[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:01

Dat hoef niet altijd en dat hangt er ook vanaf waarvoor en hoeveel je geef.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:53

:+ is het niet met alles dat hoeveel je geeft nogal bepalend is voor hoe dik ze ervan worden xD. Bij een te dik paard zou ik alle extra's schrappen, paard krijgt 1 schep dieetmix & 250gr pulp. Daar zou ik van gaan schrappen en idd even kijken hoeveel hooi ze nou krijgt. Evt een mix maken met wat stro.

Heeft 1 van jullie een tip gluco balance te voeren? Ze eet t niet over de metazoa en met appelmoes zie ik niet zo zitten. Dat voelt als een dieetpil verstoppen in een stuk gebak, niet erg logisch xD.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 17:59

Kasmir schreef:
:+ is het niet met alles dat hoeveel je geeft nogal bepalend is voor hoe dik ze ervan worden xD. Bij een te dik paard zou ik alle extra's schrappen, paard krijgt 1 schep dieetmix & 250gr pulp. Daar zou ik van gaan schrappen en idd even kijken hoeveel hooi ze nou krijgt. Evt een mix maken met wat stro.

Heeft 1 van jullie een tip gluco balance te voeren? Ze eet t niet over de metazoa en met appelmoes zie ik niet zo zitten. Dat voelt als een dieetpil verstoppen in een stuk gebak, niet erg logisch xD.

Ik doe het in een bakje, meng er een beetje water bij (heel weinig!) en smeer t op een stukje brood. half kapje). Gaat er zo in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:03

heel klein beetje bietenpulp ofzo?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:15

Toch heeft ook een te dik paard voedingsstoffen en energie nodig om trainingen vol te kunnen houden. Die van mij is van gras afgehaald, krijgt zn hooi in beurten verdeeld met een slowfeeder en is van 250gr brok naar 1,2 kilo brok gegaan. Het leek me vreselijk veel, maar in combinatie met 5 actieve trainingen heeft hij het echt nodig gehad.

Hij is inmiddels helemaal op gewicht en mag zelfs weer een paar uurtjes op gras. Hoeveel brok blijft gelijk en hooi is dan wat minder. Intensiteit van de trainingen blijft ook en hij heeft er nog nooit zo slank uit gezien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:03

Persoonlijk zou ik ook zoveel mogelijk extra voeding schrappen. En dan later eventueel kijken of het paard door de trainingen toch wat extra nodig heeft.

Hier zijn ze in ieder geval van het krachtvoer af. Alleen voordroog, 1 appel en 2 of 3 peeën omdat de andere 3 wel wat krachtvoer krijgen en ik alles in de wei voer. Beperkt gras.
Was vandaag aangenaam verrast dat de harde manenkam van mijn paard verdwenen is *\o/* *\o/* . Ook bij de pony lijkt de harde manenkam minder. Dus volgens mij gaan we de goede kant op. Verder is er op het zicht nog niet echt veel verandering maar goed we zijn ook pas een week of 3 aan de gang.
Wat ik wel zie is dat degene die al wel wat mager stond wat is afgevallen dus ga even kijken of ik die van het weekend een paar uur in een andere wei kan zetten met meer gras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:16

Maar hoe zorg je er dan voor dat ze wel de vitamine binnen krijgen?
Voordroog, appels en peren zouden voor afvallen zeker mijn voorkeur niet hebben. Dat laatste vooral niet ivm suikers en dat eerste hebben ze nóg meer van nodig dan hooi en is dacht ik ook rijker in eiwitten dan hooi? Ik ken t iig niet anders dan dat je paarden er eerder dikker dan slank van worden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 00:28

Ze krijgen ook niet onbeperkt voordroog natuurlijk. Ons voordroog komt van eigen land en is mooi droog en vrij kruidig. Natuurlijk is het rijker als hooi maar ze krijgen niet voor niets maar 1x per dag voordroog. Peren krijgen ze ook niet. Maar peeën daar zitten ook best wat vitamine in. Tot nu toe merk ik niet dat ze iets te kort komen. En als ze een beetje willen afvallen dan zal er wel iets bijgevoerd gaan worden maar ik zie daar nu nog geen meerwaarde in.
Gaat ook om de hoeveelheid ook met hooi kun je ze vast dik krijgen.
Ze hebben wel een liksteen liggen die nu wel meer gebruikt wordt sinds ik veranderingen aangebracht heb.
Blijkbaar kan het wel als ze toch tekenen vertonen van afvallen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:17

