[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:05

Hmm, slobber schijnt niet goed te zijn om dagelijks te geven vanwege de te grote hoeveelheid zemelen. Bietenpulp kan ook, maar niet elke dag... Wat kan ik elke dag geven na het trainen, ipv kilo's krachtvoer? Halve kilo krachtvoer vind ik prima, maar ik wil iets stevigs en gezonds erbij zonder hem op te zadelen met teveel energie... 1/2 kilo krachtvoer, lijnzaad, worteltje, én.....? Toverwoord :D?

PS: bovenstaande info op voervergelijk.nl gevonden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:01

Ik geef de paarden al 3 jaar Carli Wafer.
Dit zijn geperste grote brokken alfalvá en gras waar spelt en kruiden aan toegevoegd zijn. Hier komen ze lekker van bij. Ook de oudere paarden doen het er goed op. Helpt ook goed Bij dunne ontlasting. Ik geef het naast het ruwvoer en ook wel in combi met Krachtvoer.
Wafer is nog vrij onbekend in Nederland. Ik heb het uit Italië vandaan waar het geproduceerd word.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:30

Woepie woont op IOM dus wellicht is het daar niet verkrijgbaar. Wel is alfalfa wel enorm goed verkrijgbaar in de UK en Ireland dus wellicht ook op het IOM. Je zou kijken of Dengie verkrijgbaar is, hun hebben hun gehele range opgebouwd uit alfalfa met toegevoegde vits en mins. Alfalfa is erg rijk aan proteine dus dat zal je TB net het laatste beetje langzame energie geven en is ook goed voor spieropbouw.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:31

Ik ben het nu sinds kort zelf gaan verkopen omdat ik en nog meerdere die het inmiddels zijn gaan voeren er razend enthousiast over ben en ik het jammer vond dat dit in Nederland niet te krijgen was. Ik hoop dus ook andere mensen er mee te kunnen helpen.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:02

werken maisvlokken goed als dikmaker ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:37

MegsFotos schreef:

Ja , ze werken wel goed. Maar of het gezond is, is een totaal andere vraag ! Mais is een zetmeelbom....

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:58

MegsFotos schreef:

Ja, maar goed is het niet. Je propt in principe je paard vol met allemaal mars bars.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:40

Zijn hier ook mensen die visolie voeren ipv lijnzaadolie?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:09

geerke schreef:
ik zal ook even wat roepen....biks bestaat voornamelijk uit gemalen granen ...dus zetmeel.Een verteringsstelsel van een paard is niet gemaakt om zetmeel te verteren.En het is ook geen kip.Een kip eet granen....Een paard hoort vezels te eten.
Dus bij deze roep ik ook maar even wat.

Precies dit. Tevens heeft een paard geen galblaas, dus kijk uit met liters olie. Een eetlepel kan het lijf verwerken, meer niet. Ohw en zonnebloemolie is goedkoop, maar valt in de categorie ontsteking bevorderend. Ik roep ook zo maar even wat.

Kijk eens naar de lijn van agrobs, ik heb mijn magere op de kraftpaket staan, met esparcette (herbalfriends). Geen kilos, een paardenmaag is niet zo groot namelijk ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:29

Een paard heeft inderdaad geen galblaas maar kan wel degelijk grotere hoeveelheden olie verwerken. De galblaas is enkel opslag. Wel moet het rustig ogebouwd worden. Het verwerken van vetzuren is voor een paard juist logisch. Ruwvoer wordt in de blinde darm juist gefermenteerd tot vetzuren (vfa's).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:45

Wie geeft zijn paard elke dag bietenpulp? Helpt dit en hoeveel geef je? Voor mijn Engels Volbloed die 24/7 buiten staat ben ik op zoek naar iets aanvullends. Ik wil namelijk niet teveel krachtvoer geven ondat hij nog amper beweging krijgt (is wel opbouwende). Kan ik bietenpulp aan zijn krachtvoer toevoegen bijvoorbeeld?

