Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:36

Op internet staat vito
Suiker 3.9
Zetmeel 6.8

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:12

Tsja ik kan er ook niets anders van maken, ik heb juist wel meerdere verhalen gehoord dat paarden nogal heftig reageerden op de marstall voeders. Waarom geen idee?Friese paarden centrum is hier ook over gegaan van de Marstall naar de Cavalor heb ik mij laten vertellen, zij ervoeren hetzelfde als ik ervaar.

Maar geen enkel paard is gelijk! Het ene paard zal gevoeliger zijn.
En ik ben het er helemaal mee eens dat je moet voeren naar wat het paard presteert op dat moment, maar ik heb ook nog eens fout voeradvies gekregen waardoor mijn vertrouwen ook nog eens kwijt is.

En dat het een heel schoon product is zal ik zeker niet tegen spreken!!maar dat wil niet zeggen dat ieder paard er goed op reageert.een paard die slecht tegen zetmeel kan kun je nog zo,n schoon zetmeekrijk voer geven dat zal er niets aan veranderen.

Moet zeggen dat mijn paard er donders goed uitzag met marstallvoer,maar met mooi heid koop ik niks als ze onhandelbaar word.

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:07

Het zou kunnen dat iemand een voedingsadvies krijgt wat niet helemaal juist is of past bij het paard.
Vaak komt dat omdat degene die het advies geeft niet altijd alle bijzonderheden van het paard te horen krijgt.
Ik heb eens een voedingsadvies geschreven met de gegevens van paard, ras en arbeid. Mensen vonden het helemaal top. Komen het voer halen, we spreken elkaar nog over het paardje en zij gingen weer naar huis. Een rit van een kilometer of veertig...ze hadden er wat voor over.
Krijg ik een paar dagen later een telefoontje: "mogen we het voer ruilen? Ik lees op internet dat het niet goed is om een paardje wat net hoefbevangen geweest is zetmeel te voeren".
Natuurlijk hadden de mensen helemaal gelijk, maar dit hadden zij mij niet verteld :\ .
Ik wil hier mee zeggen dat eigenaren niet altijd even duidelijk zijn met hun vraagstelling en dat daarmee niet te zeggen is dat het voedingsadvies fout is.
Maar natuurlijk kunnen de Marstallvoedingsadviseurs ook een beoordelings- of inschattingsfout maken.
Gelukkig is er dan nog de eigenaar die het paard goed kent, de veranderingen kan waarnemen en er samen met de adviseur of dealer toch uitkomt :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:29

Mirim daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor!!net als het feit dat ieder verhaal 2 kanten heeft...ik heb haar duidelijk vanaf punt 1 verteld dat ik een krachtvoer zocht met de benodigde vitamines voor een paard (omschrijving karakter bouw ed) dat basistraining doet en dat ik niet wil dat het karakter erg beinvloed word door het voer.mij is toen geadviseerd de cornmuesli en nutri palet met force te voeren.dit deed ik dan ook trouw maar niet de hoeveelheid die zij aangaf, ik gaf al minder.mijn paard zag eruit om door n ringetje te halen maar op een gegeven moment kon de stalhouder en stalgenoten niet meer normaal met haar lopen naar en uit de wei, totdat ze ook vanachter over mij heen vloog en ik tijdens het rijden niet eens meer in en uit kon stappen zonder er bijna naast te gaan, ook raakte ze daarna ziek waardoor ik weer contact heb opgenomen en het hele verhaal gemaild heb en met de mededeling dat ik haar nu maar n paar handjes gaf.ik kreeg reactie terug dat ondanks ze stil stond ze toch echt minimaal een kg corn moest geven en beetje nutri palet..........

Eerlijk???ik was met stomheid geslagen toen ik later met het algemeen informatienummer belde van marstall en mij voor gek verklaarden ivm cornmuesli en stil staand paard of basisntraining. De mijne had een paar handjes nodig van een aantal voeders die zij mijndan weer adviseerde. Maar goed ik kreg later meer verhalen te horen over de marstall krachtvoer en ben toen overgegaan op cavalor.

Ik wil niet zeggen dat dus alle marstalvoer niet oke is voor mijn paard maar ben hierdoor wat huiveriger geworden.hiervoor ook pavo c4l gevoerd en daar werd ze ook zo gek als een deur van terwijl dat niet is zoals ze normaal is.

