Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:03

Er is eindelijk rust in haar hoofd gekomen maar dit kan ook te maken hebben met een verhuizing naar een veel betere stal voor haar en ze heeft een jaar ook echt rust gehad, alleen maar buitenritjes. Sinds een maand ben ik haar dus weer fanatiek aan het trainen maar ik ben dus bang dat ze uiteindelijk niet genoeg kan halen uit de vito. Haar conditie en bespiering is heel erg terug gevallen (wat ook logisch is) en nu zou ik dus graag iets hebben wat haar beter kan ondersteunen. Ik had haar anders denk ik ook op de vito gelaten maar nu ik zo het verhaal van Aimee lees begin ik toch weer te twijfelen. Ik zal in ieder geval ook nog even contact opnemen met mijn leverancier maar tips zijn welkom :)

Ze krijgt trouwens savonds rond 20.00u ook nog ong 1/4 schepje spelt met Optiform lucerne, daarnaast krijgt ze 2x per dag een half schepje Vito.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:28

Ik blijf toch nog met wat vragen zitten :)
Je voert nu Vito...Vito is een speciaal voer voor paarden met ( aanleg voor) stofwisselingsziekten.
Op de Vito doet ze het goed. Je bent al meer aan het trainen en nog is ze fijn te rijden.
Als jouw paard geen Vito nodig heeft zou je kunnen overstappen op een ander voer.
Heeft jouw paard wel de Vito nodig dan is een overstap naar een muesli met zetmeel en suiker niet aan te raden. Dan kun je beter , bij een tekort aan energie, olie bij geven. Marstall lein/distel-olie bijvoorbeeld.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:34

Ze is nooit getest op stofwisselingsziekten dus daar durf ik niks over te zeggen. Bij een natuurgeneeskundige kwam puur uit dat ze niet goed tegen suikers en zetmelen kan en ik denk dat ze daarom ook altijd zo druk en schrikkerig was met rijden, omdat ik dit tot vorig jaar nog wel voerde. Daarnaast had ze een slechte weerstand vorig jaar en uit een voedingstest of hoe het ook heet kwam uit dat op dat moment Vito het beste was. Ze is ook echt opgeknapt en veranderd. Er kwam toen ook uit als ze weer opgeknapt was, kon ik het beste op de Champion over stappen. Wat ik dus mis is de heetheid die ze eerst dus wel had tijdens het rijden, alleen zoek ik nu naar iets wat haar wel energie geeft maar haar nog wel normaal in de kop houd zeg maar. Vandaar dat ik dus twijfel of ik de Champion durf bij te voeren.

Olie is inderdaad een goed idee, ik geef 2 andere de Subli omega dus zou dit haar ook nog bij kunnen geven. Ze is wel altijd stijf als ik begin met rijden ondanks dat ze dus de Eplus bij gevoerd krijgt.

Def

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:00

Paroeska, ik ben ook van vito naar champion gegaan, toen mijn pony wat intensiever getraind werd en ik het idee had dat zij niet meer genoeg had aan de vito. Mijn pony kan slecht tegen suikers en zetmeel en doet het heel prima op de champion.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:03

Bedankt Def daar heb ik iets aan! Welk verschil merkte je uiteindelijk toen je de Champion aan het voeren was?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:10

Ik vind dat ze het zware werk beter aan kan en hiervan beter hersteld.
Minder spierpijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:27

Parouska, dank je wel voor je antwoord.
Dan zou ik je vooralsnog de tip geven om de Condicion te gaan proberen. Van Condicion blijven ze rustig in het hoofd en krijgen toch genoeg energie.
De Champion is ook zeker en goed voer. Maar mijn ervaring met de Condicion is ook erg goed.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:37

Ik voer zelf de Champion aan mijn merrie die ook niet goed tegen suikers en zetmeel kan en ben dan wel nieuwsgierig wat de Condicion "beter" maakt dan de Champion?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:42

Beter is misschien niet het goede woord, maar Condicion is gewoon een heel fijn voer. Mensen die het aan hun paarden voeren zijn stuk voor stuk erg tevreden.
Zelf voer ik het nu ook naar alle tevredenheid. Dus het is ook een klein stukje eigen ervaring die ik hier schrijf.
Als je tevreden bent met de Champion zou ik het zeker blijven voeren.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:44

Def schreef:
Ik vind dat ze het zware werk beter aan kan en hiervan beter hersteld.
Minder spierpijn.

