Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:16

Lavor is volgens mij het eigen merk voer van Langwerden. Mijn stalbaas bestelt er ook voor zijn eigen paarden, idd vlas maar ook brok en die is van Lavor.

Hiervoor voerde ik brok, Havens (dat voerden ze op een vorige stal) en daarna maar weer eens Pavo geprobeerd. Daarnaast voerde ik Fytogold van Garvo, daar was ik wel tevreden over. Dat is wat vettere muesli, ideaal voor duursporten. Champion van Marstall is vergelijkbaar en toen ik overging naar Corn heb ik Champion erbij genomen, puur voor het gemak zodat ik niet naar tig voerboeren hoef (ik voer ook luzerne). Champion krijgt mijn paard alleen als hij afstanden loopt, ik heb 'm er nu alvast af gehaald omdat ik dit jaar geen endurancewedstrijden meer rijd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:55

Ik ben van Equisanum Western-excellent overgestapt naar Marstall Amino-sport en Corn. Voldoet nog steeds prima. :j

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:33

madamX schreef:
dimmalimm74 schreef:
Ik ben ook over gestapt op Marstall (exzeem) muesli, mede op aanraden van de osteopaat.
Door de hysrothermische ontsloten granen schijnt het veel beter verteerbaar te zijn voor paarden.

Je bedoelt hydrothermisch ontsloten graan.... Allemaal interessant klinkende woorden om de functionele structuur van granulaire (graan)zetmeel door hydrothermale enzymatische modificatie te veranderen. Ja ook ik kan interessante woorden gebruiken.
De koolhydraten in graan worden voor ongeveer 50% door maltose (een soort suiker) beschermd en vormen ahw een ondoordringbare beschermlaag, zodat alpha-amylase bacteriën het graan moeilijk kunnen verteren; met name maïs is erg beschermd. Om deze beschermlaag door te prikken (er ontstaan echt gaten in deze laag) gaat men met bhv stoom het graan verhitten. Hierdoor veranderd de structuur en wordt het graan beter verteerbaar (vandaar dat men ook moet zeggen dat je er minder van moet voeren).
Wat ze er niet bij zeggen is dat ontsloten graan veel vatbaarder zijn voor schimmels; de gifstoffen van schimmels zijn niet te vernietigen door de hoge bewerkingstemperaturen (zitten er dus altijd in).
Wat ze ook niet vertellen is dat dankzij die hoge temperaturen de vitaminen (en sommige mineralen die dan antagonistisch kunnen worden) bijna geheel worden vernietigd (denk maar aan het doorkoken van bv groente). Na de hydrothermische behandeling houdt men dus graan over wat feitelijk geen voederwaarde heeft, enkel alleen nog maar zetmeel (suiker) is; om dit te compenseren moet men vitaminen en mineralen toevoegen. Omdat anorganische vormen goedkoper zijn, gebruikt men deze vaak (veel slechter opneembaar, maar in een analyse rapport blijkt altijd dat er voldoende aanwezig is in het voer; wat daarvan daadwerkelijk gebruikt kan worden in het paard is maar een klein deel).
Komt erop neer dat muesli's hetzelfde zijn dan brokken, want ook de granen die in de brokken zitten worden ontsloten; eerst door malen, daarna bij het persen onder hoge temperaturen. Alleen voor het oog zit er verschil in; qua samenstelling/opneembaarheid totaal niet (al zijn er genoeg die dit niet geloven maar wel de mooie praatjes van de fabrikanten geloven).
Veel muesli's (bijna allemaal) worden beneveld met stroop (melasse), dit om stof te binden en de smakelijkheid te vergroten (anders laten veel paarden het staan). Bij de productie door de hoge temperaturen wordt het vochtgehalte natuurlijk omlaag gebracht en gehouden, anders gaat het product erg snel rotten. Laag vochtgehalte betekent automatisch stof. Daarom voelen veel muesli's plakkerig aan. Ook zijn er fabrikanten die kunnen aantonen dat zij geen melasse gebruiken, en pronken daar dan ook mee; wat ze niet vertellen is dat ook zij 'plakmiddelen' gebruiken, hetzij dan in de vorm van andere soorten suikers of bv weipoeder/aardappelzetmeel etc.

