[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:18

Uhm ja ik heb denk ik een aparte warmbloed :D hij wordt gauw heet en heeft zomerexceem, wil dus wel oppassen voor suikers :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:06

Hoi!
Mijn draver blijft deze zomer erg schraal en je kunt haar ribben lichtjes zien, ik weet dus niet echt wat ik moet doen qua voer.
Ze staat 24/7 buiten met inloop stal met twee vriendjes, daarnaast krijgt ze ook voldoende ruwvoer.

Ik geef haar nu paar dagen wat brok bij omdat ze toch te dun blijft, geef ik haar nu echt te weinig? En hoeveel gram basis brok zou ik het best aan haar kunnen geven? Ze traint niet intensief zo nu en dan even klein ritje door de bak.

Groetjes

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:15

Die van mij begint nu lekker bij ge trekken. Ben wel paar maanden verder, maar goed. Als ie maar bij trekt.
Luzerne deed m qua gewicht goed, maar is funest voor de CPL dus ben ermee gestopt.
Hij krijgt nu wat kuil bij, 2x daags. Dat gaat prima! Durf niet veel meer te geven ivm teveel eiwitten en zijn IR.

Verder is het grootste verschil dat t tussen z'n oren weer snor zit. Hij kijkt en is weer vrolijk, gaat graag mee en heeft best wat grapjes haha!
Dat doet zoveel goeds voor z'n lijf!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:04

Hay!
Misschien dat iemand hier tips voor me heeft..
Heb sinds februari een leuke kwpn ruin. Hij was toen onbespiert en niet superdik. Heb in Maart de tandarts laten komen wat erg nodig was. Na een tijdje zat hij goed in zn vel en was hij goed op gewicht.
Nu werd hij wat dunner, dus heb vorige week een mestonderzoek gedaan. Hij had geen eitjes en geen zand etc. Helemaal schoon.
Alleen heeft hij nu wel een ruwvoer/grasbuikje maar hij word dunner. Kan zijn ribben best vaak zien.. Hij krijgt nu 1,5/2kg sportbrok per dag, bijna onbeperkt ruwvoer en komt ook een aantal uur op het gras. Ook is hij vrolijk en zit ie goed in zijn vel.
Alleen zou ik hem toch liever wat dikker zien.. Dus iemand een goede tip? Hij mag ook wel iets meer energie krijgen, maar hoef ook geen bommetje :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:13

mestonderzoek is niet betrouwbaar...ik zou hem ontwormen.Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?
Ik denk dat je aan voer genoeg geeft,tanden zijn gedaan...dus daar ligt het niet aan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:26

En met wat is gij ontwormd? Ik had mijn paarden namelijk in mei nog netjes ontwormd en twee weken geleden ineens een dikke, levende spoelworm uit m'n knapste! :oo Gatver!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:17

Ik ga mijn paard ook ontwormen laatste keer bij vorige eigenaar heb alleen geen idee hoe zwaar ze kan zijn.

Is draver van zeker 1.65 best schraal, heb een spuit van 700.

Iemand idee?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:23

Zou gokken op ong 550!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:24

Janinevv schreef:
Ik ga mijn paard ook ontwormen laatste keer bij vorige eigenaar heb alleen geen idee hoe zwaar ze kan zijn.

Iemand idee?

Altijd naar boven afronden... 650 kg!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:26

Oke bedankt! Wil niet te weinig geven.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:27

geerke schreef:
mestonderzoek is niet betrouwbaar...ik zou hem ontwormen.Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?
Ik denk dat je aan voer genoeg geeft,tanden zijn gedaan...dus daar ligt het niet aan.

Ohh. Is dat echt niet betrouwbaar...? ):
Wanneer hij voor t laatst ontwormd is weet ik niet. Vast laaaang geleden.. Misschien toch maar slim om te ontwormen?
Maar wat voor wormspuit moet ik halen dan? Wel merk etc?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:28

Janinevv schreef:

Iemand idee?

