Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elfje_Braam

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:34

@ Lars, mijn excuus, het was voor mij niet duidelijk dat het paardje wat geen hooi meer at ook diegene was die gevoelig was voor suikers en zetmeel, omdat je het had over "een paard"

Fijn dat hij weer aan het eten is!

Als ze allemaal gevoelig zijn voor suikers en zetmeel dan zouden wiesencobs een goede oplossing zijn. Ze halen er ook energie uit (langzaam vrijkomend)

Maar het probleem nu is het hooi toch? Hoe gaat het nu?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:55

Of Ben gevoelig is voor suikers weet ik niet 100% zeker, ik vermoed het omdat hij vorig jaar midden in de winter iets ging schuren (ondanks temperaturen van -15) en dat op hield toen ik stopte met krachtvoer geven. Ik voer nu dus eigenlijk meer preventief zo, juist omdat zo'n suikerintolerantie vaak ontstaat door opbouwen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:00

Elfje_Braam : sorry stond er een beetje onduidelijk misschien. Ik heb idd meerdere paarden, degene die niet eet heeft idd geen last van suikers. Zij eet idd geen hooi.

Ze heeft gisteravond en vanmorgen weer goed gegeten. Vannacht weer niks in de kudde eet ze dus wel alleen niet. Al laat ze zich nog wel wegjaagen door de andere echt moeite doet ze niet voor dr eten laat maar zeggen. Ik hoop op moment dat ze nog beter in de groep ligt dat ze dan nog beter gaat eten. Bietenpulp en alles gaat er goed in morgen krijg ik mn grasbrok en krijgt ze dat ook nog extra.

of ze vannacht weer alleen stro heeft gegeten kon ik vanmorgen zo snel niet zien was donker en had me namelijk verslapen. Vannvond maar even kijken wat er nog in de stal ligt. Wel lastig hoor zn moeilijke eter.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:19

francis ik heb het laten onderzoeken door bloed af te laten nemen. Ik kan precies zien aan wat ik gevoerd heb en de hoeveelheid beweging of ze last heeft van dr spieren en het is ook altijd vrij makkelijk te achterhalen waar de fout ligt.

Ik voer aminozure bij aan dat paardje en sinds dien heeft ze daar geen last meer van bij zo goed als niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:22

Zijn er wel genoeg voerplekken dan lars? Klinkt idd alsof ze zich gewoon niet comfortabel genoeg voelt om te eten.

Jeddah: ik voerde het maar heel minimaal (twee handjes) bij aan Abby omdat ik haar iets "extra's" wilde geven voor de groei. Slaat natuurlijk nergens op eigenlijk :)) en ik ga er maar mee stoppen want ze groeit toch niet :P . Ze vindt het overigens ook niet echt lekker. Pepsi wel trouwens, dus die krijgt wat er nu nog over is. Shane kan niet tegen graan dus die krijgt het niet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:25

Hmmm, zal je zien, stop je ermee, gaat ze wel groeien :D

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:31

ja voer plekker genoeg denk ik 6 plekker voor 6 paarden wisselen doen ze altijd wel. Veulens eten altijd samen of het veulen eet samen met mams. vaak eten mijn ruin en merrie samen dus max 5 plekker bezet van de 6 laat maar zeggen. Altijd dus nog wat over om een ander plekje te vinden. Ze eet in de wei ook wel maar niet als ze op stal staat (met andere paarden)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:48

lars en als je haar nou apart op de wei zet? Tidjelijk dan in ieder geval, dat ze wel met andere paarden staat, maar niet hoeft te 'vechten' om haar plekje>?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:43

dan eet ze niet ook al geprobeerd namelijk ze is alleen rustig in de kudde. En op zich heeft ze altijd de mogelijkheid in de kudde om te eten. Ze moet alleen wel willen. Maar in de kudde gaat het dus redelijk goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:02

lars schreef:
dan eet ze niet ook al geprobeerd namelijk ze is alleen rustig in de kudde. En op zich heeft ze altijd de mogelijkheid in de kudde om te eten. Ze moet alleen wel willen. Maar in de kudde gaat het dus redelijk goed.

