[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:54

Janinevv schreef:
Mn draver krijgt alweer wat meer vet ben nu al week aan de brok gegaan ruwvoer kreeg ze al genoeg, ik zie iets meer vet yay.

Alleen laat ze heel vaak brokjes uit de mond vallen, kan dit door gebit komen? Ruwvoer krijgt ze wel gewoon met gemak weg. Of kan ze ook gewoon sloddervos wezen?

Brokjes schijnen ze snel te eten (muesli doen ze twee keer zo lang over bijvoorbeeld), dus misschien dat ze schrokt en gewoon wat knoeit :Y) ? Of oefening baart kunst :D?

Janinevv

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:56

Oh okee woepsie!
Ik denk zelf dat niks mis met tanden is en dat ze gewoon te snel alles na binnen wil werken, lekkere smeer kees dus.

Doet ze ook met hooi en dan ligt er overal hooi. :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:33

Als ze het ook met hooi doet is het juist wel waarschijnlijk dat ze last van haar tanden heeft. Daarvan gaan paarden ook vaak schrokken. Qua krachtvoer raad ik altijd aan om er een flinke schep luzerne door te mengen, heeft alleen maar pluspunten. Zowel voor het rustige eten, het speeksel, maagbescherming, vertering, hoogwaardige eiwitten en extra ruwvoer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:03

Mizora schreef:
Als ze het ook met hooi doet is het juist wel waarschijnlijk dat ze last van haar tanden heeft. Daarvan gaan paarden ook vaak schrokken. Qua krachtvoer raad ik altijd aan om er een flinke schep luzerne door te mengen, heeft alleen maar pluspunten. Zowel voor het rustige eten, het speeksel, maagbescherming, vertering, hoogwaardige eiwitten en extra ruwvoer.

Oke bedankt!
Nee ze heeft het niet met hooi, ze knoeit daar ook wel mee maar denk dat gewoon smeer kees is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:39

Hoe knoeit ze dan met hooi? Selecteren gebeurt hier alleen met twijfelachtig spul. Nu ook weer, dus de partij gaat retour.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:02

Iemand hier ervaring met seniores priores?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:24

petravdmeerx schreef:
Iemand hier ervaring met seniores priores?

Ik ben er nu een week mee aan het voeren, ik voer niet zo veel (nog), maar ben er erg tevreden over!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:01

Aangezien hier mensen zitten met ervaring met geweekte bietenpulp, stel ik m'n vraag hier.
Ik zet m'n pulp 's avonds klaar voor de dag erna. Helaas heb ik hem gisteren niet kunnen voeren.
Vanavond wou ik hem weggooien, maar ik werd weggeroepen en toen ik terugkwam hadden mijn twee dames zich er te goed aan gedaan...
Nu is mijn vraag: Zou de pulp al slecht zijn? Hij heeft ruwweg 48 u gestaan... (Ik vrees van wel...)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:30

Oryani schreef:
Aangezien hier mensen zitten met ervaring met geweekte bietenpulp, stel ik m'n vraag hier.
Ik zet m'n pulp 's avonds klaar voor de dag erna. Helaas heb ik hem gisteren niet kunnen voeren.
Vanavond wou ik hem weggooien, maar ik werd weggeroepen en toen ik terugkwam hadden mijn twee dames zich er te goed aan gedaan...
Nu is mijn vraag: Zou de pulp al slecht zijn? Hij heeft ruwweg 48 u gestaan... (Ik vrees van wel...)

Het zal niet heel erg geweest zijn anders hadden ze het waarschijnlijk niet opgegeten. 12 uur is al lang voor bietenpulp bij zomerse temperaturen. Als je de mogelijkheid hebt kan je ook 2 uur van te voren klaar maken met warm water.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:15

Als het niet goed meer is, ruikt het heel zuur, dat hadden ze vast niet meer gegeten :o
Hier met heet water, dan eet onze Vos het na een klein uurtje al, gaat prima, zo ook de seniores priores.
Zijn geen grote hoeveelheden, samen 1,5 schep ongeweekt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:38

Ik meld mij hier ook.

Na heel veel stress bij paardlief en bij mij zijn we nu eindelijk weer een beetje aan het settelen op onze nieuwe stal..

Even in het kort: paardje is tot 2 keer aan toe in elkaar gemept, antiviotica.
verhuist naar een buitenbox, paard is er tot 2 keer aan toe er overheen geklommen. Hechtingen en benen in verband en weer antibiotica.
Toen weer naar een (dichte) stal verhuist dus weer stress en toen gelijk op boxrust ( vanuit volle training op L/M niveau naar niks)

Paardje heeft in totaal 18 antibiotica spuiten gehad en 1 pot metacam. Dit moet een gigantische optater gegeven hebben daar ben ik mij zeer van bewust!

Ondertussen rijden we alweer en gaan we vrijdag voor het eerst weer lessen. Begonnen met 2 weken om de dag longeren en nu zit ik er ongeveer weer een maandje op.

