[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:21

Wat een lekker onbezonnen antwoord hier boven. Iets met redenatie oid? Mais bevat een hoge hoeveelheid zetmeel en is dus écht niet zo goed voor je paard. :n

Hey Nanoukie, bekende naam :D Hoe gaat 't onderhand met je vorige paardje, is die weer wat bijgetrokken?
Ik zie hier geen mager paard, maar wel een schrale, oftewel er mist een hoop bespiering. Je ziet z'n ribben iets maar niks extreems, verder lijkt hij nl goed op gewicht te zijn. Ik gok zo, dat als hij beter bespierd raakt, die ribben ook minder zichtbaar worden. Ruwvoer? Ad lib, zo veel als 'ie op kan :j Qua krachtvoer zou ik kijken naar iets met veel eiwit en veel vet, (bijv olie) dit geeft een langzame energie flow waarop ze lang kunnen teren, en eiwit is natuurlijk dé bouwsteen van bespiering. Je zou ook kunnen kijken of je nog extra lijnzaad over het voer kan doen voor nog die extra boost vetten. :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:37

Ik heb gisteren de dierenarts laten komen, ondanks 24/7 gras, seniores priores, speedybeet, luzernebrok, podo grow, marstall force en lijnzaadolie dagelijks, is ze toch zomaar ineens weer teruggevallen.
Mestmonster wees zeer weinig eitjes uit, bloeduitslagen hopelijk morgen bekend.
Ik hoop natuurlijk dat er niks is, maar als er niks is, weet ik gewoon echt niet meer hoe ik het anders moet aanpakken :\

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:58

Piekosjj schreef:
Wat een lekker onbezonnen antwoord hier boven. Iets met redenatie oid? Mais bevat een hoge hoeveelheid zetmeel en is dus écht niet zo goed voor je paard. :n

Hey Nanoukie, bekende naam :D Hoe gaat 't onderhand met je vorige paardje, is die weer wat bijgetrokken?
Ik zie hier geen mager paard, maar wel een schrale, oftewel er mist een hoop bespiering. Je ziet z'n ribben iets maar niks extreems, verder lijkt hij nl goed op gewicht te zijn. Ik gok zo, dat als hij beter bespierd raakt, die ribben ook minder zichtbaar worden. Ruwvoer? Ad lib, zo veel als 'ie op kan :j Qua krachtvoer zou ik kijken naar iets met veel eiwit en veel vet, (bijv olie) dit geeft een langzame energie flow waarop ze lang kunnen teren, en eiwit is natuurlijk dé bouwsteen van bespiering. Je zou ook kunnen kijken of je nog extra lijnzaad over het voer kan doen voor nog die extra boost vetten. :)

Mijn vorige paardje is jammergenoeg verkocht, zij had de laatste tijd een heel mooie bouw, veel bespiering en goed op gewicht. Ik ben na bijna 4 jaar in het buitenland terug in België komen wonen.
En begin morgen aan de paardnhumaniora, dus moest ik een nieuw paard hebben hier!
Je ziet zijn ribben toch cht wel te fel, maar hij heeft inderdaad 0,0 bespiering.
2 maanden in de paardenhumaniora, iedere dag rijden, en dan denk ik tot het al een hele grote verandering gaat zijn qua zijn lichaamsbouw.
Maar nu ik hier woon heb ik alle hulpmiddelen ter beschikking :D
dit voer ik nu
Sport mix zero is door het extreem lage gehalte aan suikers en zetmeel uitermate geschikt voor insulineresistente paarden of paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. De vele luzernevezels zorgen voor een tragere opname. Door de hoge dosis aan trage energiebronnen blijft het energiegehalte van je paard constant op een hoog niveau. (--> Hij is niet gevoelig ervoor maar het leek me een goed krachtvoer, niets te speciaal, om mee te beginnen).
Ik heb ook een zak Balance mix, die ga ik voeren als de sport mix op is.

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:37

Hoi allemaal,

Ik meld me ook maar.
Ik heb 3 grote maats Shetland merries, waarvan er 2 goed op gewicht zijn (1 is insulineresistent en heb ik nu eindelijk goed op conditie) en mijn merrie met veulen waar ik geen vlees op krijg. Ondanks onbeperkt gras, goede merriebrok en muesli.

