[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:44

Nee, gelukkig heb ik 2 pony's, dus kunnen ze altijd samen staan.
Ik heb er om 1 of andere reden erg moeite mee om haar van het gras af te halen, ze geniet er zo van. Helaas is het wel de (enige en) beste oplossing nu. Bedankt voor het meedenken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:56

Kan me voorstellen dat je het lastig vindt. Zou ik namelijk ook vinden hoor om ze echt helemaal van het gras te halen maar ja voor de gezondheid van je paard toch het fijnste.

Hier iets minder kwam vanmorgen op de wei aan en hebben ze ineens een stuk wei bij gekregen. -:(-
Was ik echt niet blij mee. Vrees dat ze gisteravond nog verhuist zijn.
Snel paarden weer eraf en vanavond diegene maar eens aanspreken. Had nog zo gezegd dat ze er niet op mochten staan omdat ze te dik zijn.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:26

Zo lastig, mijn merrie knapt mentaal enorm op van het gras (anders alleen maar verharding, nu kan ze ook lekker rollen en liggen) maar gras blijft een dikmaker. Heb wel een stuk afgezet wat nu geheel kort is gegeten. Ik hoop dat ze met kort gras + hooi in de slowfeeder en af en toe een klein stukje vers gras enigszins op gewicht blijft. 'S nachts staat ze nog binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:42

heb je helemaal geen zandpaddock?
dat is wel lastig dan inderdaad, dan heb je een mooie tussenweg tussen gras en steen...

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:44

Mijn pony is ook te dik helaas, staat nu met een graaskorf om op het land en krijgt 3 x per dag hooi. verder een handje grasbrok en pavo vital complete. Magnesium en glucosomine krijgt zij ook een aantal gram. Verder 4-6 x per week beweging.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:05

Ja ze geniet er zo van. Ze heeft ruim 6 jaar alleen met mijn shet gestaan en nu ze in een gemengde kudde staan merk ik pas hoe weinig sociaal gedrag mijn shet vertoond. Mijn welsh is echt enorm opgeknapt door de kudde, echt een blij ei geworden.
Ik ga ze eerst op de paddock houden om weer terug uit de gevarenzone te komen en vanuit daar voorzichtig proberen hoeveel uurtjes met graasmasker mogelijk zijn. Het blijft een lastig iets!

Vraagje: kan je IR bepalen aan enkel de nuchtere glucose meting?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:50

Volgens mijnis IR sowieso lastig te bepalen via bloed (wat ik er van begrepen heb tenminste). Dat blijft een momentopname. Maar meestal wel te zien aan allerlei stymptomen: vetopslag manenkam, schoft/schouder, kuil (van vet) bij het kruis (boven de staart dus, bovenop de kont), en bij de uier/koker. Bij goed voerbeleid toch slecht afvallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:26

Die van ons staan 's avonds dus 15-30min op lang uitgegroeid gras. Mijn ruin is ir. Ondanks zijn iets hardere manenkam, blijft hij verder wel oke.
Sinds hij op hooi staat loopt hij niet meer gevoelig en is zijn buik netjes. Hij loopt sowieso makkelijker.

Ze uit elkaar halen is geen optie. De rest van de dag staan ze op zand met hooi+stro in netten en een wilgen stam, wat takken etc.

Omdat we ze erop moeten zetten doe ik wel de jongste als eerste en als laatste eraf. De ir ruin staat dus korter vanwege het heen en weer lopen, maar heeft dat niet echt door verder.

We hebben het echt heel langzaam opgebouwd en zijn pas begonnen met grazen toen alle vorst wel verdwenen was. Ze gaan erop met hooi in de buikjes en het gras is erg lang. Daarna laten we ze wel even uitbuiken.

Ze staan met zn 4en en het is zonde dat hij ir is, want de rest kan het prima hebben, ook de shet bijv. Maar geestelijk wil ik hem toch ook paard laten zijn, geen extra stress door uit elkaar halen etc. Hij is 18, dus zolang het geen kwaad doet, zie ik hem liever wat korter, maar gelukkig bij me, dan lang en erg moeizaam allemaal.