Dit is denk ik ook wat ik inderdaad bij de Vito mis! Het is sowieso niet een hele soepele in het begin, maar heb het idee dat ze nu echt flink moet opwarmen, terwijl ze wel bijna iedere dag getraind word nu en overdag op de wei loopt. Ook zou ik graag de bespiering wat beter willen zien toenemen.

Maar welk voer heeft dan net dat extra's voor de bespiering die ik zoek; de Condicion of Champion?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:01

De Condicion . Eiwitgehalte is onder andere hoger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:21

Ik voer ook al tijden vito. Mijn pony is ex licht bevangen/ had laminitis.

Altijd zoekend naar goed voer kom ik toch nog steeds op de vito uit.

Ik ga ervan uit dat ik als basis ruwvoer geef en daar geef ik de force bij. Omdat de force erg klein is en heel weinig, geef ik dat door de vito. Ze krijgen nog magnesium, omdat daar tekort van was en geef lijnzaadolie. Alles in kleine hoeveelheden.
Nu ze van het gras af zijn, heb ik nog iets minder vito en een beetje compact gras erbij gedaan. Staan ze langer te eten en is natuurlijk goed voor de darmen etc etc.

Ik heb lange tijd eplus bij gegeven, voor de spieren na een blessure. Ik ben daarmee gestopt, want had mijn twijfels over deze vit e.
Lucerne zitten voor mijn gevoel teveel eiwitten in, omdat ik vroeger met een paard probkemen heb gehad daarmee, die kreeg oa bultjes. Maar aan de andere kant is het wel goed voor de spieropbouw en dat zoek ik ook wel.
Pony is 15, maar wil geen granen er tegenover voeren.

Naast dit is bij onze marstall leverancier weinig keus uit soorten. Als basis dus dat ze alles halen uit ruwvoer geef ik de vito als meng muesli voor de rest in kleine hoeveelheid. Maar ben altijd zoekende naar beter. Vito is op zich ''veilig''

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:10

Ik voer ook Marstall en ben er erg tevreden over. Ben vorig jaar begonnen met het voeren van de havervrije muesli als vervanger van de PAVO-muesli die ik altijd voerde, hij kreeg dit nog in combinatie met de PAVO-biks.

Inmiddels krijgt Nevele Marstall Havervrij en heb ik Marstall Force aangeschaft. Hij krijgt geen biks meer bijgevoerd. Ik ben erg tevreden over Marstall, bij Nevele merkt ik als eerste dat hij meer glans kreeg en hij zijn opgeblazen buik kwijt leek te raken. Ook is hij alerter en zit beter in zijn vel, hij heeft meer energie. Tijdens het rijden was het opvallend dat hij sneller zweet, wat een goed teken is door de afvoer van afvalstoffen.

Mijn Marstall-dealer voorziet me altijd van goed advies waardoor ik zijn rantsoen blijf aanpassen naar wat voor hem het beste is. Ik zie duidelijk verschil en merk nu pas wat voor invloed voer heeft op een paard, veel geleerd door me er eens goed in te verdiepen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:29

Dag allemaal

ik ben ben me aan het verdiepen in de muesli's van Marstall
Heb een fries van 7 jaar dat 5 dagen in de week gereden word.
dressuur springen en cross allen op basis niveau.
staat nu op draversbrok met powerplus totaal 1.5 kg per dag en hooi uiteraard
zonder energierijk voer is ze liever lui dan moe, dus heeft net dat extraatje nodig.
maar mis toch nog wat extra pit