Kan me ergens wel vinden in je uitleg. Klinkt logisch genoeg. Bij Pavo (wat ik voeder) noemen ze het geëxpandeerd, geloof ik? Het komt vooral de spijsvertering ten goede omdat de granen makkelijker verteerbaar zouden zijn. Maar als ze daarmee ook idd minder voedingsstoffen bevatten, is de remedie misschien groter dan de kwaal? Welke merken / granen zouden we dan beter voederen volgens jou? Gaf ooit Quattro van Mijten, maar daar deed ze het niet zo goed op: ben dan maar weer overgestapt op Pavo. Geen idee of Mijten ook een dergelijk procedé gebruikt...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:22

kan iemand mij vertellen wat een zak Wiesencobs kost, hoeveel erin zit en hoelang jullie er ongeveer mee doen? Ik heb twee paarden en wil ze zo in de winter elke dag gaan bijvoeren hiermee, dus zeg een schep per dag per paard. Heb gelezen dat 1 schep=1 emmer als het geweekt is

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:00

Volgens mij is de adviesprijs 15.80, maar hangt misschien wel een beetje van jouw leverancier af. Bij Langwerden is het zo dat als je onder de 100kg ineens besteld, je een kleine toeslag over je voer moet betalen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:55

ah ok, dan zal het wel rond die koers zijn. Hier zit echt een topleverancier, komt het zelfs voor 1 zak brengen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:39

LeenC schreef:
madamX schreef:
Je bedoelt hydrothermisch ontsloten graan.... Allemaal interessant klinkende woorden om de functionele structuur van granulaire (graan)zetmeel door hydrothermale enzymatische modificatie te veranderen. Ja ook ik kan interessante woorden gebruiken.
De koolhydraten in graan worden voor ongeveer 50% door maltose (een soort suiker) beschermd en vormen ahw een ondoordringbare beschermlaag, zodat alpha-amylase bacteriën het graan moeilijk kunnen verteren; met name maïs is erg beschermd. Om deze beschermlaag door te prikken (er ontstaan echt gaten in deze laag) gaat men met bhv stoom het graan verhitten. Hierdoor veranderd de structuur en wordt het graan beter verteerbaar (vandaar dat men ook moet zeggen dat je er minder van moet voeren).
Wat ze er niet bij zeggen is dat ontsloten graan veel vatbaarder zijn voor schimmels; de gifstoffen van schimmels zijn niet te vernietigen door de hoge bewerkingstemperaturen (zitten er dus altijd in).
Wat ze ook niet vertellen is dat dankzij die hoge temperaturen de vitaminen (en sommige mineralen die dan antagonistisch kunnen worden) bijna geheel worden vernietigd (denk maar aan het doorkoken van bv groente). Na de hydrothermische behandeling houdt men dus graan over wat feitelijk geen voederwaarde heeft, enkel alleen nog maar zetmeel (suiker) is; om dit te compenseren moet men vitaminen en mineralen toevoegen. Omdat anorganische vormen goedkoper zijn, gebruikt men deze vaak (veel slechter opneembaar, maar in een analyse rapport blijkt altijd dat er voldoende aanwezig is in het voer; wat daarvan daadwerkelijk gebruikt kan worden in het paard is maar een klein deel).
Komt erop neer dat muesli's hetzelfde zijn dan brokken, want ook de granen die in de brokken zitten worden ontsloten; eerst door malen, daarna bij het persen onder hoge temperaturen. Alleen voor het oog zit er verschil in; qua samenstelling/opneembaarheid totaal niet (al zijn er genoeg die dit niet geloven maar wel de mooie praatjes van de fabrikanten geloven).
Veel muesli's (bijna allemaal) worden beneveld met stroop (melasse), dit om stof te binden en de smakelijkheid te vergroten (anders laten veel paarden het staan). Bij de productie door de hoge temperaturen wordt het vochtgehalte natuurlijk omlaag gebracht en gehouden, anders gaat het product erg snel rotten. Laag vochtgehalte betekent automatisch stof. Daarom voelen veel muesli's plakkerig aan. Ook zijn er fabrikanten die kunnen aantonen dat zij geen melasse gebruiken, en pronken daar dan ook mee; wat ze niet vertellen is dat ook zij 'plakmiddelen' gebruiken, hetzij dan in de vorm van andere soorten suikers of bv weipoeder/aardappelzetmeel etc.

