[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:52

SIEMxFUNNY schreef:
Nouvel: super netjes! Zowel qua aanleuning, spieren als gewicht!!

dank je! :)

het harde werken begint langzaam aan beloond te worden... 8-)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:00

Ik ben bezig met plan B.. of C.. of D :') Haar goed verkeersmak zien te krijgen zodat we op lange ritten kunnen gaan want ze blijft gewoon vet en krijg het er zo slecht vanaf. Ze traint al 7 dagen in de week, niet altijd onder het zadel ook veel aan de longe. Uiteindelijk moeten we toch gewoon km's gaan maken om het eraf te krijgen denk ik. Nu vind ik niets leukers dan buitenrijden maar heb geen bos hier dus ze moet echt goed verkeersmak worden.
We hebben al een vrijwillige fjord gevonden die haar gaat leren dat de buitenwereld niet zo eng is x).
Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:09

Wat een prachtig (dik haha) paardje! succes met verkeersmak maken, kilometers maken, dan gaat 't vast lukken om ze slank te krijgen!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:48

Combinatie van kilometers maken in het bos, geen gras, beperkt hooi, geen krachtvoer maar vitaminebrokjes werkt echt! Die van mij is ongeveer 80 kg afgevallen van de winter denk ik. Na vorige zomer voor de eerste keer in haar leven 24/7 op het vette weiland te hebben gestaan (met graasmasker !) was ze zo veel te dik, ze leek wel vierkant (en overal vetbobbels en dikke manenkam). Nu ziet ze er echt goed uit. Ze zal deze zomer wel weer wat aankomen, maar ze gaat niet meer 24/7 op het gras. Hoop het groeien binnen de perken te kunnen houden door beperkt aantal uur gras met graasmasker en de overige uren in de bak (met beperkt hooi in slowfeedernet).

Foto van november vorig jaar:

Afbeelding

Foto van twee weken terug:

Afbeelding

superpony

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:53

Ik heb geen plekjes gehad van de graasmaskers toen?? Het masker van de d-pony ruin is van binnen wel wat gescheeft, maar oke. De shet had hem nog netjes, maar krijgt hem niet meer om. Zijn snijtanden zijn verwijdert en ik vind dat hij wel genoeg moeite doet zonder.

Overigens gaat het grazen hem erg goed af. We grazen nu 2x daags 5minuutjes op mooi lang gras.

De rest op de paddock en goed hooi. Ik denk dat het hooi toch ook wel de darmen in goede conditie houdt als ik kijk naar de mest.

kasmir, dat is wel lekker als je buiten kan rijden. Sowieso gingen wij veel wandelen als we niet konden rijden of rustig een uurtje stappen. Mensen vergissen zich erg in beweging en of training, dat is een eeuwige strijd, maar totaal niet naast elkaar te leggen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:43

Een buitenrit (gedurende langere tijd licht-matig intensief) is veel effectiever om vet te verbranden dan de 'krachttraining' die ik in de bak vraag. Idealerwijs gebruik ik een combi van beide. Maar goed moet paardlief eerst verkeersmak, ze deed t gisteren erg goed buiten dus heb goede hoop.

Assebassie dankjewel, het is n heerlijk bolletje pret vet. :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:58

Maar waarom is dit effectiever dan? Een paard (en mens) begint met vet verbranden wanneer de hartslag stijgt en gedurende langere tijd hoger blijft, toch? Dit gebeurt toch bij zowel een buitenrit als een intensieve baktraining?

