Dit kun je het beste nagaan bij je eigen dealer. Maar het gaat meestal maar om een paar centen hoor! Zo enorm schommelen de prijzen niet. Ik vermelde het enkel omdat ik eerder de prijs van de wiesencobs noemde en prompt veranderde die prijs net.
Havervrij hoort niet zurig te ruiken, maar nu is het wel moeilijk om een luchtje te omschrijven. Kun je er misschien mee terug gaan naar de dealer en hem/ haar vragen?
Aimee
Geplaatst: 24-10-13 08:38
Ik ben bezig met de voersamenstelling van mijn paard en kom er niet helemaal uit. Dus ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mee kunnen/willen denken
Ik ben op zoek naar een voer om de Marstall Amino-sport muesli aan te vullen. Wensenlijstje: - laag suiker/zetmeel gehalte (geen melasse) - bij voorkeur geen brokjes in verwerkt - structuurrijk - lage dosering nodig - geen haver - energiegehalte hoeft niet hoog te zijn (paard staat hoog in het bloed), eiwitgehalte mag ivm de spieren wel wat hoger zijn
En nu twijfel ik tussen de Naturell, de Optimal en de Faser-light
Naturell heeft geen brokjes, geen melasse, geen haver. Wel schrijven ze een behoorlijk hoge dosering voor. Optimal is een concentraat, daardoor lage dosering, helaas met brokjes en melasse. Faser-light is interessant door het lage suiker/zetmeel gehalte.
Zijn hier mensen die een sport-muesli aanvullen met (één van) deze producten?
Nee, niet meer energie Melassevrije lucerne eet hij niet, de rest krijgt hij al.
Maar als iemand een tip heeft voor melassevrije lucerne die paarden wèl lekker vinden en die ook nog verkrijgbaar is in regio Den Haag ben ik heel blij met een tip.
Dan zou ik je aanraden om wel meer Amino te geven, of deze te combineren met bijvoorbeeld Havervrij. Deze voldoet niet helemaal aan jouw eisen, maar als jouw paard in de sport loopt ( wat ik veronderstel omdat je Amino voert) kan hij het melasseaandeel prima verwerken. Als jouw paard een 'ziekte' heeft waardoor hij geen melasse aan kan is het een ander verhaal. De andere muesli 's die jij zelf al aanhaalt zouden dan wel aan de eisen voldoen die jij stelt...behalve dat het je paard niet voller maakt. Wat toch jouw doel is van een andere muesli ernaast geven?
Hij loopt inderdaad in de sport, maar meer sportmuesli kan helaas niet. Het is een lopende energiebom De melasse is om meerdere redenen ook echt een probleem.
keona
Geplaatst: 24-10-13 12:21
Aimee schreef:
Hij loopt inderdaad in de sport, maar meer sportmuesli kan helaas niet. Het is een lopende energiebom De melasse is om meerdere redenen ook echt een probleem.
als het paard niet aanzet van lucht zou ik meer ruwvoer geven in plaats het krachtvoer omhoog te gooien/of een ander er bij te nemen.subli heeft luserne zonder melasse geloof ik,maar meer hooi is toch ook prima
Dan zou ik je aanraden om inderdaad meer ruwvoer te gaan geven. En dan door de Amino wat force te geven omin al zijn behoefte te voorzien. Natuurlijk kun je de naturell ook gaan bijgeven, maar je maakt het voeren dan wat ingewikkelder en duurder.
Paroeska
Geplaatst: 24-10-13 13:55
Ik geef de Optiform van Mijten (verkrijgbaar bij oa Boerenbond) bij als lucerne, dacht dat hier vrijwel geen melasse in zit. Maar waarom heb je hem dan op een sportmuesli? Mijn bommetje stond ook altijd op sportvoer (wel van Pavo) en nu staat ze op de Vito en ze is nog nooit zo braaf en fijn te rijden geweest. Ik zit er ook over te twijfelen om toch niet de Champion te gaan voeren, maar van de ene kan dan ga ik haar maar wat aan mijn been scherper zien te krijgen. Ik ben bang dat ze dan weer een bommetje word die van alles wat ze ziet en hoort weg vliegt. Ze krijgt daarnaast wel de Eplus voor haar spieren. Evt kan je ook nog de wiesencobs voeren, mocht je niet meer ruwvoer kunnen geven.
Ook nog even een vraag van mijn kant; sinds kort staan er 2 van mij op de optiform ipv de western muesli. Ze krijgen nu een halve voerschep maar is dit eigenlijk veel te veel? Het gaat om 3 en 4 jarige D pony.
Vito zit niet genoeg in voor de spieren. Dat heb ik een tijdje gevoerd, vervolgens ging er echt behoorlijk bespiering verloren.
Paroeska
Geplaatst: 24-10-13 14:57
Maar als je Eplus bij voert is dat dan ook niet voldoende? Ik blijf ook altijd zoeken naar het juiste voer vandaar mijn vraag. Sinds een maand ongeveer zijn we nu echt weer fanatiek op M niveau aan het trainen, hiervoor stond ze op rust door blessure en uiteindelijk dmv buitenritjes opgebouwd. Nu gaat het zo goed dat we de training weer oppakken en geef ik haar liever ook weer een sportmuesli want haar bespiering is er in het afgelopen jaar hard op achteruit gegaan. Maar ik blijf bang dat het bommetje straks weer omhoog komt
Voor paarden die als een bommetje zijn, maar eigenlijk wel een sportmuesli nodig hebben voor spieren en energie is er en heel goed voer van Marstall : de condicion
Aimee
Geplaatst: 24-10-13 20:27
Paroeska schreef:
Maar als je Eplus bij voert is dat dan ook niet voldoende?
Nee, dat is ook alleen een vitaminesupplement. Voor spieropbouw heeft een paard eiwitten nodig, dat zijn de bouwstenen en dat zit niet in een vitaminesupplement
Paroeska
Geplaatst: 25-10-13 09:08
Bedankt, weer wat geleerd
En nu weet ik dus niet meer wat het beste is om haar te gaan voeren... Zitten er geen suikers in die Condicion? Lees alleen geen zetmeel maar hoe zit het met de suikers? En hoe zit het nu precies met de Western muesli? Is de Champion anders ook niet goed voor haar (dit werd ook aangeraden als ik haar weer ging trainen en dan stoppen met de vito).