Hey, het gaat hier om maheeba toch ;)

Gewoon de tijd geven, bij mij vrat ze ( ook alleen ) bergen hooi hoor. Ze zal zich gewoon flink gestresst voelen.
Dit komt echt wel goed! Volhouden, en zodra je gaat rijden gaat ze zich ook fijner voelen. Als ik een paar dagen niet reed op haar, keek ze me niet meer aan en ging ze echt een attitude geven ;)

Gekke pony!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:04

ja klopt ze wordt al steeds rustiger de tijd zal het idd leren ;) maar was echt beetje bang voor kolieken de eerste dag

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:09

ja snap ik, maar dat heeft ze nog nooit gehad! Echt nog nooit in 7 jaar, dus ze zal er zeker niet gevoelig voor zijn, gezien haat gekke eetgedrag. Van de zomer gewoon flink vetmestem met gras, dan heeft ze in de winter weer wat om op te teren :+

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:14

denice je hebt niks verkeerds gedaan hoor! ik heb alleen angst voor koliek omdat ik daar al een aantal paarden aan heb zien sterven op de stallen waar ik heb gestaan

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:15

getver dat is nooit leuk, maheeb is wel sterk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:22

Ok, dus op de wei in de kudde eet ze wel, alleen op stal eet ze wel, maar op stal met de andere paarden op stal eet ze niet? Heb ik 't zo goed?
Is het dan een optie om van stal te wisselen? Ik heb 't met Ben ook meegemaakt dat'ie op de pensionstal waar hij stond, met een bepaalde buurman ook z'n bak niet wilde leegeten. Voernijd onderling kan ze ondanks dat er spijlen tussen zitten wel van't eten af houden. Kan dus goed zijn dat een van haar buurmannen/vrouwen gewoon teveel stress veroorzaakt.
Probeer eens te observeren wiens gezelschap ze op de wei op zoekt en zet haar naast dat paard en dan liefst aan de buitenkant van de gang, zodat ze ook maar aan 1 kant een ander paard heeft. Dat brengt vaak heel veel rust op voor zo'n paard. Aan 2 kanten een ander paard is natuurlijk nog stressvoller dan aan 1 kant.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:30

Mijn paard gaat weer op stal en kreeg in de wei kuil,wat is nou het verschil van kuil en hooi? Is er iets wat beter is?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:31

marleen, op bokt zijn er heel veel topics geweest over de verschillen tussen kuil en hooi, misschien kan je daar even naar zoeken? Koeienkuil is alleen nóóit goed, te hoog eiwit gehalte. Dan maakt verder de tijd tussen inpakken en maaien nog uit, de tijd van het maaien etc. Kuil dat vochtig wordt ingepakt gaat broeien en wordt zuur = slecht voor paarden. Nadeel van hooi kan zijn dat sommige paarden niet tegen het stof kunnen, andere paarden reageren weer erg slecht op kuilgras.

Francis; de stallen bij lars zijn 2 naast elkaar en dan aan de overkant ook weer 2 ( 4 dus totaal ) dus paardje staat altijd aan de buitenkant en voor wat ik heb begrepen staat ze dus alleen met de veulens op stal?

lars, hoe gaat het nu met de merrie?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:57

francis klopt wat ss schrijft de paarden hebben bij mij ook half hoge boxen zodat onderling contact mogelijk blijft.
Merrie gaat goed donderdag viel ze zelfs direct op het eten af ze komt nu in het ritme en blijft 's nachts haar hooi goed eten ik geloof dat ze op dr plekkie begint te komen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:23

top om te horen dat ze weer wat eet!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:37

*UPDATE* :)

Inmiddels krijgen ze alleen nog maar cobs, hooi, wortelen, olie en hun vitamientjes.
Oki komt nu al beter in het vlees en begint weer een beetje te glimmen.
Feline vraagt zich af wanneer het oude voer weer terugkomt, die is er klaar mee :)) Staat er een beetje in te roeren, eet met lange tanden en kijkt mij vragend aan hoelang ze deze derrie nog moet eten...
Oki en Bambi zijn best wel content en eten braaf hun bakje leeg.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:31

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:08

Ik durf te wedden dat Feline ook over stag gaat Vera!
Gimly, m'n nieuwe pony, at de eerste week ZO TRAAG en met lange tanden, vroeg zich echt af wat voor spinazieprut dat nou weer was.
Maar inmiddels eet' ie rap door, staat te dringen voor het voerhok als ik 't klaar maak en als' ie de kans krijgt staat' ie met z'n kop in de voerton cobjes te pikken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:25

Hier komen ze inmiddels zelfs aangehold voor hun Wiesencobs, incl. Peps *\o/* . Het was dus iid een kwestie van blijven aanbieden. Een acquired taste, kennelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:28

Ja hoor, ik ben er nog niet een tegen gekomen die niet over stag gaat. Het duurt soms even maar uiteindelijk gaan ze't echt lekker vinden. Ze moeten soms alleen even afkicken van de gezoete smaak die ze van voer gewend zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:32

Nou ja, die van mij kregen al geen gezoet voer natuurlijk, maar kennelijk was dit toch een beetje "vreemd" in hun ogen.