Afbeelding

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:28

Hier geven we elke dag pulp :) Gaat prima. Moet zeggen dat ik je volbloed zo niet te mager vind ogen. Ik zou uitkijken met bijvoeren want voor je het weet is ze te dik :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:41

Hinke schreef:
Hier geven we elke dag pulp :) Gaat prima. Moet zeggen dat ik je volbloed zo niet te mager vind ogen. Ik zou uitkijken met bijvoeren want voor je het weet is ze te dik :)

Hoi Hinke, bedankt! Hoeveel pulp geef je dagelijks, en hoe? Apart of gemengt met iets anders zoals krachtvoer?

Mijn ruin ;) heeft afgelopen half jaar geen training gehad, hij heeft ongeveer 1x per maand en buitenritje gemaakt, that's it. Ik heb hem vorige maand gekocht en wil graag aan zijn nekspieren gaan werken, maar ook hem sowieso sterker maken. We doen nu eerst vrijheidsdressuur en grondwerk om onze relatie op te bouwen. Graag zou ik straks veel lange tochten rijden, bitloos dressuur, recht richten en uiteindelijk cross country oefenen. Dus zoals het nu is gaat het prima met zijn voer maar ik ga zijn beweging dus opbouwen en daarom zoek ik naar gezond aanvullend voer :-).

Vandaag bijvoorbeeld was onze eerste echte longeersessie, dat was 15 minuutjes overgangen van stap naar draf naar stap op commando oefenen, maar je kon zien dat het voor hem hard werken was. Hij is gewoon niets gewend. Ik wil zijn voer en training dus in gelijke mate opvoeren :-).

Kom graag nog iets meer te weten over de bietenpulp :-)!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:07

Woepsie ik ben bekend met de standaard Britse merken (Dengie, Baileys, Spillers, D&H, A&P) maar is dit voor jou verkrijgbaar op het IOM?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 04:37

Piekosjj schreef:
Woepsie ik ben bekend met de standaard Britse merken (Dengie, Baileys, Spillers, D&H, A&P) maar is dit voor jou verkrijgbaar op het IOM?

Ja, Dengie en Baileys heb ik hier in de winkels gezien! Die andere drie zeggen mij even niks. Ik kan ook veel vanaf het Mainland bestellen, als het hier niet is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:41

Ah ok. Als ik jou was zou ik eens naar de producten van Dengie kijken, allemaal gemaakt van alfalfa wat rijk aan eiwit is waar veel paarden erg goed aankomen en wat uiteraard ook mee helpt aan de bespiering - iets wat jouw paardje juist nodig heeft. Hij hoeft imo nl niet dikker te worden, maar mag wel wat meer bespiering krijgen. Dit komt natuurlijk enkel als je hem traint en hem die spieren laat gebruiken, maar de bouwstenen van die bespiering moeten wel aanwezig zijn :) Je zou eens kunnen kijken naar de Alfa-A Oil, dit voer bevat naast alfalfa, vit & min ook nog eens extra olie, voor een gezonde vacht en een extra aanvoer van langzame energie.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:02

Hallo Allemaal,

Ik heb hier een tijdje geleden een aantal foto's geplaatst. Nu kan ik eerlijk bekennen dat tips die op dit forum gevonden zijn mijn paard echt op de goede weg hebben geholpen.

Zijn voer bestaat momenteel uit Hooi van de eerste snede. ( Dit onbeperkt. )
Basis Sportbrok van Pavo. ( Dit twee scheppen verdeeld over de dag. )
In de Avond met zijn laatste voerbeurt krijgt hij Bietenpulp en door iedere maaltijd een eetlepel lijnzaadolie. Ook krijgt hij tweemaal daags Luzerne. ( Ik had eerst gemeld dat Bietenpulp geen vriend was van hem, maar met een appeltje en een aantal wortels doorheen is het voor hem toch dragelijk geworden. Gelukkig )
Na het werk krijgt hij Muesli. ( Dit is 2 - 4 keer in de week, meer als lekkernij )

Tandarts is langs geweest en heeft Twee wolfstanden verwijderd.
Mestonderzoek kwam terug en hij had geen wormen in zijn lichaam. Hij is in Juli wel ontwormd geweest met Pramox dit was ook een tip van een Bokker en de Dierenarts zei dat het geen kwaad kon.
Wei is bemest geweest en gemaaid. Maaien mag nog wel een keer gebeuren in ieder geval.

