[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:51

We doen elke jaar wel aan strookbegrazing maar we hebben gewoon teveel gras.
Ga wel even kijken naar verschillende maskers. Maar wil eerst de wei kleiner maken hopen dat het al een verschil maakt. Zou altijd nog 2 van de 5 een paar uur op een vollere wei kunnen zetten als dat nodig mocht zijn. Die wat mager staat wordt ook al 3 per week extra bijgevoerd.
Op hoeveel weide staan jullie paarden? Voor mijn gevoel hebben ze namelijk niet echt een grote weide nu en je zou denken dus ook niet veel gras met z'n 5en. Ze staan nu op ruim half hectare. We hebben wel kleinere weides maar daar hebben we dus helaas geen schuilstal. Ga proberen de helft van de wei af te zetten en dan even kijken als ze wat afvallen wat strookbegrazing doen maar eerst zullen de kilo's er wat af moeten anders komt het niet goed.
Verder krijgen ze ongeveer 2 peeën en 1 appel per dag omdat de rest wel wat krachtvoer krijgt en ze dan toch ook even tevreden zijn. Geloof niet dat ze daar echt dik van worden.

Beweging ga ik ook proberen meer te doen. De bedoeling is beide 3x per week rijden en als het even kan nog 1 of 2 x longeren, wandelen of iets anders.
De pony gaat ook regelmatig mee op buitenritten van 1,5 tot 3,5 uur.

hanneke32xx

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:01

Hey ik voeg me ook even bij dit topic :) ik heb vorige week het aanbod gekregen om 1x per week (tijdens les) een paardje te rijden. Maar nu is dit paard echt veel en veel te dik. De eigenaresse is al wat op leeftijd en rijdt dus zelf niet meer. Verder wordt dit paard nog 1x pw door iemand anders bereden. Nou heb ik laatst voor de 1e keer op dit paard gereden. In het begin was het paard lekker fris en voorwaarts en ze haalde ook nog een paar fratsen uit. Maar na 20 minuten stap/draf werd het paardje toch wel erg moe en sloom. Mijn vraag is dus ook hoe je dit paard het beste kan rijden zonder haar helemaal uit te putten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:03

Heel veel stappen. Buiten lange stukken (opbouwen), vlot stappen. Dat een paar weken doen. Af en toe een stukje draf mee pakken.
En pas als ze dat 1,5 uur goed volhoudt de stukken draf uitbouwen en af en toe een galopje.
Daar ben je wel een maand of 3/4 mee bezig.

Wat krijgt ze aan voer?

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:52

Amanda schreef:
Heel veel stappen. Buiten lange stukken (opbouwen), vlot stappen. Dat een paar weken doen. Af en toe een stukje draf mee pakken.
En pas als ze dat 1,5 uur goed volhoudt de stukken draf uitbouwen en af en toe een galopje.
Daar ben je wel een maand of 3/4 mee bezig.

Wat krijgt ze aan voer?

Ik weet niet helemaal zeker wat voor voer ze allemaal krijgt maar ze staat 24/7 op de wei en krijgt volgens mij per dag 3/4 schep muesli per dag gevoerd. Het paard is niet bepaald verkeersmak helaas dus buiten rijden gaat helaas niet lukken maar ik kan in de bak wel veel gaan stappen

edit: typfoutje

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:58

Oh dat is jammer. Veel kilometers maken en dan vooral stappend is het belangrijk. De veearts adviseerde bij mij toen minimaal 1,5 uur, 4/5 dagen in de week stappen in het begin, iets boven tempo.
En dan steeds meer stukjes draven. Daar krijgen ze conditie van :j

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:07

ja ik snap wel dat veel kilometers maken belangrijk is maar met een paard naar buiten dat alle kanten op vliegt is ook niet zo handig :') Het paard wordt ook maar 2x pw bereden maar ik ga kijken of ik het paard i.p.v. 1x, ook 2 of evt 3x per week kan mee pakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:54

Gisteren heb ik de wei in 2 verdeeld ik hoop dat het er voor zorgt dat er toch 2 gaan afvallen. Heb ze zaterdag gemeten(buikomtrek) zo kan ik het goed bijhouden of we op de goede weg zijn. Op zicht is dat toch lastiger zeker als je ze dagelijks ziet.
Graasmasker wil ik toch nog even mee wachten. Heb het er ook met de eigenaar van de pony over gehad en die had ook de twijfels of mijn paard de boel wel heel gaat houden en of het wel veilig is om aan te doen dus wil nu eerst kijken of dit genoeg doet en anders is het nog zo aangeschaft.

Ja inderdaad kilometers maken doet wel het meeste naar mijn idee. Helaas heb ik hetzelfde als hanneke32xx mijn paard is nog niet volledig verkeerssmak en kan ik nog niet alleen meenemen en verder geen mensen om mee samen te gaan.
De pony probeer ik wel regelmatig mee te nemen maar die heeft een onwijs goede conditie ondanks z'n gewicht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:58

hanneke32xx schreef:
ja ik snap wel dat veel kilometers maken belangrijk is maar met een paard naar buiten dat alle kanten op vliegt is ook niet zo handig :') Het paard wordt ook maar 2x pw bereden maar ik ga kijken of ik het paard i.p.v. 1x, ook 2 of evt 3x per week kan mee pakken.