Maar! Hoe wil je spieren opbouwen als er geen vet op zijn lichaam zit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paardje is 9 en 176 cm

Rantsoen:

Ochtend:
Plukje kuil ( meer eet hij niet want hij staat te bonken tegen de deur omdat hij naar buiten wil)
1 voerschep grasmix
1/4 coolmix musli van havens
1/4 onderhoudsbrok

Middags na het rijden
100 gram marstal force ( hier ben ik sinds deze week mee begonnen)
1/4 musli
1/4 grasmix tegen het te snel eten

Avond:
Onbeperkt kuil
1 schep grasmix
1/4 musli
1/4 brok

Paard staat van 7.30 tot circa 21.00 op gras

Paard is gevoelig op zijn darmen vandaar de lage hoeveelheden brok

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:24

Uh Evelyn, als ik denk wat je bedoelt, vet en spieren zijn van een heel andere substantie. Het is niet zo dat een paard makkelijker spieren opbouwt als er meer vet aan zit. Behalve dan dat het meer gewicht heeft om mee te zeulen :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:51

Hoi Evelyn, een halve schep brok en een halve schep musli noem ik eerlijk gezegd geen lage hoeveelheid brok maar hele normale portie om een paard te voeren.

Voor spieropbouw heb je een goed aanbod aan eiwitten nodig. Ik weet niet welke grasmix je voert, maar de Havens is juist arm in eiwitten. Je zou deze kunnen vervangen voor een luzerne rijk product wat juist rijk is aan eiwitten. Daarnaast is goede kwaliteit ruwvoer belangrijk, omdat dit ook de bron is waar je paard, naast gras, zijn eiwitten vandaan haalt.

Een paard wat gevoelig is op de darmen zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je suikervrij gaat voeren. Nu zit er je voerschema nog wel wat producten die melasse bevatten.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:27

vibabu schreef:
Uh Evelyn, als ik denk wat je bedoelt, vet en spieren zijn van een heel andere substantie. Het is niet zo dat een paard makkelijker spieren opbouwt als er meer vet aan zit. Behalve dan dat het meer gewicht heeft om mee te zeulen :D

Je hebt vet en voedingsstoffen nodig om spieren te kunnen maken...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:31

Weidebloem schreef:
Hoi Evelyn, een halve schep brok en een halve schep musli noem ik eerlijk gezegd geen lage hoeveelheid brok maar hele normale portie om een paard te voeren.

Voor spieropbouw heb je een goed aanbod aan eiwitten nodig. Ik weet niet welke grasmix je voert, maar de Havens is juist arm in eiwitten. Je zou deze kunnen vervangen voor een luzerne rijk product wat juist rijk is aan eiwitten. Daarnaast is goede kwaliteit ruwvoer belangrijk, omdat dit ook de bron is waar je paard, naast gras, zijn eiwitten vandaan haalt.

Een paard wat gevoelig is op de darmen zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je suikervrij gaat voeren. Nu zit er je voerschema nog wel wat producten die melasse bevatten.

Luzerne eet hij niet dus dat valt af.. Alleen de brok bevat melasse. De coolmix heeft voor een musli weinig suiker..
Hij stond eerst op merriebrok maar daar kreeg hij koliek van, overgestapt naar draversbrok ( zelfde percentage eiwit) dat ging een tijd goed en weer koliek.

Overigens verdenk ik hem van een maagZweer, daar bel ik morgen de DA voor.. vanmiddag liet hij zijn brokken compleet staan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:16

Brandstof heb je nodig ja. Maar dat betekent niet dat er vet op een dier moet zitten om spieren te kunnen kweken. Spieren hebben voornamelijk eiwitten nodig om op te bouwen. Maar dat is niet anders dan als bij mensen....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:09

Lust hij wel bietenpulp? Voor maagzweren is dat namelijk een goed product en het is een suikerarme (tov brok) dikmaker van ruwvoer.

Daarnaast is het behandelen van maagzweren betaalbaar te doen met abler, maar dat moet je wel vanuit het buitenland bestellen en heeft daardoor enige levertijd. Een normale kuur duurt 6 weken (4 weken volle portie, 2 weken halve portie) en kost met abler (4 zakjes=700kg behandeling) voor die 6 weken 262,50$, met 0 of 30$ verzendkosten, afhankelijk van hoe snel wil hebben.
Met gastrogard, het Nederlandse middel, ben je minimaal 964.60€ kwijt voor dezelfde periode/gewicht. En dan heb ik het nog goedkoop opgezocht. Bij de andere webshop zou je 1282.52€ kwijt zijn.

Ik raad zelf een endoscopie af omdat het paard daar eerst voor moet vasten (afhankelijk van de kliniek 8 tot 24 uur) en de zweren ook aan het begin van de dunne darm kunnen zitten. Die zweren worden niet gezien maar reageren wel op de omeprazole behandeling.

