[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:44

Wat zijn die poeders van phytonics toch duur zeg.
Kent iemand hier ook de gastri druppels van puur?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:50

Op dit moment is de goedkoopste met Glucobalance volgens mij www.dierapotheker.nl 50,96 en zonder verzendkosten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:54

Moet ik daar ook eens gaan kijken.

En ja, duur, maar effectief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:52

Samen tegelijk geven dan ook??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:07

Ja, je doet t op een broodje, wel allerwee o een apart broodje (zijn maar paar drupels, dus klein stukje brood). De microcomp is 2 ml, dus even een spuitje om het af te meten. Doe ik ook op een broodje. Detox 10 druppels. Eerste kuur 2 x pd, tot het over is. Mijn ouwe fjord had het denk ik al jaren voor ik m kreeg. Dus ik heb m permanent op een onderhoudsdosis. Maar normaal gesproken zou je er op een gegeven moment mee klaar zijn.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:06

Die van mij is ook best schraal bovenop met een hangbuik.. maar zou het dan gelijk betekenen dat ze schimmel in de darmen heeft ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:18

Dat zou kunnen, ja. Die van mij kocht ik zo. 'Zijn bouw', dacht ik. Maar na een aantal jaar kreeg hij ineens steeds koliek, was veel moe, ging veel liggen. 'Zijn leeftijd', dacht ik toen. Maar na een tijdje toch maar eens een afspraak bij Laarakker gemaakt. Schimmel inderdaad. Mijn shet had t ook. Die kocht ik ook met 20 jaar, dus geen idee hoelang zij t
al had. Maar t schijnt best vaak voor te komen. Mijn Belg had trouwens ook zo n buik. Maar die had geen schimmel, maar andere problemen. Hoeft dus niet altijd. Maar schraal bovenop en hangbuik van onder is nooit goed. Dan gaat er in de darmen iets mis. Dat is geen overgewicht. Als je wil weten wat precies, moet je naar Laarakker (of een ander holistische DA). De 'gewone' DA kan dat vaak niet achterhalen tot het echt helemaal fout gaat. Dat is bij mensen ook zo. Maar vóór het helemaal fout gaat, gebeurt er natuurlijk vanalkes in die darmen. Mijn oude ruin komt er nooit meer helemaal vanaf. Maar als je een beetje op tijd bent, is er veel aan te doen.

Afbeelding
Hier de uitgezakte buikjes te zien. Shet dus wel schimmel, Belg andere darmproblemen. Die kreeg ik ook zo binnen. Gewone DA kon er niks mee en gaf prednisolon. Daar wordt je paard ook niet veel beter van....

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:30

Wat een schattige foto! mini en maxi!

Mag ik vragen wat je Belg dan voor darmproblemen had Fabster? en wat je eraan gedaan hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:34

Ja dat bolle herken ik wel.
Schraal bovenop, nee....wel wat armer bespierd, omdat we dat weer goed moeten 'optrainen'.
Hij laat wel veel winden als hij gereden/gelongeerd wordt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:09

Bij accense.nl is het €47 en een beetje, volgende dag geleverd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:38

assebassie schreef:
Wat een schattige foto! mini en maxi!

Mag ik vragen wat je Belg dan voor darmproblemen had Fabster? en wat je eraan gedaan hebt?

Wat bet uiteindelijk precies was, kan ik nuet vertellen. Hij had vreselijke diarree, lever niet ok, sprake van Lyme. Ik heb ook hem weer bij Laarakker op de been gekregen met een poeder voor zijn darmen en kuren voor zijn lever. Zijn darmen zijn helaas ook permanent beschadigd. Dus dat is altijd opletten. Maar hij doet t echt weer prima.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:31

Ok, was dus best wel ernstig! fijn dat het nu weer goed gaat.

Mijn arabier heeft wel vaak wat te dunne mest, maar meestal weet ik de oorzaak wel, te veel gras of beetje stress, heeft dan ook zo'n 'plofbuik' maar is niks ernstigs denk ik, gaat verder wel goed, wel snel te dik, een echte vreetzak :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:06

Afbeelding

Hier gaat het wel de goede kant op. Het grasvet is er wel een beetje af, spieren worden langzaam weer opgebouwd... Maar we zijn er nog lang niet.