Kan me ergens wel vinden in je uitleg. Klinkt logisch genoeg. Bij Pavo (wat ik voeder) noemen ze het geëxpandeerd, geloof ik? Het komt vooral de spijsvertering ten goede omdat de granen makkelijker verteerbaar zouden zijn. Maar als ze daarmee ook idd minder voedingsstoffen bevatten, is de remedie misschien groter dan de kwaal? Welke merken / granen zouden we dan beter voederen volgens jou? Gaf ooit Quattro van Mijten, maar daar deed ze het niet zo goed op: ben dan maar weer overgestapt op Pavo. Geen idee of Mijten ook een dergelijk procedé gebruikt...

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het lijkt wel of geen 1 voer goed is... :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:23

Nou ja wat hierboven ook allemaal over de Marstall wordt gezegd, mijn paarden doen het er zeer goed op en mijn ogen bedriegen mij niet, dus nu ik het één keer gebruik wil ik nooit weer anders. :D

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:33

Heb twee weken geleden voor het eerst Marstal Vito opgehaald bij een dealer hier in de buurt. Probleem want mijn dame vind het echt niet lekker en eet liever het biks van de buurman.

Nu zit ik met de vraag, wat denken jullie, zit er qua smaak veel verschil in de verschillende muesli's of komt het toch wat overeen? Voordat ik weer een zak voer haal..

Dus, voor wie nog anderhalve zak Vito wil, kan het voor een klein prijsje komen halen :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:27

hel1 schreef:
Heb twee weken geleden voor het eerst Marstal Vito opgehaald bij een dealer hier in de buurt. Probleem want mijn dame vind het echt niet lekker en eet liever het biks van de buurman.

Nu zit ik met de vraag, wat denken jullie, zit er qua smaak veel verschil in de verschillende muesli's of komt het toch wat overeen? Voordat ik weer een zak voer haal..

Dus, voor wie nog anderhalve zak Vito wil, kan het voor een klein prijsje komen halen :D

1 paard hier lust het ook echt niet :+
De andere vinden het heerlijk
Je zou ook de Marstall Fazer Light kunnen proberen
Dat is ook arm in zetmeel en suiker
En elk paard lust dat (is mijn ervaring)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:33

Hier hebben ze er alledrie geen enkel probleem mee. Alles wordt tot op de laatste kruimel opgegeten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:33

En als je de vito weekt zodat het slobber wordt? Evt met een appeltje ofzo er door?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:38

Ik heb gelukkig vlakbij een dealer gevonden en die krijgt deze week mijn bestelling binnen. Concours, Sinfonie en force

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:13

wiesencobs vinden ze heerlijk, gistr gekregen.

corn moet mijn ene merrie ook aan wennen, ze eet t maar met lange tanden.
wil haar ook vito bij gaan geven.
maar adviseur zei dat ik beter faser light kan geven ivm smakelijkheid, dus waarschijnlijk bekend dat de vito niet lekker is.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:54

Ik zal volgende week eens een foto maken van mijn paint.
Heb nog een foto vlak voordat we met de corn begonnen, leuk verschil. Hij ziet er veel beter uit nu, na een kleine maand corn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:28

Als je paard een moeilijke eter is dan is de Vito niet echt een aanrader. Paard bij ons op stal at dat ook echt niet, en dat hoor je vaker.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:36

hiphopje schreef:
Ik zal volgende week eens een foto maken van mijn paint.
Heb nog een foto vlak voordat we met de corn begonnen, leuk verschil. Hij ziet er veel beter uit nu, na een kleine maand corn.

Hier nog iemand met een paint. Die altijd dekens op moest, want hij had het koud, viel gigantisch af. Als ik er nu een deken op les staat hij te zweten. Nog nooit heeft hij zo´n dikke vacht aangemaakt :D Heerlijk! Hij is wat gezetter geworden door de corn muesli en kan zichzelf beter wafrm houden :D Ik ben daar zo blij mee. Er is niets ergers dan je pony te zien kou lijden,....

