Twiggle schreef:Hoi allemaal,
Ik meld me ook maar.
Ik heb 3 grote maats Shetland merries, waarvan er 2 goed op gewicht zijn (1 is insulineresistent en heb ik nu eindelijk goed op conditie) en mijn merrie met veulen waar ik geen vlees op krijg. Ondanks onbeperkt gras, goede merriebrok en muesli.
De uitdaging bij die merrie is dat het nogal een kieskeurige eter is en na het opvoeren van 1 zak muesli, moet ik alweer overschakelen op een andere variant.
Seniores Priores ging 1 zak goed, daarna liet ze het gewoon staan. Idem dito met andere voersoorten (muesli, merriebrok, sportmuesli).
Nu heb ik haar op 's ochtends 2 scheppen muesli, 's avonds een halve emmer slobber.
Op aanraden van sommigen heb ik een zak babymaïs geprobeerd (soort gepofte maïs in brokvorm), waar ik sowieso al huiverig voor ben, maar ze heeft de emmer gewoon laten staan.
De merrie is altijd netjes ontwormd en ik weet ook dat wanneer haar veulen gespeend wordt, ze weer voller wordt. Maar aangezien ik het veulen er nog geruime tijd bij wil hebben, vraag ik om advies.
Toevoeging: het gebit is netjes in orde. Heb het vorig jaar nog laten controleren, aangezien ik de merrie ook in het tuig heb staan.
Ik verneem graag jullie advies en ga me verder inlezen!
Hoe oud is het veulen al?