[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:11

ja klopt, greenguard is nogal duur, maar bevalt mij wel goed, ik heb nog een paardenmaat in aanbieding,
zit wel een beschadiging aan, is gelijmd inmiddels, staat op de markt te koop.
En ik zoek een cobmaat, omdat de paardenmaat nogal ruim is voor mijn arabier, maar werkt wel super, zo'n graasmasker, kunnen ze tenminste wat langer de wei op.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:13

Even een vraagje,

Mijn sportpaard wordt snel dik van bijna niks..
Ze staat overdag de gehele dag buiten en in de nacht op stal. Wordt 6 keer per week getraind. Ze krijgt nu een halve kilo basisbrok en verder hooi. Wij voeren het hooi vanuit een kruiwagen en dit zal ongeveer 2 kruiwagens per dag zijn. Dan heb je losgeschudde hooi zeg maar.

Maar nu vraag ik mij dus af hoe kan hij hier nu dik van worden?

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:25

Ik weet niet hoeveel kilo het hooi dan is, maar dat zou ik dan eens nagaan. Het soort hooi heeft ook invloed (voordroog, gras met veel suiker, etc to droog en grofstengelig hooi). Je kunt kijken wat je paard (ongeveer) weegt en 2 % hooi van het lichaamsgewicht is dan voldoende.

In brok zit ook veel suiker. Verder kan het zijn dat je paard IR heeft. Dan is afvallen ook lastig. 6 x pw werk is wel veel. Maar of dat ook echt goede beweging is om af te vallen, kan ik niet zo zeggen. Bij mijn paard ging het pas beter toen ik echt kilmetets ging rijden.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:57

Ik zit met een dilemma. In de winter zijn de dames best goed afgevallen. Ze stonden toen op een rantsoen van alleen hooi, afgemeten hoeveelheden. Ze zijn nog lang niet op het ideale gewicht, maar we doen ons best.

Nu zijn ze sinds een week of 6 overdag de weide weer opgegaan. Afgelopen twee weken ben ik op vakantie geweest en hebben ze zo'n 4 à 5 uurtjes per dag op de weide gestaan en verder op de paddock met een plukje hooi. Toch vind ik ze alweer duidelijk dikker geworden -O-

Ik probeer nu een keuze te maken tussen de volgende opties:

1. Overdag zo'n 9 à 10 uur op de weide, daarna op de paddock met een plukje hooi.
2. Overdag 4 à 5 uur op de weide, daarna op de paddock met een plukje hooi (klinkt als de ideale oplossing, maar dan moet mijn stalgenoot steeds mijn pony's van de weide plukken en dat vind ik een beetje bezwaarlijk plus dat ze dan blijkbaar alsnog aankomen :? )
3. Overdag 9 à 10 uur op de weide met graasmasker, daarna op de paddock met hooi.
4. In het ergste geval kan ik strookbegrazing realiseren.

Ik voer ze Vitalbix, Maagsupport en magnesiumcitraat bij.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:50

Ik zou het liefst voor strookbegrazing gaan, anders een graasmasker als je pony daar een beetje goed mee omgaat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:16

Maar wat is het dan precies waardoor strookbegrazing werkt? Ze hebben tot vorige zomer namelijk 24/7 op een kaal weiland gelopen en toen waren ze ook altijd te dik..

Graasmasker kennen ze, dat is geen probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:19

Hier gaan ze vanaf donderdag weer de wei op, ergens vind ik het zonde, want hij is zo mooi afgevallen, eindelijk...
Maar ik wil het hem ook niet ontnemen, hij gaat dan gewoon maar een paar uurtjes per dag en verder in de paddock met hooi, en dan maar even kijken hoe het gaat.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:56

Hier bevalt het gebruik van graasmaskers heel goed, en als ze het gewend zijn moet dat geen probleem zijn toch?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:42

assebassie schreef:
Hier bevalt het gebruik van graasmaskers heel goed, en als ze het gewend zijn moet dat geen probleem zijn toch?

Hier ook, en geen problemen... De eerste minuten snapte ze het even weer niet, maar nu vind ze het weer doodnormaal! :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:49

Mijn paard heeft een hele gevoelige huid, ik ben bang dat zijn neus stuk zal gaan, en ze kunnen dan ook niet echt met elkaar kroelen lijkt me

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:51

Die van ons gaan straks na 2 jaar weer voor het eerst op het gras. Het gras mag goed uitgroeien en we wachten tot de temperaturen goed zijn. Ik bouw nu op met 2x daags kort aan de hand grazen.

Onze ruin en shet hadden een graasmasker, maar shet heeft geen tanden meer, dus die doe ik niet meer om. De ruin wel.
Ik kies een masker boven strookbegrazing, omdat ik de beweging tijdens het grazen ook belangrijk vind en ik wel een heel klein strookje moet afzetten anders. Daarbij lopen ze met zijn 3en en vind ik de beperkte ruimte ook niet voldoende.

Mensen vinden een masker zielig en heb daar wel ( dom ) commentaar op gehad. Maar door dat masker kan hij lekker grazen, wat een paard toch fijn vindt en lekker bewegen op de hele wei.

