[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:14

Heeft iemand ervaring met rijstzemelen?
Kan iemand me vertellen wat het doet als voedingsmiddel?
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:25

Oryani

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 08:20

Ik had het ook zo opgezocht, maar veel wijzer werd ik niet van die posts. Daarom stelde ik de vraag nog eens. :)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:39

Even een vraagje hier,

Ik heb al veel gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn 6jarige ruin heeft halverwege oktober 2x gaskoliek gehad ivm het hoge fructaangehalte in het gras. Nu is hij daar van ingevallen en zoek ik iets om hem te ondersteunen zodat hij wat meer vetjes krijgt.

Op dit moment staat hij of op de wei of in de paddock met onbeperkt hooi. Ook op stal heeft hij toegang tot onbeperkt hooi. Hij krijgt 1,5e schep basisbrok en een schep powerplus mix van havens.

Hij is dus 6 jaar oud, ongeveer 1.75m hoog. Loopt op B spring en L dressuurniveau. Hij mist ook nog basisbespiering, dat is best lastig met zo'n reus soms. Ik wil hem graag meer ondersteunen omdat hij nu net te schraal is. Hij heeft geen wormen, is bij de tandarts osteopaat en zadelmaker geweest de afgelopen maand. Ik zat zelf te denken aan pavo 18-plus vanwege het hoge eiwitgehalte maar ik lees hier zoveel verschillende dingen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:53

2.5 schep krachtvoer voor een paard van 1.75 vind ik aan de lage kant

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:49

Oryani schreef:
Heeft iemand ervaring met rijstzemelen?
Kan iemand me vertellen wat het doet als voedingsmiddel?
[ Afbeelding ]

Dit kwam ik toevallig net tegen op fb over ,
"Rijstzemelen zijn van nature rijk aan vet en zeer smakelijk, waardoor het zeer geschikt is als energiebron voor paarden. Rijstzemelen dienen gestabiliseerd te zijn, omdat paarden de voedingsstoffen anders niet kunnen benutten. Voor de meeste paarden is een toevoeging van 0,5 - 1 kg rijstzemelen per dag voldoende. Het voordeel van rijstzemelen ten opzichte van zelf olie toevoegen is dat de voerbakken schoner blijven, omdat rijstzemelen meestal in een brok zijn geperst."

(http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:57

Heb ook wel interesse in de rijstzemelen maar kan nergens vinden waar je ze kunt kopen. Iemand enig idee?

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:29

Ik bestel dit via zooplus. Mijn paard van 20+ met 6 missende kiezen doet het hier goed op, gebruik liever dit dan tarwezemelen of iets van maïs

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:13

Hoe voeder jij het? In welke hoeveelheden? Vul je het met iets aan?

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:34

Mijn paard krijgt 3 verschillende voerbeurten per dag. De rijstzemelen geef ik savonds 500gram van bij de bietenpulp en luzerne gemengd. Voor mij is het meer het idee dat ze van vanalles iets binnen krijgt, vetten, eiwitten,...

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:18

hmm interessant ga me hier ook eens in verdiepen. Vind het echt niet meer grappig wat er nu allemaal in mijn merrie (met veulen) gaat. Eerst seniores priores geprobeerd, leek aan te slaan toen toch weer afvallen, dus verhoogd naar 2kg en 1kg merriebrok erbij. op advies over gestapt op brok met maismeel en pulp. Krijgt inmiddels 2kg brok, 1.5 kg pulp en 1 kg mais en een scheut olie. Nu heel rustig 3 keer in de week 15 minuten aan het werk en mevrouw valt weer af. Zucht.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:11

Wat voer je ernaast als ruwvoer? Hoe oud is het veulen? Misschien tijd om af te spenen zodat de merrie weer op krachten kan komen.

RunningSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:33

Mijn pony'ke is ook aan de dunne kant.
Ik zou niet zeggen erg dun maar je ziet wel haar ribben.

Ze krijgt het meeste van de stal met allerlei grote springpaarden.
E-pony, hè _/-\o_

's Morgens komt ze 3 uur ongeveer in de wei, krijgt ze 1 volle schep met net iets meer en een dikke plak hooi, echt veel hoor.
's Middags krijgt ze weer hooi.
's Avonds ook hooi en dan weer 1 volle schep eten.

