[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FotosbyElles

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:15

Ik volg dit topic al een tijdje. Ik heb een aantal tips overgenomen en moet eerlijk bekennen dat het de goede kant op gaat. Mijn heer word de 4de van juli officieel 3 jaar oud. Het is de bedoeling dat hij in Augustus zadelmak gemaakt word. Natuurlijk nog flink in dubio maar we hebben onze kans om af te zeggen tot de laatste week. Momenteel flink aan het voeren en hij ziet er steeds beter uit en hij krijgt eindelijk een karakter. ( Normaal vind hij alles goed wat er met hem gedaan word. ) We zijn 3 maanden geleden begonnen met longeren. Gewoon 2 maal in de week. Momenteel heeft die pauze omdat mijn land het water niet aankon en daarna pakken we het weer zachtjes aan op. Als hij 1 augustus nog niet naar mijn zin is dan word er een half jaar aangeplakt voordat hij ingereden word.

Ik vind dat die er al super uitziet. Hij is ontwormt, bloed onderzoek word gedaan zodra hij weer op een stop van buikgroei staat.

Zo zag meneer eruit. ( In alle eerlijkheid, hij zag er zelfs slechter uit.)
Afbeelding

Dit is 2 weken later.
Afbeelding

Dit is meneer momenteel.
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij word het nooit echt een dikke. Blijft het zijn leven lang een spriet die je achterna loopt als je met balen hooi aan komt zetten. We zien het vanzelf. Iemand nog tips tops? Kritiek liefste via een pb maar het allerliefste geen kritiek. Ik ben voor alles in maar bespreek dit uiteraard eerst met mijn dierenarts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:41

hij glanst tenminste als een spiegel!Maar inderdaad nog steeds iets schraal.Wat voer je hem nu?Hoe groot is hij?Ik zou persoonlijk een jaar wachten met inrijden,hij is er lichamelijk nog niet klaar voor...maar dat is mijn mening uiteraard!

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:55

Hij krijgt momenteel per dag twee scheppen merrie brok. Dit met dagelijks twee scheppen luzerne. Verder heeft hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking en is het weiland recentelijk gemaaid en bemest.ik doe door zijn voer lijnzaadolie.

Momenteel meet hij zo'n 168. Als ik hem meer brok voer word die wild en ik heb gemerkt dat hij op dit aantal brok precies is zoals ik hem wil. Ik ga wel switchen van hooileveranvier aangezien ik wat eiwitrijker hooi wil.

Meld er ook even bij hij is recentelijk gecastreerd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:20

Groeispurt nog en dat extra voer zal hij deels ook in groei omzetten. Ken nog zo'n slungel op die leeftijd, nu is hij hollands welvaren en rond zat. Zodra ze niet meer alles omzetten in groei komen er wel spekjes op (of je moet dan erg hard werken met hem).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:21

je zou wat geweekte bietenpulp door zijn voer kunnen doen.Hij is weleens ontwormd met een pramox wormspuit?Die vermoord ook lintwormen.lintwormen zie je niet bij mestonderzoek en ook niet bij bloedonderzoek.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:01

Hij glanst waanzinnig zeg! Ik vind m ook nog wat schraal, maar d'r gaat zo te lezen al een berg in. Hij is nog wel heerlijk puppy zeg <3 Denk dat het voor z'n lijf niet erg zou zijn als t inrijden wordt uitgesteld ;) (mijn mening)
Ik mocht die van mij 2x daags trouwens een volle emmer luzerne geven, wellicht dat je daar nog wat mee kan spelen?
En wel eens rijstzemelen geprobeerd?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:26

Ik heb momenteel besloten dat als hij er rond midden juli nog steeds twijfelachtig uitziet dat ik het inrijden nog een half jaar uitstel. Gewoon rond midden December begin januari. Dus dat is al een klein begin. Bieten pulp vind die niet lekker en eet hij ook niet op. Heb hem met honing muesli alles geprobeerd hij zegt vrolijk nee. Pramox ga ik eens overleggen met mijn dierenarts een iets agressievere wormenpasta is nooit verkeerd natuurlijk. Zemelen voer ik eigenlijk alleen in de winter. Maar natuurlijk kan ik hier gewoon het hele jaar mee doorgaan hij vind dat heerlijk.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:24

Mijn voermeneer had voor-&-na-foto's van een paard dat eigenlijk naar de slacht moest. Echt bizar mager. Paar maanden aan de rijstzemelen en 24/7 weidegang en t paard glimt en glanst je tegemoet en is prachtig vol!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:48

Eventjes nieuwsgierig naar jullie inzichten,
Mijn jonge merrie (4) staat licht in de training en is ook wel op goed gewicht nu. Is ook niet vreemd aangezien er tweemaal daags 1,5 schep biks en 0,25 schep sportmueslie ingaat + Onbeperkt ruwvoer.