Wat kunnen jullie mij adviseren? las dat condition en champignon in de smaak vielen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:06

Voor een fries is complete een uitstekend voer.
Omdat Marstall ontsloten granen bevat is het heel aannemelijk dat je paard er zoveel energie uit kan halen dat je geen sportmuesli nodig hebt. Ik zou het eerst proberen met de complete . Mocht het te kort energie leveren kun je altijd nog een sportmuesli ernaast zetten of helemaal overgaan op een sportmuesli.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:40

Hoi hoi, ik kom even binnenvallen.. :)

Ik ga binnenkort van stalling verhuizen en daar moeten we t krachtvoer zelf aanschaffen, dus ik vraag hier om advies. Ik heb een 11 jarige Haflinger die inmiddels 3 jaar van mij is. Ze krijgt momenteel 2x per dag handje biologische brokken, voor het idee.. Niet dat ze t nodig heeft want ze is een bommetje maar ze krijgen daar allemaal biks en de nieuwe stal ook en ze verbouwd de boel als ze de enige is die niks krijgt..
Ze is te dik, tegen hoefbevangen grens aan en heeft behoorlijk wat energie en is vaak niet te houden.

Wat kan ik haar het beste geven? Wil dus absoluut niks met haver..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:51

Ik zou haar twee keer een halve portie marstall force geven in combinatie met handje grasmix van hartog o.i.d. dat het net een beetje meer is.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:12

mirim schreef:
Omdat Marstall ontsloten granen bevat is het heel aannemelijk dat je paard er zoveel energie uit kan halen dat je geen sportmuesli nodig hebt. Ik zou het eerst proberen met de complete . Mocht het te kort energie leveren kun je altijd nog een sportmuesli ernaast zetten of helemaal overgaan op een sportmuesli.

ok en waar baseer je de goede combinatie fries en ontsloten granen?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:13

Mag ik misschien ook even om.advies vragen?
Sinds een paar maanden pachten wij een wei met stallen erop.
en voeren we cavalor.
Ik heb zelf een fjord die op m2 niveau loopt en mijn dochtertje rijdt heel fanatiek met haar grote shet.

voor mijn gevoel doen ze het beide niet heel super op de cavalor.

Ik ben me nu dus aan het oriënteren voor ander voer.
Ze worden beide vd lucht al dik zeg maar en ook gevoelig voor hoefbevangen.
ze lopen de hele dag buiten op de wei.
krijgen er hooi bij 's ochtends en 's avonds en de shet blijft ook ' s nachts buiten.

het liefst iets met weinig suikers en eiwitten maar wat wel energie oplevert en tevens misschien wat spieropbouwend aangezien de fjord net herstellende is van een blessure.

ik zat zelf aan de vito of de naturell te denken?
En de shet wil nog weleens wat proesterig zijn. Misschien voor haar de symfonie?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:37

ik geef de vito aan mijn pony.., hij heeft een tijdje op de naturell gestaan maar daar kreeg ie toch weer ern dikke manenkam van!
dus terug op de vito! in combinatie met 50 gram force en wat compact gras van hartog als bakvulling!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:44

Ik zou ook vito adviseren,doen mijn ir eb hb gevoelige paarden het erg goed op.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:45

Jenny_S schreef:
mirim schreef:

Alle granen zijn ontsloten bij de muesli's van Marstall. Complete is daar geen uitzondering op. Complete is echter een muesli die erg goed aanslaat bij Friezen vanwege de samenstelling.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:49

Jenny_S schreef:
mirim schreef:

Alle granen zijn ontsloten bij de muesli's van Marstall. Complete is daar geen uitzondering op. Complete is echter een muesli die erg goed aanslaat bij Friezen vanwege de samenstelling.[/quote]

ok dank je wel voor je toelichting

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:18

Is er iemand die de Amino van marstall voert??

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:45

Een klant van mij,die is er heel blij mee, paard was arm bespierd maar gaat er super mee vooruit.