
Natrium 0,05% Zink 33,1 mg/kg
Kalium 1,3% Caroteen 63,3 mg/kg
Vocht 6,6% Vitamin E 67,8 mg/kg
Selenium <0,01 mg/kg Verteerbare energie 8,87 MJ/kg

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:01

Taniya schreef:
Jotoma schreef:

Nee en is niet vergelijkbaar met de HH behalve dan b.v. de Herbs dit is een gras kruiden brok met de natuurlijke vitamines zonder toevoegingen.
Wat de granen in de muesli betreft, mijn paard krijgt het al 17 jaar en ook al mijn andere paarden.
Natuurlijk is alles wat je te veel geeft niet goed. Paarden vergelijken met vroeger gaat niet meer op de natuur voor paarden is er al honderden jaren niet meer, de paarden worden op een andere manier gehouden en voeden zich ook anders hoewel ruwvoeder het hoofdvoeder is voor paarden dat blijft.Als je muesli geeft kijk dan goed naar de zuiverheid ervan en let erop dat er geen toevoegingen van b.v. melasse of conserveringsmiddelen in zitten. De zuivere mueslie's hoef je ook niet veel van te geven maar je geeft dan wel alle vit./min enz.
Wil je meer weten PB mij maar en ik ben a.s. zondag op de manege in zuidwolde dus als je een proefverpakking wil neem ik het voor je mee.

Gr Gonnie

Dat is precies wat ik zeg. Tegenwoordig is het anders dan vroeger, qua kwaliteit van gras en hooi, maar aan de andere kant ook in hoeverre het paard nog moet 'werken'. Heel veel paarden krijgen te veel te eten, met als gevolg dikke paarden. Daarnaast is het ook nog zo dat veel paarden te veel granen binnen krijgen, met nog weer extra gevolgen van dien. Verder is van belang de niet altijd even goede weides met eenzijdige beplanting met eiwitrijke grassen, evt. mankementen in voedingswaarde van gras en hooi en je zit er toch aan om je paard iets bij te geven voor vitamines en mineralen maar dan zodanig dat het a) niet te veel is want ze zijn vaak al te dik, b) zodanig is samengesteld dat het goed past in het menu van het paard.

Dat paarden al x jaren granen krijgen zegt mij niet zo veel. Ik heb ook jarenlang dingen gegeten die achteraf niet zo goed voor me waren, OF waarvoor ondertussen betere varianten voor bestaan. Ik snap best dat men naar de granen grijpt. Dat is wat men kent, is makkelijk voor handen, wordt al jaren gebruikt dus ingebakken in de gebruikscultuur en men kent het alternatief nog niet goed genoeg. En het is en blijft lastig voor een consument om te achterhalen wat een fabrikant al dan niet in zn produkten verwerkt.

Uiteindelijk moet je zelf je keuze maken en je komt er pas achter of iets goed is of niet door het gewoon te proberen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:03

Klopt Equilibre, daarom wacht ik mijn proefverpakking even af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:06

@Jotoma,ik moet eerlijk bekennen dat ik soms ook nog een klein(muizen)handje Pavo vital bijgeef,zodat zeker vitaminen en mineralen niet tekort zijn..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:48

Jotoma schreef:
Klopt Equilibre, daarom wacht ik mijn proefverpakking even af :)

Ik heb het de 19e besteld en meteen betaald en had het afgelopen dinsdag pas in huis. Pakket was wel snel verstuurd, maar die stomme DHL doet er eeeeeeuwen over.

Mijn paardjes zijn er overigens heel blij mee. Gebruik het ook als beloningsvoer.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:48

Jotoma schreef:
Ik heb op dinsdag een proefverpakking besteld en gelijk het geld overgemaakt, tot op heden niets gehoord. Iemand een idee hoe lang dat ongeveer duurt? Vind het trouwens wel wat afzetterij.. voor 8 kilo proefverpakking betaal je incl verzendkosten 13 euro... voor 16 euro heb je 23 kilo..
Maargoed!

ja maar die 16 euro is exclusief verzendkosten.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:59

Taniya schreef:
Jotoma schreef:

Natuurlijk is alles wat je te veel geeft niet goed. Paarden vergelijken met vroeger gaat niet meer op de natuur voor paarden is er al honderden jaren niet meer, de paarden worden op een andere manier gehouden en voeden zich ook anders hoewel ruwvoeder het hoofdvoeder is voor paarden dat blijft.Als je muesli geeft kijk dan goed naar de zuiverheid ervan en let erop dat er geen toevoegingen van b.v. melasse of conserveringsmiddelen in zitten. De zuivere mueslie's hoef je ook niet veel van te geven maar je geeft dan wel alle vit./min enz.