Die van ons gaan straks met 10min omhoog en dan 's ochtends op de wei. Daarna op de paddock en 's avonds nog even op de wei. Ik zet ze nooit na wei op stal bijv en geef extra beweging. In het opbouw deel, krijgen ze geen echte vrije dag. Altijd wat longeren, laten rennen, wandelen, rijden of buitenritjes. Naast paddock.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:21

De tanden waren redelijk afgesleten toen ze met masker gestaan hebben, maar ik denk dat ik het toch weer ga proberen. Ze drinken er ook prima mee en alles.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:31

De shet heeft er destijds mee gestaan en at er keurig mee. Mijn ruin heeft hem aan de binnenkant wel toegetakeld, want hij wil wat meer ''vreten''. Maar de tanden zijn niet beschadigd. Nu gaan ze ook beperkt op de wei en de wei groeit eerst lang uit.
Ik bouw aan de hand wel op zonder maskers.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:53

Ik herinner me van de vorige maskers, 3 jaar terug, dat ze in het begin wel flinke lelijke plekken op de neus en vooral kin kregen. Ik had toen shet maat, vrees dat pony te groot is. Bij de neus is het dan wel goed denk ik, maar dan zijn de bandjes te lang.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:04

ik ga het toch eerst weer zonder proberen...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:43

Amanda schreef:
Bedankt :D
Ik ben er ook erg blij mee. Nu hopen dat ik hem zo kan houden :j
Hij is ook echt onwijs goed bespierd. Zoals hij zijn buikspieren aanspant. En zijn billen. Geweldig :D

Da top en af in zomer/winter is inderdaad een hele natuurlijke cyclus. Enig idee hoeveel zomer en winter mag schelen in % lichaamsgewicht?

De weegschaal is geweest! Mijn oude dame van 25 zit al 5 weegbeurten rond 't zelfde gewicht. Nu was ze 442 (de laagst gewogen was 432, de rest zat daar tussen). Onze andere ruin was nu 518 en einde van de zomer was hij 538. Dus 20 kilo verloren afgelopen winter. Moet zeggen dat hij goed is wanneer hij 518 weegt, dus is goed dat hij die 20 kilo weer kwijt is geraakt, er zal van de zomer wel weer wat aankomen. En dan te bedenken dat hij ooit 593 kilo heeft gewogen :(

Het werkt wel erg motiverend en verslavend hoor die paardenweegschaal :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:09

Kun je die laten komen? Of is dat toevallig bij jullie?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:22

Ze komt met de weegschaal naar stal toe!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:24

Wie is dat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:28

dat lijkt me inderdaad wel super handig voor een goed beeld, met regelmaat echt kunnen wegen!

ik ben eigenlijk best trots op hoe hij er nu uit ziet, hoop echt dat het met de wei erbij goed blijft gaan...
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:19

Je zou denk ik ook naar een weegbrug kunnen rijden als je paard makkelijk laadt??

Hier gaat mn oude ruin nog dagelijks vooruit. Toen we hier aankwamen was hij rond de 440kg en erg opgeblazen. Ook zie je dat zijn rug wat minder is, omdat we hele winter nergens hebben kunnen rijden. Na enkele dagen goed hooi zag ik het opgeblazen al wegtrekken.

Op kuil gaven we 3x daags beweging en stonden ze 24/7 in vrije uitloop. Mn merrie was juist te mager en shet had alleen een opgezt buikje.

Nu gaf ik minder beweging, maar bewegen ze meer op de zandpaddock. Was voorheen blubber/zwarte grond.

Na 2 weken een nieuwe bodem in de bak, mooi vlak en goed dempend, dus kon weer wat rijden. Hij loopt er super makkelijk op.

Na 2 weken zag iedereen echt een enorm verschil en dat doet hem duidelijk goed.
Ze eten met zijn 3en, dus het is opvallend om te zien dat de merrie van het mooie hooi wel goed aankomt.
De shet is helemaal van zijn buikje af, maar dat is sowieso geen vreetzak of probleem eter.

Onze jonge ruin staat nog apart na castratie en naast ze met eigen hooi, maar komt ook goed aan. Hij eet in zijn eentje bijna hetzelfde als die andere 3 samen, maar hij heeft duidelijk ook de behoefte en moet nog leren een onbeperkt toegang.
Die andere 3 liggen regelmatig te rusten, kijken wat om zich heen, groomen elkaar etc.

Ik ben deze week begonnen met 's ochtends en 's avonds 5 minuutje grazen aan de hand. Ze gaan sowieso niet volledig op de wei. Waarschijnlijk 's ochtends 1 uurtje als ik bezig ben en 's avonds 2 uurtjes. De rest altijd paddock waar een ibc vat met hooi in netten staat.
Mijn voorkeur is om paarden van de wei nooit binnen te zetten

Ik gaf de merrie eerst wel wat extra's nog, maar nu krijgen ze alleen een handje Optiform en Fiber Force, als de rest een bakje eten krijgt. De jonge ruin krijgt nu een tijd Gastro+

De ruin kreeg ook wat als de merrie iets kreeg, maar slechts een handje voor het idee. Dus daar kon hij eigenlijk niet van aankomen. En het was juist speedibeet een een grasmengeling om het gemis van structuur te compenseren.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 12:13

Nouvel schreef:
ik ga het toch eerst weer zonder proberen...

Dat doe ik ook denk ik, maar tegelijkertijd weet ik hoe moeilijk het is om ze weer terug op een redelijk gewicht te krijgen mocht het toch mis gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:21

ja dat is ook zeker waar...
lastig he...

hier zijn ze vandaag voor het eerst 2 uurtjes geweest, we bouwen het nu op naar de ochtenden helemaal en dan om 1 uur de paddock in met hooi, even kijken hoe dat gaat...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:28

Ze staan hier 6 uur op een nieuwe!!! wei, met graasmasker, zou anders 3 á 4 uurtjes zijn, gaat tot nog toe goed, verder op grote paddock met stal en proberen zoveel mogelijk beweging te geven.

Noodzakelijk kwaad, die graasmaskers, ik beplak het kin en neus gedeelte met ductape en smeer dit elke morgen in met sudocreme, geen open plekjes zo.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:47

Nouvel: super netjes! Zowel qua aanleuning, spieren als gewicht!!