Je zou kunnen proberen simpelweg goede kwaliteit hooi erbij te voeren in plaats van alleen maar kuil. Tot nu toe heb ik voornamelijk matige tot zelfs slechte kwaliteit kuil en voordroog langs zien komen en paarden eten er vaak slecht van. Alleen die kleine baaltjes (100-120kg) zijn vaak redelijk tot goed van kwaliteit, hoewel dat ook wisselt en ook heel erg afhangt van hoeveel lagen plastic ze erom gedaan hebben. 2 is te weinig, 3 kan, 4 is goed. Als hooiopslag lastig is zou je eventueel er compact gras bij kunnen voeren en dan 's ochtends 2kg door zijn voer heen, wel wat nat maken is mijn advies. Paarden eten het graag en het is mooi spul, wel heel droog en daardoor wat stoffig.

In je tekst staat dat hij 's nachts onbeperkt kuil krijgt en 's ochtends een plukje. Is het ruwvoer 's ochtends helemaal op van de nacht?

Paarden krijgen vaak ruimschoots eiwitten binnen, de truc is dat ze ook voldoende energie binnen moeten krijgen (anders gebruiken ze de eiwitten als energie) en er voldoende essentiële aminozuren moeten zijn (anders kunnen ze er geen lichaamseiwitten van maken en wordt het ook als energie verstookt).

Qua energie is olie over het voer een goede optie (naast bietenpulp en goede kwaliteit hooi). Rustig opbouwen, hij mag uiteindelijk tot 300mL/dag krijgen. Ik gebruik zelf zonnebloemolie, maar doordat dit paard gevoelig is voor koliek zou ik gaan voor half zonnebloemolie/half lijnzaadolie (lijnzaadolie werkt licht ontstekingsremmend, zonnebloemolie juist licht ontstekingsbevorderend). Helemaal lijnzaadolie mag ook, maar is uiteraard wel prijzig. Dan moet er ook een vitamine E-supplement bijgevoerd worden zonder selenium. Het dier krijgt al krachtvoer en een vitaminekorrel en mag dus geen extra selenium hebben zonder bewezen (bloedonderzoek) tekort. Een seleniumoverschot is namelijk erg schadelijk.

Qua eiwitten is naast goed hooi, marstall Amino-Muskel PLUS een mooi supplement of zelfs hun spiermuesli: marstall Amino-Sport Muesli een idee.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:31

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er gebeurd als je je paard te weinig geeft van een wormkuur. Dat je paard 500 weegt en je perongeluk 400 geeft ofzo.
Werkt de spuit dan helemaal niet, of minder goed ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:35

De spuit werkt dan minder goed (niet alle wormen worden gedood) en je levert jezelf (en de rest van de paardenpopulatie) een flink probleem op. Dat is namelijk hoe je resistentie ontwikkeld. Door te weinig te ontwormen overleven alleen het kleine deel wormen dat goed tegen de ontworming kan. Deze wormen krijgen dan juist vrij spel om zich flink voort te planten en weer wormen te creëren die nog beter tegen de ontworming kunnen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:36

Ah, oke! Thanks voor de opheldering. Nooit te weinig geven dus haha :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:05

@Evelyn, jammer dat hij de luzerne niet lust. Ik dacht dat er in de Coolmix ook suiker zat, maar niet veel.

Als je toch al een vitaminekorrel wil voeren zou je eens kunnen kijken naar de combi van bietenpulp met spelt. Beide zijn er goed voor de darmen. Bietenpulp geeft een mooie langzame energie af. De spelt is licht verteerbaar en trekt de verhoudingen weer recht Evt. nog een scheutje lijnzaadolie voor extra energie.

Je zou ook kunnen kijken naar gastro+ als je toch al Havens voert. Dit is afgestemd op maagzweer patiënten welke ook vaak darmklachten hebben. Of zelf natriumbicarbonaat (bakingsoda) aan je voer toevoegen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:12

Wat vinden jullie hiervan "?

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:29

Tsja sorry dat ik 't zeg maar met zo'n foto kunnen we natuurlijk hélemaal niks :+

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:28

Ik meld me ook!
Ik heb sinds zaterdag een nieuw paardje nu is hij enkel nogal dun..
Het is een 7jarige kwpn van 1m68.
Er is al 2 maanden niet meer intensief mee gewerkt, en voornamelijk aan de longe.
Zijn ribben zijn een beetje zichtbaar, wat ik absoluut niet wil.
Hij kreeg niet bijgevoerd bij zijn vorige baasje.
Ik geef hem thuis s'morgens eerst een beetje wat Jopack dinner en daarna een schep (2kg )sport mix zero van de Aveve
en s'avonds ook een schep en ongeveer 8kg droogvoer.
Overdag staat hij de hele dag op de weide.
Hij gaat vanaf morgen mee naar de paardenhumaniora waar hij 3 maal per dag gevoerd wordt.
3dag kracht en eveneens ruwvoer.
Hoeveel kg stellen jullie voor? Hij wordt dan wel intensief gewerkt.
Ik ga sowieso een maand een vitaminekuur geven.
Afbeelding

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:06

Een tip aan iedereen die een te dun paard heeft,
Zemelen en gepofte mais voeren en onbeperkt kuil/hooi.
Werkt voor mijn paard perfect