De uitdaging bij die merrie is dat het nogal een kieskeurige eter is en na het opvoeren van 1 zak muesli, moet ik alweer overschakelen op een andere variant.
Seniores Priores ging 1 zak goed, daarna liet ze het gewoon staan. Idem dito met andere voersoorten (muesli, merriebrok, sportmuesli).
Nu heb ik haar op 's ochtends 2 scheppen muesli, 's avonds een halve emmer slobber.

Op aanraden van sommigen heb ik een zak babymaïs geprobeerd (soort gepofte maïs in brokvorm), waar ik sowieso al huiverig voor ben, maar ze heeft de emmer gewoon laten staan.
De merrie is altijd netjes ontwormd en ik weet ook dat wanneer haar veulen gespeend wordt, ze weer voller wordt. Maar aangezien ik het veulen er nog geruime tijd bij wil hebben, vraag ik om advies.

Toevoeging: het gebit is netjes in orde. Heb het vorig jaar nog laten controleren, aangezien ik de merrie ook in het tuig heb staan.

Ik verneem graag jullie advies en ga me verder inlezen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:47

Twiggle schreef:
Hoi allemaal,

Ik meld me ook maar.
Ik heb 3 grote maats Shetland merries, waarvan er 2 goed op gewicht zijn (1 is insulineresistent en heb ik nu eindelijk goed op conditie) en mijn merrie met veulen waar ik geen vlees op krijg. Ondanks onbeperkt gras, goede merriebrok en muesli.

De uitdaging bij die merrie is dat het nogal een kieskeurige eter is en na het opvoeren van 1 zak muesli, moet ik alweer overschakelen op een andere variant.
Seniores Priores ging 1 zak goed, daarna liet ze het gewoon staan. Idem dito met andere voersoorten (muesli, merriebrok, sportmuesli).
Nu heb ik haar op 's ochtends 2 scheppen muesli, 's avonds een halve emmer slobber.

Op aanraden van sommigen heb ik een zak babymaïs geprobeerd (soort gepofte maïs in brokvorm), waar ik sowieso al huiverig voor ben, maar ze heeft de emmer gewoon laten staan.
De merrie is altijd netjes ontwormd en ik weet ook dat wanneer haar veulen gespeend wordt, ze weer voller wordt. Maar aangezien ik het veulen er nog geruime tijd bij wil hebben, vraag ik om advies.

Toevoeging: het gebit is netjes in orde. Heb het vorig jaar nog laten controleren, aangezien ik de merrie ook in het tuig heb staan.

Ik verneem graag jullie advies en ga me verder inlezen!

Hoe oud is het veulen al?

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:59

Hoi Janinevv,

Het veulen is bijna 8 weken. Beer van een veulen (voor een shet dan he)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:33

Twiggle schreef:
Hoi Janinevv,

Het veulen is bijna 8 weken. Beer van een veulen (voor een shet dan he)

Hmm ja, ik dacht als hij 5/6 maand was dat het beter was om af te spenen dat slurpt een merrie echt leeg.

Maar dat is dus niet het geval

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:14

Ik zou olie over het voer gaan geven, rustig opbouwen, met een scheutje tot 30ml beginnen en opbouwen tot 100ml.

Bietenpulp (de gewone, speedibeet eet ze waarschijnlijk niet) kan ook helpen. Ongeweekt mag ze er tot 2kg van (wel geweekt voeren).
2 scheppen gewone muesli is voor een shet eigenlijk te veel in 1 voerbeurt. Zoveel zetmeel kunnen ze niet verteren en kan daarmee darmklachten veroorzaken waardoor ze het niet meer hoeft na een tijdje.

Pure condition is ook een topvoer voor een dergelijk dier.

http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:34

nanoukkie schreef:
Piekosjj schreef:

Mijn vorige paardje is jammergenoeg verkocht, zij had de laatste tijd een heel mooie bouw, veel bespiering en goed op gewicht. Ik ben na bijna 4 jaar in het buitenland terug in België komen wonen.
En begin morgen aan de paardnhumaniora, dus moest ik een nieuw paard hebben hier!
Je ziet zijn ribben toch cht wel te fel, maar hij heeft inderdaad 0,0 bespiering.
2 maanden in de paardenhumaniora, iedere dag rijden, en dan denk ik tot het al een hele grote verandering gaat zijn qua zijn lichaamsbouw.
Maar nu ik hier woon heb ik alle hulpmiddelen ter beschikking :D
dit voer ik nu
Sport mix zero is door het extreem lage gehalte aan suikers en zetmeel uitermate geschikt voor insulineresistente paarden of paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid. De vele luzernevezels zorgen voor een tragere opname. Door de hoge dosis aan trage energiebronnen blijft het energiegehalte van je paard constant op een hoog niveau. (--> Hij is niet gevoelig ervoor maar het leek me een goed krachtvoer, niets te speciaal, om mee te beginnen).
Ik heb ook een zak Balance mix, die ga ik voeren als de sport mix op is.

Fijn te horen dat je vorige paard alsnog zo mooi is bijgetrokken!
De sports mix klinkt zo op het oog prima; veel langzame energie en geen suiker & zetmeel, zo hebben paarden het graag! Als je hier mee begint met een scheutje olie je al heel mooi op weg gaat zijn :j

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:16

Luxje ik hoop dat het goed gaat met je beestje!

Die van mij begint eindelijk helemaal goed uit te groeien. op de enkele groeispurt is die niet meer mager geweest. hij staat 24/7 op gras. Daarnaast heeft hij dagelijks een volle pak hooi. altijd zuiver drink water en we konden dan ook eindelijk het Longeren op gaan pakken. Ik heb Senior Priores besteld, en hij heeft hier ook echt het eerst van gegeten. Helaas nog geen mening over, alleen dat die het heerlijk vind.

Mijn merrie brokken heb ik ingeruild voor een basis sportbrok, met een muesli en luzerne. We gaan eindelijk de goede kant op. Nu hopen dat hij dit in de winter gaat vasthouden.

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:23

Mizora schreef:
Ik zou olie over het voer gaan geven, rustig opbouwen, met een scheutje tot 30ml beginnen en opbouwen tot 100ml.

Bietenpulp (de gewone, speedibeet eet ze waarschijnlijk niet) kan ook helpen. Ongeweekt mag ze er tot 2kg van (wel geweekt voeren).
2 scheppen gewone muesli is voor een shet eigenlijk te veel in 1 voerbeurt. Zoveel zetmeel kunnen ze niet verteren en kan daarmee darmklachten veroorzaken waardoor ze het niet meer hoeft na een tijdje.

Pure condition is ook een topvoer voor een dergelijk dier.

http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Dank je! Ik ga e.e.a. doornemen en een plan de campagne maken.

Zo lastig, die paardjes die niet aanzetten. Ben inmiddels wel redelijk ervaren met IR ponies, gaat gelukkig dit jaar erg goed. Maar zo'n schriel ding.....

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:25

@piekosj; kan ik inderaad doen, wat olie.
Vandaag is de wadelpasser gekomen,
een fijn passier dressuur zadel op de kop kunnen tikken voor een goede prijd (tweeehands) en een stubben springwadel, nieuw. Moest natuurlijk wel rijden om te zien of het paste... Had nog niet op hem gereden nadat hij naar hijs was gekomen, maar hij zette geen stap verkeerd. En de vorige eigenaar reed er ook al 2 maanden niet op!
Seffes gaan we hem naar de paardenhumaniora brengen, spannend...
Ga hem een hooinet meenemen
Heb hem deze ochtend ook een grote plak jopack dinner gegeven, normaal dat dat vochtig is?
Er staat 1kg per 100kg paard, dus maar 6 kg per dag? is weinig als ruwvoer

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:29

Ik heb geen idee wat jopack dinner is dus daar zal je me eerst iets over moeten vertellen :D
6kg is inderdaad voor warmbloedpaarden te weinig, is het geen partly ruwvoervervanger?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:18

Van dit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar dit. Foto is vandaag genomen.

Afbeelding

Aangezien het zo goed gaat, is de planning verschoven.
Als alles zo goed blijft gaan, word hij over 1-2 maanden zadel mak gemaakt.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:51

Hallo! Hopelijk mag ik hier even inbreken met mijn vraag. Heb al het eea doorgelezen maar kom er niet helemaal uit.