Ah peeën ken ik niet, ik dacht dat je peren bedoelde :D

Volgens mij zegt het aantal keren dat je voordroog voert niet zoveel. Als ze op hooi 6 kilo moeten binnen krijgen, dan is dat op papier met voordroog 8 kilo aan droge stof.
Dat verschil bedoel ik.

Mijn paard heb ik 4,5 jaar sober gevoerd in brok, maar kreeg voldoende gras en/of hooi. die leek gezond en happy maar sinds hij in training is en toch wat meer brok krijgt zie ik hem enorm veranderen.
Vandaar mijn opmerking over het bijvoeren :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:43

Ze kunnen ook de hele dag door gras eten en dat telt natuurlijk ook mee. Ik kijk zelf liever naar de paarden om te kijken hoe je moet voeren. Dus ik kijk niet zozeer naar de droge stof. Dat is ook naar mijn idee meer bedoelt voor paarden die meer op stal of paddock staan.

Als het paard intensiever in trainingen gaan is bijvoeren waarschijnlijk wel wenselijk maar deze 2 krijgen niet echt intensieve training gewoon basis werk en ik naar mijn idee moet dat toch voor 2 verder gezonde paarden geen probleem geven. Mijn paard heeft altijd beetje muesli gehad maar heb tot nu toe nog geen verschil gemerkt nu dat afgeschaft is. En met de pony merk ik ook geen verschil die heeft nog energie voor 10.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:46

Bedankt voor jullie tips! Ik denk de bietenpulp dan maar schrap, en de dieetmix over 2 voerbeurten verdeel. Ze kreeg de bietenpulp omdat ze nogal gevoelige darmen heeft, maar ik moet zeggen dat dit de laatste tijd aardig goed gaat.

welk stro kun je het beste gebruiken om te voeren? Dit heb ik al eens gedaan maar dan bleef het meeste vaak liggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:55

Tigra_ schreef:
Ze kunnen ook de hele dag door gras eten en dat telt natuurlijk ook mee. Ik kijk zelf liever naar de paarden om te kijken hoe je moet voeren. Dus ik kijk niet zozeer naar de droge stof. Dat is ook naar mijn idee meer bedoelt voor paarden die meer op stal of paddock staan.

Als het paard intensiever in trainingen gaan is bijvoeren waarschijnlijk wel wenselijk maar deze 2 krijgen niet echt intensieve training gewoon basis werk en ik naar mijn idee moet dat toch voor 2 verder gezonde paarden geen probleem geven. Mijn paard heeft altijd beetje muesli gehad maar heb tot nu toe nog geen verschil gemerkt nu dat afgeschaft is. En met de pony merk ik ook geen verschil die heeft nog energie voor 10.

Ahh ja, die van mij kan niet de hele dag op gras, dus daar meten we wel ff bij wat hij moet krijgen.
Ik voer dus niet alleen bij vanwege de extra training maar ook omdat ze dus niet voldoende vit/min uit gras en hooi halen. En idd met die 250gr merkte ik dus ook weinig, maar met die 1,2 kilo van nu zie ik het duidelijk en gaat er behalve lijnzaad geen extra supplement meer in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:14

Ik geef de balance van Pure feed als volledig voer, in de rui van de rui of even minder weerstand geef ik er wat vitaminepoeder bij.