Hebben jullie misschien ideeën voor vervanging van die enorme bak biks? Dus iets waar ze toch lekker van op gewicht blijft? Ik heb namelijk gehoord dat biks niet zo goed is.

(Ze heeft overigens geen wormen of andere medische mankementen ;))

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 23:16

Ik volg hier :) Heb nu een paard van 1.74 dat ook best mager is. Aangezien ik er graag wat spieren bij wil hebben probeer ik haar nu toch wat dikker te krijgen. Ze kreeg eerst alleen kuil- nu ik haar sinds 2 maanden opgepakt heb krijgt ze één keer per dag 1.5 schep pulp met 2 scheppen geplette haver, naast de kuil. Ik geef haar sinds gisteren s'ochtends nog een schep pavo sportsfit.

@DreamGuide 1) voor w.b.t. dat biks slecht zou zijn; je moet vooral niet iedereen geloven (veel mensen roepen maar wat) en 2) je kan ook pulp geven :) Die van mij krijgt pulp met haver.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:17

DreamGuide schreef:
Mijn jonge merrie (4) staat licht in de training en is ook wel op goed gewicht nu. Is ook niet vreemd aangezien er tweemaal daags 1,5 schep biks en 0,25 schep sportmueslie ingaat + Onbeperkt ruwvoer.

Hebben jullie misschien ideeën voor vervanging van die enorme bak biks? Dus iets waar ze toch lekker van op gewicht blijft? Ik heb namelijk gehoord dat biks niet zo goed is.

Speedibeet is goede aanzetter, maakt ze minder heet en stuk goedkoper dan biks.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:10

Peetstap schreef:
DreamGuide schreef:

Speedibeet is goede aanzetter, maakt ze minder heet en stuk goedkoper dan biks.

Gewone bietenpulp is veel goedkoper als speedibeet, moet wel iets langer weken

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:29

Als je gewone bietenpulp aanlengt met heet water is het binnen een half uur prima om te voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:10

Hinke schreef:
Ik volg hier :) Heb nu een paard van 1.74 dat ook best mager is. Aangezien ik er graag wat spieren bij wil hebben probeer ik haar nu toch wat dikker te krijgen. Ze kreeg eerst alleen kuil- nu ik haar sinds 2 maanden opgepakt heb krijgt ze één keer per dag 1.5 schep pulp met 2 scheppen geplette haver, naast de kuil. Ik geef haar sinds gisteren s'ochtends nog een schep pavo sportsfit.

@DreamGuide 1) voor w.b.t. dat biks slecht zou zijn; je moet vooral niet iedereen geloven (veel mensen roepen maar wat) en 2) je kan ook pulp geven :) Die van mij krijgt pulp met haver.

ik zal ook even wat roepen....biks bestaat voornamelijk uit gemalen granen ...dus zetmeel.Een verteringsstelsel van een paard is niet gemaakt om zetmeel te verteren.En het is ook geen kip.Een kip eet granen....Een paard hoort vezels te eten.
Dus bij deze roep ik ook maar even wat.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:06

Ik lees eea over rijstzemelen, weet iemand ook waar die te koop zijn?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:15

dblijham schreef:
Ik lees eea over rijstzemelen, weet iemand ook waar die te koop zijn?

Ik haal ze bij Serge, man uit België. Geen website oid, hij reist onderhand door half Nederland ook om z'n voer te brengen. Als je z'n telefoonnummer wilt, pb maar even.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:09

Gezien 134 pagina's lezen wat veel is, vraag ik het zo..
Ik heb een nerveuze ruin, een slechte eter. Hij is mager en ik krijg er geen vet aan.
Wat kan ik hem bij geven? Het moet voer met een zo laag mogelijk zetmeel en suiker gehalte zijn.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:35

Ik volg ook even. Ik heb een paard gekocht en over 2 weken komt ze naar mij op stal. Op de stal waar ze nu staat krijgt ze hooi en kuil, en biks. Volgens mij krijgt ze heel weinig biks omdat ze bij een handelaar staat en niet elke dag gereden word.