Ik had ook een spuit van 700 bij mijn schrale engels volbloed van 167 en ik gokte hem op 550 kg. Maar toen ik de spuit in zijn mondhoek stopte en leegdrukte, begonnen hij te kauwen en te doen (ik had zijn hoofd wel omhoog met 1 hand). Dus er vielen een paar klodders uit. Daarom heb ik toen de volledige spuit leeggemaakt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:29

ik zou hem ontwormen...gewoon een wormspuit met ivermectine.Werkzame stof,niet onderdoseren.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:30

geerke schreef:
ik zou hem ontwormen...gewoon een wormspuit met ivermectine.Werkzame stof,niet onderdoseren.

Oke top dankje. Ga ik dat halen! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:30

Janinevv schreef:

Iemand idee?

welke werkzame stof?Ivermectine kun je gerust de hele spuit er in doen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:31

woepsie90 schreef:
Janinevv schreef:

Iemand idee?

Ik had ook een spuit van 700 bij mijn schrale engels volbloed van 167 en ik gokte hem op 550 kg. Maar toen ik de spuit in zijn mondhoek stopte en leegdrukte, begonnen hij te kauwen en te doen (ik had zijn hoofd wel omhoog met 1 hand). Dus er vielen een paar klodders uit. Daarom heb ik toen de volledige spuit leeggemaakt...

Okee ik houd denk ik de 550/600 aan mag ik wat morsen maak ik hem zo goed als leeg ja :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:38

Wat een ramp zon spuit in mn eentje geven bij mn paard. Doe ik niet weer alleen!
We zaten er helemaal onder en na de tijd keek ze zo onschuldig mag ik nu wat lekkers?

Ik hoop dat ze genoeg binnen heeft gekregen, heb hele spuit op gemaakt. Even mest controleren.

Afbeelding

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:41

Gelukkig nog nooit problemen mee gehad, bij al m'n paardjes niet.
Je mag 100kg overdoseren zei m'n DA.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:43

Jaan81 schreef:
Gelukkig nog nooit problemen mee gehad, bij al m'n paardjes niet.
Je mag 100kg overdoseren zei m'n DA.

Ze trok helemaal haar hoofd de lucht in en tsja ik ben niet zo heel groot, maar heb hem uit eindelijk wel in de mond gekregen wilde het met brokjes proberen maar daar was ze te slim voor..

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:46

@Jester ik ben mijn paard 2 maanden geleden de Subli omega 369 mix gaan voeren i.c.m. merriebrok en dat heeft haar heel erg goed gedaan. Daarvoor al veel geprobeerd (bietenpulp, speedibeet, luzerne, luzernebrok, zonnebloemolie), maar dat at ze niet of zo weinig van dat het nagenoeg geen effect had. De omega mix wordt lang niet zo ranzig als bv. zonnebloemolie en mijn paard eet dit wel goed.

Mijn ervaring is daarnaast ook dat gewone bietenpulp beter werkt en smakelijker is dan de Speedibeet. Van de Speedibeet heb ik uiteindelijk met moeite een zak leeg gekregen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:48

In principe is alleen moxidectine (equest en equest pramox) een probleem bij meer dan 1.5x (dus voor de veiligheid 1.2x=550kg paard mag 650kg). De rest is 2-5x geen probleem behalve dat ze misschien even wat dun op de mest zijn.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:10

geerke schreef:

Waar kun je nog (zonder creditkaart) aan wormspuiten komen zonder mestonderzoek?
Ik kan 1x per jaar pramox krijgen zonder mestonderzoek.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 04:17

Gewoon bij de DA gaan halen?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:28

Die geven hier 1x per jaar equest pramox mee zonder mestonderzoek en de rest van het jaar niets...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:14

Mn draver krijgt alweer wat meer vet ben nu al week aan de brok gegaan ruwvoer kreeg ze al genoeg, ik zie iets meer vet yay.

Alleen laat ze heel vaak brokjes uit de mond vallen, kan dit door gebit komen? Ruwvoer krijgt ze wel gewoon met gemak weg. Of kan ze ook gewoon sloddervos wezen?