[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 00:24

Die is wel behoorlijk bekleed zo te zien. Ik zou bang zijn dat het te warm wordt en niet voldoende ventileert, maar verder wel beter dan niks.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:03

superpony schreef:
Die is wel behoorlijk bekleed zo te zien. Ik zou bang zijn dat het te warm wordt en niet voldoende ventileert, maar verder wel beter dan niks.

Ja, lijkt me ook nogal warm, maar wel zacht, maar zou het bontje op den duur niet hard en vies worden?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:03

Ze hebben deze ook zonder bont.
Nadeel is dat deze geen musketonhaak heeft.. het is klittenband en dat houdt het niet zo lang vrees ik.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:21

Hallo allemaal.

Ik meld me even aan, mijn merrie staat hele dag op de wei en 's nachts op de paddock.
Ze staan samen met nog 2 paarden die niet zo snel dik worden.
Nu wil ik haar paar uurtjes op de wei zetten en daarna op de paddock zou dit werken, ze krijgt dat hooi in de slowfeeder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:54

Ik denk t wel. En je kan haar nog een korf om doen op het gras.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:06

Ben bang dat der neus kapot gaat door een korf. Ze staat met 2 andere maar die zijn lang niet zo dik als zij. Kan ze beter op lang gras of kort gras.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:07

Mijn verzorgpaardje is net van haar blessure af dus we kunnen nu pas na een maand weer beweging geven (beginnend met opbouwen) maar ze heeft nu een maand op dieet gestaan zonder beweging en is nu wel echt onwijs dik geworden hebben jullie nog tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:27

JoycexEnya schreef:
Ben bang dat der neus kapot gaat door een korf. Ze staat met 2 andere maar die zijn lang niet zo dik als zij. Kan ze beter op lang gras of kort gras.

Tja, dat weet je pas als je het probeert ;) ik naai fleece of een bontje in de rand.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:58

LinSa schreef:
Ze hebben deze ook zonder bont.
Nadeel is dat deze geen musketonhaak heeft.. het is klittenband en dat houdt het niet zo lang vrees ik.

Ik heb dit jaar vanwege te snelle opbouw van de weilandtijd voor een redelijk goedkope oplossing gekozen, heb een graaskorf met ingebouwd halster ontdaan van het halster, en de korf aan een halster vastgemaakt met jaja..... strotrouwtjes ;)

Volgende week bestel ik weer de duurdere, sterke, Best Friend korf. http://www.paardeerlijk.nl/graaskorf-gr ... daard.html Gelukkig zijn ze nu ook weer in NL te koop, voorheen moest ik ze in de UK bestellen http://www.charliesproducts.co.uk/5-grazing-muzzles

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:12

Ik ga zo aan de slag met prikpaaltjes en stroomdraad om een stuk wei af te zetten zodat ze wat langer dan 45min gras kan krijgen zonder dat ze zich vierkant vreet. Heb ook een seizoen graaskorven gebruikt en alhoewel dat prima ging gaat m'n voorkeur toch uit naar een stukje afzetten. Ook omdat ik dan het hek van de verharde plaat waarop ze staat open kan laten staan en ze lekker zelf van het beperkte stukje gras naar de slowfeeder kan.

Ik haat alleen het moment dat alles staat en ik nog even moet testen of het stroom het wel goed doet :')

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:26

Onze haflinger is ineens gigantisch gegroeid waarbij we alleen een strookje gras erbij zijn gaan geven. En dan echt een strookje met lang gras voor 2 paarden.
Gaan het hooi nu ook afwegen. Krijgen nu 8 kg per paard verdeeld over de dag in hooinetten en kunnen nog wat stro knabbelen.
Daarbij elke dag beweging dus hopelijk gaat het weer de andere kant op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:19

Ze staan hier nu de ochtend tot een uur of 12/1 op de wei, en ook hier groeien ze alweer helaas...
En deel van de groep gaat nu de hele dag, maar daar ga ik toch maar niet aan beginnen.
's Middags de paddock in...

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:37

Die van mij staat na een winter afvallen (in de paddock en veel beweging), nu hooguit één uur zonder graasmasker of twee uur met graasmasker in het land en de rest van de tijd in de paddock met beperkte hoeveelheid hooi (en in de nacht op stal). Ze komt zo niet aan, maar het afvallen lijkt te zijn gestopt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:55

Ik volg maar weer...
Mijn dikke monster momenteel die 8 maand stil heeft gestaan en sinds vorige week weer rustig aan het werk is én bovendien van de geur van gras al vet wordt.
Edit: Nee, ze is niet drachtig. -O-

Afbeelding

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:32

Ik heb hier hetzelfde Giolli..
Mevrouw was juist bij mij in de winter weer mooi wat kg's kwijt maar nu loopt ze flink niet goed ;(
Hierdoor staat ze dus stil en de periode 24/7 op de wei is weer in gegaan. Ik zie haar enorm groeien.
Haar alleen op een paddock zetten is helaas geen mogelijkheid.. Klein kampje in de wei breekt ze uit, zelfs met flinke stroom er op. Ik weet het even niet meer -O-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:27

Is een graasmasker misschien een oplossing?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:50

Werkt ze met 5 minuten af helaas.. en hebben jullie ervaring met 24/7 een graasmasker om? Ik kan me voorstellen dat dat enorm gaat schuren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:51

Ik heb ervaring met 24/7 graasmasker om. De tanden zijn toen flink afgesleten.
Ik zou er nu niet meer zo snel voor kiezen.