Maar kun je anders niet met haar aan de hand wandelen? Wandel je toch en maak je haar meteen bekend met verkeer. Want anderhalf uur flink stappen in de bak wordt ook niemand blij van.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:08

Ik heb mijn paard verhuisd en op deze stal is hij voor t eerst in 5 jaar goed op gewicht.
De grootste boosdoener is gras. In de winter krijgen ze alleen hooi en daar doet hij t eigenlijk t beste op.
Tuurlijk speelt beweging ook zeker een rol, er wordt 5x per week 30 min goed getraind en de overige twee dagen wordt er nog kort gewandeld. In het voorjaar en de zomer staat hij max 4 uur op gras en verder op hooi.
Maar heb het idee, dat net als bij mensen, wat de mond in gaat toch echt de grootste boosdoener blijft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:18

Dat is zeker waar. Dat extra hewicht komt natuurlijk niet aanwaaien. Moet wel zeggen dat het bij mijn IR merrie niet lukte om haar alleen met goed voerbeleid te laten afvallen. Nu ze heel veel beweging krijgt, is ze eindelijk op normaal gewicht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:20

Haha ik bedoelde meer in de trant van: ook al train je 6 dagen per week intensief en nog gaat het niet goed (zoals bij die van mij, ook al heb je het idee dat er al minder in gaat... Naar mijn mening zit t m dan eerder in t eten dan in de hoeveelheid training.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:40

Dat is ook zo. Als je echt wil dat ze afvallen of dat nu paard of mens is dan is toch voeding het eerste waar je naar moeten kijken en pas als je de voeding dusdanig aangepast is dat ze afvallen dan kun je extra trainen zodat ze meer afvallen. Als het alleen van het trainen moet komen krijg je toch weer een probleem als je minder kan trainen.

Beste is dat je de voeding zover kan terug brengen dat ze iets afvallen en de rest met trainen kan doen en later eventueel de voeding beetje opvoeren zodat ze op gewicht blijven. Paard wat stabiel is in gewicht(qua voeding) duurt het gewoon veel langer voordat je resultaat ziet als het alleen van het trainen moet komen.
En laten we eerlijk wezen het is makkelijk volhouden voor de mens als je resultaat ziet ook bij je paard, je weet dat je op de goede weg bent en dat motiveert je weer om op dezelfde voet verder te gaan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:43

Paard doet het hier super op dr vitalbix. Blijft ondanks 24/7 op de wei, heel mooi op gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:16

De mijne heeft zo'n bolle pens, iemand daar tips voor?
Hij krijgt vitalbix aangevuld met een beetje care4life en vanaf morgen wordt dat dieetmix.
Verder schrale weide met vrijwel non-stop arm, onbemest biologisch voordroog.

Edit: loopt 4 tot 5 keer per week waarvan zeker 2 keer aardig intensief longeren( afwisselend balkje, dubbel longe, oid) en twee keer rijden.
Ook wel lange bosritjes

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:26

Dan zou ik de voordroog inruilen voor graszaadhooi, of voordroog verdeeld over de dag aanbieden ipv onbeperkt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:27

Is hij bovenop ook dik? Of juist schraal bovenop en een hangbuik? Als dat zo is, heeft hij waarschijnlijk schimmel in zijn darmen. Daar heb je wel spul voor. Microcomp samen met Detox van Phytonics helpt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:33

Aan t voordroog kan ik niks veranderen.
Ik ga eens kijken naar die phytonics producten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:36

Dat werkt alleen als het echt schimmel is. Maar bij Den Hoek van Laarakker kunnen ze dat wel voor je controleren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:46

Nu kom ik binnen springen, Fabster heb jij bronmateriaal over schimmel in de darmen ? De mini-shet hier heeft geen wormen maar wel schraal bovenop en een hangbuik. Had ook verhoogde leverwaarden maar die hebben we al aangepakt. Zijn mest is ook zeer afwisselend helaas maar was even beter toen ik een soort vloeibare spijsvertering kruiden gaf.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:48

Geen bronmateriaal. Had toen een lezing van Erik Laarakker en herkende mijn eigen paardje. Ik zou met hem een afspraak maken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:50

Ben helaas van België, mijn dierenarts wist niet meer wat die ermee aan moest helaas.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:57

Maar dat geeft niet. Weet niet wasr je zit in Belgie, maar ik woon tegen de Belgische grens in omgeving Breda. Als er voldoende mensen zijn in deze regio, komen ze ook hierheen. Maar anders zou ik gewoon dat spul bestellen via internet. Je hebt het wel beide nodig, want de Microcomp zorgt voor de schimmel, maar de Detox moet het afvoeren. Als je de Detox er niet bij gebruikt, hoopt t alsnog op in de darmen. Dan heb je er niks aan.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:54

Ga eens contact opnemen met hem dan en anders dat spul maar bestellen. Dat eerste die mircocomp en detox is dat het zelfde merk ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:55

Alles van phytonics.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:27

Ik heb toch maar de Glucobalance besteld.

De kilo's zijn er hier weer aangevlogen. Kan wel huilen als ik naar haar kijk |(
Probleem zit hier vooral in de beweging. Ik heb echt te weinig tijd om zo aan duurtraining te doen helaas. Ik probeer wel twee keer in de week een langere afstand voor de wagen te doen en verder losgooien/longeren.