Gr Gonnie

Dat is precies wat ik zeg. Tegenwoordig is het anders dan vroeger, qua kwaliteit van gras en hooi, maar aan de andere kant ook in hoeverre het paard nog moet 'werken'. Heel veel paarden krijgen te veel te eten, met als gevolg dikke paarden. Daarnaast is het ook nog zo dat veel paarden te veel granen binnen krijgen, met nog weer extra gevolgen van dien. Verder is van belang de niet altijd even goede weides met eenzijdige beplanting met eiwitrijke grassen, evt. mankementen in voedingswaarde van gras en hooi en je zit er toch aan om je paard iets bij te geven voor vitamines en mineralen maar dan zodanig dat het a) niet te veel is want ze zijn vaak al te dik, b) zodanig is samengesteld dat het goed past in het menu van het paard.

Dat paarden al x jaren granen krijgen zegt mij niet zo veel. Ik heb ook jarenlang dingen gegeten die achteraf niet zo goed voor me waren, OF waarvoor ondertussen betere varianten voor bestaan. Ik snap best dat men naar de granen grijpt. Dat is wat men kent, is makkelijk voor handen, wordt al jaren gebruikt dus ingebakken in de gebruikscultuur en men kent het alternatief nog niet goed genoeg. En het is en blijft lastig voor een consument om te achterhalen wat een fabrikant al dan niet in zn produkten verwerkt.

Uiteindelijk moet je zelf je keuze maken en je komt er pas achter of iets goed is of niet door het gewoon te proberen...[/quote]

Inderdaad er zijn gewoon veel te veel dikke paarden dus des te meer reden om goed te kijken naar voeding.
Dat mijn paard het al jaren krijgt en gezond is zegt voor mij heel veel, ik praat niet over een paar jaar maar 17 jaar en ze heeft geen jeuk, zit goed in haar vacht, glanst, goede hoefgroei, niet te dik enz.
Dus dat ze gezond is is zeker van belang en heeft ook zeker met voeding te maken.
Gewoon goed kijken naar je paard en dat geven waar je paard het goed op doet, voor de een is het dit en voor de ander dat, geen paard is gelijk net zoals een mens toch?
Als je voer verkoopt denk ik dat het je taak is eerlijk advies te geven en zeker over de ingredienten anders is het voor de consument abacadabra.

Maar hoe dan ook het is net wat je zegt iedereen maakt zijn eigen keuze en gelukkig maar.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:27

Taniya schreef:
Fructaan 3,1%

Ik vraag me af waar ze deze info vandaan halen, want in geheel Europa is er geen laboratorium die het fructosaangehalte kan meten...... (anders kon 'Oosterbeek' er ook goudgeld mee verdienen...)
Overigens wil de fabrikant mij ook geen analyserapporten in laten zien.....zeer vreemd.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:30

Google maar eens op de naam BioRon in Soest ;)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:51

madamX schreef:
Taniya schreef:
Fructaan 3,1%

Ik vraag me af waar ze deze info vandaan halen, want in geheel Europa is er geen laboratorium die het fructosaangehalte kan meten...... (anders kon 'Oosterbeek' er ook goudgeld mee verdienen...)
Overigens wil de fabrikant mij ook geen analyserapporten in laten zien.....zeer vreemd.

Het is een gemiddelde!
Nee dat snap ik dat ze geen analyserapport aan je geven, is niet zeer vreemd dat doet geen een leverancier van voer, dit ivm productbescherming.
Alle inhoudstoffen die erin zitten staan gewoon openbaar op de website en is voor iedereen te zien, niets meer, niets minder.
Helaas geldt dat niet voor alle voerleveranciers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:52

Ik heb net een hele nette mail van voergezond ontvangen. Mijn betaling is ontvangen en normaal staat er een levertijd van een week voor (heb ik overheen gelezen op de site denk ik). Maar mijn bestelling gaat vandaag de deur uit, dan ontvang ik ook track en trace. Erg netjes geregeld!