Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madamX schreef:dimmalimm74 schreef:Ik ben ook over gestapt op Marstall (exzeem) muesli, mede op aanraden van de osteopaat.
Door de hysrothermische ontsloten granen schijnt het veel beter verteerbaar te zijn voor paarden.
Je bedoelt hydrothermisch ontsloten graan.... Allemaal interessant klinkende woorden om de functionele structuur van granulaire (graan)zetmeel door hydrothermale enzymatische modificatie te veranderen. Ja ook ik kan interessante woorden gebruiken.
De koolhydraten in graan worden voor ongeveer 50% door maltose (een soort suiker) beschermd en vormen ahw een ondoordringbare beschermlaag, zodat alpha-amylase bacteriën het graan moeilijk kunnen verteren; met name maïs is erg beschermd. Om deze beschermlaag door te prikken (er ontstaan echt gaten in deze laag) gaat men met bhv stoom het graan verhitten. Hierdoor veranderd de structuur en wordt het graan beter verteerbaar (vandaar dat men ook moet zeggen dat je er minder van moet voeren).
Wat ze er niet bij zeggen is dat ontsloten graan veel vatbaarder zijn voor schimmels; de gifstoffen van schimmels zijn niet te vernietigen door de hoge bewerkingstemperaturen (zitten er dus altijd in).
Wat ze ook niet vertellen is dat dankzij die hoge temperaturen de vitaminen (en sommige mineralen die dan antagonistisch kunnen worden) bijna geheel worden vernietigd (denk maar aan het doorkoken van bv groente). Na de hydrothermische behandeling houdt men dus graan over wat feitelijk geen voederwaarde heeft, enkel alleen nog maar zetmeel (suiker) is; om dit te compenseren moet men vitaminen en mineralen toevoegen. Omdat anorganische vormen goedkoper zijn, gebruikt men deze vaak (veel slechter opneembaar, maar in een analyse rapport blijkt altijd dat er voldoende aanwezig is in het voer; wat daarvan daadwerkelijk gebruikt kan worden in het paard is maar een klein deel).
Komt erop neer dat muesli's hetzelfde zijn dan brokken, want ook de granen die in de brokken zitten worden ontsloten; eerst door malen, daarna bij het persen onder hoge temperaturen. Alleen voor het oog zit er verschil in; qua samenstelling/opneembaarheid totaal niet (al zijn er genoeg die dit niet geloven maar wel de mooie praatjes van de fabrikanten geloven).
Veel muesli's (bijna allemaal) worden beneveld met stroop (melasse), dit om stof te binden en de smakelijkheid te vergroten (anders laten veel paarden het staan). Bij de productie door de hoge temperaturen wordt het vochtgehalte natuurlijk omlaag gebracht en gehouden, anders gaat het product erg snel rotten. Laag vochtgehalte betekent automatisch stof. Daarom voelen veel muesli's plakkerig aan. Ook zijn er fabrikanten die kunnen aantonen dat zij geen melasse gebruiken, en pronken daar dan ook mee; wat ze niet vertellen is dat ook zij 'plakmiddelen' gebruiken, hetzij dan in de vorm van andere soorten suikers of bv weipoeder/aardappelzetmeel etc.
LeenC schreef:madamX schreef:Je bedoelt hydrothermisch ontsloten graan.... Allemaal interessant klinkende woorden om de functionele structuur van granulaire (graan)zetmeel door hydrothermale enzymatische modificatie te veranderen. Ja ook ik kan interessante woorden gebruiken.
De koolhydraten in graan worden voor ongeveer 50% door maltose (een soort suiker) beschermd en vormen ahw een ondoordringbare beschermlaag, zodat alpha-amylase bacteriën het graan moeilijk kunnen verteren; met name maïs is erg beschermd. Om deze beschermlaag door te prikken (er ontstaan echt gaten in deze laag) gaat men met bhv stoom het graan verhitten. Hierdoor veranderd de structuur en wordt het graan beter verteerbaar (vandaar dat men ook moet zeggen dat je er minder van moet voeren).
Wat ze er niet bij zeggen is dat ontsloten graan veel vatbaarder zijn voor schimmels; de gifstoffen van schimmels zijn niet te vernietigen door de hoge bewerkingstemperaturen (zitten er dus altijd in).