Nu met hartog muesli met laag zetmeel en suiker gehalte gaat het tot nu toe prima.

Noem het vaag vreemd kan er ook weinig aan veranderen, maar dat een ander 7 jaar met volle tevredenheid voert wil niet zegen dat alle paarden het er maar goed op moeten doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:25

Moet eerlijk zeggen, hier 18 paarden en pony's, alle op marstall.
En één die inderdaad ook heftig op de corn reageert.
Zou dus best kunnen.

Zelf voer ik nu in de winter alle de havervrij, wiesencobs en force en de ir / hb / ze de vito en ben dik tevreden, zeker niet heet op de havervrij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:05

Corn is bij mijn weten een echte sportmuesli en adviseurs zijn daar volgens mij ook over geïnformeerd, omdat het als basismuesli te heftig bleek en het wel door bepaalde mensen als zodanig geadviseerd werd? Mijn sportpaard krijgt corn, nutri pellets en force, is van nature heet en dus nu ook, maar ziet er top uit en kan de training heel goed aan, de andere paarden (die minder doen) krijgen haverfrei. Soms moet je ook gewoon even wat uitproberen, sommige paarden reageren heftiger op bepaalde granen/stoffen en dan kan een ander voer toch beter passen, ook al zou je dat niet meteen denken bij het verhaal zeg maar. :)
Een voedingsadies is mooi, maar enkel theorie. En theorie en praktijk zijn toch regelmatig twee ietwat verschillende dingen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:13

Hee , ik ben nieuw in dit topic en ik wilde graag een vraag stellen aan de marstall kenners

Op advies van de paardenarts moet ik elektrolyten geven, toen ik het intypte bij voervergelijk kwam de marstall force naar boven maar ik zag op de site dat ze ook darm-regulator hebben waar ook elektrolyten in zitten.
Ik kan alleen nergens zien hoeveel in beide zitten.
De reden dat ik aan darm-regulator zit te denken is omdat hij momenteel ook wat last heeft van maag-darm stelsel.

Ik ben heel benieuwd!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:30

De Subito is een speciaal elktrolyten supplement.
Moet je dagelijks en voor langere tijd elektrolyten voeren?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:20

Ik moet het alleen geven na arbeid. Verder is hij wat mager en futloos, vandaar misschien de force omdat hij nu waarschijnlijk gewoon tekort komt. Hij krijgt momenteel o en a een schep cavalor perfomix musli en een schep lucerne en 3x per dag een portie kuil van ongeveer 6 a 7 kilo of iets meer. Hij wordt getraind op L niveau zo'n 4 x per week. Verder staat hij dagelijks 6-8 uur op de paddock met 2 vriendjes.
Hij staat op vlas en wil hem sowieso stro bij aanbieden voor extra vezels en misschien bietenpulp of de nieuwe speedibeet van pavo.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:28

Het zou zo maar kunnen dat als je je paard overzet op bijvoorbeeld Marstall concours of Marstall champion je al een heel eind bent en je paard zich n zijn geheel beter voelt.
Een goed voer is het halve werk en vaak hoef je niet te gaan ' rotzooien' met allerlei supplementen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:00

Ik ga inderdaad liever niet aan de supplementen. Maar force is eigenlijk een soort vitamine mineralen korrel toch? De elektrolyten zijn omdat hij erg veel na zweet. Momenteel kan ik hem niet scheren omdat hij wat met zijn huid heeft en dat is waarschijnlijk een contactallergie van de deken maar het kan ook voeding zijn. Heel lastig dus om erachter te komen wat hij heeft en begin een beetje met m'n handen in het haar te zitten...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:23

Je kunt altijd een advies aanvragen bij Marstall.
Ik stuur je een pb

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:42

Ik heb voor nu een emmer force besteld. Eerst dat een tijdje proberen. Daar zitten ook elektrolyten in. Nu eerst enkel dit. Anders weet ik ook niet wat wel of niet helpt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:25