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:21

Suzan, mijn paint heeft voorlopig nog wel een deken om hoor, en dat blijft deze winter ook zo! Hij moet zijn energie nu eerst gebruiken om weer terug op gewicht te komen ipv warm te blijven. Volgend jaar zien we wel weer verder.
PS heb even in je profiel gespiekt, wat een leuke paint. <3
Hoe groot is hij en wat is zijn afstamming?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:56

ik heb nog een vraagje over de wiesencobs: hoelang doen jullie paarden er over om een emmertje naar binnen te werken? Vind het vooral fijn om ze in de winter iets te geven waar ze wat langer over doen om op te eten. En moet het met warm of koud water weken? En er zit geen melasse in toch?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:01

mijn ene oudje heeft normaal echt moeite met eten maar de wiesencobs heeft hij binnen 5 minuten op.
dus lang doen ze er niet over, ze slobberen het zo weg.

lonnie schreef:
ik heb nog een vraagje over de wiesencobs: hoelang doen jullie paarden er over om een emmertje naar binnen te werken? Vind het vooral fijn om ze in de winter iets te geven waar ze wat langer over doen om op te eten. En moet het met warm of koud water weken? En er zit geen melasse in toch?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:05

hiphopje schreef:
Suzan, mijn paint heeft voorlopig nog wel een deken om hoor, en dat blijft deze winter ook zo! Hij moet zijn energie nu eerst gebruiken om weer terug op gewicht te komen ipv warm te blijven. Volgend jaar zien we wel weer verder.
PS heb even in je profiel gespiekt, wat een leuke paint. <3
Hoe groot is hij en wat is zijn afstamming?

Hij is 1.52 en stamt van de hengst Lucky W Bobar MM.
Hij begint nu zelfs wat dikkig te worden en ik ga hem wat lager in het voer zetten. Hij krijgt nu 3/4 schep corn muesli met omega olie erover en glucohorse. Ik ga eerst eens terug naar 1/2 schep corn muesli ;)
Vandaag heb ik hem weer eens helemaal schoon geborstelt en dat is zijn vacht lekker zacht, heeeeerlijk :D Heeft ie nog noooit gehad! Nu wel, kan ik gewoon van genieten. Ik poets hem niet heel grondig, maar gewoon ff het ergste stof eraf eens per twee weken ;)
Helaas is het een blessure pony en rijd ik hem niet meer. Als je onder mijn naam zoekt of in mijn profiel de topics bekijkt zul je zijn verhaal wel tegen komen ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:12

Ik ben er wel achter dat je echt minder moet voeren met de Corn van Marshtall, want ik geef al minder dan de Havens basissport per dag, maar ze groeit echt enorm van de Corn! := Ze ziet er verder wel echt TOPPIE uit moet ik zeggen, fijn spul. Ik voer daarnaast nog Amino Muskle plus als supplement bij, dat heeft ze ook echt nodig, ze is veel fitter nu.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:32

Breghje schreef:
Charaz schreef:
Is er ook ergens online marstall voer te bestellen?

Ik ken twee leveranciers, eentje in Kruisland en eentje in Steenbergen voor je. Als dat te doen is? Dichterbij meer jou kant op weet ik het niet, maar ik ken nog iemand in Oudenbosch die Marstall voert, kan ik het eens aan vragen.

http://www.mppaardenvoeders.nl/

Zij zitten in Klundert, maar bezorgen ook aan huis.
Via haar bestel ik ook mijn Marstall voer.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:58

Ja, die corn werkt echt goed om je paard dikker te krijgen. Zal straks eens vragen wat ik het beste kan gaan voeren als ie mooi op gewicht is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:30

Lante schreef:
Ik ben er wel achter dat je echt minder moet voeren met de Corn van Marshtall, want ik geef al minder dan de Havens basissport per dag, maar ze groeit echt enorm van de Corn! := Ze ziet er verder wel echt TOPPIE uit moet ik zeggen, fijn spul. Ik voer daarnaast nog Amino Muskle plus als supplement bij, dat heeft ze ook echt nodig, ze is veel fitter nu.

Hoeveel voer jij dan op een dag aan corn aan je paard Yvonne?