Ik heb sinds juni een leasepaard samen met 2 meiden die haar al langer doen. Het is een 20jarige westfaler van zo'n beetje 1,70m die qua conditie echt nog prima is.
Ze begint alleen nu richting de herfst best wel in te vallen, dus zijn we gaan zoeken naar een 'dikmaker'. Ze staat overdag in t weiland, heeft op stal een mega berg hooi en krijgt zowel de ochtend als de avond 3/4 schep Havens basis sportbrok.

Nu is onze keus uitgekomen op Speedibeet van Pavo. Al gelezen dat ze daar qua smaak best wel aan moeten wennen. Maar hetgeen waar we niet uit komen is de dosering! Hoe moeten we dit benaderen?

Ze is niet mega mager, maar haar ribben beginnen wel steeds een beetje meer zichtbaar te worden. Alle advies over Speedibeet is welkom!

Edit: typfoutje verwijderd.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:48

Zelf vind ik de gewone pulp fijner dan de speedybeet, als de zak leeg is, koop ik het niet opnieuw.
Je kunt beginnen met 1 schep ongeweekt, kun je ook over 2 voerbeurten verdelen en dan kijken wat het doet.
Na 2 weken kun je wel inschatten of je meer of minder moet gaan voeren

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:23

Hooi bokkers,

Mijn jonge pony is nu eindelijk op een gezond gewicht en dat hoop ik zo te kunnen houden in de winter.

Het is een jonge AV van net 3 jaar, slap in de bespiering en altijd en (iets) ingevallen flank. Buik is nu lekker rond van het gras en hooi. Eindelijk is hij sterker geworden maar is er nog lang niet.
Paardje eet goed, heeft een hoge spierspanning en staat snel tegen spierbevangen aan door bijvoorbeeld hoge stress of regen. In overleg met de dierenarts krijgt hij magnesium bij wat goed lijkt te helpen. Paardje is vele malen rustiger geworden.

Nu gaan we de winter in maar zou ik het zeer jammer vinden als zijn spieren weer gaan verdwijnen. Hij doet aan beweging nog niets maar daar ga ik hopelijk snel mee starten. Lekker grondwerk en gymnastiseren.

Hij krijgt nu:
Onbeperkt voordroog en gras, 1/3 ponybrok van subli, 1/3 müsli, een dikke hand luzerne van Hartog, scheutje lijnzaadolie, msm, magnesium en monnikspeper (tegen dekken van merries), wat appels en soms een wortel.

Afgelopen winter kreeg hij onbeperkt voordroog, overdag weidegang (kale wei) 1/3 pulp en 2/3 ponybrok en een hand luzerne.

Wat kan ik hem voeren zodat zijn spieren sterker worden en blijven?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:30

Hoi No-No mijn paardje zat ook snel tegen spierbevangen aan en heeft een paar keer last gehad van spierstijfheid. Inmiddels weet ik waar ik vanaf moet blijven en wat wel goed gaat. Appels kan ik bv niet voeren, een halve appel in de week max anders overbelast ik haar systeem met suikers. Ook in voer voer ik graan en suikervrij. Kijk waar je paardje het best op gedijt. Goed hooi of voordroog met vitaminekorrel zou voor de jong paard wat nog niets doet genoeg moeten zijn. Extra's (appels, wortels, paardensnoepjes) zou ik weg laten. Evt. Bietenpulp bijvoeren als dikmaker. Msm en mg. Zijn mooie toevoegingen

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:02

pfff, vorig jaar deze tijd enorm gesukkeld met mijn oud mannetje zijn gewicht, met veeeeeel eten en veel geduld hem terug op gewicht gekregen in de winter, was zooo fier. Nu weer van hetzelfde. Snap er niks van. Staat van 's morgens tot 's avonds buiten bij vriendjes, met veel gras, veel hooi en krijgt ook nog 18+ van pavo als slobber bij 's avonds. Daarbovenop nog een 5 kilo wortelen per dag en toch wordt hij weer mager. Verder staan de bloemen op zijn lichaam en lijkt hij me wel gezond maar ik vind het echt geen zicht dat hij zo mager is. Is 2 maanden geleden ontwormd en ik ontworm hem iedere 5-6 maanden... Tanden zijn ook een maand of 3 geleden gedaan....
Ik heb hem vorig jaar bietenpulp bijgegeven en dat was een wondermiddel maar als het zo heet is, durf ik dat niet geven want dan gist het onmiddellijk...
Hoe komt het toch dat hij het deze periode steeds zo moeilijk heeft? is het door het verharen? zit er minder in het gras? Hij is op pensioen dus hij moet sowieso niks meer doen...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:39

In het gras zit niet veel meer, ja veel suiker :o
Pulp kan je nu wel geven hoor. Eventueel kan je pulp ook met heet water laten weken dan is het heel snel klaar.