Mijn graasmaskers zijn eindelijk binnen, dus daarmee op gaan bouwen en dan lopen ze eindelijk overdag (uurtje of 10) met graasmasker ipv zonder.
Vooral mijn welsh begint echt weer een giga nek te krijgen, vet opslag bovenop de rug en op de billen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:22

Weet iemand hier misschien of er melasse in Cavalor Fiberforce zit?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:27

Anoniem schreef:

Mijn merrie krijgt het maar ik heb eigenlijk geen idee, zou dat op de zak moeten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:38

Dat denk ik wel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:47

Zover als dat ik weet zit er geen melasse in Fiber Force. Die van mij vind tegenwoordig zoete hap niet lekker meer. Voelt ook absoluut niet plakkerig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:00

Ik ga me hier ook maar een melden. Mijn eigen paard is te dik en de verzorgpony ook.
Ze staan met z'n 5 op de wei(24/7). Ze waren aan het afvallen maar helaas een tijdje wat minder beweging kunnen geven en gelijk weer aangekomen. Zo lastig. Ga morgen hier wat door lezen om te kijken wat ik er uit kan halen. Heb zitten denken aan een graasmasker maar dat heeft toch niet de voorkeur. Paddock hebben we niet. En van de 5 zijn er maar 2 te dik en 1 is aan de magere kant. Erg lastig dus. Van het weekend ga ik de wei halveren en hopen dat het wat mee werkt aan het afvallen en toch proberen meer beweging te gaan geven.

Verder weet ik niet goed wat ik moet doen. Ze krijgen hier voordroog. Momenteel 1x per dag in de avond. Twijfel eigenlijk of ik ze minder moet gaan geven. Ik wil het paard dat nu wat mager staat ook niet te kort gaan doen. En de groep splitsen is ook niet de bedoeling.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:39

Tigra: dat probleem heb ik ook gehad en dat is ontzettend moeilijk. Mijn haf stond bij een trekpaard in de groei. Daar moest veel voer in, bij Jim juist niet. Elke zomer moest de training flink omhoog (in km's buiten), anders was hij in juni al moddervet. Ik heb nooit een masker geprobeerd, maar stond wel elke keer op het punt om dat te doen.
Staan ze 24/7 op de wei?
Edit: ik zie het al. Anders zou je er nog voor kunnen kiezen om de ochtend hooi te geven, zodat ze met een volle maag de wei op gaan. Als strookbegrazing geen optie is, zou ik in ieder geval voor de helft van de dag voor een masker kiezen.

Hier even een update. Sinds ik op de nieuwe stal sta, gaat het eigenlijk erg goed met Jim. Hij is goed op gewicht, zou voor het mooie nog iets af moeten vallen, maar dat gaat eigenlijk vanzelf.
Hooi in slowfeeders met kleine mazen (2 netten van 2x2 en 1 van 3x3), overdag op de wei met strookbegrazing en 's nachts op stal (of nou ja, stal met verharde uitloop en paddock). Hooi is zelfs vervangen door voordroog, maar het gaat eigenlijk heel goed.
En verder kilometers maken. Ik rij 3x in de week in de bak en probeer 2x per week een buitenrit te maken, waarvan 1 minimaal 2 uur.

Wat ik wel merkte was dat hij op de rug en achterhand in ging teren op spieren. Toen we overstapten op voordroog trok dat weer bij. Helemaal eiwitvrij gaat dus niet, ze moeten wel ergens de spieropbouw vandaan halen.
Het zijn vooral de suikers ook die aanzetten. Ik voer nu Marstall Force, met Agrobs alpengrunmuesli, lijnzaadvlokken en magnesium.

En eindelijk wat foto's zonder zadel erop :D
Beetje natgeregend en onder het zand, maar dit is de meest recente standfoto die ik heb, van afgelopen weekend. Zo staan ze er 's nachts bij.
Afbeelding

En op wedstrijd 2 weken geleden.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:49

Anoniem schreef:

Het zou er niet in moeten zitten en je voelt of ruikt het ook niet.

Wij hebben de afgelopen jaren wel wat geprobeerd qua voeren met laag suiker en zetmeel en de Fiber Force bevalt wel goed. We geven slechts een handje omdat de anderen ook krijgen en ik doe het met een handje optiform nu, maar dat gaat goed.
De merrie krijgt wat meer dan de oude ruintjes en de jonge ruin krijgt nu de gastro+ een tijdje.

Ze hebben genoeg energie ook.