Deja_Boo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:06

138 pagina's zijn er iets teveel voor mij om door te lezen om te kijken of iemand tips heeft bij een soort gelijke situatie dus excuse me als er al eens een soortgelijk verhaal is langs gekomen met veel werkende tips.
Mijn paard begint echt ontzettend dik te worden en ik weet niet zo goed wat ik zou kunnen doen om hem af te laten vallen. Momenteel wordt hij minstens 3 keer per week gereden en 2 tot 3 keer per week gelongeerd, meestal op kleinere voltes. Op het moment krijgt hij 1/4 muesli 's ochtends en 1/3 muesli 's avonds (wil niet van voer veranderen)), met elke voerbeurt krijgt hij ook een pluk hooi en verder kan hij 24/7 naar zijn weiland. Het gras wat ie nu heeft is niet heel lang maar wat nu nog achter het draadje staat is wel lang. De stalhouder die geeft hem eens in de zoveel tijd weer een strookje erbij dus ik zat er al aan te denken om dit zelf bij te houden of om eventueel het draadje weer wat naar voren te verplaatsen zodat het grasoppervlakte weer wat kleiner is, had ook al gezegd dat ie ook niet zo veel hooi meer hoeft (aangezien hij dat toch al niet echt meer op eet met al dat gras, heb het regelmatig weg kunnen gooien omdat ie 't door z'n hele stal sleepte en er bovenop ging pissen of als z'n shetlandermaatje weer eens bij hem stond dan at die het op). Ik wil zijn staldeur wel 24/7 openlaten omdat ik juist daarvoor die stal huur maar ik weet gewoon niet meer wat ik verder nog zou kunnen doen om van die buik af te komen :(

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:36

Elk pondje gaat door het mondje, geldt voor een paard net zo goed als voor een mens. Je zal het dus echt in de voeding moeten zoeken!
Misschien toch een andere muesli/vitaminebrok, korter op het land, graasmasker...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:21

Deja_Boo schreef:
138 pagina's zijn er iets teveel voor mij om door te lezen om te kijken of iemand tips heeft bij een soort gelijke situatie dus excuse me als er al eens een soortgelijk verhaal is langs gekomen met veel werkende tips.
Mijn paard begint echt ontzettend dik te worden en ik weet niet zo goed wat ik zou kunnen doen om hem af te laten vallen. Momenteel wordt hij minstens 3 keer per week gereden en 2 tot 3 keer per week gelongeerd, meestal op kleinere voltes. Op het moment krijgt hij 1/4 muesli 's ochtends en 1/3 muesli 's avonds (wil niet van voer veranderen)), met elke voerbeurt krijgt hij ook een pluk hooi en verder kan hij 24/7 naar zijn weiland. Het gras wat ie nu heeft is niet heel lang maar wat nu nog achter het draadje staat is wel lang. De stalhouder die geeft hem eens in de zoveel tijd weer een strookje erbij dus ik zat er al aan te denken om dit zelf bij te houden of om eventueel het draadje weer wat naar voren te verplaatsen zodat het grasoppervlakte weer wat kleiner is, had ook al gezegd dat ie ook niet zo veel hooi meer hoeft (aangezien hij dat toch al niet echt meer op eet met al dat gras, heb het regelmatig weg kunnen gooien omdat ie 't door z'n hele stal sleepte en er bovenop ging pissen of als z'n shetlandermaatje weer eens bij hem stond dan at die het op). Ik wil zijn staldeur wel 24/7 openlaten omdat ik juist daarvoor die stal huur maar ik weet gewoon niet meer wat ik verder nog zou kunnen doen om van die buik af te komen :(

Toch van voer veranderen, in muesli zit veel suiker. En minder op het gras lijkt mij ook verstandig.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:26

Mijn ervaring is dat het echt het gras is waardoor ze zo dik worden. Zelfs met graasmasker werd mijn merrie met 24/7 grasland veels en veels te dik.
Je kunt beter het gras beperken en hooi in netten bijvoeren dan het hooi beperken.

En ipv muesli een vitaminesupplement bv pavo vital.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:36

Prince schreef:
Mijn ervaring is dat het echt het gras is waardoor ze zo dik worden. Zelfs met graasmasker werd mijn merrie met 24/7 grasland veels en veels te dik.
Je kunt beter het gras beperken en hooi in netten bijvoeren dan het hooi beperken.

En ipv muesli een vitaminesupplement bv pavo vital.