Weidebloem:
Is dat bij alle paarden zo die snel spierbevangen raken? Ik heb persoonlijk niet het idee dat hij suiker slecht verdraagt al kan dat natuurlijk altijd zo zijn dus ik wil mij er wel verder in verdiepen. Ik heb altijd met te dikke paarden te maken gehad namelijk.
Zonder bijvoer valt hij af, tenminste.. dat was afgelopen winter.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:56

No_No schreef:
Weidebloem:
Is dat bij alle paarden zo die snel spierbevangen raken? Ik heb persoonlijk niet het idee dat hij suiker slecht verdraagt al kan dat natuurlijk altijd zo zijn dus ik wil mij er wel verder in verdiepen. Ik heb altijd met te dikke paarden te maken gehad namelijk.
Zonder bijvoer valt hij af, tenminste.. dat was afgelopen winter.

Spierbevangen raken is vaak een gevolg van overvloed aan suikers. De spierstofwisseling kan deze suikers niet aan en verzuren. Daarom ben ik zelf fan van bietenpulp; erg laag in suikers maar geeft een mooie constante energie af en is goed voor de darmen. Blijft altijd puzzelen hoor, welk voer het beste bij je paard past, maar met name appels zou ik van weg blijven. Denk dat als je een goed voerschema hebt gevonden je paard prima op gewicht zou moeten blijven en automatisch ook in bespiering. Helemaal gezien hij swinters ook op de wei komt en in feite de ruimte heeft om lekker te bewegen. Kijk vooral kritisch naar je voordroog, of deze van goede kwaliteit is. Mijn ervaring is dat paarden vaak afvallen doordat het hooi of voordroog niet aansluit bij de behoefte mits medische dingen uitgesloten zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:41

Jientis schreef:
pfff, vorig jaar deze tijd enorm gesukkeld met mijn oud mannetje zijn gewicht, met veeeeeel eten en veel geduld hem terug op gewicht gekregen in de winter, was zooo fier. Nu weer van hetzelfde. Snap er niks van. Staat van 's morgens tot 's avonds buiten bij vriendjes, met veel gras, veel hooi en krijgt ook nog 18+ van pavo als slobber bij 's avonds. Daarbovenop nog een 5 kilo wortelen per dag en toch wordt hij weer mager. Verder staan de bloemen op zijn lichaam en lijkt hij me wel gezond maar ik vind het echt geen zicht dat hij zo mager is. Is 2 maanden geleden ontwormd en ik ontworm hem iedere 5-6 maanden... Tanden zijn ook een maand of 3 geleden gedaan....
Ik heb hem vorig jaar bietenpulp bijgegeven en dat was een wondermiddel maar als het zo heet is, durf ik dat niet geven want dan gist het onmiddellijk...
Hoe komt het toch dat hij het deze periode steeds zo moeilijk heeft? is het door het verharen? zit er minder in het gras? Hij is op pensioen dus hij moet sowieso niks meer doen...

Wortelen werken laxerend en zeker in die hoeveelheden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:56

Weidebloem bedankt;
Geld dat ook voor paarden die door stress of kou bevangen raken?
Interessant, ik zal het verder uitpluizen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:06

No_No schreef:
Weidebloem bedankt;
Geld dat ook voor paarden die door stress of kou bevangen raken?
Interessant, ik zal het verder uitpluizen

Geen idee... Daar heb ik geen ervaring mee. Succes met uitpluizen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:47

De firma Fuite heeft gesneden pulp. Werkt net zo makkelijk als de speedybeet en kost veel minder. Ik betaal 9.95 voor 25kg.

Dit staat op de site van voervergelijk: Bietenpulp is verkrijgbaar in brokvorm en in geraspte vorm. Geraspte bietenpulp biedt een extra vezellengte. Dit ontbreekt in de bietenpulp in brokvorm, daarom heeft geraspte bietenpulp de voorkeur.