Wat ze ook niet vertellen is dat dankzij die hoge temperaturen de vitaminen (en sommige mineralen die dan antagonistisch kunnen worden) bijna geheel worden vernietigd (denk maar aan het doorkoken van bv groente). Na de hydrothermische behandeling houdt men dus graan over wat feitelijk geen voederwaarde heeft, enkel alleen nog maar zetmeel (suiker) is; om dit te compenseren moet men vitaminen en mineralen toevoegen. Omdat anorganische vormen goedkoper zijn, gebruikt men deze vaak (veel slechter opneembaar, maar in een analyse rapport blijkt altijd dat er voldoende aanwezig is in het voer; wat daarvan daadwerkelijk gebruikt kan worden in het paard is maar een klein deel).
Komt erop neer dat muesli's hetzelfde zijn dan brokken, want ook de granen die in de brokken zitten worden ontsloten; eerst door malen, daarna bij het persen onder hoge temperaturen. Alleen voor het oog zit er verschil in; qua samenstelling/opneembaarheid totaal niet (al zijn er genoeg die dit niet geloven maar wel de mooie praatjes van de fabrikanten geloven).
Veel muesli's (bijna allemaal) worden beneveld met stroop (melasse), dit om stof te binden en de smakelijkheid te vergroten (anders laten veel paarden het staan). Bij de productie door de hoge temperaturen wordt het vochtgehalte natuurlijk omlaag gebracht en gehouden, anders gaat het product erg snel rotten. Laag vochtgehalte betekent automatisch stof. Daarom voelen veel muesli's plakkerig aan. Ook zijn er fabrikanten die kunnen aantonen dat zij geen melasse gebruiken, en pronken daar dan ook mee; wat ze niet vertellen is dat ook zij 'plakmiddelen' gebruiken, hetzij dan in de vorm van andere soorten suikers of bv weipoeder/aardappelzetmeel etc.
Kan me ergens wel vinden in je uitleg. Klinkt logisch genoeg. Bij Pavo (wat ik voeder) noemen ze het geëxpandeerd, geloof ik? Het komt vooral de spijsvertering ten goede omdat de granen makkelijker verteerbaar zouden zijn. Maar als ze daarmee ook idd minder voedingsstoffen bevatten, is de remedie misschien groter dan de kwaal? Welke merken / granen zouden we dan beter voederen volgens jou? Gaf ooit Quattro van Mijten, maar daar deed ze het niet zo goed op: ben dan maar weer overgestapt op Pavo. Geen idee of Mijten ook een dergelijk procedé gebruikt...
hel1 schreef:Heb twee weken geleden voor het eerst Marstal Vito opgehaald bij een dealer hier in de buurt. Probleem want mijn dame vind het echt niet lekker en eet liever het biks van de buurman.
Nu zit ik met de vraag, wat denken jullie, zit er qua smaak veel verschil in de verschillende muesli's of komt het toch wat overeen? Voordat ik weer een zak voer haal..
Dus, voor wie nog anderhalve zak Vito wil, kan het voor een klein prijsje komen halen
hiphopje schreef:Ik zal volgende week eens een foto maken van mijn paint.
Heb nog een foto vlak voordat we met de corn begonnen, leuk verschil. Hij ziet er veel beter uit nu, na een kleine maand corn.
lonnie schreef:ik heb nog een vraagje over de wiesencobs: hoelang doen jullie paarden er over om een emmertje naar binnen te werken? Vind het vooral fijn om ze in de winter iets te geven waar ze wat langer over doen om op te eten. En moet het met warm of koud water weken? En er zit geen melasse in toch?
hiphopje schreef:Suzan, mijn paint heeft voorlopig nog wel een deken om hoor, en dat blijft deze winter ook zo! Hij moet zijn energie nu eerst gebruiken om weer terug op gewicht te komen ipv warm te blijven. Volgend jaar zien we wel weer verder.
PS heb even in je profiel gespiekt, wat een leuke paint.![]()
Hoe groot is hij en wat is zijn afstamming?
Breghje schreef:Charaz schreef:Is er ook ergens online marstall voer te bestellen?
Ik ken twee leveranciers, eentje in Kruisland en eentje in Steenbergen voor je. Als dat te doen is? Dichterbij meer jou kant op weet ik het niet, maar ik ken nog iemand in Oudenbosch die Marstall voert, kan ik het eens aan vragen.
Lante schreef:Ik ben er wel achter dat je echt minder moet voeren met de Corn van Marshtall, want ik geef al minder dan de Havens basissport per dag, maar ze groeit echt enorm van de Corn!Ze ziet er verder wel echt TOPPIE uit moet ik zeggen, fijn spul. Ik voer daarnaast nog Amino Muskle plus als supplement bij, dat heeft ze ook echt nodig, ze is veel fitter nu.