Ik had van een vriendin Rijst zemelen geprobeerd, aangezien hij hier geen interesse voor had heb ik dit achterwege gelaten. Dit was een andere tip die ik van een bokker kreeg in dit topic.

Van dit
Afbeelding

Afbeelding

Naar dit
Afbeelding

Afbeelding

Bespiering gaat pas echt komen als hij bereden word, door zijn gewicht in de afgelopen maanden is het zadelmak maken uitgesteld naar oktober. Hij heeft meer energie en schiet gelijk terug in de groei.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:13

woepsie90, ik heb geen ervaring met bietenpulp. Maar ik vind je paard er niet erg schraal uit zien moet ik zeggen!

Hij is al een flink stuk bijgekomen Shamanqueen! Netjes zeg :)

Ik kom hier ook even binnenvallen...
Mijn paard is in juni/juli gigantisch afgevallen van stress.
Hij is nu verhuisd naar een andere stal en begint langzaam aan bij te trekken.

Hij is binnen 1 maand van dit

Afbeelding

Naar dit gegaan:

Afbeelding

Ben ik al erg blij mee. :)
Hij staat nu overdag op het gras en 's avonds op stal met (droog) kuil, dit heeft hij de volgende ochtend vaak net niet op.
Hij krijgt 2kg merriebrok (havens fertolac), 0,5kg cavalor pianissimo en 0,5kg westernmix. Ook krijgt hij om de dag maagcompositum (groene os).

Hebben jullie nog tips om hem te helpen met zijn spieropbouw? Hij is namelijk, naast vet/spek, ook een heleboel spiermassa kwijtgeraakt in zijn stressperiode...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:18

Xloki

Dat paard zo kan vermageren door stress..., pfff

Spieropbouw krijg je weer terug door met hem te gaan werken, actie erin *\o/*
In grondwerk of ohz, km maken.
Wel in opbouw en met juiste trainings schema , en de rustmomenten natuurlijk.

Hij is mooi bijgekomen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:00

Ik heb ook nog even een vraag:

Afbeelding

Hij wordt wel ronder en bespierder maar blijft wat schraal. Hij krijgt heeeel veel hooi, 2 kilo pianissimo en 1 kilo brok.

Speedibeet geprobeerd, trok wel iets bij maar eigenlijk wel weinig evenals luzerne.

Zou dat poeder omega 365 ofzo helpen? Of wat zal ik anders bij voeren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:57

Hoeveel en hoe lang heb je die luzerne/speedibeet gegeven? Want beetjes helpen niet zo, bijvoeren om aan te komen gaat met kilo's.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:26

3 zakken met weinig resultaat..

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:06

In hoeveel tijd dan?
Want een halve kg per dag zet minder aan dan 2 kg ;)
Ik was weer met bijvoeren begonnen (paarden 24/7 op het gras, alles dik behalve 1, zucht...) pulp, luzernebrok, podo grow en lijnzaadolie en zie alweer resultaat.
Nu ook seniores priores erbij, las er goede verhalen over, dus ben benieuwd.
Ze glimt na een paar dagen lijnzaadolie in elk geval al als een spiegeltje :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:04

Hij kreeg iedere dag een volle schep droge speedibeet, dus aangemengd met water een hele berg :=

Mijn vorige paarden waren oosk wel eens dun, die trokken wel bij met een zak slobber maar hij niet helaas

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:08

Je meet het droog, dus een volle voerschep is 800g speedibeet. Dat staat qua energie gelijk aan 800g biks, wat gemiddeld 2/3e schep is.

Ik voer magere warmbloeden liever gewone bietenpulp omdat het smakelijker is en flink goedkoper. Doordat deze dieren minder gevoelog voor suikers zijn meestal en daardoor veel krachtvoer kunnen verwerken hoe je bij bietenpulp ook niet bang voor het suikergehalte te zijn.

Bietenpulpbrokken zijn vaak, net als brok, 1.2kg per voerschep. In principe mogen ze dan 2x per dag 1-2 scheppen droog gewogen(maar uiteraard wel geweekt gevoerd!)

Luzerne bevat maar 10-20% meer energie dan goe hooi. Dat gaat dus nog langzamer. Het is vooral goed vanwege de vertragende en bufferende werking gemengd met het krachtvoer en bij weinig ruwvoer.