Welke musli is geschikt voor mijn 19 jarige tuiger? Makkelijke eter, maar kan slecht tegen melasse. Als er in een voer veel melasse zit schuurt hij aan zn staart. Wel graag een musli met iets energie. Geen sport musli ofzo, maar ook niet een waar echt helemaal niks in zit. Beetje de vergulde middenweg zeg maar. Daar we best fanatiek buiten crossen. Paard is dan wel 19, maar lichamelijk eerder 12, fit en heeft een perfect gebit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:52

Ik zou je dan de Naturell aanraden als muesli en ter aanvulling op arbeidsintensieve dagen wat Force erbij.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:46

Ik gebruik ook de naturell/ force combi mijn paard doet het er super op !! na jaren teveel energie/overgewicht moeilijk door vacht komen, stuitte ik gelukkig op marstall. Ik ben de force erbij gaan gebruiken omdat mijn paard veel minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid naturell krijgt, hij zou 2500gr moeten krijgen, naturell is vrij licht van gewicht dus één voerschep is in dit geval niet één kg, heb het precies nagewogen. Dus 2500gr is een flinke berg ! aangezien ze bij ons 2x p/d brok voeren vond ik dat teveel van het goeie om die berg in maar twee porties te verdelen. De force maakt dat hij toch aan de aanbevolen hoeveelheid vit/min komt. Hij krijgt zowiezo de hele dag super-kwaliteit hooi : )

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:49

Als je echt advies wilt hebben kun je ook de informatielijn bellen van Marstall.
Ik vind dat je daar echt heel vriendelijk en duidelijk te woord word gestaan!
Word echt geluisterd naar je verhaal en daarbij eerlijk advies gegeven zonder aan de eigen portemonnee te denken. Dat vond ik wel een compliment waard!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:52

Ik heb vorige week via de site zo'n voeradvies formulier ingevuld. Ik hoop eerdaags op antwoord terug. :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:08

Iemand een idee of er voer vn marstall helpt ter ondersteuning vn merrie met vrselijke hengstigheid?
Voer nu corn maar daar wordt ze nu moddervet van omdat ik nu niet kan rijden vnwege haar hormonen boel + rug ( is in behandeling bij fysio en staat op regumate.. )

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:15

Romanoff schreef:
Iemand een idee of er voer vn marstall helpt ter ondersteuning vn merrie met vrselijke hengstigheid?
Voer nu corn maar daar wordt ze nu moddervet van omdat ik nu niet kan rijden vnwege haar hormonen boel + rug ( is in behandeling bij fysio en staat op regumate.. )

er was iemand die marstall optimal voert daar zit maridistel in en dat had een gunstig effect op hengstigheid
heb zelf druppels er van (is bedoeld om te ontgiften) maar ben er pas mee begonnen dus kan je geen ervaring geven

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:49

nou 2 maand van marstall af te zijn gegaan heb ik het toch maar weer besteld.

wat was de reden dat ik het niet meer besteld heb.:

ik ben van stal veranderd en zat sober brok bij in .en wou het toch proberen omdat ze nu onder het zadel meer is en meer verbrand.
nu heeft zoe toch last van rasp gekregen en haar talg ophoping is enorm geworden .haar talg is best erg zodat mijn lange rijjas helemaal wit wordt van haar rug.

Nu heb ik een vraagje.

zoë is kreupel geweest en ben msm bij gaan voeren met omegaolie kan dat kwaad als ik dat samen met de force en naturell bij blijf voeren?

ze krijgt msm van pharmahorse en omegaolie van naf
straks halve schep naturell per dag (verdeelt over 2 voerbeurten)
en force.

hoeveel force moet een pony van 450 grams ook al weer hebben per dag?

ik rij 3 a 4 keer per week buitenrit van 1 uur.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 16-12-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:52

De pony moet tussen de 50 en 75 gram krijgen van Force. Ik verwacht geen problemen met de combinatie msm, force en naturell.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:54

dankje ga nooit weer van de marstall voer af....want ze heeft deze klachten nog nooit gehad maar ja voerde al dik 3 jaar marstall in volle tevredenheid.

deze andere brok is ook sober maar doet blijkbaar iets anders als marstall

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:59

Marstall is uniek :D

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:08

Dribbel, hoe komt die van jou aan zoveel talg? Mijn merrie heeft het namelijk ook, m'n singel, dekjes, dekens enz zijn allemaal wit.. Ik kan m'n zwarte jas ook niet schoonhouden door de witte vegen..