De staleigenaar vermoed dat ze misschien St. Jakobskruiskruid gegeten heeft vroeger... :(
Ik hoop het natuurlijk niet.
Ze wordt dunner, maar heeft gelukkig niet last van diarree of geen eetlust.
Ik ga zeker kijken of ze meer symptomen heeft ervan.
(een vergiftiging kan jaren duren totdat het eindelijk begint te werken & het kruid kan ook tussen het hooi zitten waardoor de paarden het alsnog op eten).

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, maar ik ga nog wat bespreken met de staleigenaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:46

Als ze ribbig is en honger heeft zou ik beginnen met meer hooi voeren. 3x 1 plak = 6kg? Dat is ook voor een e-pony te weinig. Begin maar met 's avonds 2-3 plakken ipv 1

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:06

Wat zit er in de schep eten (merk en exacte voersoort) en hoeveel is het precies (doe eens 4 voerscheppen in een zak en weeg het, denk aan het door 4 delen daarna).

De basis is meer ruwvoer, dus rustig opvoeren tot onbeperkt. Pas daarna zou ik met het krachtvoer verder gaan werken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:49

Ik wil toch nog even deze foto plaatsen. Na een jaar van alles geprobeert, het uiteindelijk maar accepteren dattie altijd wat te slank is ziet ie er nu top uit!

Afbeelding

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:01

Jester, zo herkenbaar! Ziet er goed uit.
Mijn merrie gisteren. Zit op een vetmestregime wat niet helemaal volgens mijn idealen is, maar lijkt wel aan te slaan...

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:01

Jester_ schreef:
Ik wil toch nog even deze foto plaatsen. Na een jaar van alles geprobeert, het uiteindelijk maar accepteren dattie altijd wat te slank is ziet ie er nu top uit!

[ [url=m/Fmkkrx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan je vertellen dat dit is hoe een paard er uit hóórt te zien, top plaatje zo!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:21

Jester en Oryani, ziet er beide heel goed uit!!! En Jester, inderdaad herkenbaar dat als je stopt met volproppen, dat ze ineens dikker worden.

Die van mij is er gelukkig weer helemaal bovenop.

In juni zag hij er zo uit:

Afbeelding

En vorige week zo:

Afbeelding

Afbeelding

Geheime recept: verhuizing naar een stal waar hij meer tot rust komt + 's nachts op stal, veel geprobeerd met voer en nu staat hij op 1,5 schep havens gastro en een half schepje muesli (cavalor westernmix) per dag. :) En hij is met de verhuizing van hooi naar kuil gegaan, wat hem denk ik ook wat meer spekjes geeft!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:29

Hij ziet er inderdaad super uit :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:51

Piekosjj schreef:
Jester_ schreef:

[ [url=m/Fmkkrx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan je vertellen dat dit is hoe een paard er uit hóórt te zien, top plaatje zo!

Dat doet een mens goed :D

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:27

@jester ik vind je paard er ook erg mooi uitzien

Mijn paard heeft van de week 4 dagen in de kliniek utrecht gestaan ivm slank lijf en weinig spiermassa.
Hij heeft bloed onderzoek, urine onderzoek, emg onderzoek en suiker opname test gehad maar niks uitgekomen.
ze dachten dat hij emnd had maar dat heeft hij gelukkig niet. Ik ga nu het volgende voeren. Onbeperkt hooi, merrie brok, sojaschroot, luzerne, marstall concours en multi vit van marstall. En myoplast voor soepele spieren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:09

Wat goed Ufurio4e, dat je je paard helemaal hebt door laten lichten. Lastig als er niets uit komt, maar misschien indd alleen een kwestie van ander stalmanagement.
Hier heeft het verhuizen van stal, Inmiddels twee jaar geleden, mijn paard veel goeds gedaan. Paard is veranderd in een grote spierbundel met glans in de ogen. Totaal ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:19

dblijham schreef:
Heb ook wel interesse in de rijstzemelen maar kan nergens vinden waar je ze kunt kopen. Iemand enig idee?

De Equiva in Duitsland heeft het ook. Onder meer een vestiging in Leer. Misschien is dat handig voor jou?

https://www.equiva.com/reiskleie-stabilisert/

Ik heb het aan mijn destijds wat schrale 3 jarige gevoerd. Beviel goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:20

Doordat mijn paard vanuit huis naar pension gegaan is vier haar geleden is hij erg vermagerd. Hij is toen na een half jaar weer thuis gekomen en is toen ook weer dikker geworden maar helaas nooit meer op het oude gewicht.

hopelijk helpt het vele voer hem om dikker te worden.