Precies dit.
Behalve het laatste, ik zou m van een ander merk vitaminebrok voeren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:57

Ondanks dat mijn merrie vorig jaar getest is op IR, begin ik toch te twijfelen of deze uitslag niet vals negatief is geweest.
Ze is enkel getest op glucose, die zat op 5,5 mmol/l (bovengrens 5,6 mmol/l). Dit was na een nacht nuchter staan.
In de winter heeft ze op streng dieet gestaan met 8 kg hooi per dag verdeeld over enkele voerbeurten. Ze is toen netjes afgevallen. Zo stom als ik ben heb ik haar weer op de weide gezet, wat in eerste instantie goed leek te gaan. Echter is ze de laatste 3/4 weken ineens weer ontploft. (ik hou het heel erg in de gaten, maar als je haar elke dag ziet is het soms lastig om te zien dat ze groeit)

Ze heeft opnieuw een gigantische nek, veel vet op de rug en billen -O- -O- Kan wel janken inmiddels.
Omdat ik op een doe-het-zelf stal sta, kan ze niet steeds op de wei en van de wei gezet worden. Ze staat nu van 's ochtends een uur of 10 tot 's avonds 7 uur op de weide met graasmasker.
Als ze echter op de paddock gaan, begint ze daar (nadat ze haar vitalbix met glucobalance gekregen heeft) meteen weer aan de korte grasjes die daar staan te knabbelen. Mijn shetlander gaat lekker wat staan dutten, maar mijn welsh gaat gewoon door met vreten. -O- Dat continu eten en niet stoppen is ook weer een symptoom van IR.

Heeft het zin om haar op nieuw te testen of moet ik haar gewoon weer strenger op dieet zetten? Minder uur op de wei gaat helaas niet lukken, dan moet ik haar er helemaal vanaf halen. Keuzes keuzes...

Ik ben nu opzoek naar graszaadhooi, maar daar blijken ook weer verschillende soorten in te zijn. Welke moet ik hebben? Rietzwenk, roodzwenk, engels? Waar moet ik bij graszaadhooi op letten?

Sorry, het is een heel verhaal geworden. Ik word een beetje gek van mezelf. Merk dat ik er veel stress door heb. :(

Edit: Ik kom nu dit tegen in een oud topic uit 2004:
* Veldbeemd is uitstekend als maagvuller, bevat weinig qua energie etc.
* Riet- en Roodzwenk zijn de stengelige grassen, wat uitstekend voor paarden is, voor hun gebit en spijsvertering. Hier staan de Zwenksoorten bekend als paardenhooi.
* Engels raai is wat krachtiger hooi, er zit wat meer in, en de paarden vinden het iets smakelijker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:41

Als ik kijk wat het effect van gras op mijn paard is, zou ik jou ook zeker adviseren om helemaal van gras af te halen.
Hier heb ik het geluk dat hij halve dag paddock en halve dag land staat. Maar als het kon had ik hem helemaal van gras afgehaald.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:52

Hier ook graszaadhooi, weet alleen niet wat voor... :+
Ik geef voor het idee een klein beetje kuil en/of gewoon hooi en verder vooral graszaadhooi inderdaad.
Ze vinden het niet echt lekker, maar ze eten het nu wel goed.

Hier ook de ochtend op de wei en daarna de paddock in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:33

Ik zou dan zekerkiezen om ze op de paddock te houden. In ieder geval voorlopig. Neem aan dat je paard daar ook niet alleen staat?
Eerst maar weer eens op goed gewicht komen en dan kan je nog kijken om ze eventueel paar keer per week een dagje op de wei of is dat niet mogelijk?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:34

Ik heb ook een tijd graszaadhooi gegeven, maar het is wel erg eenzijdig. Dat zag ik terug in de vit/min test. Die van mij gaat ook niet op het gras of soms, met korf, heel kort. Knip wel wat hoog gras weg en doe dat in netten. Maar dat zie ik ook meteen terug in ribbels in haar manenksm.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:41

Hoi ik meld me ook even in dit topic... Mijn pony is ook echt te dik, ze had zelfs kwabben bij haar uier... Die is gewoon omringt door vet _-:( we zijn begonnen met verweiden, dus we hebben 3 stukken en die hebben met rouleren 2 wkn rust, maar ik merk dat ze dus elke keer genoeg gras hebben... Pfff... Ik sta helaas doe-het-zelf dus heb geen tijd om elke keer paardje van het weiland te halen... Gisteren dus een graasmasker gekocht en omgedaan, dat ging goed maar vanmorgen zag ik dat ze een lelijke schaafwond onder d'r kin had van dat ding :(:) nou vraag ik me af, is dat ding te klein? Of moet ik het zacht maken met een zemen lapje?? Hoe doen jullie dat?
Heb haar nu wel voor de veiligheid in de paddock gezet met hooi, morgenochtend toch maar weer het land op... :=

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 00:17

Smeer maar een paar dagen in met een flinke klodder babybillenzalf zoals bv Sudocrem, dan is de wond zo dicht. Mijn jongste merrie kreeg het standaard ieder jaar 1x, alsof de huid moest uitharden, maar dit jaar tot op heden nog niet.