Verder staat 'ie nu halve dagen op de wei en halve dagen in de paddock met wat voordroog.
's Nachts krijgt hij een groot net graszaadhooi en bij zijn balance een klein beetje bietenpulp.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:13

Pffff muesli helpt niet, brood helpt niet, pulp helpt niet.. Inmiddels al 3 scheppen weg kunnen gooien en toch best zonde aangezien n pot best duur is. Heb t vanavond maar met n beetje water gemengd in een spuit gedaan en rechtstreeks in d'r mond gespoten. Heeft niet echt m'n voorkeur maar vind t echt zonde, zodra ze de gluco balance ruikt of proeft laat ze alles staan.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:29

Wat zijn paarden toch apart daarmee _-:( het paard van mijn buurvrouw krijgt pergolide voor de cushing, alles vreet ze op behalve als er zo'n pilletje in zit :? Alsof ze het ruikt...
Wat mijn pony betreft heb ik haar gewoon elke nacht op de paddock staan en nu gaat het goed, ze zal niet afvallen maar ze word iig niet dikker en ook niet zo opgeblazen van het gras...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:56

kasmir, dat is wel balen zeg, in de mond spuiten is dan de enige optie denk nog inderdaad...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:50

Echt zo irritant, het heeft ook een tijd geduurd voordat ze d'r metazoa at. Nu met een mix van C4L eet ze het gelukkig eindelijk goed. Alles wat ik er graag in wil gaat er moeilijk/niet in maar gras en alles waar suikers in zit is geen probleem :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:54

Haha eigenlijk wel logisch he, kinderen eten ook liever snoep dan groente... :D

Ik voer de balance van Pure feed, aan meerdere paarden al gevoerd en nooit problemen, ze eten het heel graag, allemaal!
En als ik slobber wil gooi ik gewoon heet water op de brokjes en evt doe ik er een handje bietenpulp bij en dat eten ze ook altijd goed!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:08

Nouvel schreef:
Haha eigenlijk wel logisch he, kinderen eten ook liever snoep dan groente... :D

Ik voer de balance van Pure feed, aan meerdere paarden al gevoerd en nooit problemen, ze eten het heel graag, allemaal!
En als ik slobber wil gooi ik gewoon heet water op de brokjes en evt doe ik er een handje bietenpulp bij en dat eten ze ook altijd goed!

Mijn ene paard krijgt Pure easy en eet het ook heel goed.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:55

Wat is volgens jullie beter?
Het hooi mengen met stro of 'snachts graszaadhooi voeren?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:07

Ik denk dat t niet veel uit maakt. Mijn voorkeur zou gaan naar stro met hooi, omdat geaszaadhooi heel eenzijdig voedsel is. Maar het ligt natuurlijk ook aan je hooi (voordroog of gewoon hooi) en de kwaliteit vh stro. Dus ik denk wat je eigen voorkeur heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:38

Die van mij staat nu van 8 tot 1u op de wei, daarna de paddock in met 2x een netje droog voordroog.
's Avonds op stal krijgt hij een redelijk groot net gewoon hooi gemend met graszaadhooi en in een hooitas doe ik stro zodat hij altijd nog iets te knabbelen heeft.
Hij is wel weer wat dikker geworden sinds hij op de wei staat maar nog niet zo extreem als vorig jaar, hopen dat ik het zo kan houden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:48

die van mij is 2 cm dunner dan vorige week. Hij staat 24/7 buiten let inloop op n kale weide en krijgt 2x daags een beetje vooedroog. Verder krijgt hij vitamine korrels en een appel per dag. Hij werkt 4x per week aan de longeerlijn ongeveer 20 minuten en de andere dagen doen we aan rechtrichten en wandelen we buiten. Ik houd onze trainingen etc bij op een weekplanner

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:10

Fabster schreef:
Ik denk dat t niet veel uit maakt. Mijn voorkeur zou gaan naar stro met hooi, omdat geaszaadhooi heel eenzijdig voedsel is. Maar het ligt natuurlijk ook aan je hooi (voordroog of gewoon hooi) en de kwaliteit vh stro. Dus ik denk wat je eigen voorkeur heeft.

Wat bedoel je precies met eenzijdig?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 15:18

Het is 1 soort gras, met zijn eigen vitamines, mineralen. Verschillende soorten gras, verschillende 'ingredienten'. Beetje net als afwisseling in het soort groente wat je eet. Elke dag alleen spinazie is ook eenzijdig.