Bij ons op stal krijgt ze 3x kracht- en 2x ruwvoer. Krachtvoer is basisbrok, ruwvoer kuil en als je het aangeeft hooi.

Is het dan verstandig om te beginnen met een kwart kilo per keer? En dan steeds wat opbouwen?

En wat kan ik bijvoeren zonder dat ze gaat stuiteren om wat meer spek op haar lijf te krijgen?

Aangezien dit mijn eerste eigen paard is, ben ik nog een beetje onwetend wat betreft (bij)voeren en vraag ik liever te veel dan te weinig.

Alvast bedankt :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:48

Afbeelding

De mijne is aardig bij gekomen en ik vind hem steeds Mooier worden <3
Mijn idee mag die nog iets gespierder worden alleen we staan ook al tijdje stil nu rustig buitenritjes en voor de rest niks meer

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 07:35

Onbeperkt kwalitatief goed hooi/ voordroog en weidegang, gerichte training maakt een paard voller/ zwaarder. Brok/ müsli doet daar niet zo heel veel voor..Geen van onze paarden op pension krijgt 3 kg..in de Max 1.5 op een dag ( op een lacterende merrie na) wel krijgen onze paarden dagelijks portie slobber. Alle paarden zien er fantastisch uit!!! Ze lopen dagelijks op de wei in t zomerseizoen. Een paard is niet gemaakt om grote hoeveelheden zetmeel en granen weg te werken!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:50

15carlijn15 schreef:
Ik heb een nerveuze ruin, een slechte eter. Hij is mager en ik krijg er geen vet aan.
Wat kan ik hem bij geven? Het moet voer met een zo laag mogelijk zetmeel en suiker gehalte zijn.

Olie, olie, olie en nog eens olie. Een boost energie die op een langzame manier verteerd word en dus niet je paard heet maakt maar een fijne, verdeelde energie geeft die goed aanzet. Bijv lijnzaadolie, of als je iets 'vasts' over het voer wilt kan je ook gewone lijnzaad voeren. Wel er even op letten of het niet gekookt of geweekt moet worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:47

15carlijn15 schreef:

Is hij gecontroleerd op maagzweren (of preventief 2 weken behandeld met abler of gastroguard)?
Zijn zijn tanden het afgelopen half jaar onder roesje gecontroleerd?
Krijgt hij onbeperkt ruwvoer (stro telt niet)?
Wat voer je hem nu?

Bietenpulp en olie zijn mooie middelen, maar soms zit er meer achter.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:26

Vraagje: mijn paard is sinds vandaag 24/7 buiten in een mooie wei. Ik voer hem alleen krachtvoer na het werken (half uurtje middelmatig werk) omdat ik anders 2x per dag er heen moet. Hij krijgt ongeveer paar handjes mueslibrok mix met lijnzaad. Hij is een 100% engels volbloed. Ik wil liever niet teveel mueslibrok geven omdat hij dan te heet wordt. Maar ik heb het idee dat het niet voldoende is, straks valt hij af terwijl hij er net beter uit begint te zien. Wat kan ik hem beter geven, naast 24/7 gras?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:08

woepsie90 schreef:
Vraagje: mijn paard is sinds vandaag 24/7 buiten in een mooie wei. Ik voer hem alleen krachtvoer na het werken (half uurtje middelmatig werk) omdat ik anders 2x per dag er heen moet. Hij krijgt ongeveer paar handjes mueslibrok mix met lijnzaad. Hij is een 100% engels volbloed. Ik wil liever niet teveel mueslibrok geven omdat hij dan te heet wordt. Maar ik heb het idee dat het niet voldoende is, straks valt hij af terwijl hij er net beter uit begint te zien. Wat kan ik hem beter geven, naast 24/7 gras?

Slobber!! Dagelijks..

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:57

pol1 schreef:
woepsie90 schreef:

Slobber!! Dagelijks..

Waar is dat van gemaakt :+ ?