Buitenrit duurt langer, dat snap ik.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:00

Eerste jaar had mijn paard wel wondjes en kale plekken door het masker. Maar heb er bontjes aan gemaakt, en 4 jaar verder gaat het super nu!! :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:29

Stamper schreef:
Eerste jaar had mijn paard wel wondjes en kale plekken door het masker. Maar heb er bontjes aan gemaakt, en 4 jaar verder gaat het super nu!! :)

Heb jij dan een maat groter gekocht? Want door bontjes (super idee trouwens!) wordt de omvang van het masker wel kleiner.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:30

Bij mensen zie je ook verschil met uurtje krachttraining in de fitnesszaal of uurtje hardlopen. Bij hardlopen zie je veel sneller resultaat met afvallen. Waarom dat zo is, zou je aan een fysioloog moeten vragen, misschien. Die zal daar het antwoord wel op weten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:35

LinSa idealerwijs is de hartslag voor vetverbranding rond de 60% van de maximale Hf. Vetverbranding is een langzamer proces in het lichaam (aeroob dus met zuurstof) dan koolhydraten verbranden(anaeroob dus zonder zuurstof). Wanneer je in de bak traint doe je dit vaak kortere stukken intensiever, het lichaam red het dan niet met die langzame verbranding dus gaat het koolhydraten of eiwitten uit de spieren verbranden. Je zit dan minder snel aan aërobe verbranding dan met een buitenrit wat zowel langer is als gelijkmatiger qua intensiviteit. Anderzijds zorgen die intensieve anaerobe trainingen er weer voor dat de vetverbranding na de training wat langer doorzet. Je bouwt spieren op en spieren verbruiken weer meer energie dan vet. Een afwisseling van beide lijkt mij dus de meest ideale optie. Met deze redenatie ga ik er wel vanuit dat dit bij paarden ongeveer hetzelfde werkt als bij mensen.

Ik hoop dat dit goed te begrijpen valt, anders vraag maar raak. Komt m'n opleiding tot fysiotherapeut toch goed van pas :+
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 07-05-16 11:38, in het totaal 3 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:35

Fabster schreef:
Bij mensen zie je ook verschil met uurtje krachttraining in de fitnesszaal of uurtje hardlopen. Bij hardlopen zie je veel sneller resultaat met afvallen. Waarom dat zo is, zou je aan een fysioloog moeten vragen, misschien. Die zal daar het antwoord wel op weten.

Ja, terwijl je met krachttraining spieren kweekt. Spieren hebben meer energie nodig, dus je verbrand dan meer op een dag... Nouja, het zal wel :D ik doe een combi van beiden omdat ik geen tijd heb om 3 keer in de week een aantal uurtjes oppad te gaan.

Edit: ik zie nu je reactie Kashmir. :D
Ik denk dat we best goed bezig zijn :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:43

Ik zie nu je edit: ik volg je helemaal. Zit zelf in de biomedische kant dus bekend verhaal :D
Ik vroeg het me meer af omdat er veel gehamerd wordt op duurtraining, terwijl krachttraining ook helemaal niet verkeerd is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:47

Tuurlijk is het niet verkeerd. Elke training is goed. Alleen de duurtraining gaat sneller qua afvallen. That's all.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:55

Precies Kasmir!

Het probleem is wel dat er nog steeds veel sportpaarden meer binnen staan en dus minder vrije beweging krijgen.
Veel mensen zeggen; maar wij trainen op niveau, dus mijn paard werkt harder etc. Dus als hij zijn stal uit mag, moet hij meer doen.
Maar daar tegenover, staan ze dus langer stil.

Een paard wat niet in sporttraining staat, maar wel de hele dag door kan bewegen en dan een werkje of ritje heeft, doet zeker niet minder dan een paard in training.

Je kan wel kijken naar wat er gevraagd wordt. Zo had mijn ruin een hele sterke achterhand, rug, buik etc. Toen ik hem stil zette, kon hij vrij bewegen. Hij kreeg een ruwvoerbuikje, maar dat leek erger dan het was, door het gebrek aan training en hij nu wat slappere rug en buik kreeg.

Hij beweegt meer dan genoeg om ''gezond'' te blijven. Maar wil ik een mooier model, moet ik met rijden toch weer het voorwaarts, neerwaarts oppakken, schoftlift etc.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:00

LinSa schreef:
Stamper schreef:

Heb jij dan een maat groter gekocht? Want door bontjes (super idee trouwens!) wordt de omvang van het masker wel kleiner.