Hij deed het op kuil slechter, dus dit beetje gras naast het goede hooi wat we nu hebben, kan in verhouding ook nooit zo slecht zijn als 24/7 kuil.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:43

Nee idd geen zandpaddock dus ik hoop dat het stukje gras dat afgezet is gauw dor wordt en verzand :'). Per 1 juli komt er een pensionstaller die een te mager paard heeft, wordt ook nog een leuke puzzel om die van mij 100kg te laten afvallen en die van haar 100kg te laten aankomen :+.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:17

Dat is inderdaad een leuke Kasmir! Ik sta met voornamelijk bejaarde paarden op stal die goed en veel eten nodig hebben. Het idee was om gezamenlijk in te kopen, maar daar zijn we al snel vanaf gestapt aangezien de behoeften gewoon niet overeen komen. De rest staat 24/7 op de wei, terwijl die van mij vanaf morgen 24/7 op de paddock blijven.. voorlopig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:29

Bij ons staan ze in principe in de zomermaanden ook hele dagen op de wei en 's nachts op stal.
Maar we hebben wel paddocks en de keuze is vrij of je ze in de wei of in de paddock zet, dus een aantal gaat nu tussen de middag de paddock in met hooi.

Paarden met verschillende behoeften qua voeding bij elkaar is wel lastig inderdaad...

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:24

ja dat doe ik dus nu ook maar, middags in de paddock zetten. Vind het ook lastig om haar van het land te halen, staat ze daar in haar eentje reikhalzend naar de rest te kijken -O- gelukkig sta ik op een doe-het-zelf stal dus mag ik ook bepalen wanneer ik haar weer terug zet.
Ik heb het masker aangepast en er zachte katoenen handdoek om gedaan, morgen nog maar een poging wagen met dat ding.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:34

Ik denk dat we ze overdag op t kalere stuk zetten met wat hooi en dan 's nachts de magere op de volle weide en Luus achter n draadje op t kale stuk houden. Wordt nog even puzzelen maar het gaat er wel op neer komen dat de magere uren op de 'volle' wei gaat staan. De magere koeien zijn er mooi op bijgetrokken dus dat zegt ben ik bang wel wat over de voedzaamheid van de wei xD. Ga voor Luus denk ik weer een pot gluco balance proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:45

Nouvel schreef:
Bij ons staan ze in principe in de zomermaanden ook hele dagen op de wei en 's nachts op stal.
Maar we hebben wel paddocks en de keuze is vrij of je ze in de wei of in de paddock zet, dus een aantal gaat nu tussen de middag de paddock in met hooi.

Paarden met verschillende behoeften qua voeding bij elkaar is wel lastig inderdaad...

Dat is absoluut zo. Maar ik ben ervan overtuigd dat onze paarden uit elkaar halen ook stress geeft, wat ook niet gunstig is bij een ir paard bijv.
Ik kan er rustig eentje rijden bijv, maar ze vinden het allemaal niet heel leuk.
Normaal gaan ze meteen eten en vd week stonden ze allemaal te wachten toen ik een buitenritje maken was. Prima, eten ze een uurtje niet, maar ik hou daar wel rekening mee.
Omdat we ze zelf naar de wei moeten brengen, pik ik daar de tijd. Dus eerst de jonge ruin, die het goed kan hebben met de shet erheen. Die heeft geen tanden meer en gras lijkt hem makkelijk af te gaan, dus gun ik hem. Nog nooit problemen gehad in 16jr met de shet.
Daarna de merrie en oudere ruin. Zij is 23 en zou ook meer gras mogen, maar geen noodzaak.
Dan doen we wat en pakken hem als eerste eraf met afwisselend 1 van de anderen en dan weer de laatste 2. Zo staan ze om de beurt langer en hij het kortst.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:33

Mijn paard staat dag en nacht op het gras en is te dik. Weet iemand of het zin heeft om haar 's nachts in een paddock te zetten. Ze is dan ongeveer 8 uurtjes van het gras af. Of eet ze dit er overdag weer bij?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:12

Dat zou kunnen helpen, maar een paard moet niet 8 uur zonder eten staan. Zo'n tijd zonder hooi geeft maagklachten. Over de verveling nog niet eens gesproken. Dus dan zul je wel hooi in een slowfeeder moeten bijgeven.