Nee hoor. Helemaal geen problemen mee..

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:26

@ Linsa, krachtraining is ook helemaal niet verkeerd, alleen wordt volgens mij door de meeste mensen de intensiviteit van het werk in de bak over schat.

Als ik er nu over nadenk, als mensen krachttraining doen heben ze dag erna spierpijn, weinig paarden worden zo intensief getraind in de bak dat ze de dag erna spierpijn hebben?
- als ik het namelijk goed heb begrepen zorgt spierherstel / opbouw juist voor een langere verbranden dan bijv. bij een duurloop.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:05

Ik kan bij onze paarden wel merken dat ze na zwaar of nieuw werk best wel wat spierpijn kunnen hebben de dag erna.
Zeker een paard in opbouwfase of een jong paard kan de dag erna wel spierpijn hebben, dat is ook echt wel iets om rekening mee te houden als je traint en/of werk opbouwt.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:06

@Nouvel, daar ben ik het zeker mee eens, vandaar dat ik zeg weinig paarden en niet dat geen enkel paard met spierpijn wordt getraind. Meer als je doorgaans naar de gemiddelde ruiter kijkt die in de bak traint ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:23

dan zijn we het daar over eens :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:29

Die van mij was weer wat te dik, maar nadat hij ooit te mager is geweest (echt gratenpakhuis) vond ik het voor even niet erg. Nu zijn ze van voordroog naar mooi droog hooi gegaan en zijn buik is een stuk minder geworden (minder opgeblazen en weer een hele kleine koker). Blijk dus toch weer dat die van gevoeliger voor voordroog is dan je op het zicht zou zeggen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:58

Mijn shetland merrie heeft een erg gezwollen uier. :\
Het deel voor de uier zegmaar, dat is al een week verdikt, maar dan enkel bik een tepel. Nu zijn de 'zakjes' zelf ook verdikt. Het voelt hard aan, niet perse warm en ze vind het ook niet erg als je eraan zit.
Ik gooide het zelf op het voorjaarsgras, maar nu het erger lijkt te worden en de ene uier duidelijk dikker is dan de andere beginik toch te twijfelen...
Iemand hier ervaring mee?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:12

@linsa, had mijn oude pony ook, was ook een wel hormonale kwestie dacht ik, ze was altijd erg hengstig, maar ik paste dan ook wel altijd haar dieet aan dwz minder gras, en als ze dan weer wat afviel verdween het weer.
Ik spoot het altijd af met koud water, vond ze fijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:09

LinSa schreef:
Mijn shetland merrie heeft een erg gezwollen uier. :\
Het deel voor de uier zegmaar, dat is al een week verdikt, maar dan enkel bik een tepel. Nu zijn de 'zakjes' zelf ook verdikt. Het voelt hard aan, niet perse warm en ze vind het ook niet erg als je eraan zit.
Ik gooide het zelf op het voorjaarsgras, maar nu het erger lijkt te worden en de ene uier duidelijk dikker is dan de andere beginik toch te twijfelen...
Iemand hier ervaring mee?

Onze merrie heeft meerdere veulens gehad, maar heb dat in ''normale'' toestand nooit bij haar gezien. Ik haal wel de prut tussen de tepels weg af en toe, maar verder niet.

Als ik eerlijk ben, had ik mijn veearts gebeld. Meestal kan je al wat door de telefoon bespreken en waar nodig, komt hij langs of kan ik iets ophalen om te geven.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:02

Haar ene tepel is altijd al groter geweest dan de andere, maar viel het me op omdat het redelijk gevuld was allemaal. :+ Mijn andere merrie heeft ook een gevulde uier dus het ligt wel aan het gras denk ik. Vandaar was het wel afgenomen.

Ik heb een mooi grasmasker gezien, maar ik twijfel erg over de maat. Heb een berichtje gestuurd en hoop dat ze de omtrek van de korf voor me op willen meten.

Afbeelding

Afbeelding
Het rechter masker