Eventueel dan overdag een graasmasker op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:28

Ik zou idd een graasmasker doen, maar eerder op paddock met slowfeeder.
8 uur is inderdaad te lang. Ook zou ik dan nog steeds eerst hooi voeren en dan pas op t gras, want mijn paard doet gelijk een inhaalslag als hij zonder hooi gelijk op gras komt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:31

Mijn ruin staat 24/7 buiten met inloop. Gras is kort. Hij kruigt 2x daags wat hooi bijgevoerd. Hij is afgelopen jaar dik geworden door weinig (extra) beweging en overeten omdat hij toen nog samen net mijn overleden merrie stond. Ruin had toen ik hem als 2,5 jarige hengst kreeg ook voedernijd. Hij at (achteraf gezien) ook veel sneller toen mijn merrie er nog was. Ben hem nu 3x per week aan t longeren 15 min interval en rest vd week oefdnen we met rechtrichten. Ik wil hem wel op vitamine korrels zetten om te voorkomen dat hij tekorten oploopt. Ik ga dit weekend dit topic doorspitten om tips te vinden!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:58

Om een of andere rare reden doet mijn pony het beter met gras dan op hooi. Mijn beide pony's krijgen nu een maand en half elke dag een stukje gras. Weliswaar de graskanten en het gangpad. Sinds dan, en sinds ze weer intensiever werkt (maar nog steeds maar 1x per week door studies) staat ze echt goed!

Afbeelding
Begin mei

Afbeelding
Gisteren

Op een maand tijd, ben ik toch al heel tevreden :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:49

Zo dan! Ze ziet er super uit, maar wel extreem snel afgevallen in een maand tijd! Heeft ze niet iets onder de leden? Of gaf je heel voedzaam hooi in grote hoeveelheid oid? Als je maar 1 keer in de week traint, zijn dat maar 4 keer sinds de bovenste foto.

Ik zou willen dat mijn dikzak er zo uitzag ,maar binnen een maand vind ik toch best heel snel.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:35

En ben al 8 kwijt op 1.5 maand tijd :)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:21

Ze krijgen anders voordroog (heb ik niet over te beslissen), ze lijkt nergens last van te hebben want ze is nog altijd heel actief en enthousiast :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:16

Ik kom even binnen vallen! Heb niet het hele topic gelezen (beetje veel :') ) maar wel een aantal pagina's!

Ik heb een 10 jarige merrie die te dik is, eind vorig jaar heb ik haar gewogen bij de DA, toen woog ze 550 kg, en zou ongeveer 50 kg af moeten vallen. Inmiddels is ze wel zwaarder als 550 gok ik. Ze staat een paar uur per dag op de weide, en de rest van de dag op de paddock. Ik rij/longeer ongeveer 4 x per week redelijk intensief. 'smorgens krijgt ze 1 schep dieetmix en 's avonds 250 gram bietenpulp met een handje slobber. Nu heb ik toendertijd gelezen dat 250 gram je paard niet dik(ker) maakt. Op de paddock krijgt ze 'smorgens hooi ongeveer 1 plak van een grote rechthoekige baal en begin vd middag ook. Eind van de middag begin van de avond gaat ze meestal op de wei en rond 9u zet ik haar op stal. Ze krijgt dan niet gelijk hooi, dit geef ik later op de avond.

Het hooi voer ik op de paddock in slowfeeders. Maar hier uit eet ze nog redelijk snel. Ik denk zelf dat ze wel iets minder hooi mag hebben, maar het probleem is dan dat ze zich op de paddock gaat vervelen.

Iemand ideeën?? Ik zal straks een foto van haar plaatsen Hoe ze er op dit moment uit ziet!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:22

Het lijkt mij verstandig om de hoeveelheid hooi die je op een dag voert eens te gaan wegen want volgens mij is het best veel. En ik zou ook het krachtvoer gaan minderen, ieder pondje gaat tenslotte door het mondje ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:57

Ik heb altijd begrepen dat bietenpulp een dik maker is.
Het zijn